Vi har gjort en vinterkryssning till Finland, med Finnlines nya fina kryssningsfartyg Finnsirius. I december är det julstämning ombord, och vi valde också att spendera ett dygn i den fina staden Åbo.
Innehållsförteckning
Vinterkryssning till Finland – med Finnsirius från Kapellskär till Nådendal
Vår vinterkryssning till Finland gick alltså med det splitternya fartyget Finnsirius, från Kapellskär norr om Stockholm till Nådendal, cirka 20 minuter från Åbo med bil.
Finnlines fartyg avgår från Kapellskär två gånger om dagen – en gång på förmiddagen och en gång på kvällen. Än så länge är det på kvällsavgången man får åka med det nya exklusiva fartyget Finnsirius. Ett lika lyxigt systerfartyg (Finncanopus) håller på att färdigställas, så någon gång under det första kvartalet 2024 kommer även morgonavgången trafikeras av ett supermodernt kryssningsfartyg.
Vi reste med Finnsirius på premiärturen i september i år, och blev mycket förtjusta i detta eleganta, moderna, snyggt designade och rofyllda fartyg. Du kan läsa mer om fartyget och vår upplevelse här:
Nu var det alltså dags att resa med Finnsirius igen! Vi gjorde denna vinterkryssning till Finland tillsammans med Peters bror Micke och hans fru Nilla, och vi tog med oss en personbil för att enkelt kunna ta oss vidare till Åbo.
Julstämning på Finnsirius
Just nu, under december och fram till den 6 januari 2023, erbjuds passagerarna ombord på Finnsirius både julmenyer och julstämning. I de stora fönstren (man har fantastisk utsikt precis överallt!) hänger stora julstjärnor och här och där har man låtit smycka fartyget med julgranar och julkransar.
Vår hytt på Finnsirius
Vi bodde den här gången i vanliga standardhytter, med fönster. Standardhytterna är förstås mindre än de lite mer exklusiva hyttkategorierna, men man har inte snålat på designen. Vi gillar det genomtänkta utförandet som gäller för precis allt, från material och färger till praktiska detaljer som krokar, hängare och elkontakter.
Middag på Micke’s Wine & Dine
Kvällsavgången går relativt sent på kvällen (21:45), men man får köra på lite tidigare, så vi skyndade direkt till restaurangen Micke’s Wine & Dine, där vi hade en bokad 3-rätters ”Jul á la carte” som väntade.
Måltiden inleddes med att vi fick plocka förrätt från restaurangens lilla mini-julbord med små spännande utvalda kalla rätter, såsom sikrom, gravad sik, siklöja, rökta räkor, kallskuret och ostar med fikonmarmelad. Mycket gott!
Till huvudrätt fick vi välja mellan torsk eller anka, och oavsett val var alla mycket nöjda. Avslutningsvis serverades en fantastiskt god crème brûlée, som bland annat ackompanjerades av en kastanjechokladkräm. Vilken start på resan!
Häng i baren Barrel Bay
Innan det var dags att sova hann vi också med en drink i baren Barrel Bay. Vi måste säga att vi gillar miljön här. Det är lugnt och hemtrevligt, lite som i en hotellbar, och personalen är fantastiskt serviceminded och trevlig.
Frukost ombord på Finnsirius
Det blev inte så många timmars sömn, men vem vill missa frukosten? Denna serveras i den stora fartygsbuffén som har namnet ”Cargo Buffet”. Här finns det mesta som brukar finnas på en buffetfrukost inklusive, karelska piroger med äggsmör. Dessa är en favorit för mig (Helena) så dessa missar jag aldrig när möjligheten ges.
Efter frukost var det dags för oss att gå av i Nådendal, för att resa till Åbo. Besöket i Åbo berättar vi om i ett eget reportage (länk nedan), men först ska vi berätta om resan tillbaka med Finnsirius.
Hemresa från Finland – från Nådendal till Kapellskär
Efter ett dygn i Åbo, vilket vi alltså snart berättar mer om, var det dags att resa tillbaka till Sverige, efter vår vinterkryssning till Finland. Vi körde de 20 minutrarna från Åbo till Nådendal och väntade i den vackra och kalla (minus 17 grader!) morgonen, tills vi vinkades ombord.
Det var en otroligt vacker resa hem. Vattnet låg nästan spegelblankt, det rök av kyla och solen trängde försiktigt igenom diset. Vi var glada att Finnsirius har så stora fina panoramafönster, så vi kunde sitta inne i värmen och njuta av skådespelet.
Många ställen att upptäcka – butik, lounge, caféer och områden för djur och barn
Vi hade runt två timmar att fördriva innan det var dags för lunchbuffet. Som tur är finns det en hel del att upptäcka och roa sig med ombord. Det finns en väldigt fin taxfree-butik, där det förutom alkohol, cigaretter och godis även finns kläder.
Det finns också en lång rad olika matställen och caféer, och vi valde att hänga ett tag på Höyry spabar. Den här baren ligger precis intill spa-avdelningen och är, förutom att man har en grym utsikt, väldigt mysigt inredd med trädetaljer och hängande gungstolar.
En annan sak som vi måste berätta om är Stellar Lounge. Denna lounge kan bland annat användas i samband med konferenser – det finns fina konferensrum strax intill – men den kan också användas ungefär som en flygplatslounge.
För 750 kronor per person kan man hänga här under hela resan, och då ingår förutom avskildhet och bekväma sittplatser också drycker och olika saker att äta, såsom frukost och snacks.
Vi kan också nämna, även om det inte var relevant för oss på denna resa, att det finns fina områden både för den som reser med djur och den som reser med barn. Här finns till exempel ”Kids Corner” med bollhav, ”Pet Zone” där djuren får vistas, och hundrastgårdar på däck.
Så här går det till på bryggan
Men, hur går det till på kommandobryggan då? Vi fick möjlighet att kika in på den rymliga bryggan där befälhavaren hälsade oss välkomna, visade oss runt och svarade på alla våra frågor.
Han berättade bland annat att de alltid är två där framme, ungefär som piloter som alltid har en co-pilot, förutom på nätterna då de är tre. Fartyget körs i runt 16 knop. Det klarar att gå i 21 knop, men man håller medvetet en lägre hastighet eftersom det är mer energisnålt och därmed bättre för miljön.
Befälhavaren berättade också att fartyget är ett hybdrid-fartyg, vilket bland annat innebär att man använder landström när man ligger i hamn, och att man har stor batterikapacitet.
Under resans gång kan man delvis köra på autopilot, men när man ska ut eller in i hamn måste allt göras manuellt. Det är också då man använder de lite mindre stationerna på höger och vänster sida av kommandobryggan.
Generellt kan vi säga att ett besök på bryggan var fascinerande (vilken utsikt de har!) och samtidigt fick oss att bli ännu mer imponerade, och känna oss ännu mer trygga, än tidigare.
Julbord i Cargo Buffet
Då var det dags för julbord! Ombord på Finnsirius serveras även i vanliga fall en skärgårdsbuffé i restaurang Cargo Buffet. Nu i juletid har denna fått en lite juligare touch.
Vi upplevde kanske inte att alla rätter var så typiska för ett julbord, men det fanns en hel del juliga smaker såsom sill, gravad lax, leverpastej, julskinka med senap samt sås med glöggkryddor. Dessutom fanns en hel del annat gott såsom räkor, musslor, snittar med renköttsröra, olika grytor och sallader.
Avslutningsvis kunde man frossa i allt från ostar till lussekatter, bakverk med pepparkakssmak och glass. En trevlig måltid med härlig utsikt!
Spa ombord på Finnsirius
Efter den långa avslappnade lunchen var det dags för ännu mer avslappning, i form av spa. Vi kikade in på spaavdelningen redan under premiärturen med Finnsirius, men detta var första gången vi fick chans att njuta av det hela på riktigt.
Det var bara vi, och under en kortare stund även ett annat par, så det var dessutom väldigt lugnt och skönt. Vi tycker mycket om detta spa, där du hittar tre bubbelpooler, mysiga hänggungor där man kan sitta med fötterna i vattnet och flera olika bastur.
Från både poolerna och den stora bastun har man en fantastisk utsikt över havet. Det är över huvud taget en av de bästa sakerna med Finnsirius – grym utsikt precis överallt!
Tapas i baren Barrel Bay
Efter att vi njutit i spabadet och vilat en liten stund på hytten var det inte så lång tid kvar av resan. Då passade vi på att gå till baren Barrel Bay och beställa några små tapas. Dessa står färdiga bakom en disk och kostar 5 euro styck. Perfekt när man bara vill ha något litet!
En härlig vinterkryssning till Finland med Finnlines och Finnsirius
Vid 18:30-tiden angjorde vi hamnen i Kapellskär, och det var dags att köra hemåt. Vi måste säga att detta var en fantastiskt härlig och trevlig vinterkryssning till Finland med Finnlines och Finnsirius. Det är något med miljön ombord – den snygga designen tillsammans med den rofyllda miljön – som gör att man gärna spenderar mycket tid ombord. Vi reser gärna med Finnsirius igen, eller med Finncanopus när hon får premiär.
Fakta om vinterkryssning till Finland med Finnsirius
- Hamn i Sverige: Kapellskär färjeterminal, Gräddö
- Ta sig till hamnen i Kapellskär: Enklast med egen bil. Du kan parkera i hamnen (30 kr/dygn) eller boka och ta med fordonet ombord. Det går också bussar från Norrtälje. Buss 631 och buss 631X från Norrtälje stannar vid hållplats Kapellskär.
- Hamn i Finland: Satamatie 13, Nådendal
- Ta sig till hamnen i Nådendal: Enklast med egen bil. Det går också bussar. Fölis busslinje 6 eller 7 går från Åbo salutorg till Nådendals centrum. Från Nådendals centrum går Fölis busslinje N14 till Nådendals hamn.
- Avgångstid: 21:45 från Kapellskär. En annan (äldre) färja avgår 10:15/10:45 och denna kommer under början av 2024 ersättas av Finnsirius nya systerfartyg Finncanopus.
- Restid: 8-9 timmar enkel resa (färjan stannar på vägen också i Långnäs på Åland)
- Läs mer: Du hittar mer information på Finnlines webbplats
bmlarsreseblogg säger:
Vilket härligt fartyg och en fin vinterkryssning på ett spegelblankt vatten. Vi har aldrig åkt med någon färja över mot Finland, något vi många gånger tänkt ändra på. Kanske dags att testa något av de här nya fartygen.
06 december 2023 — 9:31
Helena säger:
Vi tycker väldigt mycket om det här fartyget! Så stilrent och rofyllt! Och ja, väldigt fint med stilla vatten på vintern!
06 december 2023 — 18:49
Lena - gott för själen säger:
Vilken härlig tripp ni hade. De verkar verkligen toppen de där turerna!
Kram Lena
06 december 2023 — 13:13
Helena säger:
Ett fantastiskt fint fartyg! Vi trivs verkligen ombord på denna, ville knappt gå av, haha 😉
06 december 2023 — 18:49
Ditte säger:
Vilken trevlig tur! Och fartyget verkar ju väldigt fräscht. Men en fundering; om en inte har bil går det då transferbuss till Åbo i samband med fartygets ankomst och avresa.
Känner ju inte att vi behöver bil när vi är i Åbo.
06 december 2023 — 18:08
Helena säger:
Fantastiskt fint fartyg! Finnlines hamnar ligger vanligtvis en bit utanför städerna, och passar kanske bäst för den som reser med ett fordon. Det är absolut möjligt att ta buss, men det är inga anpassade transfer bussar, utan vanliga lokalbussar. Info från Finnlines hemsida: Om du reser från Åbo, ta Fölis busslinje 6 eller 7 från Åbo salutorg till Nådendals centrum. Från Nådendals centrum kan du ta Fölis busslinje N14 till Nådendals hamn.
06 december 2023 — 18:52
Ditte säger:
Tack! Känns lite bökigt för oss så då faller ju valet på andra alternativ. T.ex. Vikinglinjen. De har vi testat och är helt nöjda och perfekt att vi då har 30 minuters promenad till båten.
06 december 2023 — 22:26
Helena säger:
Förstår! Det finns ju flera rederier som är helt inriktade på kryssning, och då är det ju lite andra koncept. Finnlines har ju stort fokus på transport (det är en ropax-färja, dvs last + passagerare) och passar kanske därför extra bra när man har ett fordon. Det nya fartyget är så otroligt fint (med betoning på exklusivt och rofyllt) så det är väl värt att uppleva även för den som reser utan fordon, men transportsträckorna kommer nog alltid vara lite längre.
07 december 2023 — 9:09
BP säger:
Det kryssningsfartyget ser verkligen supertrevligt ut, famförallt nytt! Helt nytt med en hundrastgård. Så smart av Finnlines. Och maten – kan bara säga dregel, dregel.
Sedan hade jag samma fråga som Ditte. Läste ditt svar. Eckerölinjen har ju transferbussar som går via Täby, undrar om Finnlines också har det. Ska kolla upp.
Sedan måste jag säga att BiB:arna kostar lika mycket som på Systembolaget. Så de slipper man ta med sig;-)
06 december 2023 — 20:42
Helena säger:
Fartyget är helt fantastiskt, vi verkligen älskar det! Designen är så otroligt genomtänkt, precis överallt! Sedan är det mycket rofyllt, inte party eller så, så det är en lugn och behaglig resa 🙂 Som jag svarade Ditte så har Finnlines fokus både på last (lastbilar etc) och passagerare, så det är kanske enklast att ta sig till hamnen med eget fordon. Man parkerar för 30 kr/dygn och får stå max 8 dygn. Om man vill åka kommunalt är det följande som gäller: Det är möjligt att åka med kollektivtrafiken SL ut till Finnlines incheckningsterminal. Buss 631 och buss 631X från Norrtälje stannar vid hållplats Kapellskär.
07 december 2023 — 9:17
Monica säger:
Men vilken inspirerande berättelse! Nu har vi precis flyttat från vårt charmiga Norrtälje då vi efter 20 års kö fått en marklägenhet i Svalnäs seniorboende i Djursholm men blir ju jättesugna på att göra denna tripp trots det längre avståndet. Jag har lite ”Estonia-skräck” för färjeövernattningar men det här verkar vara bästa sättet att komma över det! Skrev du någon stans vad det kostade eller missade jag det?
08 december 2023 — 15:59
Helena säger:
Fint att ni fått ett seniorboende, hoppas att ni trivs!! Finnsirius (samt snart Finncanopus) är verkligen fantastiskt fina kryssningsfartyg, med klass och lugn och ro! Det är alltid svårt att skriva ut priser, eftersom det varierar så mycket beroende på vilken tid man åker, om man åker fram och tillbaka med samma fartyg eller om man gör två enkelresor, om man har fordon med eller inte, vilken hytt man väljer, om man bokar måltider etc. etc. En kryssning utan att gå av fartyget kostar från 539 kr/person med övernattning. Priset gäller då den enklaste hyttkategorin och utan måltider.
08 december 2023 — 16:51