Meny Stäng

Betalvägg eller annonser – vilket gillas bäst/sämst?

Annons

Många sajter, såsom digitala tidningar, behöver få in en inkomst för det innehåll som de producerar. Betalvägg eller annonser – vilket gillas bäst/sämst egentligen?

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Hur ska en tidning finansiera sin verksamhet?

Det är lätt att föreställa sig hur det var förr i världen. En tidningsförsäljare stod på gatan och ropade upp att de senaste nyheterna fanns till försäljning. Man gav ett mynt till försäljaren, och man fick sin tidning.

Med tiden utökade utbudet av tidningar och veckomagasin, men man fortsatte att betala för sitt fysiska exemplar, i en butik.

Sedan kom internet. Plötsligt blev det gratis att läsa – bortsett från att man behövde betala för dator, el och internet förstås, men det kom ju inte tidningen till gagn. Så hur skulle tidningarna lösa intäkterna? Jo, annonser förstås! Och därefter: betalvägg.

För- och nackdelar med betalvägg

En betalvägg innebär att man bara ser en liten del av en sajt utan kostnad, och att man därefter behöver betala för att kunna se och läsa resten, till exempel i form av en månadsprenumeration. Ibland behöver man betala för i stort sett allt på sajten, och andra gånger finns en ”premiumdel” som är till för de betalande läsarna. Eller så får man läsa ett visst antal artiklar, innan allt låses …

En betalvägg kan ju på sätt och vis vara rimligt. Man betalar för något man vill läsa, och i bästa fall innebär det att man får läsa sin favorittidning utan störande annonser. Å andra sidan har det blivit mer och mer vanligt med annonser även bakom betalväggen, i så kallade ”hybrida affärsmodeller”.

En utmaning för läsarna är att man kanske vill läsa många olika tidningar och sajter, och att det blir dyrt att plussa alla olika prenumerationskostnader. En utmaning för tidningen (och annonsörerna) är att läsarantalet minskar, eftersom alla naturligtvis inte är beredda att betala.

För- och nackdelar med annonser

Om en sajt istället kör annonser (utan betalvägg) kan det ju innebära att det blir fler annonser, vilket kan uppfattas som störande för läsarna, särskilt om annonserna ”blinkar” eller är irrelevanta.

Fördelen med en sajt som endast har annonser som intäkt är å andra sidan att läsaren inte behöver betala något för att läsa. Fördelen för sajtägaren (och annonsörerna) är att läsarantalet blir högre, eftersom de som inte vill betala inte skräms bort.

Hur tänker vi?

Vi förstår idén med betalvägg och tror att det kan vara rimligt på vissa sajter, särskilt stora och väl nischade sajter/tidningar som har en mycket trogen läsarskara. Vi tror dock att de flesta människor är beredda att betala prenumerationsavgift endast på ett begränsat antal sajter, så om väldigt många sajter låses tror vi att folk kommer läsa på färre ställen.

För egen del betalar vi inte för någon sajt för närvarande. Vi läser på så många olika ställen, och om vi stöter på en betalvägg googlar vi oftast vidare och hittar informationen någon annanstans. Med detta sagt så kan det självklart hända att vi ändrar oss i framtiden, beroende på hur saker och ting utvecklas.

När det gäller vårt eget magasin kommer vi (åtminstone under all överskådlig framtid) fortsätta att producera öppet innehåll som är gratis för alla läsare, och som finansieras av annonser. Det beror dels på att vi vill att vår sajt ska vara öppen för alla och dels på att vi tror att det är det mest rimliga sättet för oss att finansiera sajten.

Hur tänker du?

Hur tänker du? Störs du av annonser? Prenumererar du på sajter med betalvägg?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev