Heja svemester! Sverige har fantastiskt mycket att erbjuda, det är bra att stötta svenska entreprenörer och det är (ofta) mer hållbart att semestra i det egna landet. Så, varför fokuserar då många svenska resmål sin marknadsföring nästan uteslutande på turism från andra länder?
Innehållsförteckning
Utländska besökare är viktiga
Utländska besökare är förstås viktiga för turistlandet Sverige, för ökad tillväxt och för att skapa jobb. Det finns massor av potentiella Sverige-besökare där ute som med rätt marknadsföring kan lockas att spendera sina semesterpengar i vårt land, och Visit Sweden skapar regelbundet kampanjer med fokus på marknader med ”stor potential” såsom Norge, Danmark, Tyskland, USA och Kina.
I campingvärlden är besökare från våra nordiska grannländer, samt besökare från Tyskland och Nederländerna, en väldigt viktig grupp. I vissa delar av landet är det till och med så att de flesta besökarna på campingarna kommer från exempelvis Norge, vilket blev smärtsamt tydligt när pandemin slog till och gränsen till Norge stängde …
Heja svemester?
Intresset för svemester ökade lavinartat under pandemin, vilket förstås inledningsvis kan skyllas på att vi inte hade så många alternativ. Men intresset verkar åtminstone delvis ha hållit i sig även efter att gränserna öppnade. Många upptäckte hur fantastiskt vårt land kan vara, samtidigt som svemestrandet passar bra tillsammans med sådana värden som ligger i tiden, såsom naturupplevelser och hållbart resande.
Resan blir inte nödvändigtvis hållbar bara för att man håller sig inom landet, men det blir ju definitivt enklare att till exempel undvika flyg eller att minska användningen av bränsle.
När det å ena sidan talas så mycket om det positiva med svemester kan det kännas lite förvånande att de svenska resmålen (läs: regioner, kommuner, campingar etc.) ofta inte alls verkar intresserade av att marknadsföra sig mot svenska turister.
När vi pratar med svenska destinationer, för att kanske hitta sätt att samarbeta, är det förvånansvärt många som svarar att de endast riktar sin marknadsföring mot utländska marknader. Alternativt förlitar de sig helt och hållet på Visit Sweden, som i sin tur fokuserar på ”utländska marknader med stor potential”.
Så mycket för svemester alltså …
Därför är svemestrande svenskar guld värda
Vi ser några anledningar till varför svemestrande svenskar är guld värda för svenska besöksmål:
- Vi kan turista alla tider på året. Eftersom vi redan befinner oss i landet behöver vi inte alltid en lång semester för att kunna svemestra – vi kan också utnyttja helger och andra kortare ledigheter.
- Vi kan bidra till en längre säsong. Av samma anledning som tidigare punkt kan vi hjälpa till att förlänga säsongen, och sprida ut turismen över fler av årets månader. (Men ja, det krävs ju att ställena håller öppet …!)
- Vi har tid att upptäcka ”små” pärlor. När man besöker ett exotiskt land, som man kanske aldrig kommer tillbaka till, är det lätt hänt att man siktar in sig på stora sevärdheter som man inte vill missa. När man reser i sitt eget närområde kan det vara lättare att ta sig tid för de små pärlorna.
- Vi kommer gärna tillbaka år efter år. Om vi gillar ett ställe kommer vi gärna tillbaka. Att återvända kan vara lättare för oss än för en turist som bor i USA eller Kina.
- Vi kan turista även i orostider. Om bensinpriserna höjs, om flygen stannar på grund av askmoln eller om en pandemi stänger gränserna – då är det fortfarande troligt att vi svenskar kan turista i vårt eget land.
Av dessa anledningar tänker vi att det är viktig att svenska resmål inte bara tar svemesterfirare för givet (enligt mantrat ”de kommer ändå”), utan också värdesätter de svenska turisterna och aktivt riktar sig till oss i sin marknadsföring.
Hur tänker du?
Brukar du svemestra, och i så fall mer eller mindre jämfört med förr? Hur ser du på att svenska resmål ofta har sitt stora fokus på utländska turister?
Anna Nilsson Spets säger:
Ja som utlqndssvensk kan jag ju säga att Sveriges natur lockar otroligt. En tvkändis här i Belgien flyttade med familjen till Åmål, tog över en camping och det gjordes realityserie över det hela. Vet många som har varit där eller vill dit. Jag tror inte svensken själv fattar hur fin natur Sverige har även om Åmål inte skulle vara ett semestermål för mej.
03 april 2024 — 6:34
Helena säger:
Så kan det säkert vara, även om det känns som att svenskar blivit lite bättre på att uppskatta Sverige under senare år. Sverige är ju ofta populärt bland turister från Tyskland och Nederländerna, så kan förstå att samma gäller för Belgien!
04 april 2024 — 7:57
Janne säger:
Problem med semester är alla bommar och förbudsskyltar. Var mycket enklare 2007 när vi köpte första husbilen…
15 april 2024 — 6:36
Maria Passby säger:
Som husbilsägare från södra Sverige är jag nu ledsen för alla förbudsskyltar och alla som vill ha flera hundra kr av oss bara vi drar åt handbromsen någonstans. Då föredrar jag Norge alla dar i veckan för där är husbilar välkomna på ett helt annat sätt och man bygger upp en service för oss längs vägarna och det är lätt att hitta fina platser att stanna för natten.
16 april 2024 — 14:21