Från Läckö slott till Sala silvergruva i husbil – med utländska gäster

Den tredje och sista delen av vår husbilsresa i Sverige, tillsammans med våra sydafrikanska vänner, gick från Läckö slott till Sala silvergruva, och därefter tillbaka till Stockholm. Vi visar bilder och berättar om turen!

Från Läckö slott till Sala silvergruva

Våra sydafrikanska vänner, Henri och Michelle, hängde ganska länge med oss, och det var fantastiskt roligt att visa dem Sverige. Vi började med att visa dem runt i Stockholm, och därefter gav vi oss av på husbilsresa, tillsammans i vår husbil.

Den första etappen gick från Trosa till Kosta och den andra etappen gick från Varberg till Hunnebostrand. Här berättar vi om den tredje (och sista) etappen, från Läckö slott till Sala silvergruva.

Läckö slott

Från Hunnebostrand körde vi nästan raka vägen till Läckö slott. Vi hade först planerat att göra ett kort stopp vid slussarna i Trollhättan på vägen, men vi kom iväg lite för sent för att hinna det. Slottet var vårt huvudmål för dagen, och vi kom fram lagom för att strosa omkring utvändigt en stund innan det var dags för guidad visning. Detta slott är ju otroligt vackert, vilket också våra vänner tyckte!

Vi hade siktat in oss på en av dagens engelskspråkiga guidningar, och det blev en mycket intressant rundvandring.

Utöver den guidade visningen kan man på egen hand upptäcka andra våningar, där det visas olika utställningar. Vi fascinerades bland annat av den otroligt läckra utställningen “Wonderland”, med fantastiska verk av konstfotografen Kirsty Mitchell.

Övernattning: Läckö Camping

Vi stannade över natten på Läckö Camping. Vilken otroligt mysig liten skogscamping! Här står man mitt bland träden i härlig naturmiljö. Detta ställe tyckte vi alla fyra mycket om.

Varnhems klosterkyrka

Nästa dag hade vi en relativt lång kördag, och vi startade därför tidigt utan att äta frukost. Frukosten intog vi istället när vi kommit fram till Varnhems klosterkyrka. En trevlig plats för frukost visade det sig!

Varnhems klosterkyrka är ett mycket intressant besöksmål, fullspäckat av historia. Här kan man se den fascinerande kyrkan, med alla dess kungagravar, samt ruinerna efter det gamla klostret. Dessutom kan man besöka Kata gård, med ruinen efter en av Sveriges äldsta kyrkor och en kristen gravplats från 900-talet.

När vi först sa till våra sydafrikanska vänner att vi skulle se en “kyrka” hade de kanske inte så höga förväntningar, men platsen överraskade positivt. När vi satte oss i husbilen igen, efter besöket, beställde Henri och Michelle genast Jan Guillous böcker om tempelriddaren Arn!

Sjötorp

Vi gjorde ytterligare ett stopp denna dag och det blev i Sjötorp, som utgör ena änden av Göta kanal. Här kikade vi lite på slussningen, tog en glass och handlade fisk, innan vi fortsatte resan.

Övernattning: First Camp Ånnaboda – Örebro

Denna kväll övernattade vi på First Camp Ånnaboda – Örebro, en camping som vi alla gillade! Lugnt, naturskönt, fin badplats samt fina promenadstigar och vandringsleder.

Örebro

Dagen efter var det dags att utforska Örebro! Vi började med ett besök i charmiga Wadköping, som kan sägas vara ett slags levande friluftsmuseum. Denna plats uppskattades av våra vänner. Blandningen av historiska miljöer och möjlighet att shoppa eller fika är ju väldigt trevlig!

När vi kände oss klara med Wadköping promenerade vi längs med Svartån till Örebro slott. En trevlig promenad!

Vi spanade sedan in det mäktiga Örebro slott, som troligen uppfördes i mitten av 1300-talet, från utsidan.

MC Collection på Tidö slott

Vi fortsatte husbilsresan till Västerås, där vi siktat in oss på Tidö slott. Själva slottet har vi sett tidigare, men den gången var MC-museet inte öppet. Museet var alltså en ny bekantskap också för oss, och passade bra eftersom Henri själv kör motorcykel. Vad vi tyckte om museet? Mycket fint! Många fascinerande motorcyklar att se, och snyggt presenterat.

Förutom motorcyklar finns en cykelutställning, och dessutom ett mindre antal läckra bilar.

Övernattning: Västerås Gästhamn

Vi valde att stanna över natten i Västerås Gästhamn. Våra utländska gäster har nog generellt sett gillat campingar bättre än ställplatser, men Västerås gästhamn tyckte de om. Här står man fint vid vattnet (med underhållande utsikt över de som åker wakeboard eller vattenskidor i kabelparken!) och bra service.

Anundshög

Nästa dag startade vi med ett besök vid den historiska platsen Anundshög, utanför Västerås. Här finns bland annat Sveriges högsta gravhög samt inte mindre än fem stora skeppssättningar och en runstensväg. När vi kom hit fanns dessutom några livs levande “vikingar” på plats, och våra sydafrikanska vänner fick chans att prova vikinga-schack. Kul!

Vi spanade förstås också in några av de historiska lämningarna på platsen, inklusive den stora och speciella runsten som finns där.

Sala silvergruva

Samma dag tog vi oss till Sala silvergruva, som blev det sista besöksmålet på vår Sverigeresa, tillsammans med våra sydafrikanska vänner. Detta var ett mycket intressant besök, även om det för närvarande inte finns någon fungerande hiss som kan ta en ner till de djupaste platserna. Här kan du läsa mer om besöket i Sala silvergruva.

Övernattning: Bredsands camping

Vi ville inte komma hem till husbåten sent på kvällen, och valde därför att övernatta på vägen, vilket vi gjorde på Bredsands camping i Enköping. Det var otroligt kallt och blåsigt när vi var där, så det blev inte så många foton, men campingen är trevlig, med fint läge vid Mälaren.

Tillbaka i Stockholm

Nästa dag var det dags att knyta ihop resan, genom att köra tillbaka till Stockholm och vår husbåt. Till kvällen beställde vi hem libanesisk hämtmat från restaurang och bjöd över Peters son Robin och hans fru Alexandra. Det blev en sista (för denna gång) kväll med våra sydafrikanska vänner.

Nu har Henri och Michelle tagit tåget till Göteborg, där Michelle ska tävla i bland annat sjukamp i World Masters Athletics Gothenburg Championchips 2024. Vi önskar henne lycka till och hoppas att de får en fin vistelse i Göteborg!