Den första delen av vår husbilsresa i Sverige, tillsammans med våra sydafrikanska vänner, gick från Trosa till Kosta. Vi visar bilder och berättar om turen!

Från Trosa till Kosta med husbil

Vi började alltså med att visa våra sydafrikanska vänner runt i Stockholm. Därefter var det dags att se lite mer av Sverige! Vi packade in oss alla fyra i husbilen och gav oss av på rull, i riktning mot Trosa.

Trosa

Trosa ligger bara en timme söder om Stockholm, så vi tyckte att detta kunde passa bra som ett första stopp. Vi handlade mat på vägen, stannade på ställplatsen vid hamnen och tog en promenad längs ån.

Trosa är verkligen en fantastiskt charmig liten ort, fylld av fina gamla trähus, caféer, restauranger, butiker och även något litet museum. För vår del blev det en god glass i solen!

Övernattning: Trosa gästhamn

Vi stannade över natten på ställplatsen i Trosa gästhamn. Kanske blev våra vänner lite förvånade över “camping” på asfalt, men vi gillar denna platsen eftersom servicen är bra och eftersom det är kort promenadavstånd till centrala Trosa.

Stendörrens naturreservat

Dagen efter rullade vi till Stendörrens naturreservat, som ligger vackert vid östkusten, i Nyköpings kommun. Här gjorde vi en kort liten vandring, eller kanske snarare promenad, mellan öarna och på de fina hängbroarna. Vi besökte också Naturum Stendörren som ligger här.

Michelle har en drönare – hon köpte samma modell som Peter efter att vi lärt känna varandra i Filippinerna – och drönarfotona vi visar i detta inlägg är hennes.

Bergs slussar

Vi fortsatte sedan till Bergs slussar, vid Göta kanal. Vi ville gärna visa kanalen för våra sydafrikanska vänner, och vilken plats är då bättre än Bergs slussar, med sin imponerande slusstrappa? Vi hade tur, för vi kom precis när Wasa Lejon kom in och slussade.

Övernattning: Sandviks camping

På kvällen valde vi att övernatta på Sandviks camping, som ligger bara tio minuter ifrån slussarna. Detta är en Caravan Club-camping som är relativt enkel, men som ligger fint vid sjön Roxen.

Vadstena

Nästa dag valde vi att kalla “Women’s Day” eftersom vi kombinerade Vadstena (Heliga Birgitta) med Gränna (Amalia Eriksson, upphovskvinnan till polkagrisarna.) Vi startade med Vadstena, där vi först kikade in i Vadstena klosterkyrka.

Vi spanade förstås också in det mäktiga Vadstena slott, som uppfördes av Gustav Vasa på 1500-talet.

Vadstena är ju dessutom en otroligt charmig liten stad, med strandpromenad längs Vättern samt gott om restauranger och butiker. För oss blev det kaffe och kaka på Vadstena Klostercafé.

Brahehus

Vi hade egentligen inte planerat att stanna vid Brahehus, men Henri behövde ta ett telefonmöte, så då passade vi på att göra ett stopp. Henri tog sitt möte i husbilen, medan vi och Michelle promenerade ner till slottsruinen.

Solen sken och vi hade en fantastisk utsikt över Vättern.

Gränna

Därefter var det dags för Gränna, där Amalia Eriksson en gång i tiden startade ett sockerbageri. Än idag är polkagrisarna omåttligt populära, och det kokas polagrisar i vartenda hörn av staden.

Hur ska man kunna välja bland alla smaker? Peter och jag fastnade för smaken “whiskey”, medan Henri och Michelle bland annat hittade lakrits. Det hör ju till att äta polkagrisar när man är här!

I Gränna passade vi också på att besöka Grenna Museum, med utställningen om Andrés polarexpedition. Denna dramatiska och fascinerande berättelse fångade också våra vänners uppmärksamhet och intresse!

Övernattning: Gästplats Gränna

Vi övernattade på den relativt nya ställplatsen med namnet “Gästplats Gränna”. Här får man en grön “gräsmatta” att rulla ut, och duschar och toaletter är mycket fräscha.

Röttle by

Nästa dag, när vi rullade söderut från Gränna, gjorde vi ett kortare stopp vid Röttle by. Här finns en kulturhistorisk miljö med en gammal kvarn, en strömmande fors samt naturreservat och vandringsleder. Väldigt charmigt och fint!

Husqvarna museum

Vi gjorde också ett besök på Husqvarna museum, eftersom Henri gillar motorcyklar och andra motoriserade prylar. På mina foton fastnade dock mest symaskiner och hushållsinteriörer … Det finns många olika saker att spana in på det här museet, från företagets långa historia.

Granhults kyrka

På vägen ner mot Glasriket och Kosta gjorde vi ett kort stopp vid Granhults kyrka, som är Sveriges äldsta träkyrka. Kyrkan är invändigt dekorerad med vackra målningar, men tyvärr var dörren låst, så vi kom inte in. Det stod en skylt om att man skulle “vrida på ringen”, men detta fungerade dessvärre inte.

Övernattning: Kosta Lodge

Vi stannade för natten på Kosta Lodge, där det finns en fin och välordnad ställplats för husbilar. Där vi stod hade vi ett trädäck, och servicehuset är mycket fräscht.

Våra sydafrikanska vänner skickade upp sin drönare och fick se att det finns mycket skog i Sverige. De fick också erfara att svenska sommarkvällar kan vara kyliga ibland, inte minst om man är van vid afrikanskt klimat förstås …

Glasrikets älgpark

Nästa förmiddag hade vi bokat en tur i Glasrikets älgpark. Våra vänner är ju vana vid “Big five” och afrikanskt djurliv i Krugerparken, så det är svårt att mäta sig med det, men älgar är ändå lite spännande att se, tänkte vi.

På Glasrikets älgpark åker man ut på tur i vagnar bakom en traktor, och i parken får man komma älgarna (som är vana vid människor) riktigt nära, samtidigt som guiden berättar om djuren. Man kan båda mata och klappa älgarna, och det är fascinerande att se dessa ståtliga djur på så nära håll.

Våra sydafrikanska vänner uppskattade besöket mycket, och tackade för att vi tog med dem till detta älgmöte.

Kosta

När vi var i Glasriket passade vi också på att besöka Kosta, där man kan uppleva glas på allehanda sätt. Vi kikade in i hyttan, där glastillverkning pågick.

Vi besökta också Kosta Art Gallery, som alltid har fantastisk glaskonst att visa upp.

Dessutom kikade vi in i hotellets coola glasbar.

Vidare mot västkusten

Efter besökte i Kosta var det dags att rulla vidare mot västkusten. Resten av resan berättar vi om i ett senare reportage.

Dessutom planerar vi att återkomma med ett reportage där vi berättar om våra sydafrikanska vänners reflektioner över Sverige och allt de ser och upplever här. Så länge kan vi berätta att de upplever Sverige som väldigt pittoreskt och otroligt välordnat.

Fortsätt att följa för att inte missa något! Du kan också följa resan, lite mer i realtid, på Instagram på @freedomtravelnews.