En husbilsresa i Polen – golf, städer och historia

Gästskribent: Minna och Kaj Avrin

Våren 2024 reste vi, Minna och Kaj Avrin, med vår husbil till Polen. Vi delar med oss av både praktiska tips och egna upplevelser. Resan innehöll bland annat golf, besök i städer, nationalpark och Auschwitz-Birkenau.

Inför resan till Polen

Vi inleder med det som är viktigast inför en resa till Polen. Det gamla systemet för betalvägar i Polen är ändrat till helt digitalt. Förr kunde man köpa en vinjett på bensinmackar men det går inte längre. Vårt råd är att skaffa det nya systemet ”etoll” redan innan du kör till Polen. Reglerna är olika för bilar under och över 3,5 ton. Du kan läsa mer om systemet här. Vårt bästa tips är att läsa om det innan du börjar fylla i uppgifter.

Krakowresor

Vi hade bokat färja Trelleborg-Swinoujscie, med TT-Line, klockan 07:45. Vi kom till Trelleborg dagen innan och bokade plats på ställplatsen i närheten av hamnen. Vi passade på att njuta av hav och äntligen lite  sol och tog en promenad längs stranden.

Färjan till Polen

Färjan vi åkte med var ett år gammal, mycket fin. Vi valde att åka på dagen utan hytt, flera av de övriga passagerarna hade hytt. Vi passerade några hytter med öppen dörr och de såg fräscha ut. På färjan fanns även bastu med en dam- och herravdelning med gemensam relax, gratis att använda. Utanför bastun fanns också en balkong att svalka sig på.

Golf i Polen

Modry Las Golf Resort PGA National

Vi körde av färjan på eftermiddagen samma dag. Vårt första mål var Modry Las Golf Resort PGA National. Halvvägs dit fick vi stanna och byta om till lättare kläder, temperaturen steg konstant. Servicen var bra, dock tipsade vi dem om att erbjuda även engelska på deras telefonsvarare.

På grund av att det fortfarande var blött på ställplatsen var den stängd. Vi stod på parkeringen och det gick fint. När ställplatsen är öppen finns där både vatten och el. Det blev premiär med middag ute och att njuta länge länge av en ljummen kväll. Vilken skillnad till stormarna och regnet i Skåne.

Banan har valts till Polens bästa sex gånger sedan 2014. Den är mycket vacker. Inte helt enkel med långa hål och djupa bunkrar även längs fairway. Det bästa är att spela den minst två gånger. Klubbhuset är snyggt med bra duschar och det fanns också en spa-avdelning med finsk bastu, ångbastu och infrarödbastu.

Vi testade inte restaurangen då vi gillar att laga egen mat. Pratade dock med ett svenskt par som var där för andra gången och de sa att maten är bra, nu i april var menyn samma som i höstas när de bodde på hotellet för första gången. De tyckte att Modry Las är ett mycket prisvärt alternativ.

Gradi golfklubb

Därefter åkte vi till till Gradi golfklubb. Detta är ett helt otroligt ställe med ett palats från 1800-talet som hotell. Vi fick höra av en golfspelare att det var två killar boende i området som hade köpt palatset. De hade köpt ytterligare mark av bönder runt om och anlagt golfbanan.

Omgivningarna är mycket vackra med diverse blommande träd, buskar och perenner. Vi åt på restaurangen, som serverar typiskt polsk mat med lokal anknytning, bland annat getost från trakten. Servicen var mycket bra.

Golfbanan har ett par ställplatser och dessa är de dyraste vi stått på, 200 zloty/natt (SEK 540) Å andra sidan kostade golfen med Golfamore 230 zloty (SEK 620)  för oss två, vilket jämnade ut kostnaderna. Det finns ett spa i palatset, vi utnyttjade dock inte det. Priset för spa är 70 zloty/person. Personalen var trevlig och mycket hjälpsam.

Banan är vacker, inte så lång men har en del svårigheter. Avslutningshålet från gul tee är 143 m över vatten och från röd tee 108 m. En birdie där satt gott! Polska mästerskapet och andra prestigefulla tävlingar spelas årligen på banan.

Wroclaw golfklubb

Tredje banan blev Wrocław golfklubb. Klubben har inte ställplatser men det går bra att stå på parkeringen. Vi kom fram vid halv fem och började med en öl på terrassen. Restaurangen stängde klockan 18.00 och då låstes också dörrarna till omklädningsrummen och toaletterna. Även här var servicen superbra.

Det gick lite trögt på banan och då fick de framför oss en tillsägelse av banpersonalen. Sen flöt det på fint. Trots viss väntan i början och det faktum att banan är ovanligt lång, för röd tee 5431 m spelade vi på 3 h 40 min. Slopen gav välbehövliga extra slag som kompensation för den långa banan. Med Golfamore var greenfee för två personer 220 zloty.

Krakow

Nästa stopp blev Adam camping i Krakow, vi skulle snarare kalla den för en ställplats med full service. Det finns dusch, toa, utedisk och tömning av grå- och svartvatten. Vid respektive plats finns påfyllning av färskvatten. Det går att hyra cyklar och kanoter och det finns en lekplats för barn, en mindre fotbollsplan och en beachvolleybollplan. Där finns även ett hotell.

Från campingen var det knappt fyra kilometer till centrum. Cykelvägarna är bra både till centrum och ut mot landsbygdem. Till stan kan du cykla/promenera längs vägen men det går också en fin cykel- och gångväg längs floden. Den hittar du efter första bron, är du på högra sidan av vägen tar du höger strax efter bron och sedan under bron och vidare till centrum. Mycket vackert. Dessvärre sa en granne till oss att det inte skulle finnas cykelväg hela vägen och att trafiken var hetsig så han rekommenderade taxi, vilket vi bestämde oss för.

Vi började på slottet där bland annat kung Sigismund och Anna Jagellonica bott. Vi valde att titta på de officiella lokalerna, rabatterad pris för två över 65 år var 50 zloty. Slottet bjöd på fantastiska målningar, gobelänger, möbler och kakelugnar. Imponerande när stora delar var byggt på 1300-talet, bland annat ett vattensystem för både färsk- och avloppsvatten. Där fanns mycket mer att se men vi kände oss nöjda så. Fika i solskenet avslutade vår vistelse på slottet.

Sedan promenerade vi till Stare Misto, Krakows gamla stad. Torget där är helt otroligt, det är Europas största medeltida torg. I mitten finns en byggnad som vi gissar varit en saluhall en gång i tiden, nu är den full av affärer med turistiskt innehåll.

Vi räknade inte antalet restauranger på torget men de var otroligt många. Med risk för turistfälla åt vi lunch på en av dem. Det blev fish and chips och polska dumplings. Pommes fritesen hade behövt minst en omgång till i fritösen men fisken och tillbehören var goda. Dumplings fick 10 av 10 möjliga. Gåskött och timjan i en ljuvlig kombo.

Från gamla stan promenerade vi längs floden Wisla tills vi kom till de judiska kvarteren. Vi gillar att strosa i städer och känna atmosfären. Ibland händer att man av slumpen möter något extra kul. Denna gång ”sprang vi på” en designmässa i gamla industrilokaler med bar utanför. Gott om folk som slappade i solstolar och njöt av de värmande strålarna. På mässan fanns allt från kläder och väskor till ljus och smycken. Allt direkt från skaparen.

Vi fortsatte mot torget och museet i de judiska kvarteren. Efter att ha hängt där ett tag konstaterade vi att det var lite tidigt för middag och eftersom benen var trötta efter allt promenerande valde vi att ta oss till Forum med taxi.

Byggnaden Forum byggdes under sovjettiden och det säger allt om arkitekturen. Där finns ett tivoli, restauranger och mängder av solstolar att slappa i. Vi satt i var sin en bra stund och tittade på folk som passerade framför oss. I huset finns en foodcourt med flera olika restauranger, alltså något för de flesta smakerna.

Torg i judiska kvarteren
Vy över floden mot slottet
Forum

I Krakow finns mycket mer att se så hit får vi komma fler gånger.

Auschwitz-Birkenau

Efter ett antal böcker om andra världskriget var det dags för detta besök. Vi rekommenderar att köpa biljetter i förväg på museets officiella hemsida. Vi valde guidning, vilket var ett klokt beslut. Vår guide var mycket bra, talade tydlig engelska och hade djup kunskap. Om du vill gå på egen hand kan du köpa en besöksguide på svenska i deras bokshop.

När vi kom till museet blev vi lite förvirrade. Det fanns mängder av människor och en lång kö in. Vi upptäckte sedan att den långa kön var för grupper. Till höger om deras ingång fanns en ytterligare ingång som var omärkt. Den var för övriga besökare. Efter säkerhetskontrollen hämtade vi vid informationsdisken våra klistermärken där det stod att vi hade bokat visning på engelska. Sedan var det bara att vänta in guiden.

Visningen tog 3,5 h och innebar en hel del promenerande. När vi var där regnade det lite till och från så grövre skor var bra att ha i och med att vägarna, speciellt i Birkenau, var något leriga.

Hur vi än läst och tagit till oss hemskheterna i koncentrationslägren så blev upplevelsen av dem på plats enormt starka. Vistelsen i lägren måste varit helt vidrig. Ofattbart hur grym människan kan vara. Enda trösten var de otaliga besökarna som mestadels bestod av stora grupper skolungdomar. Vi får aldrig glömma vad som hände här och i de övriga koncentrationslägren.

Ingången till Auschwitz

Ställplats i närheten

Drygt en kilometer från museet finns en ställplats vid Centre for Dialoque and Prayer. Där finns en vacker trädgård med gott om platser med möjlighet att tömma toa och gråvatten, fylla på färskvatten samt dusch, toa och utekök. Det finns även ett hotell med 45 rum i olika storlekar.

Bonustips

Boken ”Vad hjärtat aldrig glömmer” av Kelly Rimmer passade bra som läsning under resan. Boken handlar bland annat om tiden under andra världskriget och en del av händelserna utspelar sig i Trzebinia som ligger i närheten av Auschwitz och gör besöket ännu verkligare.

Wroclaw

Vår plan var att antingen köra till Dresden efter sparris eller spela ytterligare golf. Dock byttes sommarvärmen till sju grader och regn till och från. Vi bestämde oss för att åka till Wroclaw i stället och undersöka staden.

Vi stannade på Wroc-camping. Det är en liten och trygg familjecamping. Betalningen sker med kontanter. Ett par hundra meter från campingen finns en supermarket och där finns en uttagsautomat. På campingen finns tömning för toa och gråvatten, påfyllning av färskvatten, helt ok duschar och toa, sopsortering, mikrovågsugn, kylskåp och tvättmaskin som fungerar med 1-euros mynt.

Ägaren är vänlig, talar tyska och polska och lite, lite engelska. Han gav en karta och visade hållplatsen för spårvagnen till stan, cirka 500 m från campingen. Man betalar med kreditkort på vagnen. På automaten finns en lucka för biljett men det kom ingen. Fysisk biljett får man kanske om man köper biljett för flera dagar.

Vi tillbringade en dag i staden. Tog spårvagnen till Galleria Dominikanska mitt i stan. Promenerade mot öarna i floden Oder.

På vägen dit stannade vi i saluhallen och där hittade vi vår efterlängtade sparris. Det är något speciellt med saluhallar, speciellt utomlands, du hittar fräscha grönsaker, kött från djur som vi inte brukar äta, små delikatessbutiker med mera. Vi hittade vackra förpackningar med karljohanssvamp till våra barn och återanvändbara tårtdekorationer med seriefigurer till barnbarnen.

Sedan fortsatte vi till öarna. Där och även i övriga Wrocław finns helt otroligt vackra hus. Många hus förstördes under andra världskriget men de har återuppbyggts.

Biskopen Bolesław Kominek har bidragit till relationerna mellan Polen och Tyskland. Han initierade 1965 ett brev till sina tyska kollegor där han efterlyste öppen dialog. Brevet resulterade i normalisering av de diplomatiska relationerna mellan Polen och Tyskland och ledde till Warsawaavtalen.

Han var ärkebiskop i Wrocław 1972-1974, och utnämndes av påven Paul VI till kardinal 1973. Kominek är begravd i katedralen i Wricław och det finns en staty av honom.

Små statyer

I Wrocław finns cirka 700 små statyer, de benämns som dvärgar. Vi såg en del av dem.

Torget i gamla stan kallas för Rynek. Även detta medeltida torg är stort och trevligt. Där hittade vi en mysig italiensk restaurang att äta lunch på. Det går inte att se sig mätt på alla vackra hus och följden blir en nästan oändlig mängd bilder.

Efter lunchen promenerade vi till Jatki, en gränd med små affärer med olika sorters konst. Jatki är en liten pärla i staden.

Därefter fortsatte vi att strosa och beundra ytterligare vackra hus. Det kyliga vädret fick oss dock att längta tillbaka till husbilens värme, så det var dags att ta spårvagnen tillbaka.

Det finns mycket mer att se i Wrocław, muralmålningar, vackra parker, en japansk trädgård, muséer, utsiktsplatser med mera. Så det kan bli fler besök i staden.

Stopp på vägen norrut

Målet efter Wrocław var Wolin nationalpark. Vi delade resan på två dagar och inriktade oss på att stå på campingen Gajówka Ralcewiczowka, som vi hittade via Ställplatsappen. Dock var inte campingen helt klar.

Ägaren Eva rekommenderade oss sin farbrors camping i närheten, Agroturystyce Maya, hon hörde med sin farbror och vi var välkomna dit. Webbsidan är endast på polska men ägaren talar engelska. Stället är ett kombinerat hotell och campingplats. De har stora ytor, höns, gäss, hästar, hjortar, påfåglar och höglandskor. Mycket barnvänligt. Det finns även kanoter att hyra för paddling i den intilliggande ån.

Hotellet har 25 rum varav två sviter. Ett av husen håller på att renoveras enligt hur det var när det byggdes av tyskar på 1700-talet. Byggnaden där hotellet finns idag var ursprungligen en ladugård. Miljön är rustik och gemytlig med bra standard.

Vi tog en härlig långpromenad längs en smal väg genom skog och över fält. Lyckades pricka promenaden när solen visade sig mellan regnskurarna.

I och med detta lärde vi oss att i Polen finns ett system för så kallad agroturism. Det går att läsa mer på agroturystyka.pl men webbsidan är tyvärr inte helt enkel, bland annat finns det inte någon karta. Det går inte heller enkelt se vilka ställen som har camping eller ställplats. Men vi uppfattade att det finns väldigt många gårdar anslutna till systemet.

Miedzyzdroje

Av alla campingar i området, valde vi Forest camp. I ställplatsappen heter den Föreställningen camping. Campingen ligger i början av staden. Vi förstod att ju närmare stranden man kommer, desto dyrare blir ställplatserna. Vi betalade 139 zloty för husbil, två personer och el per natt. Servicen var suverän, vi fick bland annat tips om en nybyggd gångbana längs stranden och mycket annat.

På grund av få campinggäster eftersom det fortfarande var lågsäsong, fick vi stanna på campingen på avresedagen så länge vi ville. Perfekt när vi skulle ta kvällsfärjan till Malmö. Även på denna camping gällde kontantbetalning, närmaste automat ligger inne på Netto som man passerar på vägen till campingen. Det gick bra att betala dagen efter.

På ankomstdagen promenerade vi tills staden tog slut, vilket är cirka tre kilometer. På grund av lågsäsong var endast en del av affärerna och restaurangerna öppna och trots det var utbudet stort. Vi kan bara ana hur det är under högsäsong. På campingen fick vi tips på den bästa fiskrestaurangen. Den heter Port och ligger nästan ytterst i staden. Menyn var varierad, maten god och servicen bra.

Dagen efter tog vi på våra vandringsskor och packade en ryggsäck med fika med målet att vandra i Wolin nationalpark. I närheten av restaurang Port finns en trappa till parken, där finns också karta och en automat att betala inträde till parken.

Vi som har fyllt 65 kan köpa biljett till rabatterad pris, inträdet för oss två var 9 zloty. Skogen i parken är otroligt vacker, mestadels bokträd, alla med höga stammar och kronan högst upp. Stigarna var lätta att gå på, trappor vid brantare backar. OBS! Hundar är inte tillåtna i parken.

I parken finns en anläggning som byggdes av tyskar för utbildning av soldater i slutet av 30-talet, 1945 blev den en militär enhet och togs sedan över av Sovjetunionen. Idag används en del till utbildning gällande naturen i parken.

Vi besökte också ett större inhängt område med bland annat bisonoxar, hjortar, havsörn och vildsvin. Det området har en inträdesavgift på 12 zloty för personer med rabatterad avgift, dvs äldre än 65 år respektive ungdomar.

Därefter tog vi samma väg tillbaka och vid Kwacza Góra tog vi trapporna ner till stranden. När vi väl var tillbaka på campingen hade vi gått nästan 1,5 mil. Från bison-parken finns även en kortare väg till stadens centrum om man inte vill gå fram och tillbaka.

Dags för hemfärd

På kvällen tog vi Finnlines färja till Malmö. Du bör vara ett par timmar innan avgång i hamnen. Du checkar in inne i incheckningen, sedan väntar du på parkeringen tills det blir grönt ljus. Vår färja skulle gå 21:30 och vi kunde köra på färjan vid åtta. Restaurangerna var öppna, dock hade vi passat på att äta husbilen i väntan på att köra in på färjan, så vi vet inte hur maten var. Hytten var vi nöjda med och även denna färja var alldeles ny.

Vi är mycket nöjda med vår resa och för alla golfare rekommenderar vi verkligen golfbanorna i Polen. Vi har sett och upplevt mycket och som vanligt har vi upptäckt att Polen har ytterligare en hel del att ge, det lär bli fler besök.

Minna och Kaj Avrin

Följ Minna och Kaj här:

Sverige

Minna och Kaj Avrin bor långa perioder i sin husbil. Bådas stora intresse är att laga mat och de använder grillen som multiverktyg. Resor till familj och vänner, Sydeuropa, nordligaste Norden och allt däremellan varvas med basplatsen på Mista camping. Variationen under resorna kombinerat att alltid ”bo hemma” är det bästa med husbilslivet.