Meny Stäng

Att driva ett digitalt resemagasin – så här har det gått hittills

Hur är det att driva ett digitalt resemagasin? Vi startade freedomtravel.se 2009, som en personlig blogg, och idag är detta vårt heltidsjobb. Så hur har det gått?

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Att starta en reseblogg 2009

Vi startade freedomtravel.se 2009, som en personlig blogg om våra resor och om vår husbil. På den tiden fanns det inte så många resebloggar, och många bloggade på portaler. Jag (Helena) bestämde direkt att jag ville ha en egen domän, så att jag skulle kunna ha kontroll på min egen sajt.

Men hur startade man en egen blogg 2009? Det fanns inte någon 1-klicksinstallation för WordPress, jag lovar! I min omgivning fanns inte heller någon att fråga. Jag läste på olika forum och laddade ner olika program. Sent på kvällarna satt jag och flyttade fil efter fil med hjälp av programmet FileZilla.

Till slut så! Det var en otrolig känsla när en hemsida utkristalliserade sig, där det var tekniskt möjligt att ladda upp text och bilder. En egen blogg!

Två tidiga layouter på vår blogg freedomtravel.se

Från blogg till magasin

För några år sedan tog vi beslutet att byta namn från blogg till magasin. Varför? Ja, det kan man fråga sig förstås. För oss handlade det mest om att vi samtidigt tog beslutet om att ta in gästskribenter. När man är redaktör och har olika skribenter är det ju inte på samma sätt en personlig blogg …

Sedan fanns det andra röster också, som viskade i våra öron. En del menade att det var bättre att kalla sig ”magasin” vid samarbeten, att det låg mer i tiden. Vad vet vi om det, men det ena plussade på det andra och vi började presentera freedomtravel.se som ett digitalt resemagasin.

Det stora steget – att inte längre ha en anställning

Vår webbplats, freedomtravel.se, var länge vår hobby. Peter drev en byggfirma och jag, Helena, jobbade som doktorand, och senare forskare, inom folkhälsovetenskap. I samband med vår Europa runt-resa med husbilen 2015 avslutade Peter sina bygguppdrag, och istället började han ta hand om freedomtravel.se.

I och med att Peter fick mer tid för freedomtravel.se fick vi möjlighet att utveckla allt från design till samarbeten. Samtidigt var det ganska tryggt så länge jag (Helena) hade en fast heltidslön. Utmaningen kom när allt rullade på för fort och jag upptäckte att jag inte klarade att göra båda delar – att sköta mina forskningsuppdrag och samtidigt alla uppdrag som hopade sig kring freedomtravel.se.

Åren efter vår Europa runt-resa (då jag blev av med min fasta tjänst) jobbade jag i olika folkhälsoprojekt. Jag erbjöds jämt något nytt, men i och med pandemin, då man jobbade hemma, avskärmades jag mer och mer från jobbkontakter. Ett projekt avslutades och jag mötte ingen i kafferummet som erbjöd ett nytt … Det var dags!

Några exempel på vetenskapliga artiklar jag (Helena) publicerade i mitt jobb som forskare

Att driva ett digitalt resemagsin – med omkostnader

Jag fick på sätt och vis ”hjälp” att ta det tuffa beslutet. Utmaningen för mig handlade inte om att sakna forskningen – jag lärde mig mycket av den resan men kände mig på något sätt färdig – utan om att det nya livet skulle gå ihop ekonomiskt.

Så här är det, det är utmanande. Alla som tror att det är superenkelt att leva på en digital sajt är välkomna att prova själva.

Att driva magasinet kostar en rejäl slant. Vi har kontinuerliga utgifter för mejlprogram, översättningsprogram, annonsprogram, layoutprogram, sökmotoroptimeringsprogram och Gud vet alla program, för att inte tala om webbhotell, webbutvecklare och presstjänst. Därtill kommer kostnader för datorer, fotoutrustning och utrustning för mässor. Intäkterna som kommer in ska inte bara täcka utgifterna, utan också bekosta hyra och dagliga omkostnader.

Husbil Stockholm 2022
På en av alla mässor

Hur har det gått ekonomiskt?

Att kämpa för sina intäkter varje månad – istället för att ha en fast och trygg lön – gör att man känner att man lever. Peters bror säljer annonser åt oss (på provision) och vi säljer sponsrade artiklar (vilka alltid märks ut som ”betalt samarbete” i rubrikbilden). Utöver detta gör vi diverse saker som exempelvis att sätta ihop kampanjer för företag eller destinationer, då vi skapar paket för synlighet med en kombination av exempelvis annonser, sponsrade artiklar, tävlingar och synlighet i sociala medier.

Det vi är glada för är att vi lyckats få många riktigt bra samarbetspartners och annonsörer, i form av företag och destinationer som vi verkligen gillar och som känns relevanta. Om du scrollar lite bland våra annonser så ser du bland annat resmål, rederier, mässor, aktörer inom husbilsbranschen och internetlösningar – sånt som passar för den som är intresserad av resor eller husbilsliv. Bakom detta ligger förstås massor av jobb!

Det händer att folk tycker att vi har för många annonser eller för många sponsrade artiklar, alternativt att annonserna syns på för många ställen. Ja, det är man ju fri att tycka förstås. Men vem ska betala vår hyra? Vi är ledsna om du inte gillar det, men annonserna blir kvar!

Arbete vid datorn, i husbilen

Hur har det gått utvecklingsmässigt?

Även om det emellanåt är utmanande ekonomiskt så känns det hela tiden som att det går utvecklingsmässigt framåt, och det är nog därför det är så roligt att jobba med detta. Under de senaste åren har vi byggt om en hel del på sajten, och vi har fått massor av roliga, spännande och positiva samarbeten.

Vi får ständigt fler och fler gästskribenter och vår mejlkorg är varje dag sprängfylld av olika samarbetsförslag, idéer, förfrågningar och tips. Det är helt enkelt otroligt roligt att jobba med detta.

Och så är det ju friheten. Vi kan jobba platsoberoende. Våra inkomster är visserligen begränsade, men tack vare husbilen och tack vare olika samarbeten och pressresor, så har vi fortfarande möjlighet att resa mycket. Vi tycker att livet som redaktörer för ett digitalt resemagasin är fantastiskt roligt. Vi jobbar nästan jämt för att få saker att gå runt, men det är det värt!

I öknen i Tunisien, på en spännande rundresa

Hur ser våra planer för framtiden ut?

Vi älskar vårt jobb med freedomtravel.se, och vi kommer fortsätta att göra vårt bästa för att producera intressant reserelaterat innehåll, med en lite mer personlig touch. För oss finns bara en väg, och det är framåt! Följ resemagasinet här:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev