Då var det måndag igen, och alltså dags för resenyheterer här på FREEDOMtravel. Som vanligt har vi botaniserat i veckans skörd av nyhetsmejl och pressmeddelanden inom resor, camping och turism. Här sammanfattar vi det mest intressanta!
Innehållsförteckning
Camping förstahandsval för sommarens tyska turister i Sverige
Den tyska turismen fortsätter att öka i Sverige och det är campingplatserna som ökar mest. Tillväxtverkets statistik visar att antalet tyska gäster på Sveriges campingplatser ökade med 12 procent sommaren 2024 jämfört med samma period 2023. Det är också första gången som mer än hälften (51 procent) väljer camping framför andra turistboenden. Camping är även förstahandsvalet för turister från Norge och Nederländerna när de besöker Sverige under sommaren. Så bor de tyska turisterna i Sverige:
- Campingplatser (51 %)
- Stugor och lägenheter (22 %)
- Hotell (21 %)
- Vandrarhem (4 %)
- Stugbyar (2 %)
Svenskarnas nya resvanor
Allt fler svenskar väljer att resa utanför de traditionellt intensiva sommarveckorna samt till mindre kända destinationer. Detta visar ny statistik från SAS som undersökt resebeteenden jämfört med 2023.
Destination Dupes: Trenden med ”destination dupes” håller i sig. Ett exempel är att man väljer Malta istället för Italien. Albanien blev också en av sommarens mest populära destinationer.
Season stretching: Även om juli och augusti fortfarande är starka reseperioder är trenden tydlig: fler väljer att boka sina semestrar tidigare på säsongen och SAS även en positiv utveckling för september och oktober.
Pythagoras industrimuseum får utmärkelsen Årets Arbetslivsmuseum 2025
Högt uppe på Södra Bergen i Norrtälje ligger tändkulemotorfabriken Pythagoras. En gång i tiden tillverkades motorer här som såldes över hela världen och fabriken sjöd av liv. Nu får Pythagoras Industrimuseum utmärkelsen Årets Arbetslibsmuseum 2025. Det mångåriga arbetet med att bevara, utveckla och visa en hel, levande miljö samt ett gediget pedagogiskt skolarbete gör att Pythagoras tilldelas priset. ”Blir alldeles rörd när jag står här i fabriken”, säger museichefen Erika Grann.
Krakows krubbor – en skimrande vinterutställning på Kalmar Slott
I vinter blir det julstämning deluxe på Kalmar Slott. Den 12 december öppnar årets vinterutställning där du får se ett trettiotal sagolika, färgsprakande och skimrande krubbor som är tillverkade i Krakow enligt en unik hantverkstradition med anor från medeltiden. Krakows krubbor finns med på Unescos immateriella kulturarvslista. Utställningen Krakows krubbor – En skimrande vinterutställning visas i Sturesalen under perioden 12 december 2024 till 23 februari 2025.
Tutankhamun – The Immersive Exhibition i Malmö
Tutankhamon väcker nyfikenhet var han än dyker upp, mer än 3 000 år efter sin död. Nu har du chansen att kliva rakt in i hans värld när den internationella succéutställningen Tutankhamun: The Immersive Experience öppnar på Malmömässan den 17 oktober (Sverigepremiär) och pågår till och med den 7 januari 2025. En maffig kombo av digitala projektioner, interaktiva installationer och VR-teknik tar dig med på ett fantastiskt äventyr till Egypten år 1341 före Kristus.
Isbjörn of Sweden lanserar ny resesajt
Barnklädesmärket Isbjörn of Sweden har nu lanserat resesajten ISBJÖRN Adventure – isbjornadventure.com – en äventyrs- och resesajt för familjen. Sajten kompletterar produktsortimentet av funktionella outdoor- och skidkläder till barn och ungdom, och erbjuder över 40 unika äventyr och resmål runtom i Norden. Den nya satsningen stärker varumärket och vill inspirera unga familjer att tillbringa mer tid utomhus med sina barn och mindre tid framför skärmen.
AI-infleuncer lanseras för resmålet Tyskland
Tyska Turistbyrån lanserar sin första AI-influencer, Emma, för att marknadsföra Tyskland som en attraktiv resadestination världen över. Emma är designad för att inspirera potentiella resenärer dygnet runt. Du hittar Emma på Tyska Turistbyråns hemsida samt på Instagram på kontot @emmatravelsgermany.
6 resetrender för 2025
Hotels.com presenterar Unpack ’25, en årlig datadriven prognos över vad som motiverar och inspirerar resenärer och vart vi kommer att resa nästa år. Företaget har analyserat egna resedata, information från 25 000 resenärer och de senaste innovationerna inom resebranschen och noterat sex tydliga resetrender för 2025:
- Hotellrestaurangens renässans: När resenärer bokar hotell bokar de inte bara rum – de bokar även bord till middagen.
- All inclusive-eran: All inclusive är inte bara för familjer. Idag lockas generation Z till en stressfri vistelse till ett bra pris.
- Fjärrproducerat: TikTok inspirerar resenärer att välja resmål för att få tag i särskilda varor såsom choklad från Dubai.
- Fenomenspaning: Norrsken är det naturfenomen svenska resenärer helst vill se, följt av midnattssol och vulkaner/heta källor.
- Avstickarturer: Alternativa destinationer, som ligger nära populära orter, blir populära för dagsutflykter och huvudresmål.
- Streamingturism 2025: Resenärer fortsätter att vända sig till TV-serier och filmdukarna för reseinspiration.
veckans reflektion
All Inclusive och hotellrestauranger …? Ja, kanske är det så att det som en generation försöker undvika det vill nästa generation omfamna. Men å andra sidan, vad hände med social hållbarhet och att stödja lokala småföretagare på orten …?
Missade du förra resenyheterna? Läs Tryffelfestival, nytt tågnamn och hit reser seniorer
Ditte säger:
Hej!
Intressant att läsa vad som händer. Vad gäller AI tycker jag det känns väldigt trist och opersonligt. Men kanske tycker just Tyskland att de behöver AI stöd . Men om det lockar fler turister känns i mitt tycke tveksamt. Har även svårt att se AI hä rsom ett komplement. Å andra sidan är det ju frivilligt att titta.
21 oktober 2024 — 20:45
Helena säger:
Ja, vi kan också tycka att AI blir tråkigt och opersonligt!! Samtidigt kan man ju använda AI till en massa bra saker oxå. Svårt att överblicka.
22 oktober 2024 — 18:38