Hur använder vi sociala medier 2025, och hur påverkar de oss? Det är förstås väldigt olika. För vår personliga del spelar sociala medier en relativt viktig roll, och är därmed källa till både glädje och irritation. Idag delar vi med oss av några reflektioner …
Innehållsförteckning
Några reflektioner kring sociala medier 2025
Här är några tankar från den senaste tidens användande av sociala medier. Dela gärna med dig av dina funderingar eller erfarenheter i en kommentar! By the way så heter vi @freedomtravelnews på sociala medier och du hittar oss på Facebook, Instagram och Youtube. På LinkedIn heter vi FREEDOMtravel.se.

1. Den digitala tröttheten breder ut sig
Många vi pratar med säger att de är ”trötta på Instagram” eller ”trötta på Facebook”. Andra tycker helt enkelt att de blir trötta av att spendera för mycket tid framför skärmen – och försöker hitta nya vanor för att lägga ifrån sig mobilen lite oftare.
Även vi kan känna av denna trötthet ibland, särskilt när det gäller sociala medier. Nyhetens behag är ju förbi för något decennium sedan, och nu har man hittat nya sätt att förhålla sig till de sociala medierna. Jag gillar både Facebook och Instgram och använder plattformarna varje dag, men jag kan också tröttna och bli irriterad på olika grejor …

2. I klorna på algoritmerna
En av sakerna som kan vara irriterande på sociala medier är att det känns som att man är ”i klorna på algoritmerna”. För egen del tycker jag inte att jag får se det som jag vill se när jag scrollar på Facebook – utan bara en massa annat.
Ibland försöker jag ”prata med algoritmerna” genom att kryssa bort sånt som jag inte vill se och trycka på gilla-knappen på sånt jag vill se mer av. Men hux flux tycker jag att jag är tillbaka på ruta ett igen, med en massa reklam för amerikanska kändisar eller spädbarnskläder, eller något annat som jag inte är intresserad av …
På samma sätt kan det kännas när vi ska dela innehåll. Istället för att enbart tänka på vad vi vill förmedla så måste vi också fundera över vad algoritmerna kommer tycka om det här.
För någon månad sedan hamnade vi i en dålig loop när Facebook stängde ner våra inlägg eftersom ”de stred mot deras policy” (oklart vilken – det var ett inlägg om en stadsvandring och ett om österrikisk mat) – och efter det var vi tvungna att fråga vänner om råd och sedan blidka algoritmerna i några veckor …

3. Vad är på riktigt i denna AI-värld?
Ytterligare en grej som klivit in i de sociala medierna värld är AI, det vill säga Artificiell Intelligens. Helt plötsligt svämmas flödet över av bilder och filmer som påminner om den verkliga världen, men som är skapade i datorernas värld.
Förr gillade jag ibland att kolla på söta djurfilmer (både tama och vilda djur kan ju vara så roliga ibland), men nu när man inte vet om djuren är riktiga eller AI-produkter känns det plötsligt lite tråkigare … Var det verkligen en säl som gjorde den där roliga manövern, eller har någon bara hittat på det? Nej, då tröttnar jag …
Jag tycker i och för sig att AI-bilder kan vara ok (och använder det själv i begränsad utsträckning) men jag vill gärna att det märks ut så att jag vet vad som är vad.

4. Det gäller att hänga med
Eftersom folk lite smått tröttnar på de sociala medierna måste plattformarna hela tiden hitta på nya grejor, för att hålla intresset igång – och då gäller det att hänga med! Alldeles nyss bytte Instagram formatet som visas på foton i griden – från fyrkanter till stående format 4:5.
Många gillar detta, och vi kommer också behöva anpassa oss, men initialt var det mest en chock … Vi har till exempel en fastnålad bild högst upp som presenterar oss, och där har vi valt en bild där man ser husbilen och oss båda. Lite trevligt tänkte vi. Efter Instagrams uppdatering klipptes Peter bort från bilden och jag blev halshuggen … Det gäller att hänga med!

5. Varför satsa på något … som kan stängas ner?
Sociala medier kan användas för förströelse, umgänge eller informationsinhämtning, men också som en viktig del i ett företags marknadsföring. För en del influencers är det till och med kärnan i verksamheten, och en del lägger ner mycket tid på innehållsproduktion.
Vi har ofta tänkt att det är lite läskigt att satsa så mycket på ett medium som man själv inte styr över. Tänk om det stängs ner eller om förutsättningarna förändras radikalt. Man vet väl inte riktigt vad som kommer hända med TikTok framöver, men det som hänt hittills ger ju en tankeställare.

6. Sociala medier 2025 – discovery eller community?
Det verkar som att de sociala medier som finns lutar antingen mer mot discovery (upptäcka nytt) eller community (bygga kontinuitet och gemenskap). Här är TikTok mer ett exempel på det första, medan Facebook kanske mer är exempel på det andra. Så, vad vill man ha och vad vill man använda sociala medier till?

Hur tänker du kring sociala medier 2025?
Hur tänker du kring sociala medier 2025? Berätta gärna!
Anna Nilsson Spets säger:
Jaha…. jo jag är rätt trött på det jag med men hänger envist kvar på fejjan. Men alldeles för mycket som kommer upp som jag inte är intresserad av. Trots allt, en väg att se vad nä®a och kära i hemlandet gör.
22 januari 2025 — 6:05
Helena säger:
Jag kan förstå att sociala medier är ett bra sätt att hålla kontakt med släkt och vänner när man bor utomlands. Jag använder ju också FB en hel del och gillar många aspekter, medan jag irriterar mig på andra … 😉
22 januari 2025 — 10:05
Netti Starby säger:
Sociala medier utvecklas hela tiden och Facebook har jag inte brytt mig så mycket av under flera år. Tycker att TikTok är roligare än Instagram. Kramis
22 januari 2025 — 6:33
Helena säger:
Ja, det är väl precis så, att det utvecklas hela tiden … Det gäller att hänga med! 😉
22 januari 2025 — 10:05
Daniel på Upplevelsebloggen säger:
Drabbades inte jättehårt (eller ens alls) av Instagrams formatändring men jag blir bara än mer övertygad om att grundplattan heter ”blogg” för min del. Min plattform, mitt innehåll, jag som är ”algoritmen”. 🙂
22 januari 2025 — 9:19
Helena säger:
De flesta jag pratat med säger precis som du om Instagrams formatändring, antagligen är det jag som är en late adopter när det gäller att fota på höjden … 😉 Och i övrigt håller jag med dig till 100 %, vi känner precis likadant, det är sajten som är kärnan, alltid 😉
22 januari 2025 — 10:07
Eval8 säger:
Det har jag inte tänkt på med bildformat på Instagram. Kanske dags att rensa där då. Ofullständiga bilder fyller ju ingen funktion.
AI har jag inte fått kläm på. Är lite nyfiken, men vet inget om det.
Trevlig onsdag!
22 januari 2025 — 10:38
Helena säger:
När man klickar in på bilderna på Instagram har de det format man laddade upp dem i, men i griden (alltså när man tittar på hela profilen med alla bilder i översikt) så är bilderna nu avlånga stående istället för fyrkantiga. Önskar dig oxå en fin onsdag!!
22 januari 2025 — 17:23
Enna säger:
Väldigt spännande att få läsa!
22 januari 2025 — 14:12
Helena säger:
Roligt att det uppskattades!
22 januari 2025 — 17:23
Äventyret Framtiden säger:
För min del är bloggen , grundplattan. Där trivs jag absolut bäst. Jag har ett FB-konto men stängde ner det helt ett tag och har öppnat upp igen jag inser att jag inte trivs alls..så det är förändring på G igen. AI, är jag försiktig med. Vill egentligen inte alls..
Instagram sade jag nej till på direkten och så där är jag..en bloggare helt enkelt.
Tack för intressanta inlägg…har läst fast mig .
22 januari 2025 — 15:10
Helena säger:
För oss är det också bloggen/sajten som är grunden! Det är det enda man kan styra lite mer över själv, och det gillar vi!! 🙂
22 januari 2025 — 17:24
Ditte säger:
Intressanta tankar! Absolut! Tror att man i mångt och mycket kommer att lämna FB därhän. De som har FB och Instagram och publicerar ”samma” bilde och text på båda gör det nog för att att nå fler. Jag har en FB sida, men vill i princip inte ha några vänner där. Har ett fåtal. Men jag är med i Promenadklubben, en låst grupp och där lämnas mycket info ut just via FB. Bra tycker jag. Har Instagram kvar och det gillar jag. Men där förstår jag inte riktigt varför en publicerar ”samma” bild på händelse och inlägg. Kanske finns en tanke jag inte förstår.
Vad gäller bloggar så har jag sedan drygt ett år tillbaka ett fåtal jag tittar in till i princip varje dag, några ett par gånger i veckan och andra mer sällan. Beror också på vad inläggen handlar om. Ibland är det också knepigt att kommentera. innehållet. Inte så mycket att kommentera utan mer ta till sig. Är det trädgårdsskötsel och annat jag inte är road av så läser jag inte inlägget alls.
AI är jag kluven till. Har testat lite olika varianter och vid frågor har svaren stämt till hälften. Just nu vet en ju inte om t.ex. en bild eller text är AI eller inte. Det ska/bör ju märkas ut men så är ju inte alltid fallet.
Den person som ”tog” mitt bloggnamn när jag avvecklat bloggen körde endast med AI. Tror det blev två inlägg personen gjorde men lyckades ställa till det ordentligt för mig på olika sätt.
Funderar mycket på de lite ”större” bloggare som får så många negativa och elaka kommentarer i sina inlägg vad vitsen är att fortsätta. Pengar kanske eftersom det är mycket reklam för olika konsumtionsvaror och samarbeten.
Viss reklam stör jag mig inte alls på för jag vet ju att samarbeten är viktiga för levebrödet och där ingår reklam. Men bloggare som i egna inlägg hänvisar till otaliga egna inlägg gör att det blir tröttsamt att läsa. Vet ju också varför en gör det och har funderat allt mer på detta. Ett par hänvisningar/länkar borde kanske räcka. Å andra sidan är det viktigt med många följare när det kommer till samarbeten. Knepigt att få ihop allt.
Och så mycket jobb det ligger bakom en blogg är jag väl medveten om. Även en blogg i mindre format.
Intressant att se hur framtiden ter sig. Men som jag skrivit, några bloggar läser jag och dit hör ni.
22 januari 2025 — 16:41
Helena säger:
Tack för din engagerade kommentar Ditte!! Jag tror att en av FB:s fördelar, trots allt, är precis det du nämner, dvs olika grupper. Just grupper är ganska aktivt och populärt på FB känns det som! (Jag är också med i några, mer eller mindre aktivt kanske.)
När det gäller Instagram så tror jag att de som publicerar samma bild i flöde och story gör det för att det delvis är olika personer som tittar på flöde och stories. Men jag håller med om att det kan bli tjatigt, och jag gör det inte själv … (inte exakt samma i alla fall, men möjligtvis bild resp filmsnutt från samma tillfälle).
Reklam är ju en viktig fråga oxå. Vi måste ha reklam, eftersom vi jobbar med detta, men vi jobbar på att ha relevant och bra reklam och all vår reklam är manuellt insåld, dvs vi kan styra över den, vilket vi gillar. Så roligt att vår blogg är en av dem du läser!!
22 januari 2025 — 17:29
Aboro säger:
Sociala medier är toxiska på så många sätt. Jag bor på en liten ort och gjorde mig av med FB för över 10 år sedan efter att jag blev spyfärdig av diskussionsklimatet – och via bekanta vet jag ju att det inte blivit bättre sen dess. Varje liten ort har sin Trump och sin Musk och deras idéer behöver jag inte höra något om. I början blev man ju utanför viss information men sen kom whatsapp så nu får jag den information jag behöver utan att behöva bläddra igenom en massa sk*t som främst 50-90-åringar häller ur sig på fejjan. Instagram valde jag att aldrig börja med. Bloggar är mitt glädjeämne och har flera favoriter. Känns skönt att följa såna man inte känner och man får nya insikter om saker som inte hör till ens egen bubbla.
22 januari 2025 — 17:16
Helena säger:
Tack för din intressanta kommentar!! Bloggar är ett glädjeämne för mig också, och har varit under lång tid.
23 januari 2025 — 10:01
BP säger:
Som du vet har jag alltid vågat vägra FB. Har aldrig haft behov att ”sälja” mig på FB. Läder inga FB-artiklar heller. Däremot följer jag kanske fem Instagrammare. Har inte ens märkt att Insta har ändrar bildformatet – oooops. Så noggrant läser jag Instagram;-)
X, TikTok har jag aldrig kollat. Däremot gillar jag youtube, speciellt om man snabbt vill komma åt gamla låtar och/eller bruksanvisningar av allt möjligt tekniskt i filmformat. Skulle dock själv aldrig lägga upp nåt.
Däremot kan jag ”köpa” att man väljer FB i låsta grupper. Då är det ju ofta seriösa personer som har ett gemensamt intresse.
Sedan tror jag rent allmänt att det nuförtiden är mest 50 plussare som hänger på FB och på bloggar. Resten håller på med tiktok och Insta.
22 januari 2025 — 19:41
Helena säger:
Man får väl välja sina sociala medier helt enkelt, annars blir det för mycket av allt … Jag tittar ganska sällan på Youtube, men om jag behöver en instruktionsvideo så är det perfekt! 🙂 Och ja, grupper är nog en av Facebooks starkaste ”kort” tror jag.
23 januari 2025 — 10:03
JoY säger:
AI kan jag ingenting om och känns inte ens som jag måste ta del av det heller.
När vi åkte iväg på höstresan, kände jag bara att det fick vara slut med att hålla igång FB/Instagram. Tycker dessa algoritmer tar över flödet, vännerna försvinner liksom. Just nu räcker det med att skriva på bloggen och titta på andra bloggar.
22 januari 2025 — 21:43
Helena säger:
Jo, jag kan hålla med om att Facebook och Instagram förändrats från att vara ett ställe där man håller kontakt med vänner, till att åtminstone delvis bli något annat. Jag använder det ändå och ser fördelar, men jag förstår er inställning.
23 januari 2025 — 10:09
Madde säger:
Jag använder det mycket, men är samtidigt så dubbel. Det är kul att se vad mina vänner har för sig med mera. Älskar att se bilder då folk reser, eller gör roliga saker. Det inspirerar mig väldigt mycket.
23 januari 2025 — 8:37
Helena säger:
Jag gillar oxå att se vänners bilder, men tycker att jag ser mindre och mindre av det på Facebook tyvärr, och mer och mer reklam och sponsrat innehåll …
25 januari 2025 — 10:39
Sara i Barcelona säger:
Gomorron!
Väldigt intressanta tankar och jag håller med om det mesta 🙂
Jag använder FB, IG och blogg och sen följer jag en del Youtubers.
FB är framförallt för mitt ”gamla” liv i Sverige, då många av mina gamla bekanta använder sig mest av det forumet. Dessvärre känner jag precis som du att reklam och inlägg som inte intresserar mig det minsta nu har tagit över mer och mer, och det är absolut tröttsamt tycker jag. Man är i algoritmens klor som du säger, och ja, så är det verkligen.
IG använder för att skapa reels som jag tycker är väldigt roligt, och där har jag ett mer internationellt konto, så att säga. Att bildformatet har ändrats tycker jag är bra då jag ofta har upplevt att bilden har klippts när jag ska dela nåt 😀 Dock förstår jag att det inte var lika lyckat med er bild där, haha 🙂
I bloggen kan jag skriva mer på djupet, dela bilder och tankar och personligen älskar jag att följa bloggar också pga av det, att det känns lite mer personligt.
Tack för många intressanta synpunkter!
Kram!
23 januari 2025 — 10:57
Helena säger:
Ja det är tråkigt att det är så enormt mycket reklam på FB. Jag kan förstå att det behövs reklam, men jag vill ju att det ska komma lite relevanta saker mellan reklamen åtminstone, och ibland känns det inte så … 😉 Och ja, jag tror att många gillar det nya formatet på Instagram, jag måste lära mig att fota på höjden helt enkelt, lite sen på bollen där … 😉
25 januari 2025 — 10:41
Hanneles bokparadis säger:
Facebook är ändå ganska bra ställe att hålla kontakt med vän och släkt som inte är alldeles bakom knuten.
24 januari 2025 — 13:01
Helena säger:
Bra om du hittar bra sätt att hålla kontakten!!
25 januari 2025 — 10:42
Monnah säger:
Det är klurigt, det här. Att ha kontakt med kända och okända tar vi för givet idag. Facebook var revolutionerande för mig, älskade det. Idag är det Messenger jag använder och så tipsar och tipsas jag om aktiviteter. Jag har en egen grupp som är igång varje november (Trettio tacksamma dagar) och en släktgrupp. Annars är Facebook ”dött”. Har Instagram, men har inte lagt upp något sedan 2020 och använder nu mest DM. Visste inte ens det där med formatet. Har inte TikTok, använder inte X och inte heller LinkedIn. Mitt fokus är bloggen och de som läser där/andra bloggare. Det där att känna sig ägd av SoMe är utbrett… Lycka till med att hitta rätt forum för er nya verksamhet!
24 januari 2025 — 15:52
Helena säger:
Ja jag tror att många, liksom du, hittat sina sätt att använda FB, t.ex. i form av grupper eller meddelanden. För oss är också bloggen/sajten central, och det andra får vara lite ”runt om”, beroende på vad som funkar/passar för tillfället … 😉
25 januari 2025 — 10:44
Anna i Portugal säger:
Det där att Facebook /Instagram underlättar kontakt med vänner och bekanta.. jag tycker att vänskap ska underhållas på individnivå, inte via massmeddelanden som alla ska läsa. Så i min värld är FB bara ett sätt att slippa engagera sig, ett sätt som gör att en tror att en underhåller relationer. När jag slutade med FB försvann väldigt många s.k. vänner. Så jag hade med andra ord slösat många timmar på att ”underhålla” vänskaper som egentligen inte fanns där. När jag sedan skickade SMS istället så insåg jag att det inte var relationer jag ville ha kvar. Så att använda SoMe för att underhålla vänskaper är för mig slöseri med tid, eftersom det inte blir några samtal där. Intimiteten i vänskapen försvinner och det förändrar hela vänskapsrelationen.
Jag älskar bloggandet, där sker dialoger och relationer kan därmed byggas.
25 januari 2025 — 10:28
Helena säger:
Jag förstår vad du menar! Man kan ju iofs använda Messenger, men då kan man ju å andra sidan oxå välja exempelvis Whats App. Håller med om bloggandet och dialoger, man får chans att uttrycka sig lite längre, inte enbart emojis och gilla-knappar 😉
25 januari 2025 — 10:45