Meny Stäng

Sociala medier 2025 – 6 reflektioner

Hur använder vi sociala medier 2025, och hur påverkar de oss? Det är förstås väldigt olika. För vår personliga del spelar sociala medier en relativt viktig roll, och är därmed källa till både glädje och irritation. Idag delar vi med oss av några reflektioner …

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Några reflektioner kring sociala medier 2025

Här är några tankar från den senaste tidens användande av sociala medier. Dela gärna med dig av dina funderingar eller erfarenheter i en kommentar! By the way så heter vi @freedomtravelnews på sociala medier och du hittar oss på Facebook, Instagram och Youtube. På LinkedIn heter vi FREEDOMtravel.se.

Sociala medier. Bild: Pixabay.

1. Den digitala tröttheten breder ut sig

Många vi pratar med säger att de är ”trötta på Instagram” eller ”trötta på Facebook”. Andra tycker helt enkelt att de blir trötta av att spendera för mycket tid framför skärmen – och försöker hitta nya vanor för att lägga ifrån sig mobilen lite oftare.

Även vi kan känna av denna trötthet ibland, särskilt när det gäller sociala medier. Nyhetens behag är ju förbi för något decennium sedan, och nu har man hittat nya sätt att förhålla sig till de sociala medierna. Jag gillar både Facebook och Instgram och använder plattformarna varje dag, men jag kan också tröttna och bli irriterad på olika grejor …

En gammal bild på Peter …

2. I klorna på algoritmerna

En av sakerna som kan vara irriterande på sociala medier är att det känns som att man är ”i klorna på algoritmerna”. För egen del tycker jag inte att jag får se det som jag vill se när jag scrollar på Facebook – utan bara en massa annat.

Ibland försöker jag ”prata med algoritmerna” genom att kryssa bort sånt som jag inte vill se och trycka på gilla-knappen på sånt jag vill se mer av. Men hux flux tycker jag att jag är tillbaka på ruta ett igen, med en massa reklam för amerikanska kändisar eller spädbarnskläder, eller något annat som jag inte är intresserad av …

På samma sätt kan det kännas när vi ska dela innehåll. Istället för att enbart tänka på vad vi vill förmedla så måste vi också fundera över vad algoritmerna kommer tycka om det här.

För någon månad sedan hamnade vi i en dålig loop när Facebook stängde ner våra inlägg eftersom ”de stred mot deras policy” (oklart vilken – det var ett inlägg om en stadsvandring och ett om österrikisk mat) – och efter det var vi tvungna att fråga vänner om råd och sedan blidka algoritmerna i några veckor …

Helena vid datorn för några år sedan, i husbilen

3. Vad är på riktigt i denna AI-värld?

Ytterligare en grej som klivit in i de sociala medierna värld är AI, det vill säga Artificiell Intelligens. Helt plötsligt svämmas flödet över av bilder och filmer som påminner om den verkliga världen, men som är skapade i datorernas värld.

Förr gillade jag ibland att kolla på söta djurfilmer (både tama och vilda djur kan ju vara roliga ibland), men nu när man inte vet om djuren är riktiga eller AI-produkter känns det plötsligt lite tråkigare … Var det verkligen en säl som gjorde den där roliga manövern, eller har någon bara hittat på det? Nej, då tröttnar jag …

Jag tycker i och för sig att AI-bilder kan vara ok (och använder det själv i begränsad utsträckning) men jag vill gärna att det märks ut så att jag vet vad som är vad.

Söt katt … men den finns inte på riktigt! (AI-genererad)

4. Det gäller att hänga med

Eftersom folk lite smått tröttnar på de sociala medierna måste plattformarna hela tiden hitta på nya grejor, för att hålla intresset igång – och då gäller det att hänga med! Alldeles nyss bytte Instagram formatet som visas på foton i griden – från fyrkanter till stående format 4:5.

Många gillar detta, och vi kommer också behöva anpassa oss, men initialt var det mest en chock … Vi har till exempel en fastnålad bild högst upp som presenterar oss, och där har vi valt en bild där man ser husbilen och oss båda. Lite trevligt tänkte vi. Efter Instagrams uppdatering klipptes Peter bort från bilden och jag blev halshuggen … Det gäller att hänga med!

Den ursprungliga bilden till vänster – och resultatet efter Instagrams uppdatering till höger.

5. Varför satsa på något … som kan stängas ner?

Sociala medier kan användas för förströelse, umgänge eller informationsinhämtning, men också som en viktig del i ett företags marknadsföring. För en del influencers är det till och med kärnan i verksamheten, och en del lägger ner mycket tid på innehållsproduktion.

Vi har ofta tänkt att det är lite läskigt att satsa så mycket på ett medium som man själv inte styr över. Tänk om det stängs ner eller om förutsättningarna förändras radikalt. Man vet väl inte riktigt vad som kommer hända med TikTok framöver, men det som hänt hittills ger ju en tankeställare.

Vad kommer hända med TikTok? Bild från Pixabay.

6. Sociala medier 2025 – discovery eller community?

Det verkar som att de sociala medier som finns lutar antingen mer mot discovery (upptäcka nytt) eller community (bygga kontinuitet och gemenskap). Här är TikTok mer ett exempel på det första, medan Facebook kanske mer är exempel på det andra. Så, vad vill man ha och vad vill man använda sociala medier till?

Sociala medier. Bild: Pixabay.

Hur tänker du kring sociala medier 2025?

Hur tänker du kring sociala medier 2025? Berätta gärna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev