Peter ja minä keskustelimme eilen illallisella eräästä asiasta, joka minun on kerrottava. Olemme matkustaneet paljon, ja monilla matkoillamme olemme tavanneet uusia ihmisiä, jotka ovat avokätisesti tarjonneet meille sitä tai tätä. Sillä ei ole väliä, olivatko he rikkaita vai köyhiä. Jopa ihmiset, joilla ei ollut sähköä tai juoksevaa vettä, ovat avokätisesti tarjonneet meille syödä ja juoda sitä, mitä heillä on.
Kutsuva ... mutta ei kutsuva
Ruotsissa on tietysti myös paljon anteliaita ihmisiä, mutta aina silloin tällöin meillä on ihmisiä, jotka ensin ehdottavat, että kävisit heidän luonaan, ja sitten ajattelevat, että "miksi emme jakaisi lihakustannuksia" tai "miksi et toisi viiniä". En tiedä teistä, mutta minulle tulee epämiellyttävä tunne vatsassani. Usein kyse on ihmisistä, joiden mielestä pöydässä pitäisi olla naudanlihaa, mereneläviä ja hienoja viinejä, mutta he ovat kiinnittäneet talon niin paljon, että se kirpaisee hieman.
Etkö voi tarjota yksinkertaisesti ...?
Minua ei haittaa, jos minut kutsutaan syömään pastaa lihakastikkeella tai kukkakaalikeittoa. Mutta haluan, että minut kutsutaan! Haluan tuntea, että isäntä tai emäntä todella haluaa jakaa sen, mitä hänellä on. Olenko vain minä se, joka huomaa, että Ruotsissa voi olla näin? Ja jos näin on, mikä tekee meistä niin pihiäkin? Onko se tunne, että kaiken on oltava täydellistä, vai emmekö vain halua jakaa ystäviemme kanssa?
BP sanoo:
Englannista kotoisin oleva mieheni teeskenteli aivan kuten sinä, kun hän tuli tänne. Onko se, mitä kirjoitat, kenties tyypillistä ruotsalaista? En todellakaan tiedä.
Minusta on paljon hauskempaa tulla kutsutuksi ja kutsua itseäni. Kutsumme toisiamme kahville jopa töissä ja vuorotellen. Huomattavasti hauskempaa kuin maksaa erikseen.
Poikkeus: huomaa, että kyseessä on selkeä potluck, jossa jokainen osallistuu johonkin.
Enkä ikinä tarjoaisi myöskään härän fileetä, sormikatkaravut eivät ole meille.
15. heinäkuuta 2013 - 21:06
Ditte sanoo:
Ehkä me ruotsalaiset olemme yleisesti ottaen kitsastelijoita? On niin paljon pakollisia asioita. Ja usein sen "täytyy" olla täydellistä. Jos joku kutsuu minut, minulla ei ole mitään velvollisuutta. Silloin saatan haluta tuoda kukan tai lahjan, mutta se on toinen asia.
Meidän kitsautemme voi sisältää myös aikaa. Ajan antaminen tässä maassa voi olla vaikeaa. Siitä tuntuu olevan pulaa. Mutta mitä me kiirehdimme tekemään?
Se, että joku kutsuu sinut ja ehdottaa sitten, että jaat kustannukset, tuntuu minusta oudolta. On parempi olla tekemättä niin tai ottaa rauhallisesti. Koska juuri yhdessäolo ja sen ilo on tärkeää. Mutta jos kutsuu ihmisiä potluckiin, se on aivan eri asia. Silloin tietää etukäteen, mitkä ovat säännöt.
Ja toki voi olla eri mieltä...
15. heinäkuuta 2013 - 22:16
s p i n d e l t j e j e n (äidin elämää, valokuvausta, matkustamista ja muuta sellaista) sanoo:
Olen NIIN samaa mieltä kanssasi!
Eräs ystäväni (entinen ystäväni) oli juuri tuollainen. Hän oli iloinen, kun hänet kutsuttiin, mutta kun menit hänen luokseen, hän laski pienimmätkin kustannukset. Jos kysyit häneltä, haluaisitko tulla sinne lounaalle, hän oli laskenut, mitä se maksaisi - ja joskus jaoimme kustannukset, kun teimme ostoksia, ja jos hänellä oli kotona jääkaapissa ruokaa, hän laski, mitä maksaisimme siitä, mitä veisimme sinne.
Ei, se on menossa Pois! 😉
15. heinäkuuta 2013 - 23:19
Maggan ja Ingemar sanoo:
Olemme myös kokeneet, että muissa maissa ihmiset ovat paljon anteliaampia kuin täällä Ruotsissa, jopa tuntemattomille ihmisille. Erityisesti saksalaiset, tapasimme joitakin eräällä stpl:llä ja juttelimme vain muutaman minuutin, sitten HB:n vaimo tuli ulos ja antoi meille 8 pientä pulloa erilaisia liköörejä. Toisella leirintäalueella, jossa myös pääsimme keskusteluun joidenkin saksalaisten kanssa matkailuautossa, siellä saimme matkaruokaa, purkki keksejä. Mitä tulee illallisiin, en ole kokenut kuvaamaasi, mutta olen kuullut vastaavasta. Me ruotsalaiset olemme varmaan täällä kotona jäykempiä, mutta ulkomailla tarjoamme enemmän ruokaa ja juomaa.
15. heinäkuuta 2013 - 23:44
Emmy Australiassa sanoo:
On mielenkiintoista, että otit tämän esille, ja se on yksi monista syistä, joiden vuoksi tunnen oloni mukavammaksi Ruotsin ulkopuolella. Ruotsalaiset yleisesti ottaen (vakavaa yleistystä tietysti) ovat usein melko pihi ruoan, viihteen ja sosiaalisen ajan suhteen muihin kulttuureihin verrattuna. Täällä Australiassa voi istua koko päivän grillaamassa ja rupattelemassa ilman erityistä syytä vaan vain siksi, että nauttii yhdessäolosta. Mitä enemmän jaat (omien kykyjesi mukaan tietenkin), sitä enemmän saat takaisin. Joka tavalla! Tarkkaan ottaen se tekee elämästä varmasti säästeliäämpää. V: Kyseessä on tietysti sama matkailuauto, joka on ollut blogissani aiemminkin, mutta se on mielestäni niin hieno, että halusin ottaa sen mukaan uudelleen!
16. heinäkuuta 2013 - 2:31
admin sanoo:
BP, epäilen, että tämä on melko ruotsalaista käytöstä... Knytkalas voi olla poikkeus, ehdottomasti! Mutta senhän sinä sitten päätät alusta alkaen. Kyse ei ole myöskään pelkästään rahasta, vaan se on yksinkertainen ja jokseenkin hauska tapa kokoontua yhteen.
Ditte, on mielenkiintoista, että kirjoitat, että niukkuus voi sisältää myös aikaa. En ole ajatellut sitä, mutta taidat olla oikeassa! Kuten sanoin, olen samaa mieltä siitä, että kitsastelu on eri asia.
Hämähäkkityttö, voi kuinka surullista! Juuri tuo niukkasanainen asenne on se, joka käy niin tylsäksi. Joskus tarjoat ja joskus saat kutsun takaisin, onko se niin vaikeaa??
Maggan ja Ingemar, mielenkiintoista kuulla, että myös te olette kokeneet enemmän anteliaisuutta ulkomailla. Saatatte olla oikeassa siinä, että meistä tulee anteliaampia, kun menemme itse ulkomaille. Ympärillä oleva mentaliteetti vaikuttaa sinuun.
Emmy Australiassa, on mielenkiintoista, että otit esille myös sosiaalista aikaa koskevan kysymyksen. En ollut ajatellut sitä aiemmin, mutta kai se voi olla totta! "Aika on rahaa", me sanomme... haha.
16. heinäkuuta 2013 - 6:55
Anna Stouvenel sanoo:
Niinä vuosina, kun asuin vielä Ruotsissa, illanistujaiskulttuuria ei ollut minun lähipiirissäni. Kahvia juotiin äänekkäästi ja vapaasti. Vasta kun tulin Ranskaan, tämä kysymys nousi esiin. Täällä tuskin voi tavata syömättä jotain yhdessä. Ruoka on niin uskomattoman tärkeä sosiaalinen ilmiö. Kun sinut kutsutaan, otat lähes aina mukaan viinipullon (jota harvoin avaat, koska isännät ovat jo päättäneet, mikä viini sopii heidän ruokalajinsa kanssa). Syntymäpäiville ja muihin erityistilaisuuksiin voi tuoda pullon samppanjaa. Kukatkaan eivät ole pahitteeksi. Lapsille otan aina makeisia mukaan. Mielestäni Ruotsissa ei ole vielä päästy niin pitkälle, siellä vallitsee vielä kahvikulttuuri ja perjantai-illanvietto.
16. heinäkuuta 2013 - 7:40
Frankie & Co sanoo:
Olemme "tuoneet" Pot Luck -ruokaa ja kutsumme usein perheenjäseniä ja ystäviä kylään ja jaamme toistemme ruokia, eli kutsumme toisemme - se on erittäin hauskaa, maukasta ja arvostettua.
16. heinäkuuta 2013 - 8:05
vuosi sanoo:
Ruotsissa monta vuotta asuneena olen sitä mieltä, että ihmiset ottavat mielellään, mutta heidän on uskomattoman vaikeaa antaa. Saati sitten kiitos, ei anneta. Yleensä niissä piireissä, joihin olemme joutuneet, ihmiset kulkevat "pienissä kengissä".
Esimerkkinä voin sanoa, että vuosien varrella meillä on ollut kaikki lasten leikkikaverit ja ystävät mukana. Lähes joka päivä olemme pystyneet varmistamaan, että ainakin yksi on syönyt heidän kanssaan, joten ruokaa on ollut tarjolla. Samat lapset ovat tulleet ...., mutta jos lapsemme ovat olleet kavereidensa kanssa, he tulevat kotiin, kun perheen on syötävä. Aina. Vähän outoa, mutta olemme pitäneet kiinni siitä, että ME haluamme - mielestämme on kiva olla yhdessä myös ruokailun aikana.
16. heinäkuuta 2013 - 10:03
Alexandra sanoo:
Hahah "jaa lihan hinta". En tiedä miten reagoisin, jos istuisi illallisella jonkun kanssa ja sitten kesken kaiken hän sanoisi tuon.
Olen samaa mieltä kanssasi! Mutta en tiedä, johtuuko se välttämättä siitä, että olemme niukkoja... vai olemmeko vain hyvin jäykkiä. Emme esimerkiksi uskalla kutsua ihmisiä, koska pelkäämme, että vieraat luulevat meidän haluavan kerskua ja leuhkia, että meillä on varaa kutsua heidät jne. Yleisesti ottaen luulen, että me ruotsalaiset vähän pelkäämme seurustella muiden kanssa ilman, että murehdimme sitä sun tätä.
Jos kutsut jonkun illalliselle, kutsut hänet! Jos teidän on maksettava yhdessä, teidän on järjestettävä potluck yhdessä. Poikkeuksena voi olla, jos teillä on "kotibileet" ja silloin voitte tuoda itse mitä haluatte juoda ...
Minusta on siis tullut kulttuuri, jonka mukaan kaikki pitäisi jakaa tasan, jotta ei näyttäisi, että itsellä on enemmän kuin jollakulla muulla. 😉 Joten ei kannata kehuskella... ei sillä, että me oltaisiin niuhoja.
16. heinäkuuta 2013 - 10:23
Kissan näkökohdat sanoo:
Tunnistan todella kuvauksesi. Varsinkin kun olen elänyt monikulttuurisessa perheessä, jossa perheenjäsenet ovat kotoisin eri puolilta maailmaa. He ovat paljon anteliaampia kuin ruotsalaiset! Samaa mieltä monien blogikirjoitusten kanssa.
16. heinäkuuta 2013 - 13:03
admin sanoo:
Anna Stouvenel, kiitos, että sait tietoja Ranskasta! Se alkaa varmaan tulla myös Ruotsiin, mutta kuten sanoit, olemme ehkä hieman jäljessä...
Frankie & Co, kuulostaa erittäin mukavalta maahantuonnilta!
🙂
Ann, kuinka surullista, että meidän pitäisi olla niin pihi! Meilläkin on aina ollut toisten lapsia mukana, niin illallisilla kuin matkoilla!
Alexandra, ehkä olet oikeassa siinä, että se on myös vähän jantteria... Mutta aina ei tarvitse tarjota niin uskomattoman ylellistä (vähän jantteria nyt haha), jos ei halua kehuskella.....
Katta, ymmärrä, että nämä erot tulevat vielä selvemmiksi, kun olet asunut useissa eri kulttuureissa!
16. heinäkuuta 2013 - 14:13
Lena & Jan sanoo:
Tarjouskilpailukulttuuri on Ruotsissa ollut jo useiden vuosien ajan "alamäkeä". Mielestäni on aika ymmärtää, että tapaaminen ja tarjousten tekeminen on tärkeintä! Ennen oli parempi, kun monilla oli todella niukasti, mutta sitten meidät koulutettiin työpaikoilla siihen, että "kaiken on oltava kannattavaa" ja nyt näemme tuloksen, uskoo onnellinen eläkeläinen!
16. heinäkuuta 2013 - 15:57
admin sanoo:
Lena & Jan, en todellakaan tiedä, miten se on ollut historiallisesti... mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että parasta on tavata ja kutsua yksinkertaisesti! Toki joskus voi olla hauska pitää erityisen hienot juhlat, mutta aina ei tarvitse olla niin!
16. heinäkuuta 2013 - 18:06
Äidin machete sanoo:
Jännittävä viesti ja keskustelu! Olen varmasti samaa mieltä monista kohdista. Mutta en tiedä, ovatko ruotsalaiset erityisen pihiä? Minusta pikemminkin tuntuu, että monet "häpeävät" hieman "kutsua", ikään kuin he kokisivat olevansa "jotain velkaa takaisin" sitten? Tai "oikean pitäisi olla oikea" (mitä se sitten onkin?!). Ehkä me ollaan enemmänkin teennäisiä tavallaan "en saisi olla liian ylpeä"? Tämä liittyy varmasti hyvin paljon ruotsalaisten kulttuurisesti huonoihin sosiaalisiin taitoihin, juuri kuten edellä olevissa kommenteissa on todettu, vaikeuksiin seurustella uusien tuttavuuksien kanssa. Suuri kulttuurinen haitta, joka on vuosien varrella tuottanut paljon uusia ulkoruotsalaisia! Halauksia!
16. heinäkuuta 2013 - 19:18
Synne sanoo:
En ikinä uneksisi, että veloittaisin vieraita - päinvastoin, haluan tarjota ja mieluiten avokätisesti! Jos joku kuitenkin tulee ja viipyy pitkään, hän saattaa tehdä ostoksia itse ja valmistaa tai tarjota illallisen tai ostaa ehkä viiniä, mutta en koskaan oleta sitä. Seuraavalla kerralla se olen minä, joka on vieraana! En myöskään pidä siitä, kun joku kutsuu juhliin ja veloittaa kirjekuorimaksun, mitä varten pitäisi "kutsua" juhliin?
17. heinäkuuta 2013 - 14:40
Inga M sanoo:
Lihakustannusten jakaminen jälkikäteen kuulostaa kamalalta! Vietämme paljon aikaa yhdessä ja meillä on paljon ruokaa rakastavia ystäviä. Ja on erilaisia variaatioita. Kun teemme jotain täällä kotona, tarjoamme kaiken, se tuntuu luonnolliselta. Mutta usein seurustelemme ulkona kivellä järven rannalla tai grillipaikalla, ja silloin ehdotamme usein knyteä. Mutta ehkä se on tyypillisesti ruotsalaista, mutta se ei tunnu kitsaudelta.
18. heinäkuuta 2013 - 7:02
admin sanoo:
Äidin machete, ehkä se on totta... Siellä on tapana jakaa asioita (esimerkiksi laskujen jakaminen), joten ehkä olet oikeassa. Tosin joissain tapauksissa voin kokea myös tiettyä niukkuutta...
😉
Synne, jos asuu jonkun kanssa pitkään, tuntuu luonnolliselta auttaa tavalla tai toisella, toivottavasti.
Ei M, knytis ei tarvitse olla niukka, mielestäni, vaan pikemminkin tapa tavata helposti ilman niin paljon valmistelua. Se voi olla myös hauskaa, jos kutsuu toisiaan.
18. heinäkuuta 2013 - 7:28
Pupa sanoo:
Olen myös sitä mieltä, että jos ostat, ostat. Suosittelen kuitenkin yleensä ystävilleni, että he tuovat oman viininsä, jos haluavat juoda sitä, koska minä tai mieheni emme juo viiniä eikä meillä ole harmainta aavistusta siitä, mikä on hyvää.
20. heinäkuuta 2013 - 13:28