Sana "retkeily" on saanut hieman vääristyneen maineen, ja mielestäni on aika ottaa se takaisin! Mitä sinulle tulee mieleen, kun kuulet sanan "camping"? Kuvitteletko rivejä asuntovaunuja, joissa on markiisit, aidat ja puutarhatontit, jotka on pysäköity turvallisesti samaan paikkaan vuodesta toiseen?
Mietitkö tv-sarja Böda camping? Oikeasti, on aika miettiä uudelleen! Telttailu on meille kaikille, jotka haluamme nähdä ja kokea tien päällä vähän enemmän, olipa kyseessä matkailuauto, asuntovaunu, auto, moottoripyörä tai mikä tahansa.
Mitä tarkoittaa "retkeily"?
On selvää, että sanalla "retkeily" voi olla erilaisia assosiaatioita, ja päätin selvittää, onko sille olemassa jonkinlaista määritelmää. Wikipediasta löytyvä kuvaus vaikuttaa melko hyvältä, paitsi ehkä tämä "vaellus". Ihan totta, käyttääkö kukaan tuota sanaa 2000-luvulla?
Leirintäalue on matkailumuoto, jossa ihmiset yöpyvät teltoissa, asuntovaunuissa, matkailuautoissa, loma-asunnoissa tai vastaavissa, mutta ei hotelleissa, hostelleissa tai ulkoilmassa. Leirintämatkailijat matkustavat yleensä moottoriajoneuvolla, polkupyörällä tai veneellä. Jos yövyt ulkoilmassa, vaellat kävellen tai matkustat kanootilla, sinua kutsutaan yleensä "haikiksi".
Matkailija on henkilö, joka käyttää liikkuvaa majoitusmuotoa paikasta ja tarkoituksesta riippumatta. Merkitys on kehittynyt vuosien varrella, ja se kattaa muutakin kuin leirintäalueella majoittuvat. Jopa ne, jotka yöpyvät asuntovaunuissa, matkailuautoissa jne. urheilu- ja vapaa-ajanviettotarkoituksessa, kuuluvat nykyään termiin matkailija. Matkailija määritellään siis pikemminkin liikkuvan majoitusmuodon kuin leirintäalueen sijainnin perusteella.
Leiriläiset kokevat enemmän
Matkailuautoilijat pelkäävät usein hieman sanaa camping. Ehkä siksi, että he eivät halua, että sitä yhdistetään olueen ja kukkapönttöihin. Useimmat matkailuautoilijat (ja ehkä jopa monet asuntovaunuilijat!) haluavat matkustaa ja nähdä ja kokea asioita, olipa kyse sitten Ruotsista tai ulkomailta. He välttelevät mahdollisimman paljon sanomasta, että he telttailevat, vaan selittävät mieluummin nukkuvansa matkailuautossa. Mutta haluaisin mielelläni ottaa sanan retkeily takaisin käyttöön!
Matkallamme ympäri Eurooppaa tapasimme paljon siistejä telttailijoita, jotka matkustivat erilaisilla ajoneuvoilla - kaikenlaisilla matkailuautoilla, VW-busseilla, maastoajoneuvoilla, joiden katolla oli teltta, tavallisilla autoilla, moottoripyörillä, asuntovaunuilla... mitä tahansa! Yhteistä meille kaikille oli se, että emme halunneet jäädä yhteen hotelliin, vaan halusimme matkustaa ympäriinsä, löytää tuntemattomia paikkoja ja tavata uusia ihmisiä. Koska uskon, että meillä kaikilla on jotain yhteistä, mutta koska kaikki eivät voi käyttää sanaa matkailuauto, haluan ottaa takaisin sanan retkeily. Telttailu on seikkailijoita varten! Mitä sanotte?
Imelda sanoo:
Juuri noin!
02 maaliskuun 2016 - 9:13
Dryden - Matkustajan painos sanoo:
En käytä sanaa "hajk", vaan "hike" tai "trekk".
Kun olin lapsi, koko perhe lähti kolme vuotta peräkkäin kahdeksi viikoksi per kesä leirintälomalle Eurooppaan. Nuorin oli 5-vuotias siskoni, vanhin oli 14-vuotias veljeni ja minä olin siinä välissä. Meillä oli omat tavoitteet matkoille, mutta pystytimme teltat eri leirintäalueilla matkalla sinne ja takaisin, ja kaikki me viisi ahtauduimme vanhaan Saab 900:aan. Muistan noista matkoista paljon, ja luulen, että koko rakkaus matkustamiseen syntyi luultavasti jossain vaiheessa. Ja se, että rakastan matkustamista/autoilua.
Nyt emme telttaile enempää kuin jos teemme vuoristomatkoja, mutta mahdollisesti otamme tänä kesänä kisan, jossa yövymme useammin teltassa kalliiden hotellien sijaan, kun olemme menossa Norjaan. Vapaus vallitsee! 🙂
02 maaliskuun 2016 - 9:27
Rooli o Carina sanoo:
Täysin samaa mieltä sanoista, joilla kuvaatte kaikkea!
Pidä huolta itsestäsi......
02 maaliskuun 2016 - 9:27
Lisa & elämä valoisalla puolella sanoo:
Hieno viesti. Voitte näyttää tietä tässä asiassa - olette siistejä ja olette leiriläisiä. Joten telttailu on siistiä.
?
02 maaliskuun 2016 - 9:44
Lina sanoo:
Vaikuttavaa 🙂 En ole retkeilyihminen kaikki, mutta jännä lukea seikkailuistasi! On kuitenkin suunnitelmissa mennä perheen kanssa jollekin leirintäalueelle tänä kesänä poika varmaan tykkäisi! Mutta vuokraa mökki! Halauksia
02 maaliskuun 2016 - 9:48
Åsa sanoo:
Kyllä, telttailu on enemmän seikkailua kuin hotelliyöpyminen, enemmän itsenäisyyttä, enemmän vapautta, enemmän luontokokemusta! Kävin lapsena joka vuosi telttailemassa perheeni kanssa ja minulla on siitä hienoja muistoja, puhumattakaan Sverkersin telttailuseikkailuista "matkailuautossa" tai pikemminkin autossa, jossa oli patja ja liesi. Kaksi matkaa Australiaan ja monta matkaa Gotlantiin. Nyt siitä on jo pitkä aika joten nyt on taas aika. Lainaamme matkailuautoa ja tutustumme Portugaliin lisää parin päivän ajan pääsiäislomalla. Siitä tulee hauskaa!
Käytän itse asiassa sanaa vaellus, kun hashtaggaan kuvia merenrantakävelyistä. 🙂
02 maaliskuun 2016 - 10:03
Ama de casa sanoo:
Pidän siitä, että wikipedia aloittaa telttailun selityksen "teltalla" 🙂 Se unohtuu usein nykyään. Tosin haluaisin hieman isomman teltan kuin saksalaisilla oli... 😉.
Minulla ei ole mitään retkeilyä vastaan, päinvastoin! Minusta on upeaa, että voit matkustaa ympäriinsä ja saada oman tontin majoitustasi varten. Viime vuosina meille on tullut enemmän hotellitelttailua. Mutta kutsun sitä näin tosissani, koska rakastan telttailua todella paljon 😀.
02 maaliskuun 2016 - 10:25
Marie sanoo:
Kyllä, leiriytymiseen on varmasti monia eri tapoja. Tykkään myös telttailla syrjäisissä paikoissa, yksinäisellä rannalla, kalliolla Islannissa tai pusikossa Uudessa-Seelannissa.
Täällä telttailu on melkeinpä kansallinen uskonto, ja jouluna kaikki lähtevät joko telttailemaan, omaan erään (perheen vaatimattomaan kesämökkiin) tai veneelle. Viime jouluna näkemässäni suklaakalenterissa luki Kiwi Christmas. Tekstin alla joulupukki istui aurinkotuolissa teltan ulkopuolella, kajakki ulkona, olut kädessä ja grilli päällä.
Matkailuautoseikkailusi ovat uskomattomia ja inspiroivia!
02 maaliskuun 2016 - 10:59
admin sanoo:
Imelda, ?
Dryden, hike or trek kuulostaa hieman enemmän 2016! 😉 Kiva kuulla lapsuuden kivoista automatkoista ja että se johti lisääntyneeseen matkustushaluun! 🙂
Rolle ja Carina, kiitos paljon!
Lisa, haha, kiitos ihanasta kommentistasi! 🙂
Lina, leirintäalueita on erilaisia. Mökin vuokraaminen on hyvä vaihtoehto, jota on mielestäni hieman aliarvioitu!
Åsa, on niin hauskaa, että lähdet taas retkeilemään matkailuautolla! Odotan innolla, että pääsen lukemaan siitä 🙂 Okei, minun täytyy ehkä sitten miettiä epäröintiäni hajk-sanan suhteen 😉 Vaellus on oikeastaan sama asia ja minulla ei ole lähtökohtaisesti mitään vierasperäisten sanojen ruotsinkielistä kirjoitusasua vastaan, mutta "hajk" kuulostaa minusta vähän 1970-luvulta haha 😉
Ama de casa, nyt teltat olivat mukana. Vihdoinkin! 🙂
Marie, hienoa kuulla NZ:n retkeilykulttuurista! Kyllä, todellakin, telttailu voi olla monia eri asioita! Mutta se on hieno tapa kokea maa ja luonto.
Steve, nämä ovat retkeilyseikkailukuvia, eikö olekin? Kaikki on otettu Euroopan kiertomatkamme aikana.
02 maaliskuun 2016 - 11:40
Helena sanoo:
Asuntovaunujen omistajiin ja leirintämatkailijoihin liittyvät sanat:
Pienituloiset/työttömät, treenivaatteet, tatuoinnit, miehet, joilla korut korvissa, grilli ja olut (vatsa), retkeilytuolit. vähä-älyinen keskustelu. kuutamo, kosteat ja rumat vaatteet, Ullaredin design, white trash tai yhteenvedossa.....
02 maaliskuun 2016 - 11:46
Solan sanoo:
Nuoret nomadit, hieno linkki! Kuvittele jos esim. joku tv-yhtiö ostaisi dokumentin jossa olisi leiriläisiä jotka rullaavat... eli Bödan vastakohta. Kuka tekisi elokuvan twistillä...arvatkaa 🙂 )?
02 maaliskuun 2016 - 12:17
Herra Steve sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että telttailu on seikkailijoita varten. Sinun tarvitsee vain katsoa postauksen kuvia tajutaksesi sen.
02 maaliskuun 2016 - 11:34
Helena sanoo:
Loistavaa inspiraatiota! Olemme menossa telttailemaan Yhdysvaltoihin, odotan sitä niin paljon! Kun olin nuorempi, kävimme aina telttailemassa, emme ehkä teltoissa vaan mökeissä. Hotellit eivät olleet edes pöydällä. On hienoja muistoja leirintäalueista, joilla asuimme lapsuudessa.
02 maaliskuun 2016 - 14:24
Katta - Bucketlife sanoo:
Telttailu on hienoa, haluaisin mielelläni asuntoauton ja liikkua ympäriinsä, täydellinen vapauden rakastajalle 🙂 .
Uusi teema oli mukava, ilmava ja rauhallinen. Ja tilaa kuville, tykkään siitä 🙂 .
02 maaliskuun 2016 - 15:13
Lena Walesissa sanoo:
On hyvä, että korostatte tätä. Kuten sinäkin, luulen, että monet ihmiset ajattelevat vanhentuneilla tavoilla. Kun olen lopettanut matkanjohtajana matkustamisen, olen sanonut jo pitkään, että vähennän tai lopetan, ehkä halu tähän palaa hieman nykyaikaisemmassa muodossa. Olen tehnyt sitä paljonkin aiemmin. Mutta juuri nyt matkustan niin paljon työn takia.
Pidä huolta itsestäsi!
02 maaliskuun 2016 - 16:16
Annar Aas sanoo:
Olen aiemmin kehunut sinua blogista. Ja nyt kun ostin "Matkailuauton ja asuntovaunun" tuosta syystä, tunsin valtavaa halua vain pudottaa kaikki ja lähteä tien päälle. Valitettavasti elämä ei ole sellaista, joten joudun tyytymään mukaviin blogeihin. Lapseni antoivat minulle blogisivuston syntymäpäivälahjaksi vuosi sitten. Nyt olet inspiroinut minua kirjoittamaan. Kysymykseni on, mitä työkaluja sinulla on? Ipad, läppäri vai isommat vehkeet. Onko vaikea laittaa kuvia ja voitko laittaa kaikki itse ottamasi kuvat. Tiedän, että se on arkaluontoista lasten kanssa, mutta onko muita rajoituksia?
02 maaliskuun 2016 - 16:31
admin sanoo:
Helena, hahahahahahahahahahahaha... ja IP-osoitteella Yhdysvalloista, hahahahahahahahahahaha
Solan, eikö linkissä olekin hienoja kuvia? Joo, odotamme innolla erilaista leiritysdokumenttia! 😉
Helena. ihanaa, että sinulla on niin mukavia muistoja lapsuuden retkeilylomista! Ja on varmasti hauska lukea teidän leirintälomastanne USA:ssa! 🙂
Katta - Bucketlife, matkailuauto on vapautta :)Ja kiva kuulla, että pidät uudesta teemasta!
Lena Walesissa, kiitos kommentistasi! Kun matkustaa paljon töissä, se voi viedä halun matkustaa vapaa-ajalla. Jännä nähdä, mitä päätät tehdä tulevaisuudessa!
Annar Aas, on hienoa, että sinulla on blogisivusto, ja on hienoa, että olemme voineet inspiroida sinua! Minä käytän kannettavaa tietokonetta bloggaamiseen, se toimii hyvin. Se on luultavasti hyvä myös iPadilla, mutta minulla ei ole sellaista, joten en ole koskaan kokeillut sitä, Voit julkaista itse ottamiasi kuvia, mutta kun otan kuvia muista ihmisistä lähietäisyydeltä, kysyn aina heiltä, voinko julkaista kuvia heistä blogissamme.
02 maaliskuun 2016 - 17:05
Ditte sanoo:
Olen telttaillut paljon nuorempana ja matkustanut ympäri Yhdysvaltoja telttojen kanssa, ja sitten vuorottelimme hotelli-/motellimajoitusta telttailun kanssa ja sitten teltoissa. Olemme myös matkustaneet ympäri USA:ta matkailuautolla, "kansanbussilla". N.Z.:ssa siitä tuli matkailuauto.
Olen myös telttaillut jonkin verran Euroopassa, ja se on tapahtunut teltoissa.
Ja kun olen vaeltanut vuorilla Norjassa ja Ruotsissa, olen myös telttaillut ja ottanut aina teltan mukaan.
Olemme myös viettäneet talviviikon vuokratussa asuntovaunussa Sälenin kentällä, ja se toimi hyvin.
Vuokrasimme Etelä-Ranskassa suuren asuntovaunun pariksi viikoksi erittäin mukavalta leirintäalueelta, jossa oli kaikki mukavuudet ja suuret tontit.
Tänään aioin lentää etelään ja vuokrata matkailuauton maaseudulta.
Joillakin on kuitenkin kokemusta veneellä leiriytymisestä. Vähän sama kuin matkailuauton kanssa ....
Olen iloinen, että otit tämän aiheen esille, ja sana merkitsee meille eri asioita.
02 maaliskuun 2016 - 17:19
Goatfish sanoo:
On hienoa, että otit tämän asian esille Campingin kanssa. Hieno viesti!
"Vanha" kuvani oli vain asuntovaunu, jossa oli rivi markiiseja, jopa telttoja leirintäalueella.
Mutta me halusimme leiriytyä vapaasti ilman markiisia, ilman yötä siellä ja ilman yötä täällä, mahdollisesti jonkin verran F-leiriytymistä siinä välissä. Kaikki mukavuudet olivat asuntovaunussa. Ja se saattoi olla seikkailullista, ympäri Ruotsia ja Tanskaa.
Nyt puhun vuodesta 1995 eteenpäin.
Olemme leiriytyneet myös Euroopassa. Ja siitä saa ilmaista liikuntaa. Teltta ylös ja teltta alas, kumartelua ja venyttelyä 😉.
Nämä olivat minun muistoni/ Gerd
02 maaliskuun 2016 - 19:17
admin sanoo:
Ditte, sinulla on vankka kokemus telttailusta 🙂 Mielestäni lentäminen ja sitten matkailuauton vuokraaminen paikan päällä voi olla erinomainen idea monissa tapauksissa. Me teimme niin matkustaessamme NZ:hen, mutta niin voi tehdä myös Etelä-Euroopassa! Ja olen samaa mieltä siitä, että veneilyssä ja matkailuautolla liikkumisessa on joitakin yhtäläisyyksiä. Ei ole myöskään harvinaista, että veneilijät vaihtavat jossain vaiheessa elämäänsä asuntoautoon 😉.
Geddfish, hienoa, että pidit postauksesta! On myös hauska jakaa retkeilymuistoja! Ja kyllä, telttailu on varmaan superhyvää kansanterveydelle, luulisin! 🙂
02 maaliskuun 2016 - 19:59
Lennart sanoo:
Leiriydymme vanhoilla päivillämme viihtyisässä KABE:ssa, jossa on suurin osa ylellisyyksistä.
Telttailu nuorempana!
02 maaliskuun 2016 - 20:08
Matts Torebring sanoo:
Ehkä sinun pitäisi myös hankkia Boverketistä määritelmä sanalle camping. Itse menen pidemmälle "leirissäni".
02 maaliskuun 2016 - 20:33
Marina sanoo:
On luultavasti niin, että sana "retkeily" yhdistetään eri asioihin riippuen siitä, kenen kanssa puhut. Itse luulen, että yhdistän sen sekä "pysyvästi leiriytyviin asuntovaunujen omistajiin", joilla on aidattu tontti, että telttaileviin ihmisiin ja kaikkeen siltä väliltä. Itselleni olisi hyvin vaikeaa asettua asuntoautoon samalle paikalle vuodesta toiseen, mutta teltan kanssa matkustaminen tuntuu ihan hyvältä.
03 maaliskuun 2016 - 4:59
Sofia sanoo:
On ihanaa, että otitte tämän esille, sillä ajatukset tästä ovat esiintyneet monta kertaa omassa päässäni. Monta kertaa olen tuntenut, että minun on pitänyt puolustella matkailuauton käyttöäni selittämällä tätä. Varmasti täysin turhaa, koska se on minun ennakkokäsitykseni siitä, mitä ihmiset ajattelevat meistä retkeilijöistä. Haha! Toivottavasti on ok, että jaan?! /Sofia
03 maaliskuun 2016 - 11:05
admin sanoo:
Lennart, kuulostaa siltä, että leiriydyt tänään mukavasti ja hyvin! Mutta teillä oli varmasti mukavia kokemuksia myös nuorempana teltoissa! 🙂
Matts, kyllä, se on todellakin "leiri", johon olet astunut! Tsemppiä ja toivottavasti jaksat jatkaa!
Marina, minunkin olisi vaikea viettää lomaani paikallaan olevassa asuntovaunussa, mutta kesämökit eivät myöskään ole minun juttuni. Ei siinä mitään väärää ole, mutta pitää löytää se mistä itse pitää!
Sofia, mukava kuulla, että pidit postauksesta ja että sinulla oli itselläsi samanlaisia ajatuksia! Tietenkin ok jakaa! 🙂
03 maaliskuun 2016 - 12:52
Ruth Virginiassa sanoo:
Olen hieman myöhässä lavalla.
Minulle retkeily on aina tarkoittanut teltan pystyttämistä.
Minusta kuulostaa silti oudolta sanoa leiriytyminen, kun otat -
kotiin pyörillä varustetun rintarangan kanssa. Etanan matka? Kilpikonnan matka???? 🙂
Kävimme usein lasten kanssa telttailemassa. Kaliforniassa ei tarvinnut huolehtia...
kesäkuukausina, paitsi kaupungin korkeammilla alueilla.
Sierra Nevada.
Olen ollut partiojohtajana 6 vuotta, ja leiriytyminen pienten tyttöjen kanssa on seikkailu,
Minun pitäisi sanoa.
Mielenkiintoisin retkeilyretki oli kanootilla Ontarion järvialueella.
Mieheni ja minä sekä kaksi lastamme (15 ja 20). Kaksi kanadalaista pakattuna
ja meloimme kolmella järvellä. Kanootit piti kuljettaa (portage) välillä.
järvet. Se oli todellista erämaaretkeilyä. Vesi oli niin puhdasta, että se
voisi olla humalassa. Kun olimme pystyttäneet leirin, lähdimme tutustumiskierrokselle.
järvellä. Emme tavanneet muita leiriläisiä.
Täällä matkailuautoja kutsutaan "perävaunuiksi". Asuntovaunualueita on kaikkialla, missä ne,
joilla ei ole varaa ostaa taloa, asuvat - Alentava termi on "asuntovaunujäte".
Mutta sitten on tietysti myös ylätason seisomapaikkoja, joissa hirviö -
perävaunuja voidaan pysäköidä.
Olipa asuntoautoista mitä mieltä tahansa, luen mielelläni matkoistanne.
03 maaliskuun 2016 - 18:07
Ruth Virginiassa sanoo:
"Telttailu on seikkailijoita varten."
En usko, että matkailuautolla telttailu on erityisen seikkailullista. 🙂
03 maaliskuun 2016 - 18:12
admin sanoo:
Ruth Virgina, olen niin iloinen, että haluat lukea blogiamme ja matkojamme, vaikka emme aina pidä matkailuautoista 🙂 Oikein mukava kuulla aiemmista telttailukokemuksistasi, kuulostaa ihanalta kun kuvailet luontokokemuksia. Muuten, Yhdysvalloissa asuntovaunut ovat karavaanareita eivätkä matkailuautoja (valmistelen tästä postausta huomiseksi!). Ja olen kyllä sitä mieltä, että matkailuautolla telttailu voi joskus olla seikkailullista, esim. kun telttailee viikon yksin rannalla free campingissa tai matkustaa Albaniassa maaseudulla ja telttailee free campingissa 😉 Seikkailua on se, että voi matkustaa tuntemattomilla teillä ja telttailla luonnossa, jossa ei ole muita ihmisiä. Vaikka sinulla olisi hieno matkailuauto, sinulla ei ole ikuisia resursseja sähkön, veden yms. suhteen, kun et ole leirintäalueella 😉.
03 maaliskuun 2016 - 20:02
Eva - Ihmiset kadulla sanoo:
Sanon, että telttailu on seikkailijoita varten! Elämäni seikkailunhaluisimmassa vaiheessa, jolloin keskityin lähinnä kalliokiipeilyyn, maastopyöräilyyn, telemarkiin ja vaeltamiseen Etelä-Euroopassa, ainoa mahdollinen majoitus oli telttailu. Tarvittiin kuitenkin tavallinen auto (lue Saab 99, vuosimalli 1975) ja teltta!
Ihanaa aikaa!
04 maaliskuun 2016 - 20:38
Maria sanoo:
Telttailu on ehdottomasti seikkailijoiden juttu, luulisin! Kun kuulen sanan telttailu, ajattelen ensimmäiseksi telttailua erämaassa (sen jälkeen tulevat matkailuautot ja vastaavat). Ei mitään charter-turistille, minusta tuntuu.
06 maaliskuun 2016 - 20:07
Eva sanoo:
Olisi ollut ihanaa vain ajella ympäriinsä ja katsoa mitä haluat ☺ ihanaa hyvää päivänjatkoa hyvää naistenpäivää halaukset
08 maaliskuun 2016 - 11:21
admin sanoo:
Eva - Ihmisiä kadulla, oi se kuulostaa oikealta retkeilyltä! Siistiä! 🙂
Maria, tuollainen kuva on varmaan minullakin! 🙂
Eva, se on mielestämme paras tapa matkustaa, kun voit ohjata autoa sinne, minne haluat! Kiitos mukavasta kommentistasi! 🙂
09 maaliskuun 2016 - 19:04