Caroline King lähti Ruotsista 15 kuukautta sitten miehensä ja kahden poikansa kanssa. Perheellä on ollut uskomattoman jännittävä matka, jolla he ovat vierailleet yli 20 maassa useilla mantereilla ja eläneet "digitaalisina nomadeina", jotka tienaavat elantonsa internetin välityksellä matkustaessaan.
Perhe ei tällä hetkellä suunnittele palaavansa Ruotsiin, vaan on asettunut Prahaan, jossa he opettavat lapsiaan kotiopetuksessa. Esitimme Carolinalle useita uteliaita kysymyksiä, ja jos haluat lukea lisää, voit seurata perheen elämää ja matkoja heidän blogissaan. Toinen matka.
Sisällysluettelo
Voitko kertoa meille hieman itsestäsi ja perheestäsi?
Kasvoin Tukholmassa ja aloitin matkailu-urani 17-vuotiaana, kun olin vapaaehtoisena sukeltajana meribiologisessa projektissa Belizessä yhtenä kesänä. Palasin lukion jälkeen ystäväporukan kanssa takaisin Keski-Amerikkaan vuodeksi.
Sen jälkeen tapasin tulevan aviomieheni Englannista matkalla Kashmirin intialaiseen osaan. Tutustuimme toisiimme, kun tie oli tukossa, koska molempien osapuolten armeija heitti kranaatteja toisiaan kohti. Ostimme aasin ja vaelsimme Ladakhissa, ja sitten rakastuimme toisiimme. Jätin kotilipun huomiotta ja lähdin sen sijaan neljän kuukauden matkalle junalla ja bussilla Aasian halki takaisin Eurooppaan.
Olemme mieheni kanssa molemmat luovia ihmisiä, jotka pyörittävät yhdessä 3 verkkoyritystä. Meillä on nyt kaksi lasta, 4 ja 6-vuotiaat, jotka ovat matkustaneet lähes syntymästään asti. Meistä ei tuntunut täysin luonnottomalta tehdä päätös myydä talo ja lähes kaikki omaisuutemme Ruotsissa 15 kuukautta sitten, kun lastemme koululomat lähestyivät.
Voitko kertoa meille matkastasi?
Olemme käyneet 24 maassa sen jälkeen, kun lähdimme Ruotsista 15 kuukautta sitten: Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Romaniassa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, Intiassa, Malediiveilla, Malesiassa, Singaporessa, Thaimaassa, Laosissa, Indonesiassa, Espanjassa, Kolumbiassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Italiassa, Egyptissä, Palestiinassa, Israelissa, Vatikaanissa, Luxemburgissa, Tšekin tasavallassa ja Puolassa.
Matkustustapamme ja maavalintamme ovat vaihtelevia. Usein matkustamme seuran vuoksi. Viime syksynä olimme Kolumbiassa, koska valvoimme siellä suuren riippumattotilauksen tuotantoa. Vaikka lentäminen jännittääkin minua joskus hieman, päädymme yleensä lentämään, koska se on halvempaa, helpompaa ja nopeampaa. Kun tilaisuus tarjoutuu, matkustamme mieluummin junalla, koska se on sekä jännittävää näköalojen kanssa että koko perhe tykkää matkustaa junalla. Viimeisin junamatka oli reilu viikko sitten Prahasta Pohjois-Puolaan.
Mikä on parasta matkustamisessa?
Ehdottomasti parasta on vapaus mennä minne haluaa ja mahdollisuus järjestää lastensa koulutus perheemme kannalta tarpeellisella tavalla, mikä ei ole mahdollista Ruotsissa, koska siellä on oppivelvollisuus. Emme todellakaan voi keksiä parempaa tapaa kouluttaa lapsiamme kuin antaa heidän kokea todellisia asioita sen sijaan, että he lukisivat niistä kirjoista luokkahuoneessa.
Viime kuukausina olemme käsitelleet muinaista Egyptiä ja Rooman valtakuntaa, mikä tarkoittaa meille pyramideille kiipeämistä, muumioiden, sarkofagien, patsaiden ja muiden hämmästyttävien kokoelmien katsomista Egyptin museossa Kairossa, Napolin maanalaisen kaupungin tunneleissa vaeltelua ja Pompeijin säilyneen taiteen ja kipsivalosten ihailua.
On erilaista, miten päätämme, minne menemme ja mitä koemme, mutta yritämme ehdottomasti löytää tasapainon työn, koulutuksen sekä lasten ja aikuisten toiveiden välillä. Olemme kiivenneet 3 aktiiviselle tulivuorelle aivan hiljattain. Lapset itse ehdottivat sitä, koska tulivuoret kiehtovat heitä.
Yleensä me kaikki haluamme tehdä samoja asioita, joten olemme lentäneet ilmaveneellä alligaattoreiden keskellä Floridassa, meloneet Laosin villijoella ja loikoilleet uima-altaassa Balin riisipeltojen keskellä. Matkustamisen pääidea on kuitenkin meille löytäminen ja sen oppiminen, miten maailma toimii ja että on niin monia erilaisia tapoja elää ja tehdä asioita.
Voitko kertoa meille odottamattomista haasteista matkan aikana?
Emme odottaneet, että internet-yhteys olisi niin huono alueilla, joilla kävimme niin monessa maassa. On ollut hirvittävän turhauttavaa, kun pitäisi tehdä työtä, mutta ei voi, koska tuuli puhaltaa väärään suuntaan (!) tai kun sattuu käymään upeassa paikassa, jossa ei ole lainkaan internetiä.
Silloin sinun on yksinkertaisesti jätettävä työsi syrjään, kunnes pääset paikkaan, jossa on hyvät yhteydet. Elämä on ollut niin paljon helpompaa, kun meillä on ollut hyvät yhteydet. Nyt olemme oppineet suunnittelemaan ja ottamaan selvää yhteydestä ensin.
Kutsutte itseänne "digitaalisiksi nomadeiksi" - mitä se tarkoittaa ja miten tuette itseänne matkan aikana?
Me ansaitsemme elantomme verkkokaupoillamme - suunnittelemme ja valmistamme riippumattoja, pashmina-huiveja ja... matot eri maissa, kuten Nepalissa, Intiassa ja Kolumbiassa. Yritys sai alkunsa siitä, että mieheni myi pashmina-huiveja sängyn alla olevasta laatikosta vuonna 2001, ja siitä on kehittynyt yritys, joka työllistää noin 40-50 ihmistä Nepalissa ja tarjoaa työtä sadoille ihmisille Intiassa ja Kolumbiassa.
Yrityksessä noudatetaan oikeudenmukaisuus- ja ympäristöajattelua, joten käymme tehtailla usein varmistaaksemme, että työntekijät ovat edelleen tyytyväisiä ja että tehtaat noudattavat edelleen korkeita standardeja.
Kun teimme päätöksen lähteä Ruotsista ja opettaa lapsemme kotona, yrityksessä tehtiin suuria uudelleenjärjestelyjä. Nyt meidän oli etsittävä ihmisiä, jotka voisivat huolehtia niistä osista, jotka pitivät meidät kahlehdittuna toimistoon, joten olemme löytäneet muita yrityksiä, jotka lähettävät sekä asiakaspalvelua ja hallintoa eri maissa.
Saattaa kuulostaa siltä, ettei meillä ole enää mitään tekemistä, mutta totuus on, että jos et pidä yritystä huipulla, joku muu on parempi, joten sinun on jatkuvasti parannettava. On jatkuvaa kamppailua ajasta, jotta tärkeimmät asiat saadaan tehtyä.
Lapsesi eivät käy perinteistä koulua, mutta harrastat kotiopetusta. Miten tämä toimii?
Harjoitamme "rauhanomaista vanhemmuutta" parhaamme mukaan. Tämä tarkoittaa, että noudatamme hyökkäämättömyysperiaate ja ei käytetä väkivaltaa ja pakkokeinoja lapsia vastaan, mikä ei ehkä kuulosta kovin kummalliselta, mutta jos mennään yksityiskohtiin, kuten kouluun ja päiväkotiin, voidaan nähdä, että huutavan lapsen jättäminen päiväkotiin tai sellaisen lapsen pakottaminen, joka ei halua mennä kouluun, rikkoo hyökkäämättömyysperiaatetta.
Aggressiosta pidättäytymisen periaatteen noudattaminen ei tarkoita sitä, että annamme lasten tehdä täysin mitä haluavat, koska silloin he voivat tietenkin hyökätä jotakuta toista vastaan, joten meillä on sääntöjä ja periaatteita, joita kaikkien on noudatettava, ja jos joku rikkoo niitä, keskustelemme asiasta.
On paljon riitelyä ja neuvotteluja, mutta näemme sen investointina tulevaisuuteen. Koulupakko ja se, että kaikki lapset ovat erilaisia ja heillä on erilaiset tarpeet, sekä se, että emme usko itse ruotsalaiseen järjestelmään, tarkoittavat, että emme halua lastemme käyvän ruotsalaisia kouluja.
Harrastamme niin sanottua unschoolingia, joka tarkoittaa periaatteessa sitä, että emme noudata koulun opetussuunnitelmaa vaan räätälöimme opetuksen lapsen mukaan. Jotkut perheet antavat lapsilleen täysin vapaat kädet tehdä, mitä he haluavat. Uskomme, että meillä on vastuu siitä, että lapsillamme on oikeat välineet aikuisuuteen, joten meillä on puitteet sille, mitä teemme.
Matematiikka ja luku- ja kirjoitustaito ovat meille tärkeitä, joten olemme saaneet lapset kiinnostumaan niistä, ja yritämme varata niille noin kaksi tuntia päivässä. Opetimme vanhimman lapsemme lukemaan sanakuvamenetelmällä, kun hän oli 1-vuotias. Tämä tarkoittaa sitä, että pidämme suuria sanakortteja pystyssä ja teemme siitä eräänlaisen leikin. Jonkin ajan kuluttua lapsi oppii tunnistamaan sanat ja sitten tulkitsemaan, mitä kirjaimet ovat.
Seuraamme lasten kiinnostuksen kohteita ja huomaamme, että mitä vanhemmiksi lapset tulevat, sitä monipuolisemmiksi he tulevat. Viisivuotias tykkää ohjelmoinnista, joten opiskelemme Codeacademyn avulla, ja hän istuu usein isänsä kanssa, kun tämä työskentelee Magenton kanssa. Meidän 4-vuotiaamme on enemmän taiteellisesti suuntautunut, hän on hyvin luova Legon kanssa ja pitää ruoanlaitosta, joten varasimme osan päivästä niin, että lapsilla on omaa aikaa vanhempiensa kanssa ja heillä on aikaa tehdä sitä.
Jotkut ihmiset kysyvät minulta, miten onnistun opettamaan lapsilleni asioita, joihin minua ei ole koulutettu. Silloin on kysyttävä itseltään, mikä on tärkeää oppia ja onko lapsi todella kiinnostunut, sillä jos lapsi ei halua oppia, ei ole mitään järkeä.
Ja jos lapsi haluaa oppia kehittynyttä fysiikkaa/kemiaa tai jotain muuta, jonka asiantuntija en ole - No, joko opettelen opettamaan sitä tai palkkaan opettajan tai ilmoitan hänet kurssille. Nyt he ovat vasta 4 ja 5-vuotiaita, joten otamme asian käsittelyyn, kun se tulee ajankohtaiseksi, ja löydämme silloin parhaan ratkaisun.
Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmasi?
Yritämme asua Praha vuoden ajan. Pisimpään olemme olleet yhdessä paikassa 3 kuukautta, joten uskon, että se tulee olemaan meille haaste! Mutta Praha sijaitsee strategisesti lähellä monia Keski-Euroopan kaupunkeja ja Adrianmeren rannikkoa, joten kun jalat alkavat taas kutittaa, on ainakin helppo lähteä lyhyemmille reissuille.
Lopuksi kysymys, jonka kysymme kaikilta haastattelemiltamme: Mikä on unelmiesi matkakohde?
Etelämanner! Olisi niin uskomattoman siistiä mennä biologien kanssa tapaamaan vastakuoriutuneita keisaripingviinejä! Olimme itse asiassa suunnitelleet matkaa, mutta juuri kun olin aloittamassa, tulin raskaaksi, joten lykkäämme sitä muutamalla vuodella, kunnes nuorin on 7-vuotias.
Kiitos Caroline King, kun jaoit kokemuksesi ja ajatuksesi!
Åsa sanoo:
Kuulostaa mukavalta olla vapaa matkustamaan, pystyä työskentelemään siellä missä olet, mutta kotiopetukseen ei usko, tai pikemminkin luulen, että se sopii hyvin harvoille. Sinänsä voin olla samaa mieltä, että koulukaan ei sovi kaikille,
30 huhtikuun 2016 - 10:23
Ruth Virginiassa sanoo:
Kuulostaa mielenkiintoiselta - tietyn ajan - mutta on enemmän tai vähemmän sama.
vähemmän juureton ei sopisi minulle. Mitä tulee lapsiin, ihmettelen
miten he voivat muodostaa suhteita toisiin lapsiin ja miten he voivat oppia
kokoontua yhteen ja jakaa jne., mikä on tärkeää elämässä. Siltikin
kauan olette te, vanhemmat, koko elämänsä. Vaikuttaa siltä, että he
tarvitsevat leikkikavereita. Mitä mieltä olette tästä?
30 huhtikuun 2016 - 10:53
Elisabeth sanoo:
Opettajana olen hieman provosoitunut. Tietenkin voi tehdä kotiopetusta jonkin aikaa, mutta koulu on myös sosiaalinen konteksti, muita roolimalleja ja mahdollisuus löytää asioita, joista ei tiennyt pitävänsä. Kuten esimerkiksi fysiikasta! Nomadielämä kuulostaa hienolta, mutta se voi olla rankkaa lapselle, jos se kestää liian kauan.
30 huhtikuun 2016 - 10:56
Herra Paul sanoo:
Olen eri mieltä siitä, että lapset löytävät koulussa asioita, joista he eivät ehkä muuten olisi kiinnostuneita. Mielestäni asia on päinvastoin. Jos esimerkiksi Ruotsissa lapsi on kiinnostunut opiskelemaan taloustiedettä ( en tarkoita kodin perusbudjetointia), hän ei löydä koulusta mitään oppitunteja ennen kuin on 15-vuotias. Mitä tulee mahdollisuuteen kiinnostua fysiikasta, niin katsokaa kuinka tehokkaita nämä videot ovat verrattuna siihen uskomattomaan määrään aikaa, joka tuhlataan kouluissa. TED-Ed (Fysiikka): http://www.youtube.com/playlist?list=PLhDvDlD3b85zmvERO_rSSUj3FVWScEA_X . Koska Ruotsin opetussuunnitelma on 90% keskitetysti suunniteltu, monet tai useimmat lapset viettävät suurimman osan ajasta koulussa tekemällä asioita, jotka eivät heitä kiinnosta ja jotka he siksi unohtavat hyvin nopeasti kokeen jälkeen.
30 huhtikuun 2016 - 11:29
Denandraresan.com sanoo:
Hei Ruth Virginiasta, koskien kommenttiasi "Mitä tulee lapsiin, ihmettelen, että
miten he voivat muodostaa suhteita toisiin lapsiin ja miten he voivat oppia
kokoontua yhteen ja jakaa jne., mikä on tärkeää elämässä. Siltikin
kauan olette te, vanhemmat, koko elämänsä ajan. Vaikuttaa siltä, että he
tarvitsevat leikkikavereita. Mitä mieltä olette tästä?" En oikein ymmärrä kysymystä. Miten lasten pitäisi mielestäsi muodostaa ihmissuhteita, kun ruotsalainen koulujärjestelmä rajoittaa heidät yhteen ikäryhmään ja lajittelee heidät luokkiin ottamatta huomioon heidän mielenkiinnon kohteitaan ja erilaista kypsyystasoaan? Sanoisin, että kotiopetuksessa olevien lasten kohdalla asia on päinvastoin. He saavat ystäviä kaikenikäisinä ja kiinnostuksen kohteidensa mukaan ja saavat ystäviä monista maista. Meille on hankalaa, että he kaipaavat parhaita ystäviään Englannissa ja että näemme heitä vain lyhyen aikaa sen sijaan, että olisimme siellä, mutta heidän on helppo saada uusia ystäviä, ja yhteydenpito on helppoa nykypäivän tekniikan avulla Skypen ja sähköpostin välityksellä. Lapset, jotka ovat tottuneet tapaamaan uusia ihmisiä, tulevat ulospäin suuntautuneiksi ja ottavat yhteyttä. Kun saavumme uuteen paikkaan, leikkikavereista ei ole pulaa. Myös matkustaville kotiopetusperheille on olemassa verkosto, ja tämä tarkoittaa, että meidän vanhempienkin pitäisi olla eteenpäin - mekin haluamme tutustua uusiin ihmisiin, jotka jakavat kiinnostuksen kohteemme 🙂 Itselläni on hyvin vähän ystäviä kouluajoilta, mutta pitkäkestoiset suhteet syntyvät yhteisistä kiinnostuksen kohteista.
30 huhtikuun 2016 - 11:32
Denandraresan.com sanoo:
Hei Elisabeth,
Mitä tulee kommenttiisi "Opettajana olen hieman provosoitunut. Tietenkin on mahdollista tehdä kotiopetusta jonkin aikaa, mutta koulu on myös sosiaalinen konteksti, muita roolimalleja ja mahdollisuus löytää asioita, joista ei ollut aavistanut pitävänsä. Kuten esimerkiksi fysiikasta! Nomadielämä kuulostaa hienolta, mutta se on rankkaa lapselle, jos se kestää liian kauan."
En ymmärrä, miten voit tuntea itsesi provosoiduksi, mutta epäilen vahvasti, ettet tiedä mitään kotiopetuksesta, joten voin suositella lukemista täältä sosialisaatiosta. https://www.hslda.org/docs/nche/000000/00000068.asp Kuten artikkelissa sanotaan, lapsi on todellisessa maailmassa sen sijaan, että hän olisi suljettu luokkahuoneeseen. En tiedä yhtään kotiopetusta saanutta lasta, jolla ei olisi ikätovereita tai kiinnostuksen kohteita. Päinvastoin, lapselle annetaan mahdollisuus seurata omia kiinnostuksen kohteitaan. Kotiopetusperheet, joiden kanssa olemme tekemisissä, ovat kiireisiä toiminnan ja leikin parissa. Kirjoitin postauksen digitaalisten nomadiperheiden sosiaalisesta elämästä, kun olimme Balilla - jossa niitä on runsaasti. Voit lukea sen täältä http://www.denandraresan.com/2015/06/hur-man-hittar-det-sociala-sammanhanget.html
Jos olet kiinnostunut siitä, miten lapset oppivat, voit syventyä hieman syvemmälle - suosittelen lukemaan John Holtin kirjan "How children fail".
Se, mitä meidän on pakko oppia, unohtuu nopeasti - aivot priorisoivat asioita, joista olemme kiinnostuneita ja joista hyödymme - joten on tärkeää seurata lastesi kiinnostuksen kohteita. Jos lapsemme haluavat opettaa meille jotain, mitä emme osaa - kuten edistynyttä fysiikkaa - palkkaamme siihen opettajia, kuten kirjoitin blogikirjoituksessa. Lapset ovat myös mukana yrityksessämme ja oppivat siitä paljon. Jos he haluavat johtaa omaa yritystä muutaman vuoden kuluttua, en näe mitään esteitä - Ruotsissa koulu ja 18 vuoden ikäraja estäisivät sen, mikä on outoa, koska koulun tavoitteena on saada työpaikka, joten se on ristiriidassa itsensä kanssa. Asumme Prahassa seuraavan vuoden. Siellä on suuri kotiopetusperheiden yhteisö ja erittäin laaja valikoima toimintaa ja kursseja. Mutta lapsemme pitävät siitä, että matkustamme - kävimme esimerkiksi muutama kuukausi sitten Italian kolmella aktiivisella tulivuorella, koska he ovat niin kiinnostuneita niistä, ja me haluamme tutkia ja seurata heidän kiinnostuksen kohteitaan, joten tietysti matkustamme joka tapauksessa, vaikka alamme nyt vähän asettua aloillemme.
30 huhtikuun 2016 - 11:55
Miriam sanoo:
Opettaja on koulussa korvaamaton. Tavallinen vanhempi onnistuu harvoin opettamaan luokkaa. Mutta omien lasten kotiopetus on aivan eri asia.
Mitä tulee suhteisiin, he tuskin ovat yksin kotiopetuksen kanssa, sillä vain koska kotiopetus on suhteellisen harvinaista Pohjoismaissa, se ei ole tilanne kaikkialla maailmassa. Monissa paikoissa on kotiopetuskeskuksia, joissa voi seurustella ja solmia kontakteja eri-ikäisiin ihmisiin, käydä itse valitsemiaan kursseja tai mitä tahansa.
En voi ymmärtää, miksi mielikuva koulusta sosiaalista kanssakäymistä parempana on niin vahva. Minulle kävi juuri päinvastoin, minun oli hyvin vaikea kehittyä sosiaalisesti "Kärpästen herra" -yhteisössä.
Miksi lapset eivät voisi löytää uusia asioita, kuten fysiikan hauskuuden, kotiopetuksessa? Minusta olosuhteet ovat siihen täydelliset.
30 huhtikuun 2016 - 12:02
Hanna sanoo:
Matkoilla voi myös löytää uusia asioita, joista ei tiennyt pitävänsä, kuten fysiikkaa. 🙂 Sosiaalisen kanssakäymisen osalta lapset saavat nopeasti hyviä ystäviä. Heistä tulee tuttuja tunnissa ja parhaita ystäviä kahden päivän kuluttua. Kolme kuukautta on ikuisuus. En halua sanoa, etteivätkö useamman vuoden kestävät ystävyyssuhteet olisi arvokkaita, niitä varmasti on, mutta kaikkien ystävyyssuhteiden ei tarvitse kestää niin kauan. Olemme enimmäkseen vakituisia, mutta lähdemme silloin tällöin pidemmille matkoille. Silloin palaamme myös takaisin samaan paikkaan ja lapset voivat poimia ystävyyssuhteita entuudestaan. Minusta heille on myös hyvä ikävä. On hyvä tutustua kaikenlaisiin tunteisiin turvallisessa ympäristössä, jota perhe voi olla.
30 huhtikuun 2016 - 12:07
Veiken sanoo:
Mielestäni kotiopetus voi olla erinomaista! Se asettaa vanhemmille valtavia vaatimuksia ottaa täysi vastuu tällä alalla ja jättää "matalan tason mentaliteetti" kauas pussiin. Lapsi, joka on utelias oppimisessaan ja joka innostuu tietämään enemmän, asettaa aikuisille suuria vaatimuksia.
Saat kokemusta ja asiantuntemusta, jota vain harvat voivat saavuttaa! Onnea!
30 huhtikuun 2016 - 13:05
Herra Steve sanoo:
Ei ihme, että kommenteissa on paljon mielipiteitä, sillä tämä perhe elää elämää, joka on kaukana meistä "tavallisista kuolevaisista". Minun täytyisi varmaan miettiä pitkään ja hartaasti, jotta voisin sanoa lopullisen mielipiteeni tästä elämästä. Tyydyn siihen, että minua kiehtovat perheen tekemät valinnat. Uskon, että monesti voi olla hyödyllistä "ajatella laatikon ulkopuolella".
30 huhtikuun 2016 - 13:24
Lena Walesissa sanoo:
Erittäin jännittävää luettavaa!
Pidän siitä, että ihmiset uskaltavat ajatella ja elää laatikon ulkopuolella.
Entisenä opettajana minusta tämä kuulostaa fantastiselta ja avoimelta, jota eivät ohjaa konventiot ja se, miten ajatella ja tuntea. On niin paljon niin sanottujen kouluaineiden ulkopuolella, jotka voivat olla oppimisen arvoisia.
Kiitos, että jaat tämän kanssamme!
30 huhtikuun 2016 - 14:49
Matkailuperjantai sanoo:
Todella siistiä lukea lisää Carolinen ja heidän perheensä elämästä. Seuraan heidän blogiaan ja tietämättä, että kyseessä on heidän yrityksensä, olen myös ostanut heiltä yhden riippumaton.
Minusta on uskomattoman mielenkiintoista lukea kotiopetusta koskevia kommentteja - kaikki suhtautuvat aiheeseen hyvin intohimoisesti. Olen joutunut arvioimaan täysin uudelleen (kielteisiä) näkemyksiäni siitä sen jälkeen, kun siskoni aloitti tyttärensä kotiopetuksen, kun he muuttivat Yhdysvaltoihin. Kaikki eivät sovi samaan muottiin, se on vakaa mielipiteeni. Vapaus valita oma elämänsä on korvaamaton, mutta vapauden myötä tulee myös vastuu.
30 huhtikuun 2016 - 15:07
admin sanoo:
Åsa, kiitos kommentista ja linkistä! 🙂
Ruth Virginiassa, kiitos kommentista! Annan Carolimen itse vastata täällä!
Elisabeth, kiitos kommentistasi! Sama täällä, annan Carolinen itse vastata!
Paul, kiitos vastauksesta! Tätä keskustelua on erittäin mielenkiintoista seurata! Koska kotiopetus on Ruotsissa epätavallista, en ole yllättynyt siitä, että on monia erilaisia mielipiteitä ja kysymyksiä.
Caroline, Toinen matka, kuinka mukavaa, että vastasit! Kotikouluopetus on Ruotsissa epätavallista, joten en ihmettele, että mielipiteitä ja kysymyksiä on erilaisia. Minullakin oli erilaisia ajatuksia ja kysymyksiä ja mielestäni on erittäin mielenkiintoista seurata keskustelua! Kiitokset vielä kerran siitä, että olet vieraanamme ja jaat matkojasi ja kokemuksiasi kotiopetuksesta, erittäin mielenkiintoista!
Mirjam, kiitos kommenteistasi! On erittäin mielenkiintoista seurata tätä keskustelua! En ole aiemmin juurikaan ajatellut kotiopetusta.
Hanna, monet ihmiset tuovat esiin sosiaalisen ulottuvuuden, ja kolikolla on tietenkin eri puolensa!
Veiken, kiitos kommentistasi! Annan Carolinen vastata ensin itselleen, mutta on erittäin mielenkiintoista seurata keskustelua!
Steve, en myöskään ole yllättynyt siitä, että kommentteja ja ajatuksia on paljon! Minä (joka en ole ajatellut tätä asiaa aiemmin) seuraan keskustelua suurella mielenkiinnolla!
Lena Walesissa, kiva, että pidät haastattelusta! Haluamme nostaa esiin ihmisiä, jotka uskaltavat matkustaa/elää hieman eri tavalla. Meistä itsestämme se on mielenkiintoista ja antaa mahdollisuuden pohdiskeluun!
Travel Friday, haha miten hauskaa, että ostit heiltä riippumaton! Joo, on aina mielenkiintoista haastaa omia käsityksiä. En tiedä kuinka yleistä homeschooling on USA:ssa, mutta olen ymmärtänyt, että siellä sitä tapahtuu.
30 huhtikuun 2016 - 15:08
Ika Yhdysvalloissa sanoo:
Mielenkiintoista luettavaa! Mikä seikkailu, kuulostaa ihanalta tehdä tällainen matka joksikin aikaa. Ruotsissa asuessani en tiennyt paljoa kotiopetuksesta (varmaan siksi, että se on niin epätavallista), ja siksi pidin sitä negatiivisena. Muutaman vuoden Yhdysvalloissa asumisen jälkeen olen muuttanut mieleni. Se on täällä paljon yleisempää, ja mielestäni se sopii joillekin perheille oikein hyvin, kunhan "työhön" suhtaudutaan vakavasti ja noudatetaan jonkinlaista suunnitelmaa.
30 huhtikuun 2016 - 15:31
Denandraresan.com sanoo:
Useat ihmiset ihmettelivät, kuinka yleistä kotiopetus on Yhdysvalloissa. Se on siellä nopeimmin kasvava koulutusmuoto, ja nyt lähes 2 miljoonaa lasta käy kotiopetusta. Monet tekevät sitä valitettavasti uskonnollisista syistä (eivät halua opettaa evoluutiota lapsilleen... huokaus) ja monet tekevät sitä, koska koulujärjestelmä ei sovi heidän lapsilleen, ja jotkut tekevät sitä, koska he eivät halua valtion puuttuvan heidän elämäänsä. Syitä on monia. Yhdysvalloissa yliopistot suosivat yleensä kotiopetuksessa olevia lapsia - siitä syystä, että näillä lapsilla on halu oppia ja innostus oppiainetta kohtaan, jota on vaikea saada tavallisissa kouluissa. Kotikoululaiset saavat harrastaa sitä, mikä heitä kiinnostaa. Juuri nyt nuorin poika haluaa avata ravintolan ja vanhin rakentaa raketteja, hän haluaisi mennä MIT:hen. Nyt he ovat vasta 4 ja 6-vuotiaita, joten katsotaan miten käy, mutta jos kiinnostus säilyy, muutamme lähelle MIT:tä, kun he ovat vanhempia. Kävimme muutama vuosi sitten Harvardin lähellä sijaitsevassa kotiopetusosuuskunnassa. Useimmat siellä olleista perheistä opettivat Harvardissa tai olivat oman alansa asiantuntijoita, joten he jakoivat tietonsa osuuskunnassa. Uskon ehdottomasti, että tämä opetusmuoto on koulutuksen tulevaisuus ja että ihmiset Ruotsissa eivät yksinkertaisesti tiedä, mitä se todella on, koska he eivät ole kuulleet siitä tarpeeksi. On todella surullista, että kotiopetus ei ole sallittua Ruotsissa. Ne, jotka haluavat panostaa siihen, joutuvat lähtemään maasta ja joutuvat koulutuspakolaisiksi.
30 huhtikuun 2016 - 17:36
Ulrika sanoo:
Todella hauskaa, että teillä on Caroline vierailevana bloggaajana! Meille on myös täysin poissuljettua saada lapsia Ruotsissa koulupakon ja muun pakon vuoksi! Teette hienoa työtä Caroline ja Paul ja olette todella inspiroivia 🙂 .
30 huhtikuun 2016 - 17:36
BP sanoo:
Mielestäni perhe on valinnut elämän, joka on fantastinen. Kuvittele, että uskallat "haastaa" sen, mitä me "tavalliset Svenssonit" emme voi edes kuvitella villeimmässä mielikuvituksessamme.
Kouluttamattomuus - kun otetaan huomioon, etteivät ruotsalaisten koulujen oppilaat osaa nykyään kirjoittaa eivätkä laskea, olen täysin vakuuttunut siitä, että lapset saavat yhtä hyvää opetusta osallistuvilta vanhemmilta.
Lisäksi lapset saavat elämänkokemusta ja oppivat todennäköisesti lisää kieliä.
30 huhtikuun 2016 - 18:03
Kaikkialla sanoo:
Kuten tavallista - jännittävää ja mielenkiintoista luettavaa
fi: Adrianin takakontin yläosa on ulosvedettävä, joten sänky oli sisältä suuri. Kokoontaitettuna auto ei ollut pidempi kuin 5,99 m. Hauskaa uutta ajattelua ja jotain sellaista, mitä ei ole "kaikilla":) http://se.adria-mobil.com/husbilar/compact+serien/compact+plus/
30 huhtikuun 2016 - 18:16
Jo sanoo:
Kuinka ihanaa onkaan matkustaa ja opettaa samaan aikaan. Mitä sellaista tietoa ja kokemusta lapsesi saavat, jota he eivät voi saada luokkahuoneessa?
Asun Yhdysvalloissa ja olen opettanut lapsiani kotona koko peruskoulun ajan. Nyt viime vuonna nuorimmaiseni on päättänyt mennä amerikkalaiseen lukioon. Hän ei vain saanut helposti ystäviä, vaan myös huippuarvosanoja kaikista aineista, ja lisäksi hän sai aloittaa viimeisen vuoden matematiikan ensimmäisen vuoden sijasta. En kirjoita tätä kehuskellakseni, vaan selittääkseni, että vanhemmat voivat kouluttaa kotona ja lapsista tulee sosiaalisia ja kykeneviä seurustelemaan ikätovereidensa kanssa monen vuoden kotiopetuksen jälkeen.
30 huhtikuun 2016 - 18:27
Ranskan sanoo:
Kuten sanoin, ruotsalainen koulu ei ole vapaaehtoinen (paitsi ylemmällä tasolla), enkä haluaisi tulevien lasteni käyvän sitä nykyisessä muodossaan. Tulokset siellä puhuvat puolestaan, lapset jotka eivät ole samalla tasolla, monikulttuurisuus jne. kouluttamattomat lapset jne. Ei kiitos.
Ymmärrän täysin, että ette halua lastenne joutuvan tällaiseen valitettavaan indoktrinaation tasoon, jossa useimmat opettajat ovat myös PK-vaikutteisia selkärangan puutteen vuoksi.
30 huhtikuun 2016 - 19:51
Denandraresan.com sanoo:
Criss-cross - Olen utelias, mitä tekemistä matkailuautoilla on tämän artikkelin kanssa?
30 huhtikuun 2016 - 22:20
Ditte sanoo:
Kiitos antoisasta ja mielenkiintoisesta lukemisesta! Minusta on hienoa, että et näe esteitä matkustamisessa, olipa se sitten lasten kanssa tai ilman lapsia, vaan näet ratkaisuja ja mahdollisuuksia.
Jos et ole rekisteröitynyt Ruotsissa, sinulla ei ole oppivelvollisuutta.
Se, mitä tapahtuu myöhemmin elämässä, kun nuorista lapsista tulee teini-ikäisiä, on eri asia. Mutta Ruotsissa, jos päätät asua täällä myöhemmin, ehkä korkeakouluopintojen lähestyessä (maksutta), voit pyytää lukiossa erityistä koetta ja siten saada arvosanat ja pääsyn niihin.
Ehkä sama pätee myös ulkomailla, mutta en tiedä. Ja tässä tapauksessa se on kaukana.
30 huhtikuun 2016 - 23:00
Alexandra sanoo:
Minusta on hyvä, että meillä on mahdollisuus elää elämäämme juuri niin kuin haluamme! Minusta pitää olettaa, että kaikki vanhemmat haluavat vain parasta lapsilleen ja toimivat sen mukaisesti. Meidän pitäisi kunnioittaa ja suhtautua nöyrästi toistemme valintoihin, molempiin suuntiin! Minä en ikinä pystyisi kotikouluttamaan tytärtäni, vaikka työskentelen koulumaailmassa, mutta joillekin se on varmaan täydellistä. Mutta kuten sanoin, mielestäni on tärkeää olla nöyrä molemmin puolin!
30 huhtikuun 2016 - 23:04
admin sanoo:
Ika Yhdysvalloissa, kiitos pohdinnastasi! On todella mielenkiintoista kuulla, miten eri tavalla tähän suhtaudutaan eri maissa!
Ulrika, olemme erittäin iloisia, että Caroline halusi olla vieraana, ja on erittäin mielenkiintoista seurata tätä keskustelua!
BP, eikö olekin mielenkiintoista oppia siitä, miten muut ihmiset elävät ja ajattelevat, ja samalla kyseenalaistaa hieman omaa maailmankuvaansa? 😉
Kiitos matkailuauton selityksestä, mukava nähdä uutta lähestymistapaa! Katson linkin huomenna kun olen koneen ääressä.
No, kiitos kommentistasi! Mielenkiintoista kuulla kokemuksistasi!
Caroline, Toinen matka, yllä oleva kommentti matkailuautosta oli meille, eikä sillä ollut mitään tekemistä tämän kanssa... 😉 Haluaisin myös kiinnittää huomionne siihen, että jotkut yllä olevat kommentit on hyväksytty vasta muutaman tunnin kuluttua (joten ette ehkä ole nähneet niitä, kun viimeksi katsoitte sisään), koska olin lennolla eikä minulla ollut internettiä (jos et ole kommentoinut aiemmin blogiin, minun on ensin hyväksyttävä kommentti ennen kuin se julkaistaan).
Ditte, tuo on mielenkiintoinen huomio erityiskokeista. Ainakaan minä en tiennyt siitä mitään.
Alexandra, usein on niin, että eri tavat sopivat eri ihmisille. Tätä keskustelua on ollut poikkeuksellisen mielenkiintoista seurata, vaikkei meillä itsellämme enää olekaan kouluikäisiä lapsia.
01 toukokuun 2016 - 1:03
Jenny sanoo:
Useimpien opettajien pitäisi ymmärtää, ja heillä on kokemusta siitä, että koulunkäynti ei ole tae ystävien saamisesta. Päinvastoin. Olen myös opettaja ja näen päivittäin kiusaamista, syrjäytyneitä lapsia, pahoja sanoja. Kotikouluyhteisössä, johon vanhempana kuulun, en koskaan näe tällaista. Kysymys kouluttamattomien/kotikoulua käyvien lasten sosiaalistumisesta esitetään usein, mutta on myytti, että nämä lapset eivät ole sosiaalisia, ja kysymyksen esittävät usein ihmiset, jotka eivät tiedä paljon kouluttamattomuudesta. Jos luette asiasta, saatte tietää, että asia on päinvastoin?
01 toukokuun 2016 - 9:58
Pedagogi sanoo:
Opettajana ja kahden diagnoosin saaneen lapsen äitinä olen todella turhautunut aiempiin viesteihin siitä, että koulu on paras kaikille oppilaille. Vaihtoehtoisen koulunkäynnin pitäisi olla Ruotsissa itsestään selvä valinta! Poikaani eivät ole koskaan ymmärtäneet koulussa opettajat, jotka polttivat hänet 11-vuotiaana. Hänellä on huippuarvosanat vaikka häneltä puuttuu lähes 6 vuotta koulua. Kun hän vihdoin sai opettajan, joka ymmärsi häntä, hän toimii kohtuullisen hyvin, mutta ei halua seurustella koulussa. Hänellä on muita koulun ulkopuolella, joita hän tapaa ja joiden kanssa hänellä on paljon enemmän yhteistä. Opettajana yritän löytää vaihtoehtoja jokaiselle yksilölle ja perheelle. Se ei ole lainkaan helppoa, ja minulta opettajana vaaditaan paljon, että olen askeleen edellä, kuuntelen jokaista lasta ja keksin erilaisia ratkaisuja, jotka kuitenkin noudattavat opetussuunnitelmaa. Mutta pelkästään osoittamalla kunnioitusta ja ymmärrystä saan paljon. Luottamus on tärkeää jokaiselle lapselle koulussa, ja meidän opettajien on ymmärrettävä, että meidän tehtävämme ei ole vain opettaa. Meidän tehtävämme on yhtä lailla auttaa jokaista lasta kehittymään omien erityistarpeidensa mukaisesti. Haluaisin mielelläni antaa lapselleni kotikoulua, mutta meillä on suuri perhe, eikä meillä ole tällä hetkellä mahdollisuutta muuttaa. ?
01 toukokuun 2016 - 11:11
admin sanoo:
Jenny, kiitos kommentistasi! Erittäin mielenkiintoista kuulla kokemuksia eri paikoista!
Educator, kiitos paljon kommentistasi ja kokemuksesi jakamisesta! On ollut erittäin mielenkiintoista osallistua tähän keskusteluun ja olen oppinut paljon sellaista kotiopetuksesta, mitä en tiennyt aiemmin!
01 toukokuun 2016 - 19:42
Maria sanoo:
Todella inspiroivaa! Istun tässä hieman adrenaliini kehossani, koska sain juuri pienen potkun takapuoleeni koskien ajatuksiani lähteä Australiaan työlomalle... Älkää yllättykö, jos lähetän viisumihakemuksen pian... 😉 Jos/kun se tapahtuu, luulen, että osa tuloistani tulee myös blogin kautta 🙂 .
02 toukokuun 2016 - 11:15
admin sanoo:
Maria, se kuulostaa jännittävältä, että Australiassa on työvapaata! Onko sinulla mitään erityisiä suunnitelmia siitä, miten blogi edistää tuloja, vai onko se muodossa mainoksia, sponsoroituja viestejä jne. tarkoitat?
02 toukokuun 2016 - 22:06
Franscisco sanoo:
Hyvää lukemista!
Olet mielestäni täysin oikeassa, Caroline, ymmärrän, ettet halua lastesi käyvän ruotsalaista (huonoa) koulua. On hullua, että koulu on pakollinen ja että teidät pakotetaan muuttamaan vain siksi, että haluatte lastenne parasta. Mutta Ruotsissa enemmistön tyrannia toimii näin, valinnanvapautta ei ole mahdollista saada, koska kaikkien pitäisi saada YHTÄ huonon koulutuksen tulos (vaikka oletettu tarkoitus olisikin ollut päinvastainen) Tasa-arvoisuus on muuttunut radikaaliksi ja tasa-arvo ei enää tarkoita yhtäläisiä perusedellytyksiä, vaan myös pyrkimyksiä saavuttaa yhtäläisiä (huonoja) tuloksia (kunnianhimosta riippumatta).
Se ei ole merkki siitä, että Ruotsi on hyvä yhteiskunta, jos minulta kysytään. Mutta näin käy, kun enemmistön tyrannia on vallalla ja he ovat myös tietämättömiä ja tietämättömiä...
Jatkakaa hyvää työtä!
Tarjoamalla lukemista, joka saa sinut indoktrinoiduksi inhoamaan ajatuksia, pelkäänpä, että aivopesusi on kova... valitettavasti. Nauttikaa siitä huolimatta! =)
Itse kuuluin tähän tietämättömään laumaan, joten toivoa on. 🙂
————- ————– ————–
Lähde: mises.se/2016/05/08/democracy-perverts-truth-telling-and-shame/
"Mutta ravistelen päätäni paljosta siitä, mitä he tekevät. Esimerkiksi sitä, että he menevät äänestämään. Että he puolustavat automaattisesti sitä, että hallitseva luokka varastaa heiltä ja heidän lähimmäisiltään leijonanosan heidän tuloistaan. Että he tuntevat kiitollisuutta siitä, että valtio määrää heidän lapsilleen oman versionsa "koulutuksesta". Että he kaunistelevat ja pyytelevät anteeksi, kun keskitetysti suunniteltu terveydenhuoltojärjestelmä on vaatinut jälleen yhden uhrin."
!- alempana -!
"Koulussa ja kolmannen luokan hovirunoilijoiden kautta meille opetetaan, kuinka kaunista ja ihmeellistä enemmistön tyrannia on. Se on jatkuvasti toistuva mantra, jota meille opetetaan noin kahden vuoden iästä alkaen. Yrittäkää kyseenalaistaa demokraattinen järjestelmä luokassa kymmenvuotiaana ja katsokaa, mitä tapahtuu, esimerkiksi. Valtaosa kymmenvuotiaista on aivan liian fiksuja tehdäkseen jotain sellaista, mutta tunnen erään kaverin, joka päätti kyseenalaistaa opin lukioaikana. Siitä tuli juuri niin epämiellyttävää kuin varmaan voitte arvata.
Jos olisi totta, että demokratia on niin kaunis, niin ihmeellinen ja niin ylivertainen, kuten koulujen opettajat ja toimittajat jatkuvasti muistuttavat meitä, miksi sitten tämä järjetön indoktrinaatiopyrkimys? Ovatko ihmiset liian tyhmiä tunnistamaan todellisen, oikean ja kauniin, kun he näkevät sen? Mielestäni ei.
Uskon, että terve järki on jotain, joka valtaosalla ihmisistä on syntyessään ja johon he kykenevät. Olen myös vakuuttunut siitä, että hallitseva luokka tuntee tämän kyvyn. Siksi he pakottavat vanhemmat lukitsemaan lapsensa valtion kouluihin, jotta he altistuvat heidän opetussuunnitelmalleen vähintään yhdeksän vuotta heidän vastaanottavaisimmista ja muodostavimmista vuosistaan."
09 toukokuun 2016 - 20:20
Lanclin sanoo:
(Löysin tämän kommentin muistiinpanoistani, jonka ilmeisesti kirjoitin, kun luin tämän postauksen, mutta olin huonossa internetissä 🙂 )
Uskomattoman jännittävä aihe! Minulle kyse ei ole siitä, että olisin puolesta tai vastaan, vaan meillä on käytössä sekoitus molempia "järjestelmiä". Yksi lapsemme käy uskomattoman kurinalaista saksalaista koulua täällä Baijerissa, jota hän rakastaa! Sitten teemme tietoisesti paljon kotiopetusta arjessa. "Kotona" tarkoitan myös museoissa, eläintarhoissa ja esimerkiksi Alpeilla. Se on tavallaan tullut luonnostaan pyörittämään kaikkia niitä tuhansia kysymyksiä, joita lapset esittävät. Koska olen opettaja ja minulla on lapsia, joilla on (joskus vaikea) suuri halu oppia asioita, kun se perustuu heidän arkeensa ja kiinnostuksenkohteisiinsa, kuten useimmilla lapsilla, mikään ei tietenkään tunnu lainkaan oudolta. Jotkin asiat tulevat myös erityisen itsestäänselvyyksinä kotiopetukseen, koska esim. saksalaisessa koulussa ei oteta ruotsin maantietoa, historiaa ja yhteiskuntaoppia 🙂 Eikä myöskään sitä, miten lapset tehdään, erilaisia mittajärjestelmiä ja miten moottori toimii, ennen kuin vasta yläluokilla. Minun lapseni haluavat tietää nämä asiat ja sitten vain selitetään, katsotaan kirjoja, käydään museoissa jne 😉.
15 toukokuun 2016 - 22:10
Denandraresan.com sanoo:
Fransisco - kiitos, että jaoit linkin kaikille täällä. Olen lukenut sen jo aiemmin. "enemmistön tyrannia" - haha hyvä termi. muistan sen, kun seuraavan kerran keskustelen demokratiasta jonkun kanssa 😀 pakollinen koulunkäynti on vain oire siitä, mitä Ruotsissa todella tapahtuu.
Lanclin - hyvä kuulla, että olet sitoutunut vanhempi. Valitettavasti he eivät kasva puissa. Mitä mieltä olet saksalaisesta koulujärjestelmästä verrattuna ruotsalaiseen?
21 toukokuun 2016 - 13:53
Emilia sanoo:
Jokainen voi tehdä mitä haluaa. On hassua nähdä, miten vanhemmat provosoituvat niistä, jotka ovat eri mieltä heidän valinnoistaan. Tietenkin suurin osa ei halua elää tällaista nomadielämää lasten kanssa, koska haitat ovat heille suuremmat kuin edut. Kyse on tietysti siitä, mikä sopii vanhemmille parhaiten. Muuten he olisivat antaneet koululle mahdollisuuden ennen päätöstä. Pakolliseen koulujärjestelmään kuulumisessa on hyvät ja huonot puolensa. Suurimmalle osalle se on hyvä, joillekin se ei toimi hyvin. Tarkoitan tietysti lapsia, en vanhempia. Vastuuntuntoinen vanhempi kokeilee erilaisia ratkaisuja ja arvioi niitä ennen kuin tekee lapsiaan koskevia elämää muuttavia päätöksiä. Toinen näkökohta on se, että nämä lapset eivät voi osallistua korkea-asteen koulutukseen Ruotsissa, elleivät he ole ensin suorittaneet peruskoulua ja lukiota. Sama pätee todennäköisesti myös useimmissa muissa maissa, joissa on paremmat koulutusjärjestelmät. Nämä tietyt lapset voivat pärjätä hyvin muutenkin....Mutta useimmat lapset ovat riippuvaisia koulunkäynnistä voidakseen saada työpaikan tulevaisuudessa.
Toinen näkökohta, jota ei oteta huomioon, on se, että tällainen matkustaminen on ilmaston kannalta täysin kestämätöntä. Tehkää mitä haluatte, sanon minä. Mutta älkää teeskennelkö, että se on optimaalista ja että siinä ei ole haittoja, se on valetta. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Olkaa rehellisiä kolikon molemmille puolille.
22 kesäkuun 2019 - 12:56
Magnus Aronson sanoo:
Voivatko kotiopetuksessa olevat lapset saada korkeakoulutusta yliopiston pääsykokeen suorittamisen lisäksi? Mikä on heidän keskimääräinen pistemääränsä yliopistojen pääsykokeissa?
17 marraskuu 2020 - 19:55