Ruotsalaisen retkeilyn kasvu jatkuu, ja tänä vuonna matkailuajoneuvojen määrä on ennätyksellisen suuri. Peter osallistui eilen Operakällarenissa järjestettyyn lehdistölounaaseen, jonka järjestivät SCR Svensk Camping ja Husvagnsbranschens riksförbund (HRF). Tänään kerromme viimeisimmät uutiset leirintäalalta. Lisäksi Peter käytti tilaisuutta hyväkseen ja esitti alalle muutamia vaikeita kysymyksiä ...!
Leirintäalan kasvu jatkuu
Kun SCR esitteli eilen Ruotsin leirintäalueita koskevat vuositilastot, noususuuntaus jatkui. Ruotsin leirintäalueilla vietettyjen yöpymisten määrä kasvoi edelleen vuonna 2016 ja oli 15,6 miljoonaa yöpymistä. Kesäkuukausina leirintäalueiden osuus kaikista Ruotsin kaupallisista yöpymisistä oli 43 prosenttia.
Joka toinen kesävieras Tanskasta, Norjasta, Alankomaista ja Saksasta valitsi leirintäalueen. Eniten vierasyöpymisiä oli Västra Götalandin läänissä, ja majoitusmuoto, joka lisääntyi eniten, oli matkailuauto, jossa kasvua oli 14 prosenttia.
Matkailuautot kasvavat edelleen
HRF ilmoitti, että matkailuajoneuvojen myynti Ruotsissa on edelleen kasvanut. Uusien rekisteröityjen matkailuautojen määrä on kasvanut 32 prosenttia, ja nykyään niitä on 85 477. Myös vastarekisteröityjen asuntovaunujen määrä on kasvanut 10 prosenttia, mikä tarkoittaa, että Ruotsissa on 287 135 asuntovaunua.
HRF:n mukaan mukavuus ja muotoilu ovat nykypäivän matkailuajoneuvoissa tärkeitä tekijöitä, ja myös ympäristö on keskeisellä sijalla. He sanovat myös, että matkailuautot kiinnostavat uutta ryhmää: aktiivisia perheitä, jotka käyttävät matkailuautoja harrastuksiinsa.
Kysymyksemme SCR:lle ja HRF:lle
Mitä kysymyksiä meillä oli teollisuudelle? Koska uusien investointien, erityisesti uima-allasalueiden ja leikkikenttien, puolesta on paljon näyttöä, ihmettelimme, mitä mieltä he ovat siitä, että matkailuautoilijat, jotka ei haluavat maksaa näistä ylimääräisistä toimintamahdollisuuksista. Mietimme myös, onko seuraavasta sukupolvesta tehty kunnollisia tutkimuksia. Tiedättekö todella, mitä he haluavat?
Toivoimme, että voisimme antaa teille suoraviivaisia vastauksia, mutta meidän on myönnettävä, että saamamme vastaukset olivat melko epämääräisiä. Ensimmäiseen kysymykseen vastattiin, että he "ovat yhteydessä kuntien pysäköintialueisiin ja työskentelevät asian parissa". Toiseen kysymykseen vastattiin, että he olivat tehneet kyselyn, mutta että heidän "on luultavasti tutkittava asiaa hieman enemmän". Toimittaja kysyi sitten, onko SCR:n ja HRF:n edustajilla itsellään matkailuautoja, ja vastaus oli ... ei.
Peter näki elokuvan onnellisesta 35-vuotiaasta pariskunnasta, jolla on lapsia ja joka matkustaa mukavan matkailuauton kanssa, mutta todellisuus, jossa elämme, ei todellakaan ole sellainen. Valtaosa matkailuajoneuvojen omistajista on yli 55-vuotiaita, heillä ei ole lapsia kotona ja he haluavat yksinkertaisia ratkaisuja ilman hankaluuksia. Ruotsalainen retkeily on panostamista oikeisiin asioihin. Mitä mieltä sinä olet?
Ylin kuva: Valokuvaaja: Anna Hult, SCR Svensk Camping
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Kyllä, telttailussa on jotain! Luultavasti se on niin kuin sanoit, että useimmat ihmiset ovat 55+ ja ilman lapsia, kun haluat rauhaa ja hiljaisuutta.
Halauksia Lena
04 toukokuun 2017 - 6:52
Helena sanoo:
Matkailuautossa tuo ikä on edelleen hallitseva tekijä. Ehkä se on erilaista asuntovaunussa, en oikein tiedä.
04 toukokuun 2017 - 20:27
Alexandra sanoo:
Toisaalta olen sitä mieltä, että 35-vuotiaat pienten lasten vanhemmat voivat ansaita paljon rahaa... varsinkin jos heitä houkutellaan uima-allasalueilla ja leikkikentillä. Ja sitä jokainen ala haluaa.... tehdä rahaa. ?
04 toukokuun 2017 - 6:59
Helena sanoo:
Saatat olla oikeassa... 😉 ...
04 toukokuun 2017 - 20:47
Solan sanoo:
SCR Swedish Camping ja Ruotsin karavaanariliitto (HRF). Mitä vähemmän nämä järjestöt ovat mukana Ruotsin leirintäalueilla, sitä parempi. Annetaan leirintäalueiden pysyä lomakylinä kaikille, jotka haluavat turvallisuutta, mukavuutta ja esimerkiksi leikkipaikkoja... Sitten me, jotka haluamme rullata, saamme järkeviä ja toimivia parkkipaikkoja ilman, noh, tiedättehän te, kenen osallisuutta... Se siitä 🙂 .
04 toukokuun 2017 - 7:10
Helena sanoo:
Kyllä, ehkäpä niin! Mutta itse voisin silti kuvitella telttailevani silloin tällöin, mutta mieluiten ilman leikkikenttää sitten ... 😉.
04 toukokuun 2017 - 20:48
Inga Magnusson sanoo:
Leirintäalue voi tarjota lomaileville lapsille ystäviä, leikkikentän ja jäätelöä aina käden ulottuvilla, ja usein myös uintia. Tämä ei varmaankaan ole huono asia lapsiperheille, mutta ehkä leirintäalue pitäisi jakaa eri alueisiin, yksi lapsiperheille ja yksi niille, jotka haluavat välttää hälinää. Varmasti eri leirintäalueet kapeutuvat myös aiottua asiakaskuntaa varten.
04 toukokuun 2017 - 7:14
Helena sanoo:
Leirintäalue, jossa on toimintaa lapsille, ei todellakaan ole väärin! Mutta on olemassa myös muita kohderyhmiä... No, ehkä eri osastoja! Olemme kokeneet myös ulkomailla leirintäalueita, joissa on parkkipaikkoja ulkona. Silloin maksat vähemmän, mutta et pääse kaikkeen alueen sisällä.
04 toukokuun 2017 - 20:49
Kaikkialla sanoo:
Ensinnäkin haluan kiittää teitä - tämä artikkeli oli paljon parempi kuin se, jonka luin eilen Aftonbladetista ja joka käsitteli matkailuautojen määrän kasvua. Jossa sitä ei kirjoitettu oikein eikä käytetty oikeaa lyhennettä (he kutsuivat HRF:ää HTR....).
On erittäin mielenkiintoista, että ette tee kunnollista markkinatutkimusta ja että te "päätöksentekijänä" ette aja matkailuautolla...!!!!! Mutta kuten sanoin jo aiemmin, olen lakannut kertomasta ihmisille, kuinka fantastista matkailuautoilu on. Varikkoalueet ja leirintäalueet eivät laajene samaa tahtia kuin matkailuautojen myynti, joten minne menemme muutaman vuoden kuluttua?
04 toukokuun 2017 - 7:25
Helena sanoo:
On hienoa kuulla, että arvostat raporttiamme! Se tekee meidät iloisiksi 🙂 Ja ymmärrän, miten ajattelet ... Kun matkailuautoja on enemmän, on oltava enemmän majoituspaikkoja. Voimme kuiskia, miten hienoa matkailuautoilu on, jotta muut eivät sitä löydä... 😉.
04 toukokuun 2017 - 20:51
Peter sanoo:
"on yhteydessä kuntien leirintäalueisiin ja tekee yhteistyötä niiden kanssa" pitäisi luultavasti lukea: Teemme kaikkemme sulkeaksemme olemassa olevat leirintäalueet ja samalla yritämme vaikuttaa kuntiin kaikin tavoin, että matkailuautot olisi pakotettava liittyneille leirintäalueillemme.
Koska meillä on pienemmät lapset (4 ja 7), voimme joskus mennä telttailemaan saadaksemme hieman enemmän rentoutumista, mutta muuten asuntovaunualueet tai vapaa leiriytyminen toimivat hyvin, koska yleensä aina voi mennä kunnalliselle leikkikentälle tai vastaavalle leikkimään hetkeksi, mutta se vaatii enemmän valvontaa.
Kokemukseni 3-4 vuoden matkailuajoneuvomatkan jälkeen on se, että lapsiperheet ovat ryhmä, joka on lisääntymässä paljon, muutama vuosi sitten se oli melko harvinaista, mutta nyt on enemmän sääntö kuin poikkeus, että tapaa muita matkailuajoneuvolla matkustavia perheitä. Meille ihanteellinen paikka on esimerkiksi Ulricehamn, ilmainen leirintäalue ilman palveluita, mutta lähellä on viihtyisä kaupunki ja iso leikkipaikka.
04 toukokuun 2017 - 8:15
Helena sanoo:
Olemme myös aina sekoittaneet leirintäalueita, telttapaikkoja ja ilmaista leirintää. Olemme valinneet leirintäalueen joskus luonnon vuoksi, joskus uima-altaan vuoksi (kun meillä oli lapsia mukana) ja joskus palveluiden, kuten pesukoneen vuoksi 😉 Valitsemme leirintäalueet silloin, kun haluamme olla lähellä kaupunkia tai emme halua maksaa liikaa. Mielenkiintoista, että huomaat, että lapsiperheet matkailuautoissa lisääntyvät. Se on varmasti totta.
04 toukokuun 2017 - 20:53
Marina sanoo:
Kuulin tästä juuri uutisissa matkailuautomatkailun lisääntymisestä. Ehkä on aika kokeilla, niin moni ei voi olla väärässä...;)
04 toukokuun 2017 - 8:24
Helena sanoo:
Ei, mutta eikö se olekin ...!? 🙂
04 toukokuun 2017 - 20:53
Ama de casa sanoo:
He olisivat ehkä mieluummin olleet TRF:n (Tenters' Risk Association) edustajia, mutta olen varma, ettei sellaista ole... 😉.
Aikoinaan halusimme leirintäalueelle uima-altaan. Emme kuitenkaan koskaan tarvinneet leikkikenttää. Oli kuitenkin mukavaa, jos leirintäalueella oli viihtyisiä ravintoloita ja ei liian kalliita ruokakauppoja hätäostoksia varten.
04 toukokuun 2017 - 9:35
Helena sanoo:
Kun matkustimme lasten kanssa, etsimme myös leirintäalueita, joissa oli uima-allas. Nyt se ei kiinnosta meitä lainkaan. Ja ehkä se on niin ... on eri kohderyhmiä, jotka etsivät eri asioita ...
04 toukokuun 2017 - 20:54
Nils-Åke Hansson sanoo:
SCR suojelee toimintaansa. Haluaa, että kaikki telttailevat ja maksavat pilkkahintoja.
04 toukokuun 2017 - 9:56
Helena sanoo:
Kyllä, ehkä näin on ... Olemme ajatelleet, että leirintäalueiden hinnat Ruotsissa ovat olleet kunnossa, mutta kun ylellisyyttä on yhä enemmän, hinnat nousevat koko ajan ...
04 toukokuun 2017 - 20:55
Anette Åhnbrink sanoo:
Tietenkin meidän pitäisi työntää isoja lohikäärmeitä, mutta kuten monet sanovat, pitäkää ne poissa kentiltä! Olisi mielenkiintoista, jos joku kunta voisi mennä Saksaan, jossa on parkkipaikkoja lähes jokaisessa pikkukaupungissa, kylässä, kylässä, kylässä ja kohtuulliseen hintaan, ja valitettavasti näemme täällä Ruotsissa, että parkkipaikat, jotka rakennetaan, ovat leirintäalueiden kaltaisia, kaikkea ei tarvita parkkipaikalla, eikä pitäisi olla mahdollista varata etukäteen, pitkäaikainen oleskelu tai huoltorakennus, meillä on kaikki autossa! Se mitä tarvitaan on turvallinen paikka käsijarrun kiristämiseen, mahdollisuus tyhjentää ja täyttää vettä, ja tyhjentää wc, tietysti sen pitäisi maksaa penniäkään, mutta poistakaa sähkö hinnasta, niin voitte valita miten haluatte! Olen myös sitä mieltä, että lapsiperheet ovat kasvussa karavaanareiden keskuudessa, mutta, kuka sanoi, että he kaikki haluavat puistomaisia leirintäalueita? Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että saamme lisää matkailuautoja teillä, että pysäköintipaikkoja ja leirintäalueita on tänä kesänä tiheästi, voimme toivoa, että joku näkee, miten tämä vaikuttaa kokonaiskuvaan siitä, miten muut suhtautuvat meihin yhteiskunnassa, ja myös siihen, mihin tai mihin sijoitetaan rahaa, näyttäviin leikkipaikkoihin vai useampiin paikkoihin, joissa voimme yöpyä ja käyttää sitä, mitä meillä on autossa. Ehdottomasti ei mikään helppo kysymys tämä, ja kuten tavallista on tuhat mielipidettä siitä, miten se pitäisi ratkaista, voimme vain toivottaa kaikille mukavaa kesää, missä tahansa rullaat, sekä matkailuautolla että asuntovaunulla☀?/Anette
04 toukokuun 2017 - 10:35
Helena sanoo:
Mielipiteitä on varmasti tuhat! Olen samaa mieltä siitä, että ehkä näiden järjestöjen ei pitäisi puuttua kenttien toimintaan. Mielestäni leirintäalueet voivat kuitenkin ottaa huomioon, että on olemassa erilaisia kohderyhmiä. Ulkomailla leirintäalueesta rajataan joskus osa niin, että siitä tulee enemmän esimerkiksi asuntovaunualue. Se ei ole helppoa, myönnän sen. Ja sitten on mielestäni myös tärkeää, että paikkoja on riittävästi!
04 toukokuun 2017 - 20:58
Herra Steve sanoo:
Tämä oli näköjään "poliitikon vastaus" Peterin teollisuudelle esittämiin kysymyksiin. Tyypillistä, ettei yhdelläkään edustajista ole itse matkailuautoa.
Luulen, että tunnistan itseni jotenkin yhteiskunnan muilta sektoreilta ja aloilta.
04 toukokuun 2017 - 12:18
Helena sanoo:
Kyllä, voidaan varmasti nähdä yhtäläisyyksiä muiden alueiden kanssa ... Tietenkään matkailuauton/ -vaunun omistamisen ei pitäisi olla vaatimuksena, mutta ehkä hieman outoa, että edustajilla ei ole tätä kiinnostusta ....?
04 toukokuun 2017 - 21:00
snort sanoo:
Telttailu ei ole minua varten, mutta huomaan, että se on paljon suositumpaa kuin luulin.
On kuitenkin valitettavaa, että vastaukset kysymyksiin olivat epämääräisiä, mutta valitettavasti se näyttää olevan yleinen käytäntö....
04 toukokuun 2017 - 13:59
Helena sanoo:
Telttailu ei tietenkään sovi kaikille, mutta kyllä, telttailu on hyvin suosittua Ruotsissa!
04 toukokuun 2017 - 21:01
Ruth Virginiassa sanoo:
Onneksi minun ei tarvitse ajaa Ruotsin teillä tänä kesänä.
En pidä, inhoan tai vihaan juuttumista "sellaisen" taakse. 🙂
04 toukokuun 2017 - 14:49
Helena sanoo:
Matkailuautojen perään ei kannata jäädä, ne ajavat yhtä lujaa kuin muutkin autot 😉 Mutta asuntovaunujen nopeus on oltava pienempi, koska niissä on perävaunu ...
04 toukokuun 2017 - 21:02
Matts Torebring sanoo:
Tällainen valtava kasvu, ja silti uutta autoamme ei valmisteta, saati rekisteröidä.
Toivon vain, että sekä vanhoilla että uusilla matkailuauton omistajilla on maalaisjärkeä: "Pidä Ruotsi puhtaana, siistinä, siistinä, osoita huomaavaisuutta ja varo luontoa"! Jos näin ei tehdä, saamme huonon maineen, enkä halua olla osa sitä. Sitten meidät kaikki pakotetaan leirintäalueille, jonne emme aina kuulu.
04 toukokuun 2017 - 15:49
Helena sanoo:
Hyvin sanottu! Tämä on niin tärkeää! Olemme nähneet ongelmat Portugalissa ja Espanjassa, kun siellä on liikaa matkailuautoja ja monia ihmisiä, jotka eivät ota huomioon luontoa ja huolehdi siitä. Ja sitten ei ole niin ihmeellistä, jos ihmiset kyllästyvät matkailuautoihin ...!
04 toukokuun 2017 - 21:03
Elisabeth Gejrot sanoo:
Olet mielestäni aivan oikeassa kohdeyleisön suhteen - näen, että yli 55-vuotiaat ystävämme hankkivat matkailuauton yksi toisensa jälkeen, eivätkä he etsi vesipuistoa. Kuulen kaikenlaista: sitä käytetään urheilukilpailuihin matkustamiseen aktiivisten puolivuotiaiden lasten kanssa tai ilman, isovanhempien sukupolvi vierailee lasten luona ilman, että he haluavat häiritä, viikonloppumatkoihin ja pitkiin matkoihin loma-asunnon ja kodin välillä. Työskentelen edelleen kumppanini parissa, joka näkee vain leirintäalueen edessään, kun puhun matkailuautoista, kun taas näen, miten toivottoman pitkät matkat Etelä-Ranskan ja Ruotsin välillä muuttuisivat omiksi seikkailuikseen omassa matkailuautossa. Mukaan mahtuisi yksi onnekas kaveri! Kuka tietää...?
04 toukokuun 2017 - 19:29
Helena sanoo:
Meillä oli luultavasti samanlainen kuva kuin kumppanillasi ennen matkailuauton hankkimista. Ajattelimme vain pitkäaikaista leirintää aitauksineen ja kukkalaatikoineen. Siinä ei ole mitään väärää, jos siitä pitää, mutta meitä se ei kiinnostanut. Sitten huomasimme, että matkailuautoelämä voi olla paljon muutakin! Seikkailua, mahdollisuuksia, vapautta ,,,,! Haluamme myös ottaa takaisin sanan camping. Leiriytyä voi matkailuautolla, moottoripyörällä, autolla, kävellen... Leiriytyminen on seikkailua, vapautta ja löytämistä 🙂 .
04 toukokuun 2017 - 21:07
BP sanoo:
Olen iloinen, että alalla menee hyvin. Siltä tuntui Caravan-messuilla Kistassa.
Aivan kuten en varaisi charter-lomaa hotelliin, jossa on Teddy Bear Club tai vastaava, en myöskään haluaisi majoittua leirintäalueelle, jossa on leikkikenttä. Allas ja ravintola kuulostavat kuitenkin erinomaisilta.
Olen juuri nyt Benidormissa, eikä leirintäalueita voi verrata Ruotsin vaihtoehtoihin. Useimmat ovat pelkkää luksusta, eivätkä myöskään erityisen edullisia, mikä on hieman yllättävää, koska kaikki muu on ruotsalaisittain niin uskomattoman halpaa.
04 toukokuun 2017 - 22:01
Helena sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että telttailu ei ole kovin halpaa Espanjassa. Erityisesti sähkö on kallista. Olimme Benidormissa matalasesongin aikana ja silloin pystyimme käyttämään ACSI-alennuskorttiamme leirintäalueella, jossa majoituimme.
06 toukokuun 2017 - 6:20
Hasse sanoo:
Jos he haluavat tehdä rahaa, he tekevät oikein. Mutta jos se on päätarkoitus, heidän ei pitäisi kuunnella ja edustaa kaikkia leiriläisiä. Näkevätkö he kentät leirintäalueina vai eivät, on kysymys? Heidän toiminta-ajatustaan pitäisi mielestäni tarkistaa, jotta heidät otettaisiin paremmin mukaan ja edustettaisiin paremmin.
04 toukokuun 2017 - 22:47
Helena sanoo:
Paljon on tietysti kyse rahasta, aivan kuten muillakin aloilla... SCR edustaa leirintäalueita, mutta voisi kuvitella, että leirintäalueilla voisi olla kiinnostusta vastata useamman kuin yhden kohderyhmän tarpeisiin!?
06 toukokuun 2017 - 6:23