Viime vuosina on tullut yhä tavallisemmaksi, että matkabloggaajat matkustavat lehdistömatkoilla ja erilaisilla maksullisilla matkoilla. Miten se sitten oikeasti toimii? Ja voitko luottaa siihen, mitä sponsoroitu matkabloggaaja kirjoittaa? Meillä on hyvä näkemys alasta ja ajattelemme, että myös sinulla lukijana on oikeus tietää, miten asia on. Tänään kerromme sinulle, miten se toimii. Täyttä avoimuutta siis!
Sisällysluettelo
Erilaiset matkustustavat
Karkeana yleistyksenä voidaan todeta, että ruotsalaiset matkabloggaajat tekevät viidenlaisia matkoja: 1) yksityiset matkat, 2) yksityiset matkat, joihin liittyy tiettyjä yhteistyömatkoja, 3) työmatkat, 4) lehdistömatkat ja 5) maksulliset blogikampanjat. Yritämme selittää, mitä nämä erilaiset matkustustavat ovat, miten ne näkyvät blogeissa ja miten ne saattavat vaikuttaa blogien kirjoittamiseen.
1. yksityiset matkat
Miten se toimii? Aivan kuten mikä tahansa muukin matka! Bloggaaja varaa ja maksaa oman matkansa ja kaiken matkan aikana tapahtuvan omasta pussistaan. Matkakohteet ja matkakumppanit valitaan yksityisistä syistä.
Miten se on merkitty? Ei tietenkään lainkaan, sillä mitään merkitsemistä ei ole.
Mitä se merkitsee sinulle lukijana? Sinulla on mahdollisuus lukea bloggaajan kokemuksia matkasta, jonka hän on itse suunnitellut ja maksanut.
2. Yksityiset matkat kumppanuuksien kanssa
Miten se toimii? Aivan kuten edellä, mutta matkabloggaaja tekee satunnaisesti yhteistyötä tai kutsuu yrityksen kokemukseen, jota hän toivoo mainostavansa. Kyse voi olla siitä, että yritys haluaa esitellä kaupunkikävelyä tai että saat lehdistöalennuksen hotellista.
Miten se on merkitty? Jos bloggaaja saa korvauksen ilmoitettu vastineeksi blogissa tapahtuvaa altistumista vastaan on mainontaa, ja se olisi merkittävä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Jos sinut on kutsuttu kaupunkikävelylle ilman Sitä ei tarvitse merkitä, eikä tavallista "lehdistöalennusta" hotellissa tarvitse myöskään merkitä. Jotkut bloggaajat haluavat kuitenkin mainita, jos heidät on kutsuttu johonkin, jotta lukijalle olisi selvää.
Mitä se merkitsee sinulle lukijana? Todennäköisesti bloggaaja kirjoittaa rehellisesti kokemuksistaan, mutta on mahdollista, että tarjoukset ja alennukset vaikuttavat siihen, mitä päätät tehdä matkasi aikana. Siksi on aina hyvä olla selkeä ja rehellinen. Huomaa, että tässä tapauksessa bloggaajat ovat paljon läpinäkyvämpiä kuin perinteiset tiedotusvälineet, joissa harvoin on selvää, kuka on rahoittanut erilaisia kokemuksia.
3. Työmatkat
Miten se toimii? Jotkut matkabloggaajat matkustavat työnsä vuoksi. Se voi johtua siitä, että he työskentelevät matkailualalla, tai siitä, että he työskentelevät täysin eri alalla, mutta matkustavat konferensseihin ja kokouksiin. Matkabloggaajana haluat luonnollisesti käyttää tilaisuutta hyväkseen ja blogata matkakohteesta siellä ollessasi.
Miten se on merkitty? Työmatkaa ei tarvitse merkitä millään tavalla, mutta bloggaaja voi silti kertoa, miksi hän vierailee kyseisessä kohteessa.
Mitä se merkitsee sinulle lukijana? Työmatkat ovat hyvin erilaisia, joten on vaikea sanoa, miten ne vaikuttavat kirjoittamiseen. Jos työskentelet matkailualalla, saatat nähdä matkakohteen tietystä näkökulmasta? Jos sinulla on aivan muita työtehtäviä ja istut ehkä koko päivän konferenssissa, sinulla voi sen sijaan olla vähän aikaa kokea matkakohde. Voidaan kuvitella, että hahmotat ja kuvailet kohdetta hieman eri tavalla, kun olet töissä etkä lomalla.
4. lehdistömatkat
Miten se toimii? Aikaisemmin lehdistömatkoja järjestettiin toimittajille, mutta nykyään on tavallista, että myös bloggaajat kutsutaan. Lehdistömatkat järjestää joko maan matkailutoimisto tai matkailuyritys, ja tarkoituksena on, että maa tai yritys esittelee tarjoamiaan etuja.
Toimittajien ja bloggaajien toivotaan kirjoittavan kohteesta myönteisesti, mutta mitään sopimuksia ei ole tehty myöskään siitä, että että kirjoittaa tai jos veto sinun on kirjoitettava. Lehdistömatkoilla on usein kiireinen aikataulu, ja matkailutoimisto tai matkatoimisto maksaa ne kokonaan tai osittain. Joskus sinun on maksettava itse lentosi kohteeseen.
Miten se on merkitty? Koska lehdistömatkalla tapahtuvaa näkyvyyttä ei nimenomaisesti vaadita, sitä ei pidetä mainontana eikä sitä tarvitse merkitä. Useimmat bloggaajat kuitenkin merkitsevät mainokset, jotta ne olisivat selkeitä ja avoimia lukijoille. On esimerkiksi tavallista, että ensimmäisessä postauksessa kerrotaan, että olet lähdössä lehdistömatkalle, ja kirjoitetaan sitten alareunaan, että "Tämä matka on lehdistömatka. Tekstit, kuvat ja mielipiteet ovat tavalliseen tapaan omia".
Huomattakoon, että toimittajat, jotka ovat samoilla lehdistömatkoilla kuin me bloggaajat, kirjoittavat artikkeleita sanomalehtiin, enkä ole koskaan nähnyt lehdistömatkoja merkittyinä. Tässä tapauksessa bloggaajat ovat siis paljon avoimempia kuin perinteiset tiedotusvälineet.
Mitä se merkitsee sinulle lukijana? Lehdistömatkoissa on se hyvä puoli, että saat apua löytääksesi helmiä, joita voit sitten suositella. Monet parhaista matkakokemuksistamme ja parhaista matkavinkeistämme ovat peräisin lehdistömatkoilta. Mutta onko silloin vaarana, että raportointi on puolueellista? Monet matkabloggaajat väittävät, että se ei ole ei lainkaan eroa.
Emme itse usko tähän. Vaikka kirjoittaisitkin rehellisesti, sinuun on luultavasti vaikutettu jollakin tavalla. Ensinnäkin lehdistömatkat vaikuttavat jossain määrin matkakohteen valintaan, ja jos ei tarvitse maksaa kallista ravintolalaskua, se on yksi asia vähemmän, joka on otettava huomioon kokemuksessa.
Matkabloggaajat pyrkivät kuitenkin kirjoittamaan kokemuksistaan rehellisesti. Olemme tietoisesti päättäneet kirjoittaa myös mahdollisista negatiivisista kokemuksista lehdistömatkoilla, koska uskomme, että kattava raportointi on hyväksi lukijoille. Monet muut matkabloggaajat päättävät olla kirjoittamatta lainkaan, jos he eivät pidä ravintolasta tai hotellista.
5. Maksetut kampanjat
Miten se toimii? Matkailubloggaajien yhdistys järjestää maksullisia kampanjoita yhteistyössä matkailutoimistojen tai matkailuyritysten kanssa. Emme kuulu tähän ryhmään, mutta voimme kertoa, miten se toimii. Matkailutoimisto tai matkailuyritys järjestää matkan useille bloggaajille ja maksaa kampanjasta, jossa bloggaajat sitten mainostavat kohdetta eri sosiaalisissa kanavissaan, kuten blogissa, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Tehdään sopimus, jossa päätetään etukäteen, kuinka monta blogipostausta jne. bloggaaja tuottaa. Bloggaajalle ei makseta vain matkasta, vaan hän saa myös palkkaa työstään.
Miten se on merkitty? Koska bloggaajalle maksetaan palkkaa vastineeksi blogissa tapahtuvaa altistumista vastaan, tämä on mainontaa, ja se pitäisi merkitä. Bloggaajat, jotka lähtevät tämäntyyppisille matkoille, ovat myös yleensä hyvin tarkkoja ja kirjoittavat postauksen alkuun "mainosyhteistyö" tai vastaavaa.
Mitä se merkitsee sinulle lukijana? Tässä tapauksessa voidaan käyttää samaa argumenttia kuin lehdistömatkojen kohdalla, ja lisäksi bloggaajalle maksetaan matkakohteen mainostamisesta. Saatat ajatella, että silloin on vaikea kirjoittaa muuta kuin myönteistä. Miten muka saisit uusia toimeksiantoja? Monet bloggaajat sanovat kuitenkin, että he kirjoittavat aina vain matkan positiivisista puolista ja yksinkertaisesti valitsevat ei kirjoittaa siitä, mikä ei ehkä ole hyvä.
Mitä mieltä sinä olet?
Mitä halusimme sanoa tällä? Haluamme oikeastaan vain antaa sinulle lukijana täydellisen käsityksen siitä, miten matkabloggaaminen toimii ja mitä eri merkinnät tarkoittavat. Täyttä avoimuutta siis! Aiomme jatkossakin käydä lehdistömatkoilla, mikä on uskomattoman hyvä tapa löytää helmiä, joista kertoa. Lähdemme myös omille matkoillemme, myös matkailuautolla.
Matkustamisen ja blogin rahoittaminen on haaste, joten ymmärrämme täysin blogikollegoita, jotka valitsevat maksulliset kampanjat. Samalla se on tavallaan meidän juttumme raportoida sekä positiivisesti että negatiivisesti, ja silloin meidän on mielestämme pysyttävä erossa maksullisista kampanjoista.
Tärkeintä on, että matkabloggaajat ovat yleensä oppineet merkitsemään postauksensa oikein. Näin sinä lukijana voit luottaa meihin matkabloggaajiin! Mutta nyt olemme tietysti uteliaita sinun mielipiteestäsi! Mitä mieltä sinä olet tästä?
Birgitta Uumajassa sanoo:
Hyvää huomenta, olet todella aikainen herättäjä!
Olen lukenut nyt uudelleen. Päädyn käymään blogissa hieman satunnaisesti, kun vietän 5 viikkoa kalastajakylässä Lounais-Kreetalla.
Mutta nyt olemme pienessä majatalossa Hanian kaupungissa. Naapurina meillä on kaupungin suurin kirkko, ja kirkonkello on alkanut soida ja soi joka tunti päivän aikana,,,,
Huomenna lähdemme aamulennolla Ateenan ja Arlandan kautta Uumajaan iltapäivällä.
Kiitos mukavasta aamulukemisesta (tietokoneellani)
14 tammikuun 2018 - 6:09
Helena sanoo:
Hyvää huomenta Birgitta! Se kuulostaa ihanalta kanssa oleskelun Hanian!!!! Ja noh, olen aika aikaisin aamulla, mutta kirjoitan postaukset vielä illalla ja laitan julkaisuun klo 06:00 aamulla 😉
14 tammikuun 2018 - 9:37
Lisa / elämää valoisalta puolelta sanoo:
Hyvä yhteenveto! Saan (kuten sinäkin) hyvin usein tarjouksia lehdistömatkoista, mutta minulla on hyvin harvoin aikaa niihin. Matkustan mieluummin 1) yksityisten mukaan. Samalla lehdistömatkat samoin kuin kampanjat ovat tapa nähdä muitakin paikkoja kuin olisi ehkä ajatellut - ja sen myötä pystyä antamaan enemmän matkoista kiinnostuneille lukijoille. Se on itse asiassa todellinen win-win.
Työskentelen myös hieman kampanjoiden parissa Travelling podcastin kanssa. Minusta se eroaa positiivisella tavalla lehdistömatkoista, sillä teemme yhteistyötä (pitchauksia) vain niiden kanssa, joiden kanssa todella HALUAMME tehdä yhteistyötä. On äärimmäisen tärkeää, että se on OIKEA. Tällä tavoin aitous on hyvin korkealla, niin korkealla kuin yksityinenkin, ja toivon, että se paistaa läpi. Minulle on erittäin tärkeää matkustaa ja tehdä yhteistyötä, joka sopii minun markkinarakooni.
14 tammikuun 2018 - 8:26
Helena sanoo:
On varmasti vaikeaa saada kaikki yhteen ajallisesti. Tunnustan sen! Teen kokopäivätyötä, joten meidän on myös kieltäydyttävä lehdistömatkoista. Lomaa ei ole paljon ... Olen samaa mieltä siitä, että sekä lehdistömatkat että kampanjat voivat tuoda esiin uusia mielenkiintoisia paikkoja, joita ei ehkä muuten olisi löytänyt! Tietenkin on tärkeää valita, kenen kanssa HALUAA työskennellä, jolloin en näe eroa lehdistömatkojen ja kampanjoiden välillä. Henkilökohtaisesti minusta olisi hieman vaikeaa uskaltaa kirjoittaa negatiivisesti jostain kohteesta, jos minulle on maksettu kohteen mainostamisesta, mutta tiedän, että monien matkabloggaajien painopisteenä on aina kirjoittaa positiivisesta, eikä se silloin välttämättä ole samalla tavalla vaikeaa. Haluamme aina tuoda esiin sekä positiivista että negatiivista, ja mitä kampanjan asiakas siitä ajattelisi?
14 tammikuun 2018 - 10:14
Emily sanoo:
Mielenkiintoista luettavaa. Maksullisissa kampanjoissa ei ole mitään ongelmaa. Mutta lukijana haluan lukea myös negatiivista, tiedät itsekin, että kaikki ei ole superhyvää matkalla aina, joten jos et kirjoita mitään huonoa, voit alkaa ihmetellä. Kuinka paljon se haittaa yhteistyötä, jos kirjoitat huonoa juttua muuten loistavasta hotellikokemuksesta? Rehellisyys on parasta! 🙂
14 tammikuun 2018 - 9:26
Helena sanoo:
Kun lähdemme lehdistömatkoille, tunnemme voivamme kirjoittaa vapaasti. Tietenkin valitsemme lehdistömatkat vain sellaisiin kohteisiin, jotka HALUAMME kokea ja joista uskomme pitävämme. Lehdistömatkoilla maat usein esittelevät parhaat puolensa, joten moni asia muuttuu automaattisesti positiiviseksi. Mutta jos ravintolassa on huonoa palvelua tai muuta vastaavaa, kirjoitamme siitä. Jos meille kuitenkin maksettaisiin matkakohteen mainostamisesta, minun olisi vaikea kirjoittaa mitään negatiivista. Huomaa, että minulla ei ole kokemusta maksettujen kampanjoiden parissa työskentelystä, joten ehkä on parempi kysyä niiltä, joilla on kokemusta!
14 tammikuun 2018 - 10:18
Herra Steve sanoo:
Mielestäni täysi avoimuus on hyvä asia. Mielestäni olet aina selvillä siitä, millaisella matkalla olet, enkä ole koskaan tuntenut oloani petetyksi blogissasi.
14 tammikuun 2018 - 9:50
Helena sanoo:
Mukava kuulla, että olet samaa mieltä, Steve! Tärkeintä meille on, että lukijamme luottavat meihin!
14 tammikuun 2018 - 10:19
Ditte sanoo:
Erittäin mielenkiintoinen viesti, ja mitä tulee sinuun, jota olen seurannut monta vuotta ja nähnyt blogisi kasvavan valtavasti, mielestäni olet aina hyvin selvillä siitä, millaista matkustamista varten olet matkalla ja millainen kumppanisi on.
Minulla on eniten kokemusta erilaisista yksityisistä matkoista ja työmatkoista vuonna Työmatkojeni suuri etu on se, että työskentelen yksityisomistuksessa olevalle matkatoimistolle, jolla on uskomattoman hyvin laadittu ja valmisteltu ohjelma kaikessa. Kultakimpaleet on olemassa ja se on erittäin tehokasta, mutta ilman kiirettä. Hyvät aikamarginaalit.
Ja useimmissa paikoissa olen käynyt aiemmin yksityishenkilönä, muuten ei olisi mahdollista opastaa vieraita hyvällä tavalla. (Palkkaamme usein myös paikallisia oppaita).
Kun selität lehdistömatkojen ja maksullisten kampanjoiden eron, en näe suurta eroa, kuten sanot.
Minulle lukijana on tärkeintä tietää sekä hyvät että huonot puolet siitä, mitä koet.
Olen joskus ihmetellyt sitä, että vaikka se kuuluu asioiden luonteeseen, hotelli- ja ravintolavalinnat "maksullisilla matkoilla" tuntuvat olevan eri luokkaa kuin ne, jotka voi varata itselleen. Mutta sehän on sinullakin selvää ja annat yleensä myös muita lompakkoystävällisempiä ehdotuksia.
14 tammikuun 2018 - 10:39
Helena sanoo:
Lehdistömatkan ja maksullisen kampanjan erona on se, että lehdistömatkalla ei ole sopimusta eikä palkkaa, kuten maksullisissa kampanjoissa. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että lehdistömatkojen hotellit ja ravintolat ovat eri hintaluokkaa. Ehkä teidän kannattaisi joskus pyytää heitä näyttämään hyviä kohtuuhintaisia vaihtoehtoja, se on usein jopa mielenkiintoisempaa monille lukijoille! Kun matkustimme matkailuautolla Istriassa lehdistömatkalla, valitsimme itse asiassa matkailuauton sijasta pienen asuntoauton, koska ajattelimme, että siitä on mielenkiintoisempaa kirjoittaa.
14 tammikuun 2018 - 18:26
Renaten matkat sanoo:
Hieno viesti! Itse suosin yksityismatkailua juuri sen vapauden vuoksi, että voit kirjoittaa, mitä haluat. Suuri haittapuoli on kuitenkin se, että kaiken joutuu maksamaan omasta pussista, ja se voi olla kallista. 😉
Olen luultavasti kieltäytynyt ainakin kahdeksankymmentä prosenttia minulle tarjotuista lehdistömatkoista/yhteistyöstä. Sekä siksi, että se ei sovi yhteen muiden jo varattujen matkojen kanssa, mutta myös siksi, että haluan ottaa vastaan vain sellaisia matkoja ja yhteistyötä, joita itse haluan ja joihin uskon. Haluan, että blogin lukijat tuntevat, että kirjoituksillani on uskottavuutta ja että en hyväksy kaikkea mahdollista vain siksi, että saan siitä rahaa tai muita etuja.
Kuten kirjoitat, lehdistömatkat voivat tarjota ainutlaatuisen näkemyksen matkakohteesta, ja saatat löytää helmiä, joita tuskin löytäisit yksityisellä matkalla. Tämä on erittäin myönteistä! Saat kuitenkin järjestelyn, joka tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole muutenkaan paljon negatiivista sanottavaa matkasta tai paikasta. Loppujen lopuksi saat ilmaisen majoituksen loistavissa hotelleissa, ateriat loistavissa ravintoloissa sisältyvät hintaan, hyvää palvelua ja pääsyn hyviin oppaisiin ja kokemuksiin, joita monet yksityisesti matkustavat eivät ole halunneet saada käyttöönsä.
Siksi voi mielestäni olla hieman hieno raja sen suhteen, miten tällaisista matkoista kirjoittaminen koetaan. Mutta kunhan merkitset postaukset hyvin, lukijat tietävät, mikä on sponsoroitua ja mikä ei, ja voivat järjestää vaikutelmansa sen mukaisesti. Olet siinä erittäin hyvä!
14 tammikuun 2018 - 11:00
Helena sanoo:
Kiitos paljon, että jaoit ajatuksesi Renate! Olen samaa mieltä siitä, että yksityinen matkustaminen on parempi vaihtoehto, mutta se on yksinkertaisesti taloudellisesti vaikeaa. Sitten minusta on mielenkiintoista mitä kirjoitat, että et itse asiassa saa niin paljon negatiivista kirjoitettavaa, koska sinut kutsutaan hienoihin hotelleihin yms. Saatat kirjoittaa rehellisesti, mutta samalla todellisuus hieman korjaantuu. Tämä on oikeastaan hankalaa!
14 tammikuun 2018 - 18:36
Elisabeth sanoo:
Henkilökohtaisesti minusta on erittäin mukavaa olla kaukana kaikesta mainonnasta.
14 tammikuun 2018 - 11:32
Helena sanoo:
Ymmärrän sen, Elisabeth. Jos bloggaaminen ei olisi niin suuri osa elämäämme, tekisimme samoin, yritämme löytää hyvän tavan käsitellä sitä.
14 tammikuun 2018 - 18:37
Nils-Åke Hansson sanoo:
Meillä ei ole mainontaa blogissa, ainoastaan poikani yritys sponsoroi minua blogin kustannuksilla.
Minulle on toki tarjottu rahasummaa jokaisesta tehtävästä, MUTTA sitten he halusivat määrätä, missä ajoin. Olin jo sivustolla mutta kieltäydyin. Pitäisi sanoa, että se oli hyvä raha olisi riittänyt paljon Diesel.
14 tammikuun 2018 - 14:50
Helena sanoo:
Kyllä, voit saada tarjouksia bloggaajana! Sinun on valittava, mikä on merkityksellistä ja ensisijaista. Ja me itse maksamme blogin kustannukset 😉 .
14 tammikuun 2018 - 18:39
OnTrip.com sanoo:
Kireää lukemista. Hyväksymme vain sellaiset yhteistyökumppanuudet, joista voimme olla varmoja ja jotka sopivat blogiimme. Haluamme tämän vapauden riippumatta siitä, mistä matkasta puhumme.
On hassua, mutta varmasti myös epäreilua, miten ja missä asiat merkitään Ruotsissa Tanskaan verrattuna.
Tanskassa säännöt ovat viime aikoina muuttuneet niin tiukoiksi, ettei liikkumavaraa enää ole. Vaikka emme olisi sopineet mitään, kaikki ilmaiset palvelut on merkittävä.
Tämä tarkoittaa, että matka 2+4+5 on merkittävä Tanskassa. Se on merkittävä mainoksella tai mainoksella kaiken yläreunassa. Siis blogissa ja kaikessa sosiaalisessa mediassa.
Me tanskalaiset bloggaajat tunnemme itsemme vainotuiksi, koska harvoin on järkevää kirjoittaa mainos viestin alkuun.
Kunpa Tanskassa olisi samanlaiset säännöt kuin Ruotsissa.
/Annette
14 tammikuun 2018 - 15:41
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi Annette! Erittäin mielenkiintoinen! Koskevatko tiukat säännöt vain teitä bloggaajia/vaikuttajia vai myös toimittajia? Kokemukseni Ruotsissa on, että bloggaajien pitäisi merkitä kaikki mahdollinen, kun taas sanomalehdet eivät merkitse. Silti Ruotsissa säännöt eivät näytä olevan yhtä tiukat kuin Tanskassa.
14 tammikuun 2018 - 18:41
OnTrip.com sanoo:
Kyllä, samat säännöt pätevät Helena, mutta lähes yksikään toimittaja ei noudata niitä. Viime vuoden elokuusta lähtien on voimassa uudet säännöt, ja Tanskan suurin sanomalehti sanoo, että se on harhaanjohtava ja että se ei noudata niitä.
Ruotsissa oli tapana, että jos oli sovittu jonkin asian toimittamisesta, se piti merkitä. Se oli reilua ja järkevää.
/Annette
14 tammikuun 2018 - 19:37
Helena sanoo:
Mielenkiintoista! Mutta voivatko ilmoitukset vain olla välittämättä säännöistä? Eikö silloin tapahdu mitään? Ja kyllä, Ruotsin säännöt vaikuttavat järkeviltä. Toivottavasti se ei muutu.
15 tammikuun 2018 - 16:31
Lena & Jan sanoo:
Erittäin mielenkiintoinen Helena & Peter! Aivan kuten me tutustuimme teihin "täydellinen avoimuus" sen pitäisi olla! Jatkuvaa HYVÄÄ ONNEA matkoillanne ja raportoissanne ...
Halauksia vaaleanharmaasta sademyrskystä Roquetas de Marissa, Espanjassa ???? ??
14 tammikuun 2018 - 16:59
Helena sanoo:
Kiitos Lena ja Jan kommentistanne! Totta kai jatkamme täydellä avoimuudella! Toivottavasti teillä on hauskaa Roquetas de Marissa ja että aurinko tulee pian ulos!
14 tammikuun 2018 - 18:42
Lena & Jan sanoo:
Aurinko takaisin auringonlaskun aikaan, ei huolta kuten aina ? Lue muiden kommentteja koskien vain positiivisia näkemyksiä ... Näin on myös silloin kun palaa eri kohteisiin, silloin on aiemmat kokemukset (positiiviset/negatiiviset) matkatavaroissa ja yleensä ei koe samaa uudelleen. Tarkoitan sitä, että ymmärrys asioiden järjestyksestä, ulkonäöstä, taustalla olevasta historiasta jne. selkiytyy, saa käsityksen siitä miten, miksi ei ole niin kuin haluaisi ... matkan tavoite ei ole muuttaa maailmaa, eikö? Esim; eri kansallisuudet haluavat, että ruoka maistuu tältä tai tuolta jne. jne. jne., sitten ehkä kirjoitat matkakohteen ylös sen vuoksi. Ei, enemmän tietoa/faktojen selvittämistä tai keskustelua kohteen paikallisten kanssa sen sijaan, että kirjoittaisit negatiivisesti heistä? ☺️
14 tammikuun 2018 - 20:45
Helena sanoo:
Ymmärrän täysin näkökantasi tässä asiassa! Olisi surullista kirjoittaa negatiivisesti siitä, että ei satu pitämään tietyn maan ruoasta. Kun rakastaa matkustamista, useimmat asiat ovat varmaan itsessään positiivisia. Sitten voi olla asioita, kuten huono palvelu tai vastaavaa, joihin et ole tyytyväinen. Esimerkiksi hotellia voi parantaa, mutta samalla et halua suositella muille yöpymistä hotellissa, joka ei ollut hyvä. Silloin voi tietysti olla myös eri mieltä 😉.
15 tammikuun 2018 - 16:34
BP sanoo:
Ensinnäkin haluaisin sanoa, että merkitsette aina postauksenne, olipa kyseessä sitten lehdistömatka tai yhteistyö. Et tee yhteistyötä vain matkailuun liittyvien "yritysten" kanssa vaan myös muiden kanssa. Muistaakseni olet tehnyt yhteistyötä muun muassa pelisivuston ja rahoitus-/lainayhtiön kanssa.
On totta, että ei purra kättä, joka ruokkii, niin sanoakseni. Kirjoitatte hyvin harvoin mitään negatiivista, kun olette lehdistömatkoilla. Luulen, että se vaikuttaa sinuun automaattisesti, koska haluat saada kutsun useampiin tapahtumiin.
Kun on kyse yhteistyöstä "muihin kuin matkailuun liittyvien" yritysten kanssa, olen hieman epäröivä, koska jotkut "sponsorit" eivät yksinkertaisesti ole merkityksellisiä blogisi kannalta, ja postauksista tulee silloin melko "kammottavia".
Joka tapauksessa viestisi ovat erittäin hyvin kirjoitettuja ja selkeästi merkittyjä.
14 tammikuun 2018 - 17:52
Helena sanoo:
Olet oikeassa, BP, on totta, että joskus teemme blogikirjoituksia varten yhteistyötä täysin eri yritysten kanssa. Ajattelin kirjoittaa siitäkin, mutta päätin kirjoittaa tässä postauksessa vain matkailusta, jotta siitä ei tulisi pitkä ja sekava. Olen samaa mieltä siitä, että on hyvä, jos voi pitäytyä sellaisten yritysten kanssa työskentelyssä, joista todella pitää ja joita tuntee sympatisoivansa ja joita haluaa tukea. Me pyrimme siihen, vaikka aina ei ole ollut helppoa saada kaikkea kasaan taloudellisesti. Pidän kuitenkin rehellisistä näkemyksistänne ja uskon, että olette oikeassa. On luultavasti myös totta, että kirjoitamme yleensä myönteisesti lehdistömatkoista, vaikka minulla on useita esimerkkejä ajoista, jolloin olemme tuoneet esiin asioita, jotka ovat olleet kielteisiä. (Ja kirjoitamme luultavasti hyvin myönteisesti myös yksityisreissuista.) Kirjoitamme aina 100 %:stä rehellisesti, MUTTA uskon, että edellä mainitulla Renatalla on asiaa. Lehdistömatkoilla saa usein yöpyä hyvissä hotelleissa ja syödä hyvissä ravintoloissa, ja pääsee yksinkertaisesti näkemään parasta. Eli vaikka kirjoittaisitkin rehellisesti, on asioiden luonteeseen kuuluvaa, että vältät tietyt mokat yms. Kokemukset on vähän fiksailtu ja siten niistä tulee usein positiivisia. Joten tästä syystä minusta on super tärkeää etiketöidä! Ja mielelläni keskustelen tästä lisää! Monet matkabloggaajat sanovat, että he "raportoivat täsmälleen samalla tavalla" riippumatta siitä, onko kyseessä sponsoroitu vai ei, mutta itse asiassa mielestäni asia on hieman monimutkaisempi.
14 tammikuun 2018 - 18:53
Sandra Lifsresor.se sanoo:
Olen miettinyt paljon sitä, että kirjoittaisin yksinomaan myönteisistä kokemuksista ja jättäisin kielteiset kokemukset pois tai yksinkertaisesti en kirjoittaisi niistä lainkaan. Luin matkablogeista jostain matkakohteesta, jossa bloggaajat olivat tehneet vaikkapa 10 asiaa (hotellit, ravintolat, retket, museot jne.). 7 asiaa oli hienoja, mutta 3 tylsää. Bloggaaja kirjoittaa vain niistä 7 hyvästä asiasta. Luin muutaman eri bloggaajan matkoja kohteeseen. He kaikki tekevät hieman erilaisia asioita ja päättävät kirjoittaa vain positiivisista asioista. Koko juttu muuttuu sitten hyvin positiiviseksi matkakohteen kannalta, mutta todellisuus voi olla juuri sellainen. Paljon asioita joita kannattaa välttää. Tuon tiedon toivoisin saavani matkaa suunnitellessani. En ole oikein laskeutunut siihen, miten itse teen tämän. Toistaiseksi olen tehnyt sekoituksen (mielestäni ainakin).
14 tammikuun 2018 - 20:13
Helena sanoo:
Tämä on hieman hankalaa, mutta ajattelen luultavasti samoin kuin sinä. Raportointimme esimerkiksi Israelista oli luultavasti enimmäkseen myönteistä. Maa, jolla on paljon annettavaa ja jota suosittelemme mielellämme. Samalla haluamme mainita, että oli kallista ja että hotelli ei ollut tähtiensä veroinen.
15 tammikuun 2018 - 16:37
Sandra Lifsresor sanoo:
Voi jatkaa selvittää yksinkertaisesti. 🙂
16 tammikuun 2018 - 23:04
Mian sekoitus sanoo:
Matkustitpa miten tahansa, on ihanaa matkustaa ja tehdä uusia löytöjä ja kokemuksia. Tarjoat paljon hyvää luettavaa. Onko vinkkejä Islannista? Ajattelin mennä sinne tänä kesänä. Ja sitten varmaan Bya Zealand talveksi.
14 tammikuun 2018 - 22:22
Helena sanoo:
Voi miten ihanaa, että olette menossa Islantiin! Asuin siellä vuoden (kauan sitten) ja olen käynyt siellä useita kertoja, muun muassa kiertänyt Kehärataa. Katso täältä blogista Matkavinkit-välilehden alta, niin löydät Islanti-vinkkimme! Ja NZ, Waow! Fantastinen maa!
15 tammikuun 2018 - 16:45
Jan-Christer Tholin sanoo:
Hyvää huomenta Peter & Helena!
Erinomaista, että tuot esiin ja selität . Maksan matka-, hotelli- ja muut kulut.
Tuki :www.visitokinawa.jp/
Jan-ChristerTholin/
touristjournalist.org
15 tammikuun 2018 - 0:57
Helena sanoo:
Hienoa kuulla raportti toimittajalta! 🙂 Japani vaikuttaa niinoo jännittävältä!
15 tammikuun 2018 - 16:50
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Tietenkin, ajattelen. Rakenne on selvä. Selvästi hyvä kun kirjoitetaan myös negatiivisista asioista, jotta saadaan uskottava kuva. Selvästi luotan bloggaajiin (tai muihin vaikuttajiin) paljon enemmän kuin muuhun mediaan.
Halauksia Lena
15 tammikuun 2018 - 6:12
Helena sanoo:
Kuulostaa hyvältä! 🙂
15 tammikuun 2018 - 16:50
Anna / Kudonta tädit sanoo:
Olen monta vuotta vaihdellut edestakaisin sen suhteen, mitä mieltä olen lukijana kaikista näistä erilaisista mainoksista. Bloggaajana olen aina kieltäytynyt, luultavasti siksi, että olen horjunut lukijana. Ymmärrän täysin, että bloggaajat haluavat ansaita rahaa. Mutta samaan aikaan uusi vaikuttajien käsite on hyvin selkeä. He vaikuttavat. Minä valitsen olla vaikuttaja. Postauksesi ovat aina erinomaisia ja sisällöltään hyviä, ja pidän erityisesti postauksistasi matkailuautoelämästä. Tämä postaus on erittäin tarpeellinen ja selkeä kuten aina! Uskon, että niin kauan kuin blogi on hyvin selkeä yhteistyötahojen kanssa, on minusta lukijana kiinni, haluanko lukea ja tulla vaikutetuksi vai inspiroituneeksi. Toivottavasti saamme tilaisuuden tavata tänä kesänä, ehkä kun vietämme huhtikuussa viikon Sthlmissä matkailuauton kanssa. Kiitos kaikesta inspiraatiosta!
15 tammikuun 2018 - 12:08
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi Anna! Kyllä, sekä blogin kehittäminen kunnianhimoisemmalle tasolle että yhteistyöstä kieltäytyminen on vaikeaa. Ajattelen kuten sinä, tärkeää on merkitä selkeästi ja olla aina rehellinen. Sitten lukija voi arvioida. Sitten haluamme aina käydä vuoropuhelua lukijoiden kanssa, jotta voimme aistia, jos asiat menevät pieleen.
17 tammikuun 2018 - 19:03
Christian sanoo:
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että lehdistömatkoilla viedään usein hyviin hotelleihin ja ravintoloihin, mutta yleensä menen ohjelman ulkopuolelle ja etsin kiinnostavimmat ravintolat ja baarit itse ja käyn niissä omatoimisesti, kun päivän ohjelma on ohi. Sama juttu hotellien kanssa, jos minulla on aikaa, yritän yleensä löytää luksus-, keskitason ja budjettihotelleja, jotka näyttävät hyviltä, jotta kaikille budjeteille löytyy jotain.
Minusta on suuri ero sen välillä, lähdetkö lehdistömatkalle, jossa seuraat mukana ilman korvausta tai sisältövaatimuksia, ja sen välillä, että lähetät laskun, jälkimmäisessä tapauksessa on luultavasti vaikeampaa antaa vinkkejä asioista, jotka eivät ole ohjelmassa!
Terveisin Christian / Matochresebloggen,se
17 tammikuun 2018 - 15:55
Helena sanoo:
Olet erittäin hyvä etsimään ravintoloita ja hotelleja myös silloin, kun olet järjestetyillä lehdistömatkoilla, Christian, sinun täytyy todella antaa sinulle kiitosta siitä! Teet aina sen ylimääräisen! Mistä saat kaiken energian en tiedä 😉 Hauskaa matkaa!
17 tammikuun 2018 - 19:04
Marian muistelmat sanoo:
Hyvä selventää eri käsitteitä! Edes minulla matkabloggaajana ei ole täyttä hallintaa, koska en ole ollut lehdistömatkalla tai vastaavalla. Minulla on kuitenkin ollut sponsoroitu postaus, jossa linkitän yrityksen. Luultavasti kuuluu kategoriaan 2. Sitten olen joskus saanut alennuksen kokemuksesta vastineeksi siitä, että kirjoitan siitä blogissa - ilman vaatimusta, että minun on kirjoitettava siitä positiivisesti, tietenkin. Olen yksinkertaisesti merkinnyt nämä postaukset "yhteistyössä xxx:n kanssa". Ja mahdollisesti lisännyt "kaikki mielipiteet ovat omia" tai jotain vastaavaa 🙂 On aina läpinäkyvää, että olen saanut jotain vastineeksi postauksesta, oli se sitten rahan, palvelun tai tuotteen muodossa 🙂 .
17 tammikuun 2018 - 18:32
Helena sanoo:
Sitä ei ole helppo seurata, ja siksi halusimme kirjoittaa tämän postauksen. Halusimme yksinkertaisesti kertoa lukijoille, mitä tarkoittaa, kun me ja muut matkabloggaajat teemme erilaisia merkintöjä. Silloin lukijoiden on helpompi tehdä oma arvionsa. Lukijat eivät ole niin sanotusti tyhmiä 😉 Teemme joskus myös sponsoroituja postauksia eri asioista. En kirjoittanut siitä tähän postaukseen, mutta jos veloitamme postauksesta, kirjoitamme ulos, että kyseessä on yhteistyö ja minkä yrityksen kanssa.
17 tammikuun 2018 - 19:06