Kirjoitimme eilen postauksen, jossa on tarkistuslista (koti-)autolomia varten, mukaan lukien tietulleja ja ympäristövyöhykkeitä koskevat säännöt, joita sinun on seurattava. Tänään pohdimme seuraavaa: Miksi matkailuautolla ajamisen Euroopassa on oltava niin monimutkaista?
Sisällysluettelo
Onko matkailuauton ajaminen Euroopassa vaikeaa?
Ensinnäkin, onko matkailuauton ajaminen Euroopassa vaikeaa? Emme ole toistaiseksi kokeneet sitä erityisen vaikeaksi, mutta ensinnäkin meillä on matkailuauto, joka painaa alle 3,5 tonnia. Toiseksi, teimme 1 vuoden mittaisen matkailuautomatkan vuonna 2015. Sen jälkeen siitä on itse asiassa tullut monimutkaisempi.
Yhä useammat maat ovat ottaneet käyttöön vinjetit tai kilometrilaskurit, ja yhä useammissa kaupungeissa keskustellaan vihreistä vyöhykkeistä. Jos haluat tietää, mistä tässä on kyse, lue eilinen kirjoituksemme:
Miksi dieselautojen rangaistukset?
Se, että meidän pitäisi ajatella ympäristöämme ja suojella sitä, on tietenkin tärkeää, ehkä jopa tärkeämpää kuin mikään muu, ja siksi on järkevää ottaa käyttöön rangaistuksia/palkintoja huonommasta tai paremmasta ympäristökäyttäytymisestä. Matkailuautojen osalta hankala asia on se, että se on vaihtoehtoja ei ole.
Tai kyllä, uusi matkailuauto on parempi kuin vanha, mutta dieselille ei ole vaihtoehtoa. Jos matkailuauton omistajille asetetut rangaistukset ja rajoitukset ovat niin ankaria, että matkailuauton ostaminen tuntuu kohtuuttomalta, mikä on vaihtoehto lomalle... lentäminen? Ei kai se voi olla parempi?
Miksi EU ei voi sopia asiasta?
Seuraava kysymys koskee kaiken monimutkaisuutta. Sanotaan, että dieselautojen on pysyttävä poissa tietyistä kaupungeista, ja sanotaan, että on hankittava kilometrilaskuri ja maksettava siitä. Mutta pitääkö sen todella olla uusi järjestelmä joka maassa? Emmekö voisi sopia asiasta EU:n sisällä niin, että ainakin olisi helppo tehdä oikein?
Esimerkiksi monet ihmiset aikovat matkustaa Kroatiaan tänä keväänä tai kesänä, ja Kroatiaan päästäkseen on kuljettava Itävallan ja Slovenian kautta. Itävallassa on ollut maksujärjestelmä jo pitkään, ja Slovenia on ottanut omansa käyttöön suhteellisen hiljattain. Facebook-ryhmissä olemme nähneet ja lukeneet ihmisistä, joilla on ollut vaikeuksia ymmärtää ja tilata, mitä on tilattava Slovenian kautta kulkemiseksi. Eikä se ilmeisesti ole ollut kovin helppoa ...
Me pyydämme
Monet matkailuauton omistajat päättävät olla lentämättä ja ajaa sen sijaan autolla. Matkailuauton omistajat asuvat Ruotsissa tai Euroopassa ja matkustavat usein suhteellisen pienellä budjetilla. hitaasti tavalla. Dieselautot ovat ilmeisesti ei optimaalinen, mutta sen on varmasti oltava vielä pahempaa, jos matkailuautoilijat myyvät matkailuautonsa ja alkavat lentää?
Onko se vain populistinen ja poliittisesti tuottoisa ajatus, että kaikki dieselautot lopetetaan hinnalla millä hyvänsä? Vai onko olemassa ajatus siitä, millainen valinta matkailuautoilijoiden pitäisi sen sijaan tehdä? Me ihmettelemme. Mitä mieltä te olette?
Lisää matkailuautolla matkustamisesta eri maissa
Haluatko oppia lisää matkailuauton kanssa matkustamisesta eri maissa? Olemme keränneet tietoa matkailuautolla matkustamisesta joissakin tietyissä Euroopan maissa:
Lennart sanoo:
Yksi ongelma on se, että meitä on niin paljon.
08 huhtikuun 2018 - 7:58
Helena sanoo:
Kyllä, se on täysin totta ...
08 huhtikuun 2018 - 19:12
Johanna Skånessa sanoo:
Mielestäni ei ole ensisijaisesti tarkoitus pysäyttää matkailuautoja, vaan ajoneuvoja, jotka päästävät eniten typen oksideja ja hiukkasia kaupungeissa. Se, että ei ole olemassa matkailuautoja, jotka eivät kulje dieselillä, tekee hyvän vaihtoehdon valitsemisesta ongelmallista, kuten sanotte. Alhainen polttoaineenkulutus on tietenkin dieselautojen etu, mutta olisi kehitettävä menetelmiä päästöjen (typen oksidien) puhdistamiseksi (ja sitten on vielä testaaminen, jossa minkään autonvalmistajan ei pitäisi voida huijata). Monimutkainen ja monimutkainen järjestelmä, jolla maksetaan tietulleja jne., tuntuu vähän samalta kuin kaikki erilaiset järjestelmät, joita meillä on julkisessa liikenteessä Ruotsissa... (sovellus tai kortti kaupunkia/maakuntaa kohti täyttää lompakon ja puhelimen...).
08 huhtikuun 2018 - 10:14
Helena sanoo:
On hauska (ja mielenkiintoista!) kuulla ajatuksiasi tästä, Johanna! Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että puhdistusmenetelmiä on kehitettävä. Se tuntuu järkevimmältä ja järkevimmältä tavalta toimia. Ja olet aivan oikeassa siinä, että tämä kanssa järjestelmät, jotka eivät sovi yhteen on aika yleistä ... silti yhtä monimutkaista kuitenkin 😉 Toivottavasti kaikki on hyvin sinulla!
08 huhtikuun 2018 - 19:14
Johanna Skånessa sanoo:
Hyvä meille, ja olen lukenut Maltasta ja Gozosta täällä blogissa, koska meillä on Maltan-loma varattuna tänä kesänä?
08 huhtikuun 2018 - 21:55
Helena sanoo:
Kuinka ihanaa! Malta on super kiva! Kohde, joka on mielestämme usein aliarvioitu.
09 huhtikuun 2018 - 7:02
hame sanoo:
Autot, joita väitettiin huijatuiksi, ovat edelleen paljon puhtaampia kuin vanhemmat autot, minulla oli vuoden 2010 diesel, jota väitettiin huijatuiksi, se korjattiin, ja sitten se veti kolme desilitraa enemmän kilometriä kohti, minun on vaikea uskoa, että se oli parempi.
09 huhtikuun 2018 - 11:24
Rooli o Carina sanoo:
Tietenkin se on tarpeettoman byrokraattinen ja monimutkainen!
Pidä huolta itsestäsi......
08 huhtikuun 2018 - 10:33
Helena sanoo:
Maiden ei ehkä ole helppoa yhdistää voimiaan järjestelmää varten, mutta matkailijoille se olisi paljon helpompaa!
08 huhtikuun 2018 - 19:16
Matkusta Linda sanoo:
Saimme myös sen käsityksen, että se voi olla melko monimutkaista joissakin maissa, ja ihmettelimme, miksi on niin paljon erilaisia lakeja ja määräyksiä. Olemme ymmärtäneet, että alle 3,5 tonnin matkailuajoneuvoilla se on helpompaa ja halvempaa, joten olemme tyytyväisiä, että meidän matkailuautomme kuuluu tähän luokkaan. Tähän mennessä olemme matkustaneet vain Norjassa ja Ruotsissa, joten meillä ei ole vielä kokemusta siitä, miten monimutkaista se voi olla. Keräämme kokemuksia tänä kesänä!
08 huhtikuun 2018 - 11:39
Helena sanoo:
Älä lannistu! Edut ovat ehdottomasti haittoja suuremmat. Se ei ole kovin monimutkaista, mutta joissakin maissa on tarkistettava tiettyjä asioita.
08 huhtikuun 2018 - 19:39
Kaikkialla sanoo:
Koko keskustelu dieselautoista on vääristynyt. Meidän ei pitäisi keskustella autotyypeistä vaan polttoaineesta. Minulle ne ovat kaksi eri asiaa, ja polttoaineen osalta on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, myös lisäaineita ja puhdistusta vanhempiin dieselautoihin.
08 huhtikuun 2018 - 11:40
Helena sanoo:
Olet oikeassa! Siinä on järkeä!
08 huhtikuun 2018 - 19:40
Matts Torebring sanoo:
Suurin ongelma on kuorma-autojen suuri määrä. "Jättäkää tie meille, niin ei ole mitään ongelmaa", eräs kuorma-autonkuljettaja sanoi minulle. Tuo ei ole oikea tapa järkeillä. Minusta ei ole järkevää, että Etelä-Espanjasta kuljetetaan autoilla niin paljon esimerkiksi vihanneksia. Oli myös valitettavaa, kun Itävalta otti käyttöön maksujärjestelmänsä meitä vähän enemmän painavia varten. Muuten me luemme määräykset ja sen, mitä maakohtaisesti sovelletaan.
08 huhtikuun 2018 - 17:56
Helena sanoo:
Vau, mikä perustelu! Kyllä, on monia ihmisiä ja monia erilaisia tavoitteita, jotka on sovitettava yhteen ...
08 huhtikuun 2018 - 19:40
hame sanoo:
Pysäköin huoltoasemalle Espanjassa nukkumaan, mutta minut herätettiin kello 1 yöllä ja vietiin pois, koska eräs kuljettaja oli sitä mieltä, että hänellä oli enemmän oikeutta paikkaan.
Kirjoitat painaa hieman enemmän, onko se halvempi alle 3500?
09 huhtikuun 2018 - 11:33
BP sanoo:
Ymmärtääkseni juuri kaupunkien keskustoissa ei saa ajaa vanhoilla dieselkäyttöisillä autoilla, eikä Tukholman keskusta ole poikkeus. Sitten ihmettelen, miksi kaikki matkailuautot näyttävät käyttävän dieseliä. Ei siitä ole kovin kauan (ehkä 20 vuotta), kun ihmisiä kannustettiin ostamaan dieselautoja. Kyllä, kyllä ...
08 huhtikuun 2018 - 17:56
Helena sanoo:
Ympäristövyöhykkeiden osalta kyse on kaupungeista, aivan oikein. Se, että kaikki matkailuautot kulkevat dieselillä, johtuu kai siitä, että ne ovat niin raskaita. On olemassa 80-luvun matkailuautoja, jotka kulkevat bensiinillä, mutta silloin ne ovat kuin v8-moottoreita, ja tuskin ovat ympäristön kannalta parempia.
08 huhtikuun 2018 - 19:42
Vain brittiläinen sanoo:
Luultavasti siksi, että dieselpolttoaineen hiukkaspäästöt ovat vaarallisemmat. Se on huono ilmaston lisäksi myös henkitorvellesi.
08 huhtikuun 2018 - 23:16
hame sanoo:
Olen 80-vuotias, olen ajanut dieselveturia, joka oli käynnissä koko päivän, tänään minulla on sekä golf-diesel että Fiat-matkailuauto 3500 kg, mutta minulla ei ole ongelmia ilmateiden kanssa, matkailuautojen ongelma on se, että jos ne on varustettava myös sähkömoottorilla.
ne kaikki päätyvät yli 3500 kiloon, mutta suurin osa kilometreistä ajetaan dieselillä, kun kuljetetaan tarpeetonta painoa.
09 huhtikuun 2018 - 11:14
Annar Aas sanoo:
Joskus kysyn, onko meidän pakko matkustaa näin (lentokoneella, autolla, bussilla, matkailuautolla)? Vastaus on epäilemättä kyllä, joten opimme tuntemaan ja kunnioittamaan toisiamme. Mutta siinä on se ydin, meidän on suojeltava myös ympäristöä, ei vain yhteisöä. Itse ratkaisen asian pyöräilemällä lähialueella ja ostamalla paikallisesti kasvatettua ruokaa. Meidän ei tarvitse kuljettaa tavaroita ja palveluita edestakaisin. Satamaravintolan hyvässä katkarapuvoileivässä on Norjan rannikolta pyydettyjä katkarapuja - katkaravut kuljetetaan kevyelle maalle ja kuoritaan, jotta ne päätyisivät voileipään 150 metrin päässä kotoa. Vain pieni esimerkki ympäristöön vaikuttavasta hulluudesta. Pyörän nostaminen matkailuautosta ja kaupunkiin pääseminen on sekä terveellistä että miellyttävää. Jos vaimo tarjoaa lasin viiniä, voin huoletta kiittää ja hyväksyä. Pyöräilemme kotiin matkailuautoon, jossa nukumme makeasti!
08 huhtikuun 2018 - 18:19
Helena sanoo:
Kaikki on monimutkaista! Olen samaa mieltä siitä, että matkustamisesta on etunsa. Tutustuu muihin kulttuureihin ja saa ymmärrystä. Jos mietit, miten sijoitat lomarahasi, voit auttaa myös taloudellisesti. Samaan aikaan on myös ympäristönäkökulma. Monimutkaista! Pyöräily ja paikallisten tuotteiden ostaminen ovat erinomaisia panostuksia! Mielestäni tietoisuus on yleisesti ottaen lisääntynyt, mikä on askel oikeaan suuntaan.
08 huhtikuun 2018 - 19:47
Britt-Marie Lundgren sanoo:
Olemme pohtineet edestakaisin, minkä reitin valitsisimme Kroatian-matkalle.
Otamme luultavasti "ei-maksulliset tiet" Itävallassa, mutta yritän saada tilauksen Slovenian ohittamiseen. Olen myös huomannut, että se ei ole helppoa (mutta kuten moni muukin asia - kuinka vaikeaa se voi olla).
08 huhtikuun 2018 - 19:46
Helena sanoo:
Kyllä, sen pitäisi tietenkin toimia! Mutta on hyvä olla valmistautunut, jotta voi katsoa sitä hyvissä ajoin 🙂 .
09 huhtikuun 2018 - 7:03
hame sanoo:
Eikö ole mahdollista käyttää maksuttomia teitä kaikkialla? Matkustamme paljon Ranskassa, jossa noudatamme BIZ-merkkejä.
09 huhtikuun 2018 - 10:59
Solan sanoo:
Olen juuri katsonut "vinigretteriä", kuten me niitä kutsumme. Ajamme E43:aa Milanosta Etelä-Saksaan. 34 mailia puhdasta liikennettä. Kustannukset Sveitsissä noin 400 sek. Ei voi ratkaista yhden päivän lippua, mutta tämä riittää vuodeksi. Baaahh.
Lisäksi moottoritiemaksut. Tuntuu vähän ahneelta ostlanderilta, kun ei ole yhden päivän lippuja. Muuten, ajamme harvoin matkailuautolla kaupunkien keskustoihin, joten ympäristövyöhykkeillä ei ole mitään ongelmaa....?
08 huhtikuun 2018 - 20:33
Johnny Rosenberg sanoo:
No, Sveitsissä vinjetit olivat hieman kalliita, koska ne piti ostaa koko vuodeksi. Itävallassa se oli parempi, koska siellä sai ostaa 10 päiväksi. Hieman turistiystävällisempi.
08 huhtikuun 2018 - 23:54
Helena sanoo:
"Vinegrett", haha, se oli hauskaa 🙂 Pitääkö sinun ratkaista koko vuosi? Ei, se ei ollut aivan turistiystävällinen ...
09 huhtikuun 2018 - 7:05
Vain brittiläinen sanoo:
Johanna Skånessa on tiivistänyt asian hyvin. EU:n ympäristön parissa työskentelevänä minun on ehdottomasti tarkistettava yhdenmukaistamisasia kollegojeni kanssa. Ei ole epäilystäkään siitä, että dieselhiukkaset on poistettava. Jopa silloin, kun asuin Brysselissä viisitoista vuotta sitten, tiedettiin, että dieselautot olivat siellä haitallisia, joten en tiedä, mitä Ruotsi ajatteli...
08 huhtikuun 2018 - 23:20
Helena sanoo:
Kuulostaa hyvältä tarkastella harmonisointia! Nykyään se on melko hankalaa, kun matkustetaan maiden välillä, ja tuntuu siltä, että se on yhä hankalampaa ja hankalampaa ...
09 huhtikuun 2018 - 7:27
Leif Strandberg sanoo:
Olen ajanut HB:tä 13 vuotta .. ja Euroopassa se on varmasti muuttunut monimutkaisemmaksi kaiken kanssa...kaikki maksut eri maissa...siellä voit ajaa...täällä et voi ajaa jne.
Olemme parhaillaan monimutkaistamassa tätä asiaa myös Ruotsissa. Dieselmoottorit olivat puhtaimpia 8-10 vuotta sitten. Meitä siis huijattiin.
Tietenkin on todettu, että autoilijat joutuvat puristuksiin.
Politiikka..verot..ja erilaiset ympäristövaatimukset..rahaa..rahaa..rahaa..rahaa..rahaa..rahaa..rahaa..rahaa.
Mutta pääsiäiseksi voi silti lentää lammasta Uudesta-Seelannista.
Kävin tällaisella illallisella aktiivisen ympäristöaktivistin kotona pääsiäisenä.
Kehuskelivat, että ne olivat erityisen hienoa lammasta Uudesta-Seelannista.
Mistä tässä ympäristöhysteriassa oikeastaan on kyse (1 asteen lämpeneminen 100 vuodessa)?
09 huhtikuun 2018 - 1:18
Håkan Wallen sanoo:
Kyllä, ja vaimoni, joka on juuri jäänyt eläkkeelle, ajattelimme hankkia asuntoauton, joten olemme tutkineet asuntoautojen valikoimaa, ja se on melko suuri investointi, ja kaiken sen jälkeen, mitä nyt tapahtuu dieselmoottoreiden, verojen, ympäristövyöhykkeiden ja niiden aiheuttaman epävarmuuden kanssa, olemme päättäneet odottaa asuntoauton ostoa. Olemme siis varanneet ulkomaanloman lentäen tänä keväänä ja se on myös syksyllä.
09 huhtikuun 2018 - 7:47
Gunnar sanoo:
Vielä muutama vuosi sitten he suosittelivat, että sinun pitäisi
Kun ostimme dieselautoja, koska se oli ympäristöystävällistä, nyt meitä rangaistaan siitä, että emme pysty ajattelemaan kunnolla.
09 huhtikuun 2018 - 8:29
hame sanoo:
Usein keskustellaan likaisista ajoneuvoista, me, jotka ajamme matkailuautoilla, ajamme ehkä 1000 mailia vuodessa, mikä vastaa noin 4 päivän jatkuvaa ajoa, jos auto on koko ajan käynnissä, mutta metsäkoneet, kaivinkoneet ja laivat, jotka myös käyttävät raakaöljyä, ajavat lähes ympäri vuorokauden, ja ihmiset, jotka käyttävät autoa työssään, ajavat noin 30 minuuttia päivässä, Lopun ajasta autot ovat paikallaan, tarkoitan, että se on myrsky teekupissa, mutta on suosittua hyökätä yksityisautoilua vastaan, mutta kukaan ei näytä ajattelevan, että taksi, joka kuljettaa jonkun töihin, tekee kaksi kertaa enemmän matkoja kuin jos henkilö ajaisi omalla autollaan, tämä pätee hyvin paljon poliitikkoihin,
09 huhtikuun 2018 - 10:40
Erik sanoo:
"EU... yhteenkuuluvuus ja tasa-arvo"
Onko koskaan aikaisemmin ollut näin paljon monimuotoisuutta?
09 huhtikuun 2018 - 10:43
Leif Strandberg sanoo:
Hurraa...hurraa...Tänään saimme tietää, että Tukholman ilma on puhtain sitten -60-luvun. Olen varma, että ympäristöaktivistit eivät halua tietää siitä.
Olen samaa mieltä Kjellin kanssa siitä, että ajamme HB:llä noin 1000 mailia.
En usko, että meidän HB:n ystävien tarvitsee murtua jonkinlaiseen ilmastoahdistukseen. Nauttikaa rullaavasta vapaudesta.
Vuosi on 2018..04..09...
09 huhtikuun 2018 - 19:11
Jay sanoo:
Tämä ilmasto-ohjelma on melko pitkälti maailman hirviöjohtajien mielikuvituksen tuotetta. Ja he ovat ne, jotka ohjaavat agendaa. Poliitikot ovat vain todellisen vallan sätkynukkeja. Otetaanpa vaikka jääkiekkotikkukuvaaja, jonka piti osoittaa, että ilmasto lämpenee. Se oli bluffi, ja he kieltäytyvät selittämästä, miten he päätyivät siihen... Pelkkää bluffia! Ja kuka sponsoroi Greta Thunbergiä? No jos ei G. Sorros, joka sitten spekuloi kaikella mahdollisella... muistatteko kun hän melkein kaatoi kruunun? He ovat ne, jotka ohjaavat ilmastoagendaa.
Ja nyt korotettu matkailuajoneuvovero... He haluavat ruuhkauttaa kaupunkeja, ruuhkamaksuja, tietulleja ja pian tavallisten ihmisten hiilidioksidiveron. Ei, kyse on vain siitä, että kollektiivi saa tuloja. Yksittäinen vapaa yksilö hävitetään.
On mielenkiintoista nähdä, mihin sähkökäyttöiset matkailuautot todella pystyvät... Olen kuullut, että muun muassa Hymerillä on sellainen suunnitteilla.
Mietin, millaiseen pyörillä varustettuun asuntoon minulla on varaa ilman, että minua verotetaan kuoliaaksi ja minut pakotetaan henkilökohtaiseen konkurssiin.
Äänestäkää sosialismi pois... mutta mikä on vaihtoehto...:(
Huolimatta katkerista matkailuautoilun ajatuksistani ympäristöveroista jne... Hyvää päivänjatkoa!
25 lokakuun 2019 - 15:22
Per sanoo:
Hei
Olen uusi blogissasi, joka on muuten erittäin hyvä, helppolukuinen ja informatiivinen.
Ehkä te, jotka olette matkustaneet paljon, voitte antaa minulle neuvoja. Olemme ajaneet jopa 7,8-metrisillä matkailuautoilla, ja vain kerran olemme kokeneet sen hieman pitkäksi, kun meidän piti kääntyä leirintäalueella, jotta pääsimme parkkipaikalle.
Kyseessä on nyt Dethleffs Alpa I7820, joka on hieman yli 8,5 metriä pitkä.
Onko se mielestäsi liian suuri?
Ajamme mieluiten maaseudulla Euroopassa, kuten Ranskassa, Kroatiassa, Saksassa, Itävallassa jne.
12 marraskuu 2020 - 16:06
Helena sanoo:
Hei Per! Mukava kuulla, että arvostat blogiamme! Kysymykseesi on hyvin vaikea vastata yleisesti, koska jokainen ajattelee eri tavalla. Se on makuasia. Henkilökohtaisesti emme halua yli 7,3 metriä pitkää matkailuautoa (jollainen matkailuautomme on), mutta toiset nauttivat paljon suuremmista matkailuautoista! Euroopassa voi tietysti ajaa 8,5-metrisellä matkailuautolla, ja jopa sitäkin suuremmalla. Me haluamme mieluummin hieman pienemmän asuntoauton, koska haluamme liukua pienillä teillä, haluamme pysäköidä helposti kaupunkeihin jne. Mielestämme tämä liikkumisen vapaus on hieman rajoittunut, kun matkailuauto on suurempi. Mutta kuten sanoin, se on luultavasti makuasia. On monia muita, jotka ajavat isommilla matkailuautoilla ja nauttivat siitä kovasti.
12 marraskuu 2020 - 16:28
Herra Hans sanoo:
Hei!!! Koska on monimutkaisempaa matkustaa eri maissa, joissa on erilaiset säännöt, onko olemassa APP tai ohjelmisto, joka voi auttaa navigoimaan sääntöjen, maksujen ja reitti-ehdotusten välillä?
Terveisin
Hans & Anita 🙂
15. toukokuuta 2021 - 17:03
Helena sanoo:
Hei Hans ja Anita! Miten ihania suunnitelmia teillä onkaan! Tietenkin Euroopassa ajamiseen liittyy joitakin komplikaatioita (joita korostimme tässä postauksessa), mutta pääasiassa se toimii silti hyvin ja on suhteellisen sujuvaa! Jos valitsette enintään 3,5 tonnin matkailuauton, se on vähemmän huolenaiheita ja hieman helpompaa kuin jos valitsette suuremman matkailuauton (voi olla muitakin etuja ja haittoja). Lue postauksemme tarkistuslistasta Euroopassa matkustamista varten: https://www.freedomtravel.se/2018/04/checklista-for-bilsemester-bila-i-europa/ Olemme keränneet tänne kaikki vinkkimme matkailuautoiluun ja -vaunuiluun Euroopassa. Monet GPS-laitteet voivat myös kertoa ympäristövyöhykkeistä.
16 toukokuuta 2021 - 8:05