Kestävä matkailu - onko se mahdollista? Ilmastouhkia koskevat raportit pahenevat koko ajan, ja varoituksia ja vinkkejä tulvii. Olemme miettineet, miten matkustaminen voisi olla kestävämpää, ja miten matkailuauto vertautuu lentämiseen.
Sisällysluettelo
Ilmastouhkia koskevat raportit
YK:n hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin uusi raportti saattaa pelottaa innokkaimmankin ympäristönsuojelijan. Raportissa varoitetaan vakavista seurauksista planeetan tulevaisuudelle, jos lämpeneminen nousee 1,5 asteen sijasta 2 asteeseen.
Ympäristötieteiden professori Johan Rockströmin mukaan meillä on alle kymmenen vuotta aikaa saada planeetta takaisin raiteilleen. Ja se on hyvin lyhyt aikaväli, kun elämme ajassa, jossa politiikka, hallinto ja talous tekevät kaikista muutoksista hankalia ja vievät aikaa.
Miten saavutamme kestävän elämäntavan?
Erään Vuoden 2017 tutkimus on neljä elämäntapavalintaa, joilla voidaan tehokkaimmin vähentää ilmastovaikutuksia: vähemmän lapsia (tehokkain), asuminen ilman autoa, lentomatkustamisen välttäminen ja kasvispainotteinen ruokavalio. Toiveena on tietysti siirtyminen ympäristöystävällisempään teknologiaan, mutta vaikka näin tapahtuisi, se tuskin riittää. Miten me ihmiset voimme siis muuttaa elämäntapojamme?
Itse uskon 1) hallituksen politiikan ja 2) inspiraation ja hyvien esimerkkien yhdistelmään. En kuitenkaan pidä muiden ihmisten syyttelystä (olen nähnyt surullisia esimerkkejä!).
Olen sellainen ihminen, jonka mielestä on hankalaa olla tietoinen ja tehdä tietoisia valintoja joka kerta, kun teen stressaavan matkan supermarketiin. Ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan rajoitetumman valikoiman eksoottisia hedelmiä ja korkeamman hinnan lihalle.
Kestävä matkailu - mitä se on?
Kun on kyse kestävästä matkustamisesta, tiedämme melko hyvin, mitä kaikki muutkin tietävät. Lentäminen ei ole hyvä asia, eikä autoilu ole myöskään kovin hyvä asia, ainakaan jos ei aja sähköautolla (ja sähköautot eivät näytä ratkaisevan ympäristöongelmia pitkällä aikavälillä). Kimppakyyti on tietysti parempi kuin se, että kaikki istuvat yksitellen autoissaan. Junalla tai polkupyörällä matkustaminen vaikuttaa parhaalta, mutta se ei ole aina realistista.
Järkevä vaihtoehto voisi olla lentää harvemmin ja pysyä poissa pidempään, kun lennät. Toinen vaihtoehto on lomailla enemmän Ruotsi. On myös paljon muita asioita, jotka vaikuttavat asiaan. Jos haluat elää kestävästi matkustaessasi, voit välttää kertakäyttöpakkauksia, tehdä ostoksia vähemmän tai ympäristöystävällisemmin ja syödä paikallisesti tuotettua ruokaa.
Kuinka kestävää on matkailuautolla matkustaminen?
Matkailuauto kulkee yleensä dieselillä, mikä ei ole ympäristön kannalta optimaalista, mutta voiko matkailuauto silti olla kohtuullisen hyvä vaihtoehto? Norjalainen Østfoldforskning-järjestö on laatinut erillinen tutkimus Norjan asuntovaunuteollisuusyhdistyksen puolesta.
Saadakseen selville, miten matkailuauto pärjää ympäristökeskustelussa, he vertasivat sitä muihin mahdollisiin lomatyyppeihin, kuten lentomatkaan suurkaupunkiin, charter-matkaan aurinkoon, risteilyyn tai kesämökille. Tutkimuksessa otetaan huomioon kuljetus, majoitus, ruoka ja aktiviteetit ja oletetaan, että matkailuautoloma tapahtuu Norjassa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kotimaanloma on yksi ilmastoystävällisimmistä vaihtoehdoista. Matkailuautolomalla on hieman suuremmat päästöt kuin kesämökkimatkalla autolla, mutta se on parempi kuin lentäminen hotellilla ja parempi kuin risteily. Se, onko matkailuautoloma suhteellisen hyvä ympäristövaihtoehto, riippuu tietysti siitä, kuinka kauas päätät ajaa ja millä matkailuautolla jne., mutta matkailuautoissa on joitakin etuja, joita haluamme korostaa:
- Monet matkailuauton omistajat lentävät harvoin tai eivät koskaan.
- Matkailuauton omistajat lomailevat usein Ruotsissa tai Euroopassa.
- Matkailuautossa asuminen opettaa säästämään vettä ja sähköä.
Mitä mieltä sinä olet?
Ajatteletko ympäristöä matkustaessasi? Onko sinulla vinkkejä kestävään matkustamiseen?
Lisa / elämää valoisalta puolelta sanoo:
Ajattelen paljon ympäristöä enkä enää lennä ilman huonoa omaatuntoa. Lentämisen häpeä on purrut minuun. En kuitenkaan aio lopettaa lentämistä, pitkällä aikavälillä uskon välineisiin "ylempänä", jotta käyttäytyminen muuttuu niin, että sillä on merkitystä (täysin yksilöllisesti se ei onnistu) ja uskon tutkimukseen,
Olen kuitenkin muuttanut käyttäytymistäni jonkin verran, ja niitä tulee varmasti lisää. Lennot Ruotsissa ovat menossa pois, ja teen siellä hyvin aktiivisia valintoja. Yritän nyt myös säästää lentomatkoissa - mikä on järkevää? Minun on päätettävä tämä itse. Yksi pitkä vuodessa? Kyllä, ehkä. Kuinka monta lyhyempää? Hm. Ilmastokompensaatio? Kyllä, aloitan sen NYT.
Monia ajatuksia on jäänyt laskeutumatta, joten minusta on kulunut jonkin aikaa siitä, kun kirjoitin siitä, mutta se tulee taas - kun "päätän".
17 lokakuun 2018 - 7:01
Helena sanoo:
Olet todella tehnyt muutoksia, Lisa, hyvin tehty! Uskon myös, että valvontatoimenpiteet ovat se, mikä toimii. Häpeä ei tehoa kaikkiin, ja niihin, joihin se tehoaa ... surullista, että heidän pitää tuntea olonsa huonoksi.
17 lokakuun 2018 - 17:43
Nimeton sanoo:
Jokainen on aina lähimpänä itseään, kun on kyse siitä, mitkä ilmastotoimenpiteet ovat hänen mielestään sopivia!
En koskaan lennä yksityislennoilla ja harvoin töissä, kuljen työmatkat kävellen, mutta kumppanini ajaa 4 kilometriä päivässä töihin. Ajamme kuitenkin paljon matkailuautolla.
Ajoneuvoliikenteen polttoaine- ja muut verot ovat suhteellisen korkeita, joten en ymmärrä, miksi lentoliikenteeseen, jonka ilmastovaikutukset ovat samankaltaisia tai jopa pahempia, ei pitäisi soveltaa samanlaista verotusta. Miksei ilmailun ilmastoverotusta voitaisi asettaa samalle tasolle suhteessa sen ympäristövaikutuksiin kuin yksityisautoilun?
//Peter
17 lokakuun 2018 - 7:45
Peter Rydh sanoo:
Jokainen on aina lähimpänä itseään, kun on kyse siitä, mitkä ilmastotoimenpiteet ovat hänen mielestään sopivia!
En koskaan lennä yksityislennoilla ja harvoin töissä, kuljen työmatkat kävellen, mutta kumppanini ajaa 4 kilometriä päivässä töihin. Ajamme kuitenkin paljon matkailuautolla.
Ajoneuvoliikenteen polttoaine- ja muut verot ovat suhteellisen korkeita, joten en ymmärrä, miksi lentoliikenteeseen, jonka ilmastovaikutukset ovat samankaltaisia tai jopa pahempia, ei pitäisi soveltaa samanlaista verotusta. Miksei ilmailun ilmastoverotusta voitaisi asettaa samalle tasolle suhteessa sen ympäristövaikutuksiin kuin yksityisautoilun?
//Peter
17 lokakuun 2018 - 7:46
Helena sanoo:
Aivan oikein! On helpointa ehdottaa toimenpiteitä asioille, jotka eivät vaikuta sinuun ...
17 lokakuun 2018 - 17:44
Fantasiamatkailu sanoo:
Hieno viesti, samaa mieltä kanssasi kaikessa tavallaan! Mulla on aina ollut huono omatunto lentokoneeseen noustessa (olen vähän yllättynyt kaikista, jotka tuntuvat löytäneen sen vasta tänä vuonna...). Mutta kuten kirjoitat, uskon myös yleisesti ottaen muutoksiin suuremmassa mittakaavassa. Minusta keskustelu on myös liian kapea-alaista, kun se keskittyy vain ympäristöön eikä sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen. Eihän matkailulla ole vain kielteisiä vaikutuksia - mitä tapahtuu, jos lopetamme matkustamisen esimerkiksi tiettyihin maihin? En ole vielä ehtinyt kirjoittaa postausta tästä aiheesta, joten minusta on kiva, kun muutkin tekevät niin 🙂.
17 lokakuun 2018 - 10:25
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi, Sofia, ja olen iloinen, että otit esille sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden! Työskentelin viime vuonna sosiaalisen kestävyyden strategina, joten nämä asiat ovat lähellä sydäntäni. Ajattelin sisällyttää nämä näkökulmat tähän postaukseen, mutta päätin sitten rajata fokuksen.
17 lokakuun 2018 - 17:47
Daniel | FlyingDryden sanoo:
Olen samaa mieltä Fantasiresorin kanssa, tuskin se on ollut ihmisille uutinen, että lentomatkustaminen maksaa ympäristölle? Se, että monet ihmiset heräsivät tänä vuonna, on mukavaa, mutta merkittävää. Sitten keskustelu muuttuu myös hyvin kapeaksi, kun keskitytään paljon vain lentoliikenteeseen, vaikka on niin monia muita asioita, jotka jäävät pois tutkasta, kun on kyse ympäristöstä, vaikutuksista, kestävyydestä ja yleisesti terveestä elämästä.
Tunnen harvoin syyllisyyttä lentäessäni, melkein koskaan. Pidän lentämisestä, mutta ymmärrän myös sen vaikutuksen maapalloon. En ole tyhmä. Voin kuitenkin myös väsyä niihin, jotka syyttävät meitä lentomatkustajia, ikään kuin olisimme ainoat, jotka ovat vastuussa huonoista ympäristövaikutuksista. Jälleen kerran keskustelusta on tullut kapea ja polarisoitunut, ja se tarvitsee perusteellista uudistusta alusta alkaen. Kaikki ei ole ilmailun syytä, uskokaa tai älkää.
17 lokakuun 2018 - 11:22
Helena sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että keskustelu on hieman kapea-alaista, ainakin sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen. Elämäntyylissämme on monia osatekijöitä, jotka vaikuttavat tähän.
17 lokakuun 2018 - 17:48
Britt-Marie Lundgren sanoo:
Mukava saada viesti aiheesta, jonka uskomme kiinnostavan useimpia ihmisiä. Me valitsemme lentomme, Ruotsissa ne ovat varmasti menossa pois. Matkustamme yhä enemmän junalla (asuminen pääradan varrella tekee siitä houkuttelevan matkustustavan).
Emme siis luovu matkailuautomatkoista tai satunnaisista vuoristomatkoista kauemmas. Hiilidioksidipäästöjen kompensointi on hyvä asia.
Ajattelemme ympäristöä ostaessamme ruokaa, mieluiten lähellä tuotettua ja paljon vähemmän lihaa kuin muutama vuosi sitten. Olemme myös onnekkaita, että saamme jonkin verran riistanlihaa.
17 lokakuun 2018 - 11:51
Helena sanoo:
Kyllä, ympäristö on ongelma! Ja onhan se onnekasta, olisihan se traagista, jos kukaan ei välittäisi planeetasta! Kuulostaa siltä, että teet monia hyviä ympäristöön liittyviä valintoja!
17 lokakuun 2018 - 17:49
Ama de casa sanoo:
Olen luultavasti todellinen ympäristökonna... Lennän, ajan ja risteilen suurimman osan ajasta. On kuitenkin joitakin lieventäviä olosuhteita, jotka voin nähdä. Kun ajamme autolla, meitä on aina (vähintään) kaksi autossa, emmekä käytä sitä täällä kaupungissa juuri koskaan. Sitten lomailemme yleensä kotimaassa, vaikkei se sattuisikaan olemaan Ruotsi. Joskus menemme bussilla, jos haluamme esimerkiksi Murciaan tai Alicanteen. Muihin paikkoihin... No, olemme liian mukavia, kun se on liian kaukana tai ei ole suoria yhteyksiä.
Todellinen ympäristökonna siis. Mutta ainakin minä tunnistan sen, mitä monet ympäristönsuojelijat eivät tunnista. Päästöoikeuksien ostaminen? Mitä hyötyä siitä on... Ehkä se voi hieman turruttaa omaatuntoa, mutta huijaat itseäsi siitä, että se olisi millään tavalla ympäristöystävällistä.
17 lokakuun 2018 - 11:55
Helena sanoo:
Oivallus on hyvä alku! Kuten sanoit, on varmasti helppoa valehdella itselleen. Mutta kuten sanoin, uskon, että nämä ovat yksilön vaikeita päätöksiä, ja itse asiassa uskon enemmän hallituksen politiikkaan.
17 lokakuun 2018 - 17:53
JoY sanoo:
On varmasti epämiellyttävää, miten me ihmiset olemme pahentaneet asioita itsellemme, tietämättömyydellemme.
Mitä tulee lentoon, siitä on 4 vuotta, kun viimeksi lensin. Käytämme toki autoa edestakaisin töihini, kun on pimeää, en uskalla kävellä yksin metsän läpi, muuten kävelen/pyöräilen. Bussi on kyllä olemassa, mutta onhan se vähän liikaa, kun pitää odottaa 30 minuuttia, kun olen ollut töissä puoli kymmeneen asti ja pitää nousta ennen kukkoa. Käytämme matkailuautoa loma-autona ja matkustamme paljon kilometrejä. Siinä tietenkin säästämme vettä, kuten kotonakin, emme peseydy juoksevan hanan alla, keräämme pyykkiä täyteen koneeseen jne. Lajittelemme ruokajätteet muovi-metalli- kartonki- yms. kangaskassit otetaan mukaan kauppoihin ja erityisesti hedelmien kohdalla katsomme, mistä ne ovat peräisin. Emme osta omenoita Italiasta, jos on esim. ruotsalaisia. Emme syö lihaa kovin usein, ja tänä kesänä grillauskiellon vuoksi emme syöneet juuri lainkaan.
Halaukset
17 lokakuun 2018 - 14:56
Helena sanoo:
Ehkä kyse on tietämättömyydestä? Mutta mielestäni myös paljon rahasta... Kasvunhalu on ajanut kehitystä ja tuotantoa ajattelematta, mitä matkan varrella tapahtuu... Kuulostaa siltä, että teette monia hyviä valintoja!
17 lokakuun 2018 - 17:54
pilla sanoo:
Minulla ei todellakaan ole huonoa omaatuntoa lentämisestä enkä aio sitä tehdä. Pelkästään se, että teen tällä viikolla 8 lentoa - kyllä, se on se! Yksi pitkä, Bangkokista bisnesluokassa ja loput Euroopan sisällä. Olen tietoinen ympäristövaikutuksista, mutta päätän silti matkustaa lentokoneella. En myöskään aio vähentää lentämistä ympäristön vuoksi. Minulla ei ole lapsia, minulla ei ole autoa, en syö lihaa, kuljen töihin polkupyörällä, en tuhlaa ruokaa tarpeettomasti, en kuluta ylellisyystavaroita - no, eihän kaikissa kategorioissa voi olla paras.
17 lokakuun 2018 - 16:44
Helena sanoo:
Kiitos pohdinnastasi Pilla! Minusta on hieman vaikeaa olla ajattelematta tätä lentokoneen kanssa, mutta emme lopeta lentämistä, ja elämässä on varmasti muitakin aloja, joihin voi vaikuttaa ja joilla on merkitystä ympäristön kannalta.
19 lokakuun 2018 - 8:08
Matts Torebring sanoo:
Viimeisimmässä matkailuautossamme tankkasimme AD Blue -öljyä. En tiedä tarkalleen, kuinka paljon se vaikuttaa ympäristöön. Tiedän kuitenkin, että voin ajaa Hornsgatanilla vuoden 2022 jälkeen.
Voimme varmasti pidentää maapallon elinikää jossain määrin. Olen kuitenkin lähes vakuuttunut siitä, että se, mitä teemme, ei pian riitä.
Jesaja 51:6:ssa on profetia, jota ajattelen usein: "Maa kuluu kuin vaate". Olemme melkein perillä.
17 lokakuun 2018 - 18:42
Helena sanoo:
Minun piti googlettaa AD Blue, mutta se kuulostaa hyvältä! Muuten minusta tuntuu vähän samalta kuin sinusta, että se tuntuu vaikealta. Raamatun sana tuntuu tarkalta!
19 lokakuun 2018 - 8:10
Ditte sanoo:
Jos juna toimisi Ruotsissa, uskon, että paljon useammat ihmiset valitsisivat sen lentämisen sijasta. Mutta näin ei ole. Ja Ruotsi on pitkä maa. Minulla ei ole huonoa omaatuntoa siitä, että lennän. Minulla ei ole autoa, joten asia tasoittuu jonkin verran - teen muutenkin ympäristötietoisia valintoja. Eikä ilmastokompensaatiosta maksaminen lisää paranna asioita. Se ei vähennä päästöjä. Mutta en kuluta niin paljon ja mietin monia asioita. Suurin uhka on kuitenkin ylikansoitus, johon on vaikea vaikuttaa. Mutta keskustelu on mielenkiintoista.
17 lokakuun 2018 - 20:18
Helena sanoo:
Onko juna todella niin huono kuin ihmiset sanovat? Luin jostain, että ihmiset luulevat junan olevan myöhässä useammin kuin se todellisuudessa on. Juuri nyt olen muuten junassa, ja olemme noin kymmenen minuuttia myöhässä 😉 Olen samaa mieltä siitä, että ylikansoitus on suuri ongelma. Tarvitsemme ehkäisyä ja tukijärjestelmiä vanhuksille (jotta ei tarvitse luottaa siihen, että synnyttää paljon lapsia).
19 lokakuun 2018 - 8:14
BP sanoo:
tuskin on ympäristökonna. Lennän harvoin, käytän enimmäkseen julkista liikennettä ja ajan alle 10 000 kilometriä vuodessa. Omatuntoni on siis puhdas. Olen myös sitä mieltä, että niiden maiden, jotka ovat suurimpia ympäristörikollisia (esimerkiksi Intia ja Kiina), pitäisi tehdä oma osuutensa ensin. Täällä kotona useimmat ihmiset ovat mielestäni melko ympäristötietoisia. "Maaseudulla" tai Pohjois-Ruotsissa asuville ihmisille auto on elintärkeä, koska bussilla tai junalla matkustamiseen ei ole juuri mitään toimivia mahdollisuuksia.
17 lokakuun 2018 - 21:00
Helena sanoo:
Kuulostaa siltä, että teette monia hyviä ympäristövalintoja! Kiinan ja Intian kaltaiset maat ovat kaikkein tärkeimpiä niiden valtavan koon vuoksi. Olen täysin samaa mieltä! Samaan aikaan minusta on hyvä, jos näytämme hyvää esimerkkiä!??
19 lokakuun 2018 - 8:16
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Todella hyvä ja tärkeä viesti! Hyvä näkökulma asiaan. Valitettavasti harvoin mietin näitä asioita matkakohdetta valitessani. Yritän kuitenkin yleensä elää kestävää elämää parhaani mukaan.
Halauksia Lena
18 lokakuun 2018 - 6:08
Helena sanoo:
Jos ajattelet sitä jokapäiväisessä elämässäsi, ajattelet sitä edelleen! (Ja ei, emme todellakaan ole maailman parhaita tässä asiassa, kaukana siitä, mutta yritämme hitaasti tulla tietoisemmiksi...).
19 lokakuun 2018 - 8:19
Reiselinda sanoo:
On hyvä tietää, ettet ole pahin ympäristönsuojelija. Jos matkustat ympäriinsä! Sillä on väliä, kuinka monta kilometriä ajat. Ajattelin monta kertaa kesän pitkän reissumme aikana, miten säästät automaattisesti enemmän vettä, et osta tavaroita tilanpuutteen takia ja niin edelleen. Olen myös jatkanut joidenkin asioiden miettimistä sen jälkeen kun tulimme kotiin ja toivon, että pitkällä tähtäimellä meistä tulee vielä ympäristöystävällisempiä! Olen myös testimatkailija ja matkustan tässä kuussa bussilla töihin!
18 lokakuun 2018 - 7:45
Helena sanoo:
Eikö niin? Ja kyllä, sillä on väliä, kuinka pitkälle ajetaan, kuinka uusi matkailuauto on jne. Ja tietenkin opitaan hallitsemaan matkailuauton resursseja! 🙂
19 lokakuun 2018 - 8:21
Herra Lindahl sanoo:
Olen ilmasto-älykäs!
Myönnettäköön, että
- Olenko saanut lapsen
- Ajan autoa
- Lihan syöminen
- Ostan uusia muovikasseja joka kerta, kun menen ostoksille.
- Juo vain pullotettua vettä
- Uuden matkapuhelimen ostaminen, kun akkua on vaikea ladata.
- Heitän langalliset kuulokkeeni pois ja ostan uudet paristokäyttöiset.
- Ja tietysti shoppailu on suurin nautintoni
Mutta minä en lennä - joten minun ei tarvitse muuttaa elämäntapaani!
15 heinäkuun 2019 - 8:24