Monet matkakertomukset kaukaisista maista kirjoitetaan toimistossa kotona Ruotsissa. Emme tarkoita raportin kirjoittajia. jälkeen että hän tuli kotiin Ruotsiin, vaan kirjailijoiden, jotka ylipäätään eivät ole olleet kyseisessä maassa. Kysymys on vain siitä, haluatteko lukea tällaisia matkakertomuksia?
Sisällysluettelo
Matkaraportit kirjoitetaan toimistossa
Kaikkia juttuja eivät tietenkään kirjoita toimittajat, jotka eivät ole käyneet maassa, mutta valitettavasti se on tullut varsin yleiseksi. Tiedämme tämän, koska olemme puhuneet useiden toimittajien kanssa, jotka ovat kertoneet meille, että näin se toimii. Monesti se on myös aivan ilmeistä.
Kun kaikki kuvat ovat peräisin kuvapankista, kuten Shutterstockista, sammaleessa voi nähdä pöllöjä. Sillä kukapa ei ottaisi omia kuviaan, jos ne olisivat oikeasti siellä? Katso esimerkiksi jutun ensimmäisen kuvan alta, niin näet! (Mutta kyllä, teksti voi joskus olla pieni ja huomaamaton. Sillä, että kuvat ovat lainattuja, ei kannata kehuskella...)
Voiko raportteihin luottaa?
Toimistokirjoittajien ei tietenkään tarvitse olla huonoja tai huolimattomia. Päinvastoin! Jutun kirjoittaminen kohteesta, johon et ole koskaan astunut jalallasi, vaatii varmasti paljon tutkimustyötä. Uskomme, että monet ovat perusteellisia ja pikkutarkkoja, ja tiedot ovat todennäköisesti tarkkoja.
Mutta onko sitä todella niin hauska lukea? Haluat faktojen lisäksi myös henkilökohtaisen näkökulman, eikö niin? Ja mistä tiedät, että tämä on 10 parasta tekemistä jos kirjoittaja ei ole koskaan edes käynyt kaupungissa? Tai miten voi olla varma, että siellä rannalla, jonne kirjoittaja ei ole koskaan astunutkaan, on todella "ihanaa"?
Miksi kirjoittaa toimistossa?
Elannon hankkiminen matkakirjoittajana ei ehkä ole nykyään helppoa. Monet sanomalehdet ovat irtisanoneet vakituisia toimittajia, ja freelance-kirjoittajille maksetaan vähemmän kuin ennen. Sanomalehdet ilmestyvät verkossa, ja on tärkeämpää saada huomiota herättäviä otsikoita kuin julkaista hyvin tutkittuja artikkeleita. Sanomalehdet eivät maksa kirjoittajalle matkasta kohteeseen, vaan maksavat artikkelista muutaman tuhat dollaria. Mitä tehdä?
Miten löytää "oikeita" tarinoita
Mitä haluamme sanoa tällä? Haluamme sanoa, että se on hieman tylsä kehitys. Jännittäviä ja mielenkiintoisia matkakertomuksia on paljon, mutta yhä enemmän on myös persoonattomia artikkeleita, jotka on kirjoitettu jossakin toimistossa. Neuvomme, että ajattele kriittisesti ja etsi itse asiassa niitä hyviä ja henkilökohtaisia raportteja, joissa on omia valokuvia.
Meidän on myös todettava, että kaikki tuntemamme matkabloggaajat kirjoittavat vain kohteista, joissa he ovat itse käyneet, jotta he voivat jakaa henkilökohtaisia kokemuksiaan. No, paitsi silloin, kun he kirjoittavat "tulevasta unelmamatkastani"... Se on... käsittämätön (ja sitä ei voida hyväksyä), että matkabloggaaja kirjoittaa matkaoppaan maasta, jossa hän ei ole koskaan käynyt.
Mitä mieltä sinä olet? Mistä yleensä luet matkakertomuksia? Oletko sinäkin kokenut, että matkaraportteja kirjoitetaan kotona työpöydän ääressä?
Reiselinda sanoo:
Mielestäni sellaisen henkilön kirjoittama raportti, joka on itse ollut paikalla, on yleensä arvokkaampi kuin jokin etänä kirjoitettu raportti. Tietoa paikoista löytyy matkailutoimistojen ja paikkakuntien verkkosivuilta. Silloin saatat haluta näiden faktojen lisäksi henkilökohtaisia kokemuksia ja vinkkejä. Toki voit etsiä muiden kirjoittamia vinkkejä, mutta silloin ne ovat toisen käden vinkkejä...
18 lokakuun 2018 - 7:36
Helena sanoo:
Täysin samaa mieltä kanssasi. Luulen, että etsin juuri sitä "omakohtaista" tietoa.
18 lokakuun 2018 - 8:08
Annika sanoo:
Kokemukseni mukaan kyse on lähinnä uudelleenkirjoituksista, kun tekstit kirjoitetaan kirjoituspöydän ääressä - eli käännöksiä muista kielistä. Olen kirjoittanut pyynnöstä Ruotsin maailmanperintökohteista käymättä niissä kaikissa, mutta mieluummin kirjoitan paikoista, jotka tunnen!
18 lokakuun 2018 - 7:42
Helena sanoo:
Kyllä, uudelleenkirjoitukset ovat luultavasti myös yleisiä! Jos kirjoitat Ruotsin maailmanperintökohteista, tuntuu mielestäni ihan järkevältä, ettet ole käynyt kaikissa niistä, mutta lukijana arvostaisin, jos kävisit yhdessä tai useammassa niistä ja sitten ehkä kirjoittaisit niistä hieman lisää. Voiko se tuntua järkevältä?
18 lokakuun 2018 - 8:10
Laila MA- Päiväntasaajan ympäri sanoo:
Matkakertomuksen on tietenkin periaatteessa kirjoittanut joku, joka on ollut siellä. Siitä huolimatta on käynyt niin, että olen käyttänyt kuvapankkien kuvia kuvatessani tiettyjä paikkoja kaupungissa tai paikassa, jossa olen käynyt. Ei siksi, etten olisi käynyt siellä, vaan siksi, ettei minulla olisi ollut hyvää kuvaa kyseisestä paikasta. Olen myös kirjoittanut postauksen Kapkaupungista ennen kuin olin siellä, mutta silloin on selvää, että olen menossa sinne ja mitä aion kokea, enkä sitä, että olen siellä ollut. Lisäksi olen sekoittanut yhteen raporttiin useita vierailuja kaupungissa. Esim. Münchenin ja Frankfurtin (jonne pendelöin vuoden ajan).
18 lokakuun 2018 - 7:50
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi Laila Ma! Mitä tulee kuvapankkeihin, minusta tuntuu, että olin ehkä hieman epäselvä. En tarkoita, että niiden käyttäminen olisi väärin (mekin käytämme niitä!), vaan sitä, että voi olla merkki siitä, että postaus on kirjoitettu työpöydälläsi, kun kaikki kuvat ovat kuvapankista. Sitten olen myös TÄYSIN samaa mieltä kanssasi siitä, että voit kirjoittaa matkakohteesta, jossa et ole käynyt, jos se on selvää, ja kirjoittaa siitä unelmakohteena, tai siitä, miten suunnittelet kohdetta tai vastaavaa.
18 lokakuun 2018 - 8:13
Laila MA - Päiväntasaajan ympäri sanoo:
niin olemme täysin samaa mieltä 🙂
18 lokakuun 2018 - 23:04
Johnny Friskilä sanoo:
Olen täysin samaa mieltä. Sitten ymmärrän, että sanomalehdet käyttävät joskus kuvatoimistojen kuvia, jos paikalla ollut henkilö on hyvä kirjoittamaan mutta huono kuvaamaan. Mutta kyllä, pidän enemmän henkilökohtaisista kertomuksista. Se, että joku, joka ei ole koskaan käynyt siellä, kirjoittaa maista ja kaupungeista, on suoraan haitaksi sekä kirjoittajan että sen paikan maineelle, jossa teksti julkaistaan. Valitettavasti tunnen myös ruotsalaisia matkabloggaajia, jotka ovat kirjoittaneet muille sivustoille paikoista, joissa eivät ole koskaan käyneet.
18 lokakuun 2018 - 7:59
Helena sanoo:
Huono valokuvaaja voi tietysti olla myös syy käyttää kuvatoimistojen kuvia, hyvä panos! Ja kun matkabloggaajat kirjoittavat muille sivustoille, olet matkabloggaajana samassa tilanteessa kuin kaikki muutkin matkakirjoittajat, luulisin.
18 lokakuun 2018 - 8:14
towe sanoo:
Olen samaa mieltä, mutta kuten Johnny sanoo, on olemassa ruotsalaisia matkablogeja, jotka kirjoittavat paikoista, joissa he eivät ole koskaan käyneet. Ja vaikka bloggaajat olisivatkin matkustaneet siellä, se on saattanut olla lehdistömatka ja siellä on vaatimukset mainita valitut asiat maan parhaiksi - mutta sanottuna keneen voi oikeasti luottaa 😉.
18 lokakuun 2018 - 8:09
Helena sanoo:
Mutta kirjoittavatko matkabloggaajat omassa blogissaan kohteista, joissa he eivät ole käyneet (paitsi postauksissa, jotka kertovat matkakohteesta haaveilemisesta tai sen suunnittelusta)? En ole huomannut sellaista... Ja entäpä vaatimukset siitä, mitä kirjoittaa lehdistömatkasta, en edes uskonut, että niin voi tehdä? Eihän tuollaista ole koskaan koettu! Teidän täytyy saada kirjoittaa mitä ajattelette ja tunnette!??? Sehän on koko blogin idea!!!!? Olen itse asiassa hieman tyrmistynyt kuullessani tämän. Mahdollisesti olemme saaneet pyyntöjä siitä, mitä hashtagia meidän pitäisi käyttää sosiaalisessa mediassa, jotta he voivat seurata. mutta siinä kaikki.
18 lokakuun 2018 - 8:24
Marian muistelmat sanoo:
Hieno viesti! Jos olet läpinäkyvä, voit mielestäni osittain kirjoittaa myös paikoista, joissa et ole käynyt, kuten esimerkiksi silloin, kun kirjoitin paikoista, joissa en käynyt Teneriffalla, mutta jotka olisin halunnut nähdä. Mutta ehkä 90% postauksista yleensä kuitenkin kertoo paikoista, joissa on oikeasti käynyt, lukuunottamatta niitä postauksia, joissa "toivoo" tms. 🙂 🙂 .
18 lokakuun 2018 - 8:35
Helena sanoo:
Täysin samaa mieltä kanssasi Maria! Kirjoitamme joskus myös paikoista, joissa emme ole käyneet, mutta sitten kirjoitamme siitä. Se voi olla jotain, mikä jäi näkemättä, mutta olisi halunnut nähdä jne. Ja onhan se selvää, että osaat kirjoittaa unelmakohteista! Läpinäkyvyys oli hyvä sana, siitähän tässä on kyse!
18 lokakuun 2018 - 8:38
Maria/ Magnolia Magis sanoo:
Surullista, sitä minäkin ajattelen...
18 lokakuun 2018 - 8:40
Helena sanoo:
On erityisen surullista, että monet sanomalehdet eivät enää arvosta hyvää raportointia samalla tavalla (eivätkä siksi maksa reilusti).
18 lokakuun 2018 - 9:47
Vantastiset matkamme sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että todellinen tunne siitä, miten paikka koetaan, puuttuu, jos kirjoittaja ei ole ollut siellä! Mitä tulee ns. kuviin, niin voin ajatella, että netistä otetulla kuvalla voi olla hyvä, jos omat kuvat ovat huonoja sään tai vastaavan takia, mutta silloin on ehdoton vaatimus, että on selvää, että kuva on otettu netistä.
18 lokakuun 2018 - 9:06
Helena sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että lainatut kuvat ovat joskus ok, jos on selvää, että ne ovat lainattuja. Lainatut kuvat eivät välttämättä ole suuri kielto, mutta ne voivat joskus olla merkki siitä, että kirjoittaja ei ollut paikalla.
19 lokakuun 2018 - 7:53
Ama de casa sanoo:
Luen yleensä matkakertomuksia blogeista, joita seuraan - muun muassa sinun upeasta blogistasi. Kun on kyse faktojen selvittämisestä paikoista, joihin menemme, googletan ennen lähtöä (ja myös paikan päällä). Käytän matkakertomuksia enemmänkin sellaisina "Aha - haluaisin nähdä tuon joskus" -tilaisuuksina. Tällaiset aha-kokemukset ovat vieneet meidät moniin paikkoihin, kuten Plasencian paraatiin täällä Espanjassa (jossa kuulemma kummittelee), Nooan arkkiin täydessä mittakaavassa (mistä he sen tietävät?) ja Horseshoe bendiin Yhdysvalloissa.
Nyt en luokittele hölynpölyblogiani matkablogiksi, mutta kirjoitan matkoista, joita teemme/on tehnyt, kyllä. Enkä KOSKAAN kirjoita niitä postauksia työpöydän ääressä! Minulla ei yksinkertaisesti ole työpöytää, jonka ääressä kirjoittaa, se mikä meillä on, on yleensä varattu ohjelmointi Andersille 😉 .
Kirjoitan kuitenkin monet postaukset sohvalta tai nojatuolista käsin - matkoilla tapahtuu niin paljon, että ei ole mitään mahdollisuutta raportoida kaikkea matkan aikana 🙂 .
Kuvat ovat aina omia (tai muiden samalla matkalla olleiden kuvia), ja ne ovat siten kaukana siitä laadusta, jota monet löytyvät netistä. Mutta blogi on minun päiväkirjani, joten tottakai haluan omat henkilökohtaiset kuvani 🙂.
18 lokakuun 2018 - 9:24
Helena sanoo:
Teen luultavasti jotain samanlaista kuin sinä! Seuraan matkablogeja saadakseni yleistä inspiraatiota ja ideoita ja googletan, kun etsin tietoa tietystä kohteesta. Toivottavasti tuli selväksi, etten tarkoittanut, että minusta on jotain väärää siinä, että kirjoitan kirjoituspöydän (tai sohvan ;)) ääressä matkan jälkeen! Homma vain menee hankalaksi, jos ei ole ollut mitään matkaa ... 😉.
18 lokakuun 2018 - 9:51
Ama de casa sanoo:
Kyllä, se oli selvää ja ilmeistä. Mutta koska minulla on nyt "päiväkirjablogi" tekemistäni matkoista, mietin, pitäisikö minun kirjoittaa postaus "Matkani Ullarediin". Se on luultavasti ainoa tapa, jolla pääsen oikeasti sinne. Mielikuvituksessani ainakin 😀.
18 lokakuun 2018 - 12:35
Helena sanoo:
Haha, minusta sinun pitäisi ehdottomasti kirjoittaa unelmamatkapostaus Ullaredista! 🙂
19 lokakuun 2018 - 7:54
Lumet sanoo:
Jos haluatte vain tavanomaisia faktoja ja vinkkejä, voin lukea toimistossa kirjoitettuja raportteja ja sellaisten ihmisten kirjoittamia raportteja, jotka eivät ole olleet paikalla. Mutta jos haluat saada henkilökohtaisia kokemuksia ja erityisiä vinkkejä, on kullan arvoista lukea, mitä ihmiset, jotka ovat käyneet paikan päällä, ovat kirjoittaneet. Löytääksesi tiettyjä asioita, sinun on täytynyt olla siellä...
18 lokakuun 2018 - 10:22
Helena sanoo:
Tietenkin joitakin asioita voi kirjoittaa työpöydältä käsin, mutta jatkossa odotan yleensä, että kirjoittajalla on jonkin verran omaa kokemusta tarjottavana ...
18 lokakuun 2018 - 12:47
Anna / Boihusbil sanoo:
Minusta sillä on merkitystä, millaista blogia/artikkelia luen.
Oletan, että kun luen blogia, se on kirjoittajan oma kokemus (muuten asiayhteys mainitaan selvästi). Kun luen artikkelin sanomalehdestä tai verkkolehdestä, odotan, että se on tutkittu. Sillä, onko se tehty paikan päällä vai muuten, ei ole minulle merkitystä. Kunhan se antaa minulle sen, mitä odotin. En voisi koskaan kirjoittaa paikasta, jossa en ole käynyt, koska minun on kirjoitettava omasta näkökulmastani.
18 lokakuun 2018 - 10:23
Helena sanoo:
Tietenkin on mahdollista tehdä tutkimusta kotoa käsin ja keksiä jotain hyvää. Mutta itse luen mieluummin sellaisen henkilön kirjoittamia raportteja, joka on ollut paikalla.
18 lokakuun 2018 - 12:49
Daniel | FlyingDryden sanoo:
Jokainen voi tehdä työpöytämatkoja. Muutama vuosi sitten oli eräs matkailu-Youtuber, joka "matkusti" ympäri maailmaa. Asetti kotonaan taustalle eri paikkoja maailmasta ja pyöritti Instagram-kuvia sillä tavalla. Taisivat lopulta paljastaa kaiken (tai jos joku paljasti kaiken). Eli kyllä, matkustaminen on mahdollista...
...mutta pidän enemmän sellaisten ihmisten teksteistä ja kuvista, jotka ovat todella olleet paikalla.
18 lokakuun 2018 - 11:27
Helena sanoo:
Haha, ilmeisesti voit tehdä niin! Mutta olen samaa mieltä kanssasi, luen mieluummin sen, mitä joku on kirjoittanut, joka on ollut siellä.
18 lokakuun 2018 - 12:50
Ditte sanoo:
Olen täysin samaa mieltä ajatuksistasi. Kirjoittaminen paikasta, jossa ei ole käynyt, tuntuu "oudolta". Mitä hyötyä siitä on. Ja jos haluaa tienata rahaa, siihen on muitakin tapoja.
Jos esimerkiksi kirjoitat maailmanperintökohteista yleensä ja liität sen yhteen kohteeseen, jossa olet juuri käynyt, se on yksi asia. Mutta minun mielestäni en voi kirjoittaa paikasta, jossa en ole käynyt.
Kirjoittaminen matkan jälkeen on yksi asia, sillä joskus matkakohteessa/matkalla vietetty aika on täynnä muita asioita.
On hyvä, että puututte tähän asiaan.
Saan yleensä tietoa eri tavoin ja myös kirjojen, internetin, ystävien, matkailutoimistojen mutta myös blogien kautta, joista voi saada paljon tietoa - On tärkeää, että ne ovat omia kokemuksia matkakohteista.
18 lokakuun 2018 - 16:39
Helena sanoo:
Minun olisi myös hyvin vaikeaa kirjoittaa matkakohteesta, jossa en ole käynyt. Maailmanperintöesimerkissä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Mitä voi varmasti soveltaa muihinkin esimerkkeihin.
19 lokakuun 2018 - 7:57
Ditte sanoo:
Mietin, onko pitkä kommenttini kadonnut....
Joka tapauksessa olen täysin samaa mieltä. En voi kirjoittaa uudelleen. Minusta on erittäin tärkeää, että on käynyt paikassa, josta kirjoittaa, jos se on matkakohde...
18 lokakuun 2018 - 16:41
Helena sanoo:
Kommenttiasi ei poistettu Ditte! Meidän on nyt tarkistettava kaikki kommentit ennen niiden hyväksymistä.
19 lokakuun 2018 - 7:58
GeddFish sanoo:
Voin lukea matkafaktoja netistä.
Mutta jos haluan lukea matkaraportin, haluan, että bloggaaja on todella käynyt siellä ja ottanut omia kuviaan ja kommentoinut niitä henkilökohtaisesti.
Kuvatoimiston kuvaa voi mielestäni käyttää unelmakuvana tai yksittäisenä elementtinä, jos se on jotakin, mitä itse kaipaa.
Rakastan matkablogiasi 😀 Mukavaa iltaa!
18 lokakuun 2018 - 18:38
Helena sanoo:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että joskus voi käyttää lainattuja kuvia (niin mekin teemme). Ja kiitos mukavasta kommentista blogistamme! 🙂 Mukavaa viikonloppua!
19 lokakuun 2018 - 7:59
Britt-Marie Lundgren sanoo:
Erittäin hyvä viesti, josta olemme täysin samaa mieltä. Faktoja löytyy monista paikoista, mutta henkilökohtaiset vinkit blogeissa ja artikkeleissa haluamme ihmisiltä, jotka ovat olleet siellä ja kokeneet.
Monia hyviä kommentteja tuli junassa luettavaksi matkalla töistä kotiin.
18 lokakuun 2018 - 18:59
Helena sanoo:
Eikö olekin hauskaa lukea kaikkia kommentteja? 🙂
19 lokakuun 2018 - 8:00
4000milj. sanoo:
Lyhyt vastaus on "ei, ei tarvitse". 🙂
Voit tunnistaa nämä artikkelit jo kaukaa. Niin tylsiä ja tylsiä.
Ja sääliksi käy kirjoittajia, luulisin. Aistii tiettyä epätoivoa ja hyvin vähän halua.
18 lokakuun 2018 - 19:47
Helena sanoo:
Hyvin kuvattu, kyllä se on tylsää ja tylsää. Mielestäni kirjailijat yleensä ovat päätyneet tylsään tilanteeseen, jossa hyvästä työstä on vaikea saada palkkaa.
19 lokakuun 2018 - 8:01
BP sanoo:
En oikeastaan lue matkakertomuksia sanomalehdistä, vaan luotan erinomaiseen blogiisi ja muutamiin muihin.
Sanomalehtimaailma on todella muuttunut viimeisten 10-20 vuoden aikana. Enää ei ole varaa lähettää toimittajaa ja valokuvaajaa eri paikkoihin ja kirjoittaa "oikeita" raportteja. Se on mielestäni sääli.
Jos luen matkakertomuksia, minua häiritsevät eniten kuvat, jotka ovat peräisin kuvatoimistoista, joista niitä voi ladata ilmaiseksi. Blogissa asia on aivan eri. Käytät myös esimerkiksi Pixabayn kuvia. Mutta vakavasti otettavan lehden pitäisi varmaan ostaa kuvat "oikeasta" kuvatoimistosta, jossa ne kyllä maksavat hieman, mutta se on mielestäni vakavampaa.
18 lokakuun 2018 - 21:18
Helena sanoo:
Se, mitä sanot, on hyvin totta. Sanomalehtien maailma on muuttunut. Ehkä muutos on luonnollista, mutta on surullista, jos se tarkoittaa, ettei kukaan halua maksaa hyvistä jutuista. On totta, että käytämme joskus Pixabayn kuvia, ja ne ovat ilmaisia. Se auttaa tietysti joissakin tilanteissa. Mielestäni sanomalehtien pitäisi käyttää Shutterstockia ja vastaavia maksullisia kuvatoimistoja useammin.
19 lokakuun 2018 - 8:04
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Mutta hyvänen aika! En ole koskaan ajatellut, että se voisi olla tuollaista! En voi mitenkään kuvitella, että itse tekisin jotain sellaista ja antaisin lukijan uskoa, että olin paikalla. Todella noloa!
Mutta nyt ymmärrän hieman paremmin. Olen miettinyt viime aikoina, että sanomalehtien matkakertomukset ovat jotenkin niin outoja. Niissä ei ole mitään sisältöä, niissä ei ole mitään sisältöä matkakohteesta. Luettuani olen tuntenut, että "mutta hetkinen, mitä minä opin tästä matkakohteesta?". Tavallaan. Kiitos siis tästä oivalluksesta!:-)
Halauksia Lena
19 lokakuun 2018 - 6:18
Helena sanoo:
Kyllä, näin on valitettavasti käynyt. Kirjoittaja ei ehkä valehtele ja kirjoita, että hän on käynyt kyseisessä kohteessa, mutta jos lukee artikkelin, jossa on "parhaita vinkkejä" tietystä matkakohteesta, melkein odottaa, että se ...
19 lokakuun 2018 - 8:06
Lena Walesissa sanoo:
Paljon mielenkiintoisempaa on, jos kirjoittava henkilö todella asuu maassa ja/tai on käynyt itse kyseisissä paikoissa, kuten minä olen tehnyt kaikessa kirjoittamassani, ja kaikki kuvat ovat omia.
20 lokakuun 2018 - 12:53