Koronavirus riehuu Kiinassa, ja globaalissa maailmassa tartuntataudit voivat levitä nopeasti ympäri maailmaa. Parhaimmillaan vahinko saadaan tehokkaasti hallintaan, pahimmillaan se etenee kuin dystooppinen amerikkalainen elokuva. Mitä mieltä sinä olet, uskaltavatko ihmiset nyt matkustaa Aasiaan?
Sisällysluettelo
Coronavirus
Keski-Kiinan Hubein maakunnassa sijaitsevasta Wuhanista peräisin olevan uuden koronaviruksen taudinpurkaus on parhaillaan käynnissä. Suurin osa vahvistetuista tapauksista on todettu Wuhanissa. Tapauksia on vahvistettu myös useissa muissa kaupungeissa Kiinassa sekä useissa muissa maissa.
Coronaviruksen leviäminen
Euroopan tautien ehkäisy- ja valvontakeskuksen (ECDC) viimeisimmän päivityksen (31. tammikuuta) mukaan yli 9 800 uutta koronavirus 2019-nCoV-tapausta on diagnosoitu ja 213 ihmistä on kuollut tartunnan seurauksena.
Kaikki tähänastiset kuolemantapaukset (raportoitu 31. tammikuuta) ovat tapahtuneet Kiinassa. Suurin osa tapauksista Kiinan ulkopuolella on esiintynyt muualla Aasiassa (Japanissa, Thaimaassa, Singaporessa jne.), mutta vahvistettuja tapauksia on vain 10-15 per maa. Yksittäisiä tapauksia on ollut myös Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja useissa Euroopan maissa. Eilen vahvistettiin ensimmäinen koronavirustapaus Ruotsissa.
Nämä tiedot ovat tietysti pian vanhentuneita, mutta voit lukea jatkuvia päivityksiä osoitteessa Kansanterveysviranomaiset ja ECDC:n verkkosivusto.
Muiden kuin välttämättömien matkojen välttäminen Hubein maakunnassa
Ulkoasiainministeriö (MFA) kehottaa välttämään muita kuin välttämättömiä matkoja Hubein maakuntaan Kiinassa. Ruotsin kansanterveysviraston ja Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan suurin osa todistusaineistosta viittaa tällä hetkellä siihen, että viruksen tarttuminen edellyttää läheistä kontaktia ihmisten välillä. Ulkoministeriön päätös perustuu laajempaan tilannearvioon.
Lentojen peruutukset
SAS peruuttaa kaikki Kiinan-lennot koronaviruksen vuoksi. Tässä yhteydessä SJ päättää palauttaa kaikki junaliput lennoille ja lennoilta, joita matkustajat eivät voi käyttää.
Mistä löydän tietoa koronaviruksesta?
Monet sanomalehdet kirjoittavat tällä hetkellä koronaviruksesta, ja se on ihan oikein, mutta pitäisikö ihmisten huolia käyttää hyväksi voiton tavoittelussa? Yksi suurimmista verkkolehdistä kirjoitti (suurin piirtein): "Suunsuojukset eivät auta - mutta tämä auttaa". Artikkelin lukeminen vaati tilaajan liittymistä ja maksamista. Aika rumaa, eikö olekin?
On totta, että tavalliset naamarit eivät auta, mutta käsien pesu ja kasvojen tai silmien kaivelematta jättäminen auttavat. Jos haluat vielä enemmän maksutta tiedot löytyvät osoitteesta Kansanterveysviranomaiset.
Uskallatko nyt matkustaa Kiinaan?
Jos noudatat UD:n neuvoja, sinun ei pitäisi toistaiseksi matkustaa Hubein maakuntaan. Hubei sijaitsee Keski-Kiinassa, Pekingin eteläpuolella ja Shanghain länsipuolella. Kiina on valtava, eikä koko maata koskevia neuvoja ole annettu, mutta ihmisiä on sairastunut myös muualla Kiinassa, emmekä tietenkään tiedä, miten se kehittyy.
Henkilökohtaisesti en ehkä ole kovin innostunut Kiinasta juuri nyt, mutta odottaisin mieluummin, kunnes asiat rauhoittuvat tai kääntyvät. Mitä mieltä te olette?
Uskallatko nyt matkustaa Aasiaan?
Muualla Aasiassa vahvistettuja tapauksia on paljon vähemmän eikä kuolemantapauksia ole toistaiseksi sattunut. Eniten vahvistettuja tapauksia on Japanissa (14 tapausta), Thaimaassa (14 tapausta) ja Singaporessa (13 tapausta). Henkilökohtaisesti en olisi juuri nyt kovin huolissani muusta Aasiasta, mutta pitäisin tilanteen kehittymistä silmällä. Mitä mieltä sinä olet?
Minne luulet koronaviruksen olevan menossa?
Mitä luulet, että koronavirukselle tapahtuu? Loppuuko sen leviäminen pian vai tuleeko vielä suurempi epidemia?
Tietoa koronaviruksesta
- Oire: Hengitystieoireet, kuume ja yskä. Useimmat ihmiset eivät sairastu vakavasti, mutta jotkut saavat vakavampia oireita ja kuolevat.
- Itämisaika: 2-14 päivää
- Rokote: Ei saatavilla
- Hoito: Hoidossa keskitytään elinten, kuten keuhkojen ja munuaisten, toiminnan tukemiseen.
Tartunnan leviäminen ja suojautuminen
- Näin tauti tarttuu: Kosketuksen kautta tartunnan saaneiden ihmisten kanssa tai yskimisen ja aivastelun kautta.
- Näin tauti ei tartu: Vastaavista aiemmista tautitapauksista saadut kokemukset osoittavat, että virukset eivät tartu pakettien tai postin välityksellä.
- Leviämisriski Ruotsissa: Arvioidaan tällä hetkellä erittäin alhaiseksi.
- Näin suojelet itseäsi: Pese kädet tai käytä käsihuuhdetta, vältä kosketusta tartunnan saaneiden ihmisten kanssa, älä koske kasvoihin tai silmiin. Naamarit eivät suojaa.
Helena alkaen Finland sanoo:
Lähdemme Krabiin 18. helmikuuta, jos tilanne ei heikkene radikaalisti. Thaimaa on vielä melko rauhallinen, mutta eihän sitä koskaan tiedä ...
01 toukokuuta 2020 - 8:55
Helena sanoo:
Hyvää matkaa! Matkustaminen on luultavasti täysin kunnossa! Mutta tietysti tilannetta pitää seurata, ettei se yhtäkkiä muutu radikaalisti. Minä ajattelisin samalla tavalla.
01 toukokuuta 2020 - 17:10
Liniz matkailu sanoo:
Ugh niin kauhea virus!!!! Tuntuu epämukavalta luulen!
Mukavaa viikonloppua
Halaukset
01 toukokuuta 2020 - 9:21
Helena sanoo:
Kuinka epämiellyttävää onkaan nopeasti leviävät tartuntataudit!
01 toukokuuta 2020 - 17:10
Ditte sanoo:
En usko, että voit koskaan täysin suojata itseäsi, enkä ole lainkaan huolissani tartunnan saamisesta.
Asuimme Kiinassa sikainfluenssan aikana, eikä silloinkaan oltu oikeastaan koskaan huolissamme, ja kaikkialla toteutettiin monia toimenpiteitä. Kaikissa Pekingin kouluissa tarkistettiin kuume joka aamu ja samoin lentokentillä. Jos kuume oli yli 37,5, muistaakseni se oli yli 37,5, saatettiin tehdä ylimääräisiä tarkastuksia ja ottaa näytteitä.
Matkustimme myös paljon Aasiassa, joten emme olleet kovin huolissamme. UD:n sivuja on hyvä seurata, jos haluaa perua tai varata matkan uudelleen.
WHO:lla on myös hyvä verkkosivusto, jota voi seurata ja josta saa nopeasti tietoa. Juuri nyt pitäytyisin ehkä Kiinasta ja Wuhanin ympärillä olevista alueista, mutta en Aasiasta maanosana. Monet vaarat vaanivat Ruotsissa muulla tavoin.
01 toukokuuta 2020 - 9:40
Helena sanoo:
Kaikkialla on aina vaaroja, eikä kaikesta voi olla koko ajan huolissaan. Samalla ei pidä ottaa turhia riskejä, joten on hyvä pitää tilannetta silmällä.
01 toukokuuta 2020 - 17:11
Monica sanoo:
Olemme kaikki erilaisia ja teemme erilaisia riskinarviointeja. Useimmat ihmiset päättävät olla huolehtimatta ja ajattelevat, ettei heidän pitäisi joutua paniikkiin. Mielestäni meidän pitäisi yrittää olla mahdollisimman realistisia. Sen sijaan, että laskemme Kiinan ulkopuolisissa maissa (toistaiseksi) esiintyviä melko vähäisiä tapauksia, meidän on tarkasteltava sitä, että WHO on nyt julistanut tilanteen maailmanlaajuiseksi terveysvaaraksi. Nopean ja hallitsemattoman leviämisvauhdin vuoksi kukaan, sanokaamme, että kukaan ei tiedä, miten asia kehittyy. Virus leviää eksponentiaalisesti - jokaisen tartunnan saaneen henkilön arvioidaan tartuttavan kolme muuta. Tämä on salakavalaa, koska itämisaika on pitkä ja ihmiset saavat tartunnan ilman oireita. Et myöskään tiedä, kuinka vakavasti sairastut, jos sairastut. On todisteita siitä, että ihmisiä kuolee. Henkilökohtaisesti en lähtisi nyt mihinkään päin maailmaa, ellei se olisi välttämätöntä. Miksi altistua väkijoukoille lentokentillä, istua ahtaasti lentokoneissa, joissa ei oikeastaan tiedä tai voi olla varmoja siitä, etteivät kaikki ympärillä olevat ihmiset ole saaneet tartuntaa? En matkustaisi mihinkään sellaiseen maahan, jossa ei ole tehokkaita torjuntavalmiuksia tai riittäviä terveydenhuoltoresursseja. On naiivia ajatella, että käsien peseminen muutaman päivän välein ja kasvojen koskettamatta jättäminen auttaisi. Tämä on kosketus- ja ilmateitse tarttuva tartunta - näkymätön! Mutta tämä olen minä ja minun ajatukseni. Ajattelen prepperin termein myös muissa yhteyksissä yrittämättä liioitella, joten mahdollisen "vaellushimoni" olin laittanut nyt hyllylle. Maailma on loppujen lopuksi edelleen olemassa ja on luultavasti hauskempaa käydä ilman ihmisiä, joilla on naamarit kaikkialla!
01 toukokuuta 2020 - 9:44
Helena sanoo:
Tietenkin me kaikki teemme erilaisia riskinarviointeja. Se on hieman mielenkiintoista. Monissa matkakohteissa liikenne on vaarallisinta, mutta usein on aivan muita asioita, joista voi olla huolissaan... On aina tasapainoilua sen välillä, että ei ole liian huolissaan, mutta ei myöskään halua altistaa itseään holtittomalle vaaralle. Ja tietysti me kaikki vedämme tuon rajan hieman eri tavalla, ja varmasti eri tavalla myös erityyppisten vaarojen kohdalla.
01 toukokuuta 2020 - 17:14
4000milj. sanoo:
Helena, on hyvä, että kirjoitat tästä asiasta, koska tunnet kansanterveyden ja osaat arvioida tietoja.
Kiinaan en lähtisi, se olisi hieman epämiellyttävää, mutta muualle Aasiaan en epäröisi mennä.
Olen myös sitä mieltä, että yleisenä syynä kotiin jäämiseen juuri nyt on se, ettei viruksen leviämistä edistetä. Pikemminkin kuin pelko oman itsensä vuoksi.
01 toukokuuta 2020 - 9:46
Helena sanoo:
Hyvä huomio siitä, että et halua edesauttaa viruksen leviämistä edelleen. Tavallista flunssaa vastaan voi rokottaa, mutta tätä flunssaa vastaan ei. Tietenkin jotkut ihmiset sairastuvat todennäköisemmin vakavasti kuin toiset.
01 toukokuuta 2020 - 17:15
Mickey sanoo:
Lähden Vietnamiin 8. helmikuuta. On todennäköisempää joutua työtapaturmaan kuin tavata tartunnan saanut henkilö.
01 toukokuuta 2020 - 10:18
Helena sanoo:
On vaarallista elää, yleensä ... Hyvää matkaa!
01 toukokuuta 2020 - 17:16
Eva - Ihmiset kadulla sanoo:
Hieno viesti! No, en ole nyt erityisen innostunut matkustamaan Kiinaan. Se on sitten joku toinen kerta siinä tapauksessa.
Seuraava matkamme on Havaijille huhtikuun alussa, joten on mielenkiintoista seurata kehitystä leviämisen myötä. Sormet ristissä, että se pysähtyy nopeasti ...
01 toukokuuta 2020 - 12:01
Helena sanoo:
Kyllä, Kiinassa voi käydä paremmin toiseen aikaan, jos voit valita. Havaiji kuulostaa ihanalta! Pidämme tietysti peukkuja, että tämä lopetetaan nopeasti!
01 toukokuuta 2020 - 17:17
Lumet sanoo:
Kun sikainfluenssa puhkesi, vallitsi melkein hysteria, mikä ei ole koskaan hyvä asia. Minusta ei pitäisi olla kauhuissaan, mutta voi olla järkevää toimia maalaisjärjellä. Juuri nyt en matkustaisi Kiinaan.
01 toukokuuta 2020 - 14:42
Helena sanoo:
No, se on tasapaino, jota yrität löytää ...
01 toukokuuta 2020 - 17:17
Marian muistelmat sanoo:
Jos lennot Kiinaan perutaan, minun on mielestäni toistaiseksi valittava jokin muu matkakohde. Jos olisin jo varannut matkan johonkin paikkaan Kiinassa, jota odotin kovasti, ja lento menisi tavalliseen tapaan, olisin ehkä lähtenyt, jos kyseessä ei ole alue tai kaupunki, jossa on huomattavan paljon tartunnan saaneita ihmisiä. Mutta Kiina ei ole ollenkaan mukana missään matkasuunnitelmissa, joten onneksi minun ei tarvitse ottaa siihen kantaa 🙂 Thaimaa yms. ei ollut minua tällä hetkellä huolettanut, siellä on jo useita muita tauteja, joiden riski on mielestäni suurempi, että niihin voi sairastua siellä (ruokamyrkytys, salmonella, dengue jne.). Bloggasin tänään myös lyhyesti Coronasta, mutta en läheskään yhtä informatiivisesti ja hyvin kirjoitettuna kuin sinun blogissasi 🙂 .
01 toukokuuta 2020 - 16:00
Helena sanoo:
Tällä hetkellä on varmasti muita tauteja, joihin sairastuminen on todennäköisempää esimerkiksi Thaimaassa. Silloin pitää seurata kehitystä. Tutustun kyllä blogiisi! 🙂
01 toukokuuta 2020 - 17:19
Monica sanoo:
Haluan vain lisätä, että edellinen viestini perustuu siihen, että muutin juuri takaisin Ruotsiin kymmenen Ranskassa vietetyn vuoden jälkeen. Heillä on täysin erilainen lähestymistapa ja varautuminen erityyppisiin katastrofeihin - tartuntoihin, tulviin, lakkoihin ja tulipaloihin. Tämä tapahtui kahden maailmansodan jälkeen, joista Ruotsilla ei ole minkäänlaista kokemusta. Siksi seuraan edelleen ranskalaisia ja amerikkalaisia/brittiläisiä tiedotusvälineitä saadakseni paremman kuvan todellisuudesta sekä tietenkin ruotsalaisia tiedotusvälineitä. Ja voin sanoa, että ruotsalainen media on paljon "vaisumpi", yleisesti ottaen kaikki on vain vähättelyä ja sen varmistamista, ettei paniikkia synny. Kansainvälisestä näkökulmasta katsottuna he näkevät tämän kaiken aivan eri tavalla. Raportoidaan täysin WHO:sta ja sen arviosta, päivitetään tilannetta tunneittain, puhutaan riskeistä ja siitä, että yhä useammat maat (Ruotsia lukuun ottamatta) tuovat kansalaisiaan kotiin erikoislentokoneilla ja laittavat heidät 14 päivän karanteeniin kotimaassaan. Yhdysvallat on nyt sulkenut rajansa Kiinassa käyneiltä ihmisiltä, ja useimmat lentoyhtiöt (nyt myös SAS) ovat lopettaneet lentonsa Kiinaan. Ulkomaisissa tiedotusvälineissä näytetään kuvia tyhjistä aavekaupungeista, desinfiointia, lääkäreiden lausuntoja ja ihmisiä, jotka eivät ole paniikissa vaan tietävät, mistä on kyse. Olen ymmälläni ruotsalaisten asenteesta - ikään kuin kyse olisi siitä, että voi valita, kun sinne ei enää edes pääse? No, eihän se nyt tunnu hyvältä? Nyt Ruotsin kansanterveysvirasto on vihdoin pyytänyt hallitusta luokittelemaan tilanteen sosiaalisesti vaaralliseksi - ehkäpä ruotsalaisetkin tajuavat, että tämä tarttuu kauas Kiinan rajojen ulkopuolelle, että matkustamisen, erityisesti väkijoukkojen ja lentokoneiden kanssa on syytä olla varovainen, eikä vain Aasiaan juuri nyt?
01 toukokuuta 2020 - 16:19
Helena sanoo:
Olen samaa mieltä siitä, että voi olla hyvä saada uutisia useista lähteistä! WHO:lla on myös hyvää tietoa, olen samaa mieltä, sain WHO:n verkkosivuilta neuvoja esimerkiksi käsien pesusta.
01 toukokuuta 2020 - 17:31
BP sanoo:
Aasia ei ole koskaan oikein kiinnostanut minua, lukuun ottamatta Japania ja ehkä Vietnamia. Mutta juuri nyt olisi mielestäni typerää ottaa riski.
Mielestäni Kiina on tehnyt loistavaa työtä leviämisen hillitsemisessä ja koko tilanteen hoitamisessa avoimesti, mitä en olisi uskonut sen koskaan osoittavan.
Useimmat lentoyhtiöt ovat lopettaneet matkustamisen Kiinaan ja Kiinasta, ja maa on asetettu karanteeniin. Vaikka olisitkin varannut matkan, et (onneksi) pääse enää maahan.
01 toukokuuta 2020 - 17:38
Helena sanoo:
Kiina on vaikuttava, sillä se toteuttaa suuria asioita lyhyessä ajassa, kun me muut olemme niin sanotusti jäljessä ...
03 toukokuuta 2020 - 7:20
Herra Johan sanoo:
Tähän voi olla syynsä, sillä kaikki on keskitetty, ja sitä kutsutaan kommunismiksi. Tämä on ainoa kerta, kun se on hyvä.
04 toukokuuta 2020 - 11:24
Ulf Bergman sanoo:
Olisi typerää ottaa riski, -
Ettekö te lue tai kuule tai näe?
Etkö ole Dummyssa?
01 toukokuuta 2020 - 20:03
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi. Olemme viitanneet tilanteeseen (31. tammikuuta) ja pyytäneet kommentteja ja ajatuksia tästä.
03 toukokuuta 2020 - 7:21
Veiken sanoo:
Käännän kysymyksen ympäri:
Jos joku sairastuu koronavirukseen Kiirunassa. Uskaltaisitko jäädä Ruotsiin?
02 toukokuuta 2020 - 2:11
Helena sanoo:
Tietenkin on aina mielenkiintoista kääntää kysymykset toisinpäin! (Vaikka ei ehkä olekaan niin helppoa lähteä kotimaasta kuin olla matkustamatta tiettyyn paikkaan.)
03 toukokuuta 2020 - 7:22
Mustat sanoo:
Menee (5 Pers) Wietnam 29/2, unelma matka jollekin saarelle ilmeisesti 2 v, tuntuu niin siellä, mutta me menemme, samaa mieltä, joka oli menossa sinne 8/2 ...
02 toukokuuta 2020 - 10:10
Helena sanoo:
Hyvää matkaa! Toivottavasti asiat rauhoittuvat ja matkalla on hyvä olla!
03 toukokuuta 2020 - 7:23
Carl Bergfors sanoo:
Olen samaa mieltä Monican kanssa.
Joku lähipiirissäni, joka matkustaa Aasiaan, ei pidä sitä vakavampana kuin flunssaa.
Odottamattomalta ei voi koskaan suojautua. Mutta jos tietää, että jotkut sairastuvat ihmiset haukkovat henkeä tai heidän munuaisensa tuhoutuvat ja 3% kuolee, pidän sitä laskelmoituna riskinä, ja miksi ottaa se, jos se voidaan välttää?
02 toukokuuta 2020 - 20:52
Helena sanoo:
Ikävää siinä on se, että se leviää nopeasti, eikä rokotetta ole olemassa.
03 toukokuuta 2020 - 7:26
Charlotta sanoo:
Hei!
Tyttäreni ja hänen ystävänsä lähtevät huomenna reppureissaamaan Aasiaan, alkaen Thaimaasta. Olen tuntenut oloni turvalliseksi, kunnes eilen kaksi infektioiden torjunnan asiantuntijaa esiintyi SVT:ssä ja sanoi, että Thaimaahan lähteminen on kyseenalaista. Mistä löydän lisätietoa tästä asiasta?
03 toukokuuta 2020 - 7:41
Helena sanoo:
Hei Charlotta! Thaimaassa on tällä hetkellä 19 sairastunutta ihmistä (ja useimmat sairastuneet eivät sairastu vakavasti), joten siitä näkökulmasta katsottuna se on erittäin vähän monien miljoonien ihmisten väestössä. Mutta en tietenkään voi kommentoida kehitystä. Tässä muutamia hyviä tietosivustoja:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases
https://www.who.int/health-topics/coronavirus
03 toukokuuta 2020 - 7:55
Monica sanoo:
Jos tämä tuntuu sinusta vielä vähäpätöiseltä, kannattaa ehkä yrittää katsoa tämän illan Agenda SvtPlay-ohjelmasta. Juuri sitä, mitä olen yrittänyt selittää, sanovat nyt kokeneet ruotsalaiset professorit. Tämä virus leviää edelleen - erityisesti Aasian naapurimaihin, kuten Thaimaahan ja Vietnamiin. Kukaan heistä ei matkustaisi sinne nyt, eikä turhaan kävisi lentokentillä tai nousisi lentokoneeseen, jonka määränpää on ulkomailla. Juuri nyt on myös kerrottu, että ranskalaisessa lentokoneessa, joka toi kotiin 250 EU-kansalaista, mukaan lukien 11 ruotsalaista, 20 matkustajalla on ollut merkkejä tartunnasta. Kaikki maat Ruotsia lukuun ottamatta pitävät kotiutettuja kansalaisiaan karanteenissa 14 päivän ajan. Ruotsissa ihmisiä kannustetaan jäämään vapaaehtoisesti kotiin! Samaan aikaan Arlandan lentokentälle laskeutuu viikoittain useita kiinalaisia lentokoneita ilman mitään erityisiä matkustajatarkastuksia. Muut maat, Yhdysvallat mukaan lukien, sulkevat rajansa!!!!
02 toukokuuta 2020 - 23:32
Helena sanoo:
Hei Monica! En tiedä, oletko sitä mieltä, että olemme kirjoittaneet triviaalilla tavalla, vai tarkoitatko yleisemmin? En koe itseäni pitäväni tätä mitenkään vähäpätöisenä. Viittasimme tilanteeseen (31. tammikuuta) ja pyysimme kommentteja ja pohdintoja. Erittäin mielenkiintoista lukea kaikkien kommentteja ja ajatuksia. Kiitos siis siitä!
03 toukokuuta 2020 - 7:29
Monica sanoo:
Ei, en tietenkään tarkoittanut sinun tapaasi kuvata tätä. Tänään, vain muutama päivä sen jälkeen, kun olet kirjoittanut täällä kommentteja mm. siitä, että Thaimaahan matkustaminen ei olisi erityisen riskialtista, kuulostaa ihan erilaiselta. Varsinkin sen Agenda-jutun jälkeen, johon viittasin ja jossa kaksi erittäin asiantuntevaa asiantuntijaa suhtautui siihen epäilevästi. Toinen heistä jopa lentäisi Euroopan ulkopuolelle tässä tilanteessa! Nämä ihmiset tietävät, mistä puhuvat - he sanovat nyt yksimielisesti, että tilannetta ei voida arvioida täydellisesti ainakaan kuukauteen.
04 toukokuuta 2020 - 9:42
Helena sanoo:
Kyllä, tilanne voi tietysti muuttua koko ajan. Siksi on tärkeää päivittää itsensä ja tarkistaa viimeisin tilanne.
04 toukokuuta 2020 - 20:24
Riitta sanoo:
Hei !varattu kuukauden matka Thaimaahan 18/2-16/3 kotiin, voiko maa pysäyttää lennon kotiin?Corona-virustartunnan vuoksi?
03 toukokuuta 2020 - 15:19
Helena sanoo:
Sitä on vaikea kuvitella. He lensivät juuri ruotsalaisia kotiin Wuhanista. Ja Thaimaahan ei ole mitään neuvontaa. Mutta en tietenkään tiedä, miten asiat kehittyvät. Ruotsin kansanterveysvirastosta löytyy tietoa ja kysymyksiä ja vastauksia matkustamisesta: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
03 toukokuuta 2020 - 18:20
Maria Jonsson sanoo:
Katsoin eilen Agendan ja ajattelin, että nyt tulee paljon kysymyksiä. Tyttäreni on lähdössä Thaimaahan 2 viikon päästä ja ei tuntunut hyvältä saada sitä tietoa Agendasta. Jos on sopimatonta lähteä, haluaisin että UD (onko se hyvin että on tuo toiminto?) lähtee mukaan. Jos nyt peruu, niin ei saa rahoja takaisin?
03 toukokuuta 2020 - 20:53
Helena sanoo:
Hei Maria! Kyllä, olet aivan oikeassa. UD neuvoo vain Hubein maakuntaa vastaan (ainakin juuri nyt kun kirjoitan). UD:n tiedot Kiinasta näet täältä: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/kina/
03 toukokuuta 2020 - 20:59
Helena sanoo:
Ja täältä löydät ajantasaista tietoa Thaimaasta: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/thailand/
03 toukokuuta 2020 - 21:00
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Kyllä, hitto vie, miten epämiellyttävää se onkaan! En haluaisi ottaa riskiä mennä sinne. Nyt se on tullut myös Ruotsiin, joten se tuntuu riittävän "jännittävältä" muutenkin!
Halauksia Lena
04 toukokuuta 2020 - 6:30
Helena sanoo:
Tartuntataudit ovat tietenkin epämiellyttäviä, varsinkin kun niiden leviämistä ei voi hallita.
04 toukokuuta 2020 - 20:25
musta keittiön sekoitushana sanoo:
Lähdemme huomenna Thaimaahan, ja se on vähän hankalaa.
On surullista, kun tuhlaat niin paljon rahaa.
05 toukokuuta 2020 - 14:35
Monica sanoo:
Monien muiden tässä tilanteessa vaikeasti arvioitavien asioiden ohella meidän pitäisi mielestäni ottaa huomioon se, mitä Agenda-asiantuntijat huomauttivat. Jos matkustatte Euroopan ulkopuolisiin maihin, joissa on tartuntariski, ja tartunta tapahtuu, näiden maiden terveydenhuoltojärjestelmät ovat hyvin kireällä. Jos sairastut itse, on vaarana, ettet saa riittävää hoitoa. Tilanne voi huonontua nopeasti, ja myös maasta poistuminen voi olla vaikeaa. Kuten eräs professori sanoi: "sinunkin pitäisi voida tulla kotiin". Yleinen asenne on, että esimerkiksi Thaimaahan suuntautuvia matkoja kannattaa odottaa useita viikkoja ennen kuin varaa...
04 toukokuuta 2020 - 9:52
Helena sanoo:
Kyllä, voit odottaa varausta. Monet ovat kuitenkin jo varanneet liput Aasiaan, ja koska Kiinan ulkopuolella ei ole matkustusneuvontaa, et saa rahojasi takaisin. Se on siis vaikeampi päätös kuin vain odottaa lipun varaamista.
04 toukokuuta 2020 - 20:27
I Monica sanoo:
Sairaita hoitaneen ja tapahtumia ymmärtävän lääkärin ensimmäiset raportit joulukuussa vaiennettiin tässä diktatuurissa, mutta hän jatkoi tiedottamista, ja salainen poliisi kävi hänen luonaan uhkaillen häntä. Hän sairastui pian itsekin. Me tiedämme vain vähän siitä, mitä on tapahtunut, mutta nyt se vaikuttaa maahan niin paljon, että he itse ovat alkaneet pelätä. Heidän taloudestaan ja entisestä suurlähettiläästä täällä on tullut täysin hiljainen. Ruotsalaiset ovat myös todistaneet hygienian puutteesta, nuhaamisesta, yskimisestä ja liman sylkemisestä suoraan maan asemien lattioille odottaessaan tietoa. Samoja raportteja tulee Thaimaasta. Me täällä näemme vain naamarit ... jopa TV:n tyypit vaikuttavat naiiveilta lausunnoissaan. Silti se tuntuu sikainfluenssalta, mutta pahempi skenaario on uusi espanjantauti. Tässä maassa vainotut kristityt ovat saaneet viestejä, joiden mukaan tilanne on kriittinen. Ja heillä on vaikea kamppailu kirkossaan. Teidän on tulkittava sitä. Teidän on seurattava muita kuin ruotsalaisia tiedotusvälineitä, parempi pitää silmällä BBC:tä, saksalaisia tiedotusvälineitä, afrikkalaisia ja jopa aasialaisia tiedotusvälineitä.
04 toukokuuta 2020 - 18:31
Helena sanoo:
Kyllä, se, että he näyttävät halunneen alun perin tukahduttaa sen, on epämiellyttävää, ja se on varmasti johtanut sen leviämiseen edelleen.
04 toukokuuta 2020 - 20:28
Christine - 29°. sanoo:
Kirjoitushetkellä olen Aasiassa (Indonesiassa), enkä pidättäytynyt matkustamasta sinne. En kuitenkaan haluaisi käydä Kiinassa, ja valitettavasti meillä on siellä välilasku maaliskuun puolivälissä. Meidän on siis löydettävä ratkaisu, jolla se voidaan kiertää. Mutta koska matkaan on vielä pitkä matka, odotamme ja katsomme, miten kaikki kehittyy (on liian aikaista saada rahaa takaisin lentoyhtiöltä).
06 toukokuuta 2020 - 14:06
Mikkel alkaen Denmark sanoo:
Hei. Tässä pikainen päivitys Tanskasta. Matkustan Thaimaahan, Laosiin ja Kambodžaan muutaman viikon kuluttua. En ole mitenkään huolissani koronaviruksesta. Näyttää siltä, että tilanne on tällä hetkellä melko hyvin hallinnassa (vaikka se voi tietysti muuttua nopeasti).
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että tanskalaiset ja Tanskan viranomaiset suhtautuvat tilanteeseen yleisesti ottaen rauhallisesti. Tanskan ulkoministeriö varoittaa ainoastaan matkustamasta Kiinaan ja Hubein maakuntaan. Pidämme siis peukkuja, että matkustaminen muualle Aasiaan pysyy turvallisena.
13 toukokuuta 2020 - 11:19
Yam sanoo:
Eräs työntekijäni on ollut Thaimaassa kaksi kuukautta, ja hän lentää kotiin 3. maaliskuuta välilaskun kautta Venäjälle.
Voiko Venäjä pysäyttää nämä pysähdykset ja mikä on Venäjän tämänhetkinen tilanne?
27 toukokuuta 2020 - 14:02