Matkustamiseen liittyy aina riskejä, myös muina kuin korona-aikoina. Voit joutua onnettomuuteen, myrkyllisen eläimen puremaksi, ryöstäjien kimppuun tai saada trooppisen taudin. Juuri nyt tietysti koronaviruksen tartuntariski on useimpien ihmisten mielessä. Emme todellakaan halua vähätellä ongelmaa tai riskejä. Mutta entäpä se, onko koronaviruspaniikki liioiteltua?
Sisällysluettelo
Coronaviruksen kehittyminen
Uusi koronavirus, Covid-19, on luokiteltu sosiaalisesti vaaralliseksi taudiksi, ja se on tällä hetkellä (6. maaliskuuta) vaikuttanut yli 100 000 ihmiseen maailmanlaajuisesti. Valtaosa heistä on Kiinassa, mutta myös Etelä-Koreassa, Iranissa ja Italiassa on nyt tuhansia sairastuneita. Luvut muuttuvat päivittäin, ja voit tarkistaa tämänhetkisen tilanteen täältä:
- Kansanterveysviranomaiset
- ECDC (Euroopan tautien ehkäisy- ja valvontakeskus)
- Gisand data (John Hopkinsin maailmanlaajuiset tapaukset)
Huoli coronaviruksesta?
On vaikea ennustaa tarkasti, miten virus leviää ja missä määrin sen leviäminen voidaan pysäyttää. Kaikki tartunnan saaneet eivät sairastu vakavasti, mutta virus voi olla hyvin raskas keuhkoille. Alustavien tietojen mukaan noin 1-2 prosenttia kuolee, ja vaikka selviytyisit hengissä, on olemassa riski tartuttaa joku läheisesi, joka on alttiimpi. Ei siis ole yllättävää, että monet ihmiset ovat huolissaan.
onko syytä paniikkiin?
Monet ovat huolissaan, mutta onko syytä paniikkiin? Ruotsissa on nyt (6. maaliskuuta) saanut tartunnan yhteensä 101 ihmistä. Määrä todennäköisesti kasvaa, mutta on liian aikaista sanoa, leviääkö tartunta maassa vai pysyykö tartunta suhteellisen rajallisena.
Teemme tietenkin viisaita päätöksiä, jotta vältämme tartunnan leviämisen edelleen, ja suhtaudumme tähän vakavasti. Mutta tarvitseeko meidän todella varastoida säilykkeitä useiksi kuukausiksi, koska vain hieman yli 100 ihmistä on sairastunut? Voisiko olla niin, että sanomalehdet lietsovat koronaviruspaniikkia vain siksi, että ne haluavat klikkauksia - ja siten tienaavat rahaa (maksumuurien tai katselukertaa kohden maksavien mainostajien kautta)?
Pieni näkökulma
Normaalina vuonna monet ruotsalaiset sairastuvat kausi-influenssaan ja useita satoja kuolee (olen nähnyt lukuja 200, 300-700 ja "jopa tuhat"), joista useimmat ovat iäkkäitä tai joilla on muita riskitekijöitä. Mutta panikoimmeko me, kun kausi-influenssa tulee? Ei, meillä on se tavallaan tottunut.
Koronaviruksen ja kausi-influenssan välillä on tietenkin joitakin merkittäviä eroja. Esimerkiksi COVID-19-virusta vastaan ei ole rokotetta, mikä tarkoittaa, että tartunnan leviäminen vaikuttaa useampiin ihmisiin ja että tartunnalle alttiit eivät voi suojautua samalla tavalla. On siis syytä huoleen. Mutta ehkä meidän pitäisi silti istua alas ja hengittää syvään?
Koronavirus ja riskit matkustettaessa
Ruotsin tilanne on yksi asia, mutta uskallatteko matkustaa nyt koronan aikana? Tähän kysymykseen ei ole suoraviivaista vastausta, ja se riippuu tietenkin siitä, minne matkustat, miten matkustat ja miten terveydentilasi on. Ennen kaikkea sinun on tietenkin noudatettava seuraavia ohjeita UD:n suuntaviivat, mikä tällä hetkellä (6. maaliskuuta) tarkoittaa, että sitä ei suositella:
- kaikki matkat kohteeseen Hubein maakunta Kiinassa
- muut kuin välttämättömät matkat muualle Kiinaan, Hongkongia ja Macaota lukuun ottamatta.
- kaikki matkat Iraniin
- muut kuin välttämättömät matkat Pohjois-Italiassa sijaitseville Piemonten, Ligurian, Lombardian, Emilia-Romagnan, Trentino-Alto Adigen, Valle d'Aostan, Veneton, Friuli Venezia Giulian, Marchen ja Toscanan alueille.
- muut kuin välttämättömät matkat Daegun kaupunkiin ja Gyeongbukin maakuntaan Etelä-Koreassa.
Ulkoministeriö ei kuitenkaan suosittele matkustamista kaikille alueille, joilla on tartuntariski, vaan lähinnä alueille, joilla tartuntataudin vaikutus ja taakka yhteiskunnalle on suuri. Riippumatta siitä, suositteleeko ulkoministeriö sitä vai ei, matkustajien on tehtävä omat päätöksensä matkastaan.
Suosittelemme myös seuraamaan tartuntojen leviämistä eri maissa (ks. linkit edellä) ja noudattamaan käsihygieniaa huolellisesti. Sitten on tietysti tärkeää tuntea, mikä tuntuu mukavalta.
Muut riskit matkustettaessa
Mielestämme on mielenkiintoista, miten ihmiset kokevat riskit matkustaessaan. Jopa muina kuin Corona-aikoina meillä ihmisillä on tapana olla huolissamme kaikenlaisista asioista - mutta ei ehkä aina niistä, joiden pitäisi loogisesti ajatellen olla kaikkein vaarallisimpia. Esimerkiksi lentäminen voi mielestäni olla epämiellyttävää, mutta olen harvoin huolissani autoon nousemisesta, ja kuinka loogista se onkaan? Mistä seuraavista asioista olet yleensä huolissasi matkustaessasi, ja mikä niistä on mielestäsi vaarallisin? itse asiassa?
- Lento-onnettomuudet
- Trooppiset sairaudet
- Muut sairaudet
- Ryöstö
- Tieliikenneonnettomuudet
- Veneilyonnettomuudet
- Hukkuminen
- Muut onnettomuudet
- Vaaralliset eläimet
- Väkivaltaiset teot
- Myrkytys
- Luonnonkatastrofit
- Muut
Meillä ei ole faktoja, mutta esimerkiksi Expressenin mukaan 124 ruotsalaista kuoli Thaimaassa vuonna 2015, enimmäkseen liikenneonnettomuuksissa tai hukkumalla. Arvelemme, että liikenne on yksi suurimmista riskeistä monissa kohteissa, mutta kuinka usein kuulet jonkun murehtivan liikennettä?
Matkustatko riskeistä huolimatta?
Mitä haluamme sanoa tällä? Estääkö se kaikkia matkustamasta, koska he saattavat sairastua tai kuolla? Ei, ei suinkaan! Itse asiassa, kun olet elossa, sinulla on aina riski sairastua tai kuolla. Jopa silloin, kun olet kotona Ruotsissa.
Riskit voivat joskus lisääntyä matkustettaessa. Matkalla tai matkakohteessa voi olla riskejä, lomalla voi olla erilainen elämäntilanne, tai sinulla voi yksinkertaisesti olla vähemmän valtaa kuin kotona.
Tietenkin sinun on tarvittaessa ryhdyttävä varotoimiin, toimittava viisaasti eikä altistettava itseäsi tai muita tarpeettomille riskeille. Mutta sinun ei myöskään pitäisi lakata elämästä. Tässä on tärkeää löytää tasapaino. Mitkä ovat sinun ajatuksesi?
Marian muistelmat sanoo:
Erittäin järkevä ja hyvin kirjoitettu viesti 🙂 Suurimpia pelkoni matkoilla ovat liikenneonnettomuudet, muut onnettomuudet ja sairaudet (esim. ruokamyrkytys tai muut asiat, joissa joutuu todella huonoon kuntoon ja saattaa päätyä sairaalaan).
Tulevaa Coronan matkaa varten olen selvittänyt, mitä matkavakuutukseni kattaa ja mitä ei, ja olen varannut huoneiston hotellin sijasta - mikä on järkevää juuri nyt, koska vakuutukseni ei kata lisäkustannuksia, joita aiheutuisi, jos minut eristettäisiin hotelliin ...
07 maaliskuun 2020 - 9:13
Ama de casa sanoo:
Ajattelin hetken ja tulin siihen tulokseen, että ennen matkaa tai matkan aikana olen eniten huolissani siitä, että myöhästyn lentokoneesta/bussista/laivasta/junasta. Siksi olemme aina hyvin ajoissa liikkeellä. Sitten olen huolissani myöhästymisistä, jos meillä on yhteys.
Korona on toki huolestuttava, mutta me elämme normaalisti. Vaikka Princessin risteily risteilee yhdelle niistä alueista, jotka ovat eniten kärsineet, joita olemme tarkastelleet, odotamme, kunnes tilanne on hallinnassa. Koska sen on oltava, eikö niin?
Minusta on edelleen outoa, että ulkoasiainministeriö näyttää vihreää valoa Hongkongille ja Macaolle.
07 maaliskuun 2020 - 10:00
Ditte sanoo:
Katson joka päivä WHO:n verkkosivuja ja myös sitä, mitä ulkoasiainministeriö suosittelee. Itse en ole lainkaan huolissani, ja kuten myös mainitsit, ihmisiä kuolee joka päivä ympäri maailmaa onnettomuuksissa, tulvissa ja muissa asioissa.
Omalta osaltani voin tuntea, että kaikenlaiset tiedotusvälineet nauttivat nyt tästä Corona-viruksesta. Ja tartunnan saanti tarkoittaa juuri sitä. Ei sitä, että putoaa automaattisesti "tikusta".
Minulla on nyt ystäviä, jotka matkustavat junalla Aasiassa, Vietnamissa ja Kambodžassa, eikä Corona ole läheskään niin tärkeä asia kuin täällä.
On rakentavaa tarkistaa vakuutuksenne kunnolla ennen matkaa, ja jopa matkalla ollessanne seuratkaa tilannetta ulkoasiainministeriön ja ehkä WHO:n tai jonkin muun tahon kanssa.
07 maaliskuun 2020 - 10:03
Inga Magnusson sanoo:
Coronan kauhu on kai se, että joutuu mahdollisesti viikoiksi karanteeniin laivalle tai hotelliin, lukkojen taakse sairaiden ihmisten kanssa.
Tauti on vaarallinen myös niille, joilla on muita sairauksia, kuten diabetes, syöpä ja sydän- ja verisuonisairaudet. Kuolleisuusasteet vaihtelevat iän mukaan. Muuten terveet lapset selviävät ilmeisesti aina hengissä, mutta 70-80-vuotiaana 8 prosenttia tartunnan saaneista kuolee, ja 80-vuotiaana ja sitä vanhemmilla 14 prosenttia tartunnan saaneista. Corona on siis varmasti hieman salakavalampi kuin muut influenssat.
07 maaliskuun 2020 - 10:46
Lisa sanoo:
En halua murehtia tarpeettomasti, sillä mitä sattuu, sitä tapahtuu. Ajattelen kaikkia niitä, jotka tupakoivat ja jotka tietävät, että tupakointi aiheuttaa suuria terveysriskejä, mutta jatkavat silti tupakointia. Joskus me ihmiset olemme hieman epäloogisia. Jonain päivänä me kaikki kuolemme, mutta siihen asti me jatkamme elämäämme. Lainaus, jonka nappasin jostain, ei estä meitä pitämästä huolta itsestämme ja toisistamme. Mukavaa viikonloppua aurinkoisesta Malagasta .
07 maaliskuun 2020 - 11:12
Renaten matkat sanoo:
Hyvä artikkeli, jossa on monia hyviä kohtia. Itse en ole erityisen huolissani viruksesta, mutta en missään nimessä halua olla syy siihen, että läheiseni saavat sen. Ei varsinkaan yli 80-vuotias isoäitini. Kuinka vakavaa se oikeasti on, riippuu siitä, mitä lukee. Koska se on niin uusi, sitä on vaikea sanoa tällä hetkellä. On kuitenkin selvää, että tiedotusvälineet "rakastavat" koronavirusta ja että pelon luominen myy enemmän kuin tosiasioiden objektiivinen esittäminen. Toistaiseksi noudatan ulkoasiainministeriön neuvoa ja otan päivän kerrallaan. Hysteria ei kuitenkaan koskaan ole ratkaisu ongelmaan.
07 maaliskuun 2020 - 12:11
Ruth Virginiassa sanoo:
Täällä Yhdysvalloissa Corona on todella korkealla tasolla.
Presidenttiä syytetään sairaiden kiinalaisten päästämisestä maahan.
Presidentti sanoo, että on Obaman vika, ettei meillä ole rokotteita.
Hän itse on leikannut tutkimusrahoitusta ja irtisanonut työntekijöitä.
"Asiantuntijat" ovat televisiossa joka päivä. Se on todella lähellä hysteriaa.
Perheen nuori perhe oli varannut matkan tänne heinäkuun alussa.
ovat nyt peruneet Coronan takia. Tyttäreni lentää nyt Lontooseen
maanantaina, eikä minulla ole aikomustakaan peruuttaa sitä.
Olen fatalisti. "Mitä ikinä tapahtuukin, se tapahtuu". Ainoa asia, jonka aion
Muistan, että se, joka oli todellinen, oli lapsen halvaus/polio. Veljeni sai sen ja monet hyvät ystäväni. Kaikki pelkäsivät, koska emme tienneet mitään.
Minun iässäni luulen olevani immuuni useimmille asioille. 🙂
07 maaliskuun 2020 - 15:04
Maria / MagnoliaMagis sanoo:
Emme tiedä, mitä tapahtuu huomenna tai seuraavan tunnin aikana. Missä, milloin, miten, kaikki voi muuttua hetkessä. Eräs ystäväni otti tanssitunteja ja kuoli tanssilattialla 49-vuotiaana. Toinen ajoi mopolla kotiin. Sitten vastaan tuli peura. Hän oli 15-vuotias. Luulen, että meillä kaikilla on niitä, jotka eivät ole enää kanssamme. Olen kiitollinen joka päivä, että hengailen vielä heidän ja läheisteni kanssa. Murehtiminen vähentää elämää. Tietenkin on asioita, jotka huolestuttavat minua, mutta en anna niiden hallita minua. Joskus kannattaa kuunnella huoliaan hyvällä syyllä, joskus ne pitää haastaa. Kukaan muu kuin sinä et voi päättää, milloin mikä on mitä.
Minusta on kuitenkin tärkeää, että osoitamme huomaavaisuutta esimerkiksi siten, että emme matkusta pahiten kärsineille alueille. Koskaan ei voi tietää, millainen muiden ihmisten immuunijärjestelmä on. Vaikka en pelkää itseni puolesta, yhteiskunnassa on monia ihmisiä, joita tapaa ja jotka eivät pärjäisi niin hyvin.
Sitten on mielenkiintoista, miten tiedotusvälineet vaikuttavat nykyään yhteiskuntaan, niin hyvässä kuin pahassa. Näin FB:ssä vertailun koronaviruksesta ja maailman nälänhädästä: "Koronavirus on tappanut x tuhatta ihmistä. Maailma huutaa paniikissa ja on suorassa lähetyksessä. Ihmiset hamstraavat ruokaa ja naamareita. Maailmannälkä tappaa x määrä kymmeniä tuhansia päivässä, Ei mediahuutoa, ei paniikkia. Siihen eivät rikkaat voi kuolla..."
07 maaliskuun 2020 - 16:30
JoY sanoo:
Tietenkin elämä jatkuu, vaikka Corona on saapunut. Emme edelleenkään halua tavata pojanpoikaamme, joka on ollut Pohjois-Italiassa ja jonka testi oli negatiivinen paluumatkalla. Koemme, ettemme halua tai tarvitse olla suurissa ihmisjoukoissa. Miten se on myöhemmin tulevaisuudessa, kun se houkuttelee matkailuautomatkustajia, meidän on otettava sitten.
Mukavaa viikonloppua
07 maaliskuun 2020 - 16:54
BP sanoo:
Erittäin hyvä viesti, joka antaa "perspektiiviä" koronavirukselle. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan nousisi lentokoneeseen/junaan muihin maihin juuri nyt. Miksi kiusata kohtaloa.
Myönnettäköön, että suurin osa virukseen kuolleista ihmisistä on vanhempia ihmisiä, joilla on ollut muita sairauksia, mutta silti. Tunnen kaksi ihmistä, jotka ovat kotikaranteenissa hiihtoloman jälkeen Pohjois-Italiassa. He voivat työskennellä kotona kahden viikon ajan. Viisas päätös. Minusta sinun pitäisi pelata varman päälle muutaman viikon/kuukauden ajan, kunnes "hysteria" on ohi.
07 maaliskuun 2020 - 18:19
I Monica sanoo:
Tietämättömyyttä ja väärinkäsityksiä on niin paljon, että minun on pakko kommentoida. Viime vuosisadalla ja nyt esiintyneet pandemiat ovat kaikki olleet influenssa A -viruksia, joiden alatyyppi on H1N1, joten myös tämä nykyinen influenssa A -virus. Hongkongissa H3N2, mutta se on silti A-tyyppiä. Otetaan ensin Espanjan influenssa, siihen ei kuollut vanhoja mummoja vaan lähes yksinomaan 20-40-vuotiaita ihmisiä. Tuhoisa ja jopa 100 miljoonaa kuollutta on tullut viime vuosina. Nuoret aikuiset hyvässä kunnossa ilman diagnoosia ja voin selittää sen immunologian tutkijana, mutta se on liian pitkä mutta lyhyt: immuunijärjestelmä on vahva ja ehjä ja ottaa liikaa, jolloin se tappaa liikaa, mikä johtaa fyysiseen kuolemaan. Vuonna 2009 meillä oli sama virus sikainfluenssassa ja se vaikutti pääasiassa alle 30-vuotiaisiin, yli 200 000 kuoli. Käytännössä kukaan yli 55-vuotias ei sairastunut. Aasiassa vuonna 1957 sama, sama virus, 2 miljoonaa kuollutta. Hongkong 1968, 1 miljoona kuollutta. Olemme kokeneet nämä kaikki perheessäni, mutta olemme elossa ja kiitollisia, se ei ole itsestäänselvyys. Eikä kenelläkään ruotsalaisella ole suoraa tietoa heidän tarkasta immuunijärjestelmästään.
07 maaliskuun 2020 - 21:20
I Monica sanoo:
Ei, meillä ei ole vielä ollut viimeistä ja toivottavasti meidän ei tarvitse, se on influenssavirus tyyppi A, ja haluaisin lisätä, että kaikki virukset muuntuvat ja tekevät niistä petollisia, joten tämä voi tappaa sekä vanhoja että nuoria. Väärin käsityksiä, että vain vanhoja ihmisiä kuoli Kiinassa, ajattele kaksi lääkäriä, 29 ja 34 vuotta ovat melko nuoria ja enemmän heidän kanssaan kuoli, mutta info, joka onnistuu pakenemaan, eliminoituu nopeasti. Ja me näemme, vain alku tässä varmasti kaikkien tartunnan saaneiden palatessa, luulen, että se oli 170 nyt. Ja käsihuuhde, 70 prosenttia, tappaa tämän tyyppisen viruksen iholla, mutta se loppuu valitettavasti. Käsienpesu on tietysti tärkeintä, joten mitä teette ennen leikkausta, jos sillä on vaikutusta.
07 maaliskuun 2020 - 21:44
Monica sanoo:
Mielestäni on täysin virheellistä puhua "hysteriasta ja paniikista" tai vihjailla, että tiedotusvälineet käyttävät tilannetta hyväkseen lisätäkseen tulojaan. Henkilökohtaisesti en usko, että on asianmukaista verrata tuntematonta, erittäin tarttuvaa ja mahdollisesti tappavaa virusta riskeihin, kuten kuolemaan liikenneonnettomuudessa, vaarallisten eläinten kohtaamiseen tai hukkumiseen. Tämä on kirjaimellisesti omenoiden ja appelsiinien vertaamista, eikä sillä ole minkäänlaista merkitystä COVID-19:n ammattimaisessa riskinarvioinnissa. Vastuulliset viranomaiset eivät käytä tällaista päättelyä missään päin maailmaa. Me ja koko maailmamme olemme äärimmäisen vakavassa tilanteessa, jossa ihmisten terveys ja koko maailmantalous ovat uhattuina. Juuri tänä iltana, sunnuntaina 8. maaliskuuta, Italia on ryhtynyt äärimmäiseen toimenpiteeseen ja asettanut karanteeniin maan tärkeimmän osan, jossa on talousveturi Milano ja Venetsian ympärillä oleva matkailualue. Tartunta koskee yli 15 miljoonaa ihmistä! Ja tämä tapahtuu nyt välittömästi. Se tapahtuu myös demokraattisessa EU-maassa, joka on hyvin lähellä meitä. Tästä on osoituksena se, että suurin osa ruotsalaisista tapauksista sai tartunnan hiihtolomalla Pohjois-Italiassa. Tilanteen vakavuutta ei voi tehdä selvemmäksi kuin tämä.
Muuten olen samaa mieltä nimimieheni Monica kanssa sekä tartunnan leviämisestä että mahdollisista muista riskeistä. Minulle on käsittämätöntä edes ajatella ulkomaille matkustamista (joka ei ole äärimmäisen välttämätöntä) niin vakavan epidemian/pandemian aikana kuin nyt on meneillään. Näin tämä virus leviää. Ne, jotka ovat saaneet tartunnan, tulevat sitten kotiin ja tartuttavat lähimmäisensä!
08 maaliskuun 2020 - 7:45
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Mikä hieno viesti. En ole yleensä huolestunut tyyppi. Jos jotain tapahtuu, otan vastuun. Ei ole mitään järkeä murehtia. Kunnioitan kuitenkin asioita täysin. Teen sen, mitä mielestäni on järkevää tehdä tautien leviämisen estämiseksi, niin tavallisten flunssojen kuin kaikenlaisten virusten osalta.
Kuvittelen, että pärjäisin melko hyvin, jos saisin tartunnan, mutta en halua olla se, joka välittää sen jollekin, joka saa sen todella pahasti. Tai ehkä jopa menettää henkensä, voi minua!
Halauksia Lena
08 maaliskuun 2020 - 8:46
Bosse Myren sanoo:
Miksi kyseenalaistaa, kuten monet julkisessa keskustelussa tekevät, se, että Pohjois-Italia sulkee "rajansa" Pohjois-Italiasta ja Pohjois-Italiaan suuntautuvilta matkoilta Coronavirus???? vuoksi?
Bahrain, Formula 1:n järjestäjä, on päättänyt, että kilpailu (joka normaalisti houkuttelee yli 100 000 katsojaa) järjestetään ilman katsojia katsomossa) ja lisäksi (mahdollisesti) Vietnamin ensimmäinen F1-kilpailu järjestetään ilman katsojia katsomossa...!
Olet oikeassa, kun olet huolissasi - olimme suunnitelleet menevämme Pohjois-Italiaan (Adrianmeren rannikko sekä Venetsia ja Gardajärvi) matkalla Etelä-Espanjasta (jossa olemme asuneet talvisin 7 vuotta) takaisin Ruotsiin, mutta päätimme olla menemättä tartuntariskin vuoksi!
Me molemmat, jotka olimme hyvin lähellä joutua kalkkarokäärmeen puremiksi Etelä-Floridassa muutama vuosi sitten, OLEMME huolissamme!!!!.
08 maaliskuun 2020 - 22:40
Päätös sanoo:
Coronavirus on valitettavasti vaikuttanut meihin siinä määrin, että olemme peruuttaneet kokonaan koko perheen lomamatkamme. Olimme varanneet 3 matkailuautoa itsellemme ja pojillemme perheineen ja olisimme hakeneet heidät Milanosta ja lopettaneet Pariisissa, kuten kerroimme blogissa...., mutta nyt kaikki on peruttu. Tämä tietysti tuntuu hyvin hyvin surulliselta, mutta terveys menee edelle ottaen huomioon, että minullakaan ei ole niin hyvät keuhkot. Toivon ja uskon, että suurin osa ihmisistä ajattelee kuten me ja pysyy kotona vähentääkseen leviämistä.
11 maaliskuun 2020 - 9:48
Anna-K sanoo:
Joka tapauksessa en olisi koskaan niin itsekäs, että ottaisin riskin rasittaa minkään muun maan terveydenhuoltojärjestelmää juuri nyt, jos sairastuisin Covid 19:ään tai johonkin muuhun. Siksi pidättäydymme matkustamisesta.
09 syyskuun 2020 - 10:05