Mitä tutkimus kertoo ruoasta ja terveydestä? Ketä ja mitä meidän pitäisi uskoa? Tänään minä (Helena) jatkan keskiviikon teemaani ruoasta ja terveydestä kansanterveystieteilijän näkökulmasta.
Sisällysluettelo
Elintarvike- ja terveystutkimus tiedotusvälineissä - uusia tuloksia koko ajan
Sanomalehtiä ja aikakauslehtiä lukiessa tai televisiota katsellessa voi helposti tuntua siltä, että ruoasta ja terveydestä tulee jatkuvasti uutta tietoa. Yhdellä viikolla kahvi on terveellistä ja seuraavalla viikolla kahvia pitäisi välttää kokonaan. Yhdessä lehdessä sanotaan, että sinun pitäisi syödä paljon proteiinia, ja toisessa, että sinun pitäisi ryhtyä kasvissyöjäksi. Ketä siis uskoa? Entä Ruotsin kansallinen elintarvikevirasto, ovatko he pihalla vai mitä?
Paljon tutkimusta ruoasta ja terveydestä
On totta, että elintarvikkeista ja terveydestä on julkaistu paljon tutkimusta. Ympäri maailmaa ilmestyy jatkuvasti uusia tutkimusartikkeleita/tutkimuksia aiheesta. Kaiken kaikkiaan maailmassa tuotetaan valtavasti tutkimusta - niin paljon, että sitä pidetään joskus ongelmana.
Akateemisessa maailmassa tieteellisten tutkimusten julkaiseminen on avain uraan - tohtorintutkinnon suorittaminen ja sen jälkeen pyrkiminen apulaisprofessoriksi ja professoriksi. Asema ei perustu palkkaan. Kaikki ihmettelevät kuinka monta tieteellistä artikkelia/tutkimusta olet julkaissut..
Julkaiseminen tieteellisissä lehdissä merkitsee akateemista statusta ja kovaa valuuttaa. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa, että kaikki haluavat julkaista mahdollisimman paljon. Joidenkin lähteiden mukaan on noin 30 000 tieteellistä lehteä, joissa voi julkaista, ja yhteensä noin 2 miljoonaa tieteellistä artikkelia/tutkimusta julkaistaan vuosittain.
Viittaus "yhteen tutkimukseen" tarkoittaa usein hyvin vähän.
Tästä näkökulmasta yksi (1!) tutkimus merkitsee hyvin vähän. Se voi olla mielenkiintoinen, jos tutkimuksessa on suuri otos, se on tehty pitkän ajan kuluessa ja siinä on käytetty tiukkoja tieteellisiä menetelmiä. Muuten "yhdellä tutkimuksella" on hyvin vähän painoarvoa. Olet luultavasti kuullut tiedotusvälineiden tai ystäväsi sanovan "tämän tutkimuksen mukaan ...", mutta niiden mukaan, jotka työskentelevät tällä alalla, se on yksi tutkimus yleensä suhteellisen merkityksettömiä, vaikka jokainen yksittäinen tutkimus voi olla osa suurempaa palapeliä.
Kaiken tutkimustiedon luetteloimiseksi valitaan avoin kysymys, johon halutaan vastata, ja sen jälkeen tehdään "systemaattinen katsaus" eli tarkastellaan kaikkea alalla tehtyä tutkimusta. Tämä vaatii yleensä erikoistuneen yliopistokirjastonhoitajan, joitakin tutkijoita ja useita kuukausia työtä.
Onneksi työtä ei aina tarvitse tehdä itse! Joskus joku toinen tutkija on tehnyt juuri niin ja julkaissut tulokset. Yksi tällainen, joka on noin Terveellisiä ruokailutottumuksia ja liikuntaa edistävät toimetTein sen Karolinska Institutetissa Ruotsin kansanterveysviraston puolesta muutama vuosi sitten.
Monet haluavat puolustaa "omaa asiaansa".
Kun on kyse ruoasta ja terveydestä, monet ihmiset haluavat tehdä asiansa selväksi. Tämä voi johtua ideologisista tai ehkä taloudellisista syistä. Ravintolisien ja erilaisten ihmelääkkeiden myyntiyritykset haluavat luonnollisesti viitata artikkeleihin/tutkimuksiin, jotka ovat niiden hyväksi.
Ja asia on niin, että yleensä on mahdollista löytää tutkimus, joka "todistaa" juuri sen, mitä luulet. Mutta sitten olet unohtanut, että vuosittain julkaistaan noin 2 miljoonaa artikkelia/tutkimusta ja että sinun on todella tehtävä "katsaus" eli katsaus kaikkiin alan tutkimuksiin.
Mutta eikö viranomaisia huijata?
Aika usein voi lukea ajatuksia, joiden mukaan viranomaisia saatetaan "huijata", koska ne eivät heti kuuntele mitä tahansa yksittäistä tutkimustulosta, joka tulee esiin tiedotusvälineissä, ja muuta neuvojaan. Tosiasia on kuitenkin se, että viranomaiset tekevät sen vaikealla tavalla ja kokoavat tutkimuksia, kuten aiemmin kuvailin, tai pyytävät yliopistoja kokoamaan tutkimuksia heidän puolestaan. Se vie paljon aikaa, mutta se on tarkempaa.
Tunnen monia ihmisiä, jotka työskentelevät hallituksessa, yliopistoissa tai alueella, kuten tutkijoita, ravitsemusterapeutteja tai fysioterapeutteja. Kaikki he ovat korkeasti koulutettuja, kokeneita ja sitoutuneita (mutta yleensä he saavat vain vähän palkkaa eivätkä koskaan bonuksia).
Se, että joku julkisessa maailmassa yrittäisi "huijata", on minun maailmassani - täysin käsittämätön. Lääkettä myyvä yritys voi taloudellisista syistä nähdä etua tiettyjen tutkimusten edistämisestä ja toisten tukahduttamisesta. Yhteiskunnan hyväksi työskentelevillä ei ole tällaisia motiiveja.
Kun on kyse ruokaa ja terveyttä koskevasta tutkimuksesta, ketä sinun pitäisi uskoa?
Jos olet lukenut tähän asti, saatat alkaa ymmärtää, mitä haluan sanoa. Luotan tässä yhteydessä eniten viranomaisiin, alueisiin ja yliopistoihin sekä tiukkoihin tieteellisiin arvioihin.
Tietenkin uutta näyttöä voi ilmaantua, eivätkä instituutiot ehkä liiku yhtä nopeasti kuin tiedotusvälineet, mutta jos tutkimustulokset osoittavat, että suosituksia pitäisi muuttaa, niitä muutetaan.
Seuraavassa on muutamia paikkoja, joista löydät ajantasaisia neuvoja ja vinkkejä ruokaan ja terveyteen liittyen.
- Kansallinen elintarvikevirasto: Ruokavalioneuvonta - löydä oma tiesi
- Äänikurssit: Tieteeseen perustuvat elämäntapaneuvot
Mitä mieltä olet ruoka- ja terveystutkimuksesta?
Mitä mieltä olet ruoka- ja terveystutkimuksesta? Kerro meille! Tai ehkä sinulla on kysymyksiä tai huolenaiheita? Kerro se meille!
harja sanoo:
"Ruoka ja terveys on mielenkiintoinen aihe. Uskon, että hyvä ruokavalio parantaa oloa. Mutta on niin hullua, että on halvempaa ostaa pussi sipsejä kuin pussi hedelmiä... hullua. Ehkä koulun pitäisi panostaa enemmän tiedotukseen alakoululaisille/lukiolaisille siitä, kuinka tärkeää on syödä hyvin, ettei valita koululounasta ja valita sen sijaan makeisia jossain muodossa, kyllä minä tiedän mitä lapseni joka on 8. luokalla syö 😉 vaikka yritän saada häntä valitsemaan lounaan.
02 heinäkuu 2020 - 7:50
Helena sanoo:
Tiedämme nyt, että ruoalla on suuri vaikutus terveyteemme. Olen kanssanne samaa mieltä siitä, että on tärkeää, että lapset ja nuoret saavat hyvän alun ja hyvät tavat, jotka he voivat ottaa mukaansa elämäänsä. Mutta haasteita on tietysti paljon! Kuten kirjoitat, on hankalaa, kun esimerkiksi sipsit ja makeiset ovat halpoja. Luulen, että nuoret saattavat vaikuttaa myös toisiinsa? Teette hyvää työtä yrittäessänne vaikuttaa, ja sitten teillä on myös mahdollisuus tarjota hyvää ruokaa kotona.
02 heinäkuu 2020 - 9:30
4000milj. sanoo:
Erittäin mielenkiintoista lukea ammatillisesta näkökulmastasi.
Se, että "kertynyttä tiedettä" on niin uskomattoman vaikea saada ihmiset ymmärtämään. Kaikissa yhteyksissä, ei vain ruokavaliossa ja terveydessä. Olen yrittänyt monta kertaa selittää, mutta harvoin onnistun. 🙂
02 heinäkuu 2020 - 8:59
Helena sanoo:
Näin on varmasti, ja se pätee tietysti myös monilla muilla tutkimusaloilla. Olen täysin samaa mieltä siitä, että selittäminen on haastavaa, enkä usko, että tiedotusvälineet helpottavat sitä.
02 heinäkuu 2020 - 9:31
Ditte sanoo:
Erittäin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä!
Tunnistan suurimman osan siitä, ja olen melko hyvin perehtynyt tutkimukseen, ja olen osallistunut joihinkin tutkimuksiin, jotka koskevat erilaisia ruokavalioita ja sitä, miten ne puolestaan vaikuttavat elimistöön. Erittäin mielenkiintoista, ja luen edelleen paljon olemassa olevia tutkimuksia. Minulla on erittäin hyvä ystävä GIH-aikojeni jälkeen, joka on KI:n ravitsemusfysiologian professori KI:ssä, joten on erittäin mielenkiintoista keskustella hänen kanssaan aiheesta ja oppia lisää siitä, mitä tapahtuu.
Se on hyvin tärkeä asia yleisesti ja erityisesti vanhemmille nykyään, jotta he voivat puolustaa hyviä ruokailutottumuksia ja jotta he saavat ja saavat tietoa. Eikä vähiten siitä, miten tärkeää on yhdistää "hyvä ravinto" ja liikunta.
02 heinäkuu 2020 - 9:09
Helena sanoo:
Muistan, että kerroit minulle ystävästäsi aiemmin. Ymmärrän, että olet mukana, useista syistä! Ja tietysti on tärkeää, että kasvavilla lapsilla on mahdollisuus hyvään alkuun!
02 heinäkuu 2020 - 19:41
bmlarstravellingblog sanoo:
Mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu viesti!
Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio on tietenkin erittäin tärkeää terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Suhtaudun kuitenkin luultavasti suurimpaan osaan kaupallisesti tehdyistä tutkimuksista suurella suolaripaisulla. Etenkin, kun opiskelin 90-luvun puolivälissä 20 opintopistettä tilastotieteestä ja tutkimusmenetelmistä. Silloin tajusin, että voit saada juuri haluamasi tulokset, jos muutat otosta ja muita parametrejä.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että viranomaiset, yliopistot ja vastaavat ovat paljon uskottavampia.
Toiseksi monien lasten ja nuorten ruokailutottumukset (ja elintavat) ovat suuri ongelma.
02 heinäkuu 2020 - 10:35
Helena sanoo:
Kyllä, sinulla on myös asiaa siitä, kuka on tutkimuksen takana. Sillä on merkitystä, kuka sen rahoittaa. Voit halutessasi esittää kysymyksiä eri tavoin jne. Ja tietysti voit halutessasi korostaa eri asioita tilastojen avulla, riippuen tekemistäsi analyyseistä jne. Ja kyllä, ruokailutottumuksemme ovat nykyään tärkeä terveyskysymys, eikä vähiten lasten ja nuorten kohdalla.
02 heinäkuu 2020 - 19:44
Lena+Walesissa+ja+Espanjassa+ja+Espanjassa sanoo:
Mielenkiintoista!
En usko, että viranomaisten tarkoituksena on pettää, mutta joskus tiedoissa voi olla outo näkökulma.
Minusta on tärkeää, että harrastamme oikeanlaista liikuntaa ja ajattelemme terveellisesti ruoasta, ja että sitä ja tätä on taas oikea määrä. Vanhoja ajatuksia.
Pidä huolta itsestäsi!
02 heinäkuu 2020 - 11:06
Helena sanoo:
Ehkä viranomaiset eivät ole aina olleet hyviä viestinnässä, saatat olla oikeassa! Minun kokemukseni on, että he ovat parantaneet, mutta ehkä teillä on erilainen mielipide?
02 heinäkuu 2020 - 19:46
Vain brittiläinen sanoo:
Juuri näin on myös omalla ympäristöraportoinnin alalla. Monet ihmiset eivät tiedä, mitä uskoa, ja miettivät, mikä on pahinta syötävää ja mikä on pahin tapa kuljettaa itseään. Koen myös usein uutistoimittajat melko tietämättömiksi tieteestä.
Kun on kyse ruoasta ja terveydestä, huomaan aina, että yksi asia puuttuu yleisestä raportoinnista, nimittäin se, että ruoka vaikuttaa hormoneihimme. Jos ihmiset lukisivat siitä enemmän, ehkä lakkaisimme osoittamasta sormella toistemme erilaisia valintoja siitä, mikä on terveellistä. Toki meillä kaikilla on sama ruoansulatusjärjestelmä, mutta voimme reagoida eri tavoin eri elintarvikkeisiin riippuen hormoneistamme. Ainoat kirjat, joissa tätä käsitellään, ovat vaihdevuosista kertovia kirjoja, mutta ne on suunnattu jo pelastuneille (jotka olisivat tarvinneet tätä tietoa jo kauan ennen!) eivätkä houkuttele ketään muuta.
02 heinäkuu 2020 - 12:00
Helena sanoo:
Mielenkiintoista, että koet saman asian omalla alallasi! Kokemukseni mediasta on myös se, että "klikkaukset" ovat niin tärkeitä, että se jättää joskus selkeyden varjoonsa. Se, ettei "osoiteta sormella" on äärimmäisen tärkeää. Me ihmiset olemme kaikin tavoin erilaisia ja meillä kaikilla on erilaisia haasteita. Niinoo tärkeää on kunnioittaa ja ymmärtää erilaisuuttamme ja erilaisia tilojamme.
02 heinäkuu 2020 - 19:50
Nils-Åke+Hansson sanoo:
Mielenkiintoista lukea nyt, kun tulin kotiin terveyskeskuksesta ja he ovat kertoneet minulle, että minulla on Di 2. Haluan ottaa pillereitä, mutta en halua lääkkeitä, haluan kohtuullista liikuntaa ja terveellistä ja hyvää ruokavaliota. Luulen, että minulla on sitä, mutta se ei tunnu riittävän.
Mutta oli mielenkiintoista lukea, mitä kirjoitit.
02 heinäkuu 2020 - 13:20
Helena sanoo:
Olen pahoillani, että olet saanut diagnoosin, mutta ehkä se on myös hyvä tietää, jotta voit auttaa kehoasi parhaalla mahdollisella tavalla! Nykyään diabeteksen kanssa voi yleensä elää hyvin, jos tietää siitä ja osaa pitää huolta kehostaan. Lääkitys voi auttaa yhdessä hyvän ruoan ja liikunnan kanssa. Toivottavasti löydät hyvän tasapainon!
02 heinäkuu 2020 - 19:52
BP sanoo:
Mielenkiintoinen viesti. Koska asun täysin eri "maailmassa", sain paljon uutta tietoa, josta minulla ei ollut aavistustakaan. Tutkimusmaailma on minulle täysin vieras. Joten kiitos tästä kurkistuksesta;-)
02 heinäkuu 2020 - 15:45
Helena sanoo:
Ymmärrän mitä tarkoitat, kaikki maailmat ovat tavallaan "omia". Pietari muistuttaa usein, että "minun maailmani" on vähän "erilainen" ... 😉.
02 heinäkuu 2020 - 19:53
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Mielenkiintoinen näkökulma tutkimukseen. Koko "tutkimus sanoo" -juttu ei useinkaan sano mitään. Ja sitä, että tutkimustuloksilla voi halutessaan todistaa melkein mitä tahansa, eivät varmaan kaikki ajattele.
Halauksia Lena
11 heinäkuuta 2020 - 18:10