Olen halunnut kirjoittaa tämän postauksen jo pitkään, mutta en ole oikein uskaltanut. Koska mitä tapahtuu? Sitä voidaan pitää tukholmalaisena, joka ottaa sävyä, ja niin ei saa tapahtua, Jumala varjelkoon. Kaikki voivat valittaa Tukholmalaisista, mutta Tukholmalaisten on pysyttävä hiljaa. Ne ovat säännöt.
Matkustaminen Ruotsissa Tukholmassa asuvana
Tukholmassa asuvana matkustaminen Ruotsissa on hieman erikoista. Siihen liittyy paljon tapaamisia, joissa kehutaan muita maan osia, ja samalla joutuu aika ajoin ottamaan paskaa niskaansa, koska sattuu asumaan Tukholma. Etiketin mukaan et saa myöskään puolustautua, vaan ainoastaan vastaanottaa.
Olen miettinyt tätä paljon, ja olen ymmärtänyt, että minun on ainakin saatava tämä pois rinnastani lopullisesti. Yritän ensin selittää, mitä tarkoitan, ja teen sen joidenkin esimerkkien avulla, jotka ovat peräisin viimeisiltä matkoiltamme Ruotsissa.
Tapaaminen pariskunnan kanssa leirintäalueella
Tapasimme leirintäalueella pariskunnan, joka oli kotoisin toisesta kaupungista Ruotsista, ja he olivat molemmat erittäin mukavia ja rentoja. Puhuttiin ja naurettiin paljon. Kun he kertoivat meille, mistä he olivat kotoisin, pystyimme sanomaan, että olimme käyneet heidän kaupungissaan, josta pidimme kovasti. Heillä oli myös kokemuksia Tukholmasta jaettavana. Se ei ollut aivan yhtä positiivista.
Tukholma on todella rumin kaupunki, jossa olemme koskaan käyneet. Olemme matkustaneet paljon, eikä mikään muu näkemämme kaupunki vedä vertoja Tukholman rumuudelle.
Eteläamerikkalaisten tutkijoiden tapaaminen Göteborgissa
Tapasimme heidät illallisella tohtorin tutkinnon suorittaminen loistavassa Göteborgissa. Nainen oli tutkija ja mies hänen kumppaninsa. He olivat asuneet Ruotsissa muutaman vuoden, mutta eivät olleet koskaan käyneet Tukholmassa. Mutta he olivat kuultuGöteborgilaiset. Kun kerroimme olevamme Tukholmasta, he katsoivat meitä säälivästi, aivan kuin olisimme juuri kertoneet sairastavamme parantumatonta sairautta.
Voi, sen täytyy olla niin stressaavaa. Ja ihmiset ovat siellä todella epämiellyttäviä, olemme kuulleet.
Tapaaminen erään skåneilaisen naisen kanssa
Törmäsimme naapurustossa mukavaan vanhaan rouvaan. Ystad, kun suojauduimme saman puun alle äkillisen sadekuuron aikana. Rouva levitti iloa ympärilleen sateessa ja me nauroimme yhdelle ja toiselle asialle. Hetken kuluttua hän kysyi, mistä olemme kotoisin, ja vastasimme rehellisesti, että olemme Tukholmasta. Oli melkein kuin rouva olisi tullut pois, mutta sitten hän vitsaili kaiken pois.
Voit olla mukava, vaikka olisitkin Tukholmasta kotoisin.
Keskustelu ystävän kanssa mingle-tapahtumassa
Emme olleet nähneet toisiamme vähään aikaan, ja nyt tapasimme vihdoin eräässä tapahtumassa. Ystävämme on kotoisin Västerbottenista, ja puhuimme mahdollisesta matkustamisesta Pohjois-Ruotsissa. Ystävämme kertoi meille, että pohjoiseen matkustaessa voidaan suhtautua kielteisesti, jos kerromme olevamme Tukholmasta, mutta hänellä oli vinkki, jolla voimme suojella itseämme, joka perustuu siihen, että minä (Helena) olen kasvanut kaupungissa Lund.
Voit sanoa olevasi kotoisin Skånesta.
Ovatko tukholmalaiset epämiellyttäviä?
Kysymys on tietenkin siitä, onko kritiikki perusteltua. Toisin sanoen, on Tukholmalaiset epämiellyttäviä? Joidenkin kysymiemme ei-tukholmalaisten ystävien mukaan näin on tosiasiassa (vaikka he pitävätkin meitä poikkeuksena). Me itse tunnemme paljon mukavia tukholmalaisia (eikä kovinkaan montaa epämiellyttävää), joten meillä on vaikeuksia tämän tulkinnan kanssa.
Voisiko olla, että ajattelet pientä, pientä klikkiä, joka hengailee Stureplanissa ja ansaitsee paljon rahaa ja jota voitaisiin mahdollisesti pitää "kiukkuisena"? Jos näin on, haluamme kertoa teille, että tämä ryhmä edustaa häviävän pientä osaa Ruotsin kahdesta miljoonasta asukkaasta. Tukholman lääni - rikkaat ja köyhät, esikaupunkilaiset ja saaristolaiset, maahanmuuttajat ja vanhukset, rakennustyöläiset, hoitajat, johtajat, taiteilijat, ravintoloitsijat, onnelliset ja katkerat ihmiset, yksinhuoltajat, opiskelijat, työttömät, sairaanhoitajat ja virkamiehet ....
Tiedättehän, millaisia ihmiset useimmiten ovat! Jotkut ovat varmasti epämiellyttäviä, mutta lupaamme, että tässä kaupungissa on paljon hyväsydämisiä, anteliaita ja ihania ihmisiä!
Valehdella, hyväksyä ... vai protestoida?
Kysymys on siitä, miten käsitellä sitä kaikkea. Ajatus valehtelusta ei houkuttele meitä, vaikka olisikin totta sanoa, että minä (Helena) olen alun perin kotoisin Skånesta. Ongelma on se, että tuntuu väärältä ja surulliselta, kun ei voi sanoa, missä kaupungissa asuu.
Entä vastaanottaminen? Kyllä, sitä me yleensä teemme. Emme väitä, että olemme aina hyvin surullisia. Monet ihmiset luultavasti vitsailevat. Ehkä he eivät oikeasti tarkoita niin pahaa? Mutta se tuntuu joskus vähän tylsältä. Joten halusin vain sanoa sen. Nyt kun olen sanonut sen, olen mielestäni valmis ottamaan taas vastaan kritiikkiä.
Miltä sinusta tuntuu? Etkö pidä tukholmalaisista? Vai oletko itse Stockholmers? Jos olet, niin oletko sinä ärhäkkä ja epämiellyttävä?
Madeleine Krans sanoo:
Kuulen usein, että Tukholma on niin suuri ja vaarallinen, ettei siellä koskaan haluaisi asua tai antaa pian aikuistuvien lastensa mennä sinne. Paljon matkustaneena minun on vaikea ymmärtää tuota... Minusta Tukholma on aika pieni kaupunki. Se, että tukholmalaiset ovat epämiellyttäviä - no, täytyy muistaa, että suurin osa täällä asuvista ihmisistä on muuttanut tänne, eivätkä he useinkaan tiedä, miten käyttäytyä isommassa kaupungissa. Ehkä aikuistuu, kun muuttaa maaseudulta? Olen syntynyt täällä, mutta kasvanut Etelä-Norrlannissa. Murteeni luultavasti "pelastaa" minut, kukaan ei pidä minua tukholmalaisena, vaikka olen asunut täällä puolet elämästäni. Mutta perheeni on alkuperäisiä tukholmalaisia ja erittäin mukavia.
26 tammikuun 2022 - 8:16
Helena sanoo:
Niin minäkin olen kuullut. Että se on iso ja vaarallinen. Kaikki on tietysti suhteellista! Ulkomaan suuriin kaupunkeihin verrattuna Tukholma ei ole niin iso, mutta ruotsalaisesta näkökulmasta se on silti suurin kaupunki 😉 Mulla oli alusta asti murre, mutta olin 14 kun muutin Tukholmaan ja siinä iässä sitä haluaa olla kuin kaikki muutkin 😉.
26 tammikuun 2022 - 8:55
Dresmteam sanoo:
Hienoa, että otit esille sen jatkuvan pahoinpitelyn, jota me tukholmalaiset saamme kaikkialla Ruotsissa!
Me (erityisesti minä, Gunilla) olemme kuulleet niin paljon halventavia asioita Tukholmasta ja minusta tukholmalaisena, että olen viime aikoina alkanut vastata sanoilla "Ai, oletko sinä muukalaisvihamielinen?". ja saan yleensä takaisin kieltävän vastauksen ja itse asiassa joskus anteeksipyynnön.
Ei, ei ole koskaan ok väheksyä ihmistä sen vuoksi, että hän on kotoisin tietystä kaupungista tai kaupungista!
Uskon, että monet ihmiset omaksuvat jonkin käytännön tajuamatta, mitä se voi vahingoittaa.
Jatkakaa taistelua tietoisuuden lisäämiseksi tästä 👍.
Halauksia sinulle ❤️
26 tammikuun 2022 - 8:21
Helena sanoo:
Kiva, että viestiä arvostettiin! Vähemmän hauska kuulla, että sinulla yleensä sattuu sama, vaikka en ole yllättynyt. Kyllä tukholmalaisetkin ovat ihmisiä, joita voi loukata, loppujen lopuksi 😉.
26 tammikuun 2022 - 8:57
Evy Knoph sanoo:
Paljon tunnustusta... ihmiseltä, joka kasvoi Tukholmassa mutta muutti Göteborgiin 14-vuotiaana vuonna 1968... jota kiusattiin... ja joka on vuosien varrella kuullut paljon paskaa Tukholmasta, kaupungista sydämessäni.....
Opin lopulta pitämään Götetistä, mutta piikki on edelleen jäljellä.
26 tammikuun 2022 - 15:39
Herra Thimon sanoo:
Olet kuvannut sitä niin hyvin.
Asuin Halmstadissa neljä vuotta. Olin itse asiassa sekä kauhuissani, yllättynyt että surullinen kuvasta meistä tukholmalaisista. On uskomatonta, että tämä käsitys on niin yleinen vuonna 2022. Tuntuu kuin ennakkoluulot tulisivat äidinmaidon mukana. Jos sitten jossain vaiheessa elämäänsä tapaa epämiellyttävän tukholmalaisen, ennakkoluulot vahvistuvat/vahvistuvat. Kaikki ne mukavat tukholmalaiset, joita he tapaavat, eivät voi koskaan korvata sitä. Ennakkoluuloja on vaikea harkita uudelleen ja poistaa.
26 tammikuun 2022 - 8:24
Helena sanoo:
Olen pahoillani, että törmäsit tähän kuvaan, vaikka en voi sanoa olevani yllättynyt. Kuten sanoit, tuntuu vaikealta kompensoida ja vaikuttaa tähän negatiiviseen mielikuvaan.
26 tammikuun 2022 - 8:59
Nils-Åke Hansson sanoo:
Pääkaupunkimme on yksi Pohjoismaiden kauneimmista kaupungeista.
Tukholmalaiset ovat älykkäämpiä kuin maalaisjuntit. Oliko se joku, joka sanoi ja kiusasi muuta Ruotsia. Tietysti se on hauskaa eri tarinoiden kanssa...
26 tammikuun 2022 - 8:36
Helena sanoo:
Tukholma on myös mielestämme mukava kaupunki! 🙂 Tietenkin on ihmisiä, jotka sanovat idioottimaisia ja provosoivia asioita ...
26 tammikuun 2022 - 9:04
Minette sanoo:
Mielenkiintoista luettavaa! Itse en kuitenkaan ole kokenut mitään vastaavaa Ruotsissa matkustaessani. Sitten voidaan keskustella siitä, mikä on "Stockholmer". Monet ihmiset, kuten sinä (Helena), ovat muuttaneet tänne pienemmästä kaupungista. Se koskee myös minua. Kun muutin tänne, eräs kollegani sanoi minulle, että olet todellinen tukholmalainen vain, jos perheesi on asunut Tukholmassa kolmen sukupolven ajan. En koskaan kysynyt, mistä hän sen sai. Vai pitääkö Tukholmassa syntynyt ja kasvanut olla, jotta häntä voidaan pitää tukholmalaisena? Minulla ei ole aavistustakaan.
26 tammikuun 2022 - 8:37
Helena sanoo:
Mukava kuulla, ettet kokenut tätä Minett! Ja kyllä, mikä on Tukholman asukas? No, olen varmaan itsekin joskus kuullut tuollaisia "määritelmiä" siitä, että on asunut kaupungissa vähintään kolme sukupolvea jne. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen kaupungissa asuva kuuluu sinne. Ja se kuuluu mielestäni kaupunkiin, että ihmisillä on sekalaista syntyperää, se on myös osa kaupungin sielua 😉.
26 tammikuun 2022 - 9:06
Solan sanoo:
😊 Haha, mahtava postaus Helena!
Vaikka hänkin on maahanmuuttaja, hän on asunut täällä ainakin 50 vuotta. Hän on kyllästynyt kaupunkia koskeviin ennakkoluuloihin. Jos törmään johonkin tylsään tyyppiin, joka suoltaa sapen pääkaupungista, kysyn yleensä, missä hän asuu. Yleensä jossakin pienemmässä kaupungissa.
-Ah, se ikävä kolo, emme koskaan palaa sinne... yksi kerta riitti!
Yleensä toimii, enempää energiaa ei kannata käyttää! 😉
26 tammikuun 2022 - 8:38
Helena sanoo:
Haha, olet kova Solan! Mutta ehkä se on oikea "lääke" joissakin tilanteissa 😉.
26 tammikuun 2022 - 9:07
Marlene sanoo:
Jep! Niin se on, ja olet varmasti kuullut sitä ja tätä. Väitän ja sanon, että se on myytti, aivan kuten se, että smålantilaiset ovat kitsaita, skanskalaiset ovat kitsaita ja norjalaiset ovat napit vastakkain. Sitten ei yleensä ole enää ...
26 tammikuun 2022 - 8:47
Helena sanoo:
Kyllä, on aivan totta, että muitakin alueita koskevia myyttejä ja ennakkoluuloja on olemassa ... on fiksua vertailla! Ennakkoluulot ovat harvoin totuuksia ...!
26 tammikuun 2022 - 9:09
Ama de casa sanoo:
Puhutaan ennakkoluuloista! Pelottavaa... Puhutaan kaikkien niputtamisesta yhteen hiileen. Itse olen asunut Tukholman alueella (Sollentuna) 25 vuotta, mutta Norrlannin murteeni ei ole koskaan kokonaan kadonnut, joten olen välttynyt tuollaiselta hyväksikäytöltä.
Hieno reitti, Helena!
26 tammikuun 2022 - 8:55
Helena sanoo:
Hehe, joskus on pakko vähän huutaa! 😉 Kyllä, eri murre saattaa tehdä asioista erilaisia. Mä muutin Tukholmaan 14-vuotiaana ja siinä iässä on aika helppo sopeutua murteeseen. Voin vaihtaa skandinaaviseen, mutta minusta tuntuu luonnollisimmalta puhua kuten muutkin Tukholmassa nykyään ...
26 tammikuun 2022 - 9:11
Annar Aas sanoo:
Olen iloinen, että otit asian esille. Jotkut parhaista ystävistäni ovat "kaupungista". Ihania ihmisiä, olemme lähteneet hiihtoreissuille Itävaltaan bussillisen tukholmalaisia kanssa, ihania ja mutkattomia. Tukholmalaisilla on toinenkin puoli, jonka koemme ympärillämme siellä missä asumme. Tukholmalaiset ostavat talot, hinnat nousevat pilviin ja lapsemme eivät voi jäädä asumaan, koska hinnat nousevat. Se on tietysti ongelma, ympärillämme asuu nyt vain entisiä tukholmalaisia, mukavia ja sosiaalisia, me, jotka asumme siellä, tiedämme sen, mutta kaikki, jotka asuvat kauempana vedestä, ovat vihaisia siitä, että heidän lapsensa eivät voi ostaa taloa kaupungista. Kahden makuuhuoneen asunto Tukholmassa riittää maalaistaloon Skånessa. Minusta negatiivinen kuva. Kuten kuvailet Helena liittyy tähän. Rikkaat tukholmalaiset valtaavat taloja kauniilta ranta-alueilta. Naapurimme, tukholmalaiset, ovat kaikki erittäin mukavia ja kauniita, he ovat myös varmistaneet, että talomme arvo on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa. Jokainen, joka tuntee yhtään Stockholmersia, tietää, että he ovat mukavia ihmisiä, aivan kuten sinä ja Peter.....
26 tammikuun 2022 - 9:21
Vain brittiläinen sanoo:
Tämä on ongelma monissa maissa. Kauniissa Cornwallissa ja Yorkshiressä paikalliset nuoret eivät myöskään voi ostaa taloja, koska rikkaat lontoolaiset tekevät niistä kesämökkejä. Usein myös sijoituksena vuokrattavaksi. Suosikkielokuvassani on repliikki "Emme ole Lontoosta, tiedättehän!". kun päähenkilöt yrittävät saada apua paikalliselta maanviljelijältä.
Samoin Mallorcalla, jossa Airbnb:tä vastaan on jouduttu säätämään lakeja, mutta ei siksi, että ihmiset tulevat Madridista vaan kaikkialta Euroopasta.
26 tammikuun 2022 - 11:58
Helena sanoo:
Annar, on mielenkiintoista, mitä kirjoitat tukholmalaisten talojen ostamisesta. Vaikka läheskään kaikilla tukholmalaisilla ei ole paljon rahaa, on tietysti tukholmalaisia, joilla on. Ja ymmärrän, että se vaikuttaa siihen, kun taloja ostetaan, kuten kuvailet.
26 tammikuun 2022 - 14:54
Isabelle sanoo:
Useat asiat, jotka ovat mielestäni hieman epäreiluja "tukholmalaisten loma-asuntojen ostamisen" suhteen, ovat se, että ehkä ei pitäisi syyttää vain tukholmalaisia, vaan asuntopolitiikkaa ja veropolitiikkaa. Asuntopula on syntynyt, koska emme ole rakentaneet tarpeeksi asuntoja. Korkeat hinnat suosivat niitä, jotka asuvat meren rannalla, eivätkä ne voi olla vain tukholmalaisten omistamia. Miksi tukholmalaisten ei pitäisi voida nauttia talosta. Eikö olekin myönteistä, että joku investoi maaseudulle. Meillä on melko suuri maa, jossa on paljon järvitontteja. Haluammeko suojella ympäristöä ja rajoittaa asuntorakentamista, vai haluammeko, että jokaisella kansalaisella on talo rantatontilla? Ruotsin väkiluku on kasvanut ajan myötä. Vähän kuin suurkaupunkinäkökulma politiikassa ja uutisoinnissa. Kyllä, koska suurin osa kansalaisista asuu kaupungeissa, joissa nyky-yhteiskunnan työpaikat sijaitsevat, maaseutupolitiikka ei ehkä ole esityslistan kärjessä, ja onhan niin, että veronjako Ruotsissa on maana varsin avokätinen muuhun maailmaan verrattuna.
31. toukokuuta 2022 - 14:25
Maria /emjis sanoo:
Hieno ja ajatuksia herättävä viesti!
Me olemme maalaisjuntteja, jotka itse asiassa vetävät tukholmalaisia yli laidan... Paitsi sinua! Sinä olet kiva! Ei, se on kuin etnisten ryhmien kanssa, että jos on kohdannut muutaman pahan munan, vetää kaikki yli laidan. Täytyy kuitenkin sanoa, että olemme tavanneet monia huonoja munia, jotka eivät ole tukholmalaisia. Onneksi olemme tavanneet paljon paljon enemmän mukavia ihmisiä eri puolilta maatamme ja muista maista! 😉
Se, mitä Annarass edellä mainitsee, on yksi niistä asioista, jotka ärsyttävät monia ihmisiä. Hinnat vedetään ylöspäin, jotta kotimainen väestö ei voi jäädä. Tukholmalaiset ostavat taloja ja käyttävät niitä kesämökkeinä lyhyen aikaa ja jättävät ne sitten tyhjilleen. Kun tukholmalaiset tulevat tuon lyhyen ajan, on kuin kaupunki olisi "heidän". Kuten kirjoitit: se voi olla se pieni rahakas klikki, joka ei osaa käyttäytyä... mutta heidät huomaa! Samaan aikaan monet pikkukaupungit heräävät eloon kesällä ja saavat suurimman osan vuosituloistaan kesävieraiden ansiosta, joten....
Toinen ajatus, joka tulee mieleen, on se, että monet koko Ruotsiin vaikuttavat päätökset tehdään Tukholmassa, ja sieltä saattaa tulla ärsytystä. Päätökset, jotka useimmiten toimivat Tukholmassa mutta eivät maaseudulla. Esimerkiksi sähköautot ja dieselasiat, jotka ovat nyt esityslistalla. Kuulen monien maaseudulla asuvien sanovan, että tämä on tyypillistä tukholmalaisille. Niille, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin diesel koneisiin.
Myös uutisraportointi vaikuttaa osaltaan ennakkoluuloihin maan eri osissa. "Lunta Tukholmassa - kaaos! Lumi Norrlannissa - jäätelöä. Malmö on vain joukko ihmisiä, jotka ampuvat ja räjäyttelevät... Maalaiskansaa, jolla on selväpiirteinen murre, jolle voi nauraa...". Totuus on kuitenkin vivahteikkaampi!
Tuo on mielenkiintoinen ajatus ja pohdinta, jonka otit esille! Hyvä keskustelunaihe! Loppujen lopuksi me kaikki olemme ihmisiä. Toivotan kaikille mukavaa viikkoa!
26 tammikuun 2022 - 10:21
Vain brittiläinen sanoo:
Todellakin. Kun lähtee Tukholmasta, huomaa, että uutisointi on vääristynyttä. Malmö on ollut "Ruotsin Chicago" jo pitkään, mutta on melkein kiva lukea Tukholman ongelmista myös viime vuosina, koska raportointi meni hetkeksi täysin käsistä ja on valitettavasti leimannut Malmön. Kukaan ei selitä, että maantiede on täysin erilainen. Malmössä ei ole esikaupunkeja, joiden välissä on suuria metsäalueita, kaikki on näkyvissä.
Raportointi eroaa myös siinä, että jos tulipalo on Tukholmassa, osoite ilmoitetaan. Jos tulipaloja on muualla, tietoja ei anneta, ja pienissä kunnissa ilmoitetaan vain kunnan nimi. Hyvin laajojen alueiden kerrotaan palavan Nyköpingissä tai Västervikissä, kun se palaa kaukana Bettnassa ja Överumissa.
26 tammikuun 2022 - 12:08
Maria /emjis sanoo:
Minulla oli todella ennakkoluuloja Malmöstä, ja pelkäsin mennä edes sen lähelle. Taisin yllättyä iloisesti, kun löysimme Malmön suuret osat niin kauniiksi ja niiden vuosien aikana, kun asuimme kaupungin lähellä, kaikki mitä televisiossa sanottiin tapahtui yhdessä pienessä paikassa! Muu Malmö on sekä mukava että kaunis, enkä koskaan tuntenut pelkoa!
Tämä pätee kaikkialla. Göteborgissa on mellakoita... muutamassa korttelissa...
Jopa maaseudulla on ennakkoluuloja kylien välillä!
26 tammikuun 2022 - 14:43
Helena sanoo:
Maria, kiitos näkemyksistäsi ja kommenteistasi! Kuten sinä ja muutkin kirjoitatte, pohjalla on varmasti useita selityksiä, kuten se, että jotkut tukholmalaiset ostavat taloja ja että politiikka ja uutiset keskittyvät liian usein Tukholmaan. Ymmärrän, että se on turhauttavaa! Politiikan ja uutisten painopisteen laajentaminen olisi ehdottomasti tärkeää! Mutta mitä siihen tulee, niin meidän maalla asuvien ihmisten pitäisi pystyä kohtaamaan toisiaan kunnioittaen, riippumatta siitä, missä kaupungissa sattuu asumaan 😉.
26 tammikuun 2022 - 15:02
Maria /emjis sanoo:
Täysin samaa mieltä! Hymy on tarttuvaa! Ystävällinen sana. Kunnioitus!
26 tammikuun 2022 - 15:38
Daniel on Flying Dryden sanoo:
Hienoa! Minulla ei ole ongelmia ihmisten kanssa, kunhan he ovat mukavia. Sillä, mistä he tulevat, ei ole väliä, ja jokaisella on oma tarinansa. Kusipäitä on kaikkialla, ja meillä täällä Frösönissä on joitakin, jotka vaativat koiriensa ulkoiluttamista tilallamme - ja ajattele vain, että he luultavasti pitävät minua myös epämiellyttävänä, kun huomautan siitä, kun näen heidät. Epämiellyttävä dalmatialainen, joka on löytänyt tiensä Jämtlantiin. Mitä helvettiä?!
Olen pitänyt Tukholmasta pienestä pitäen, mutta minun on myönnettävä, että minulla oli joitakin ongelmia kaupungin kanssa muutaman vuoden ajan, muutama vuosi sitten. Luulen, että se johtui lähinnä työmatkoista ja siitä, että näin oikeastaan vain stressaavan metron ja melko tylsän Sumpan. Se on onneksi kääntynyt ja nyt keväällä on tulossa uusia työmatkoja alas - joita odotan innolla. Ja täytyyhän meidän sitten varmistaa, että tapaaminen järjestetään silloin, eikö? 🙂
26 tammikuun 2022 - 10:56
Helena sanoo:
Kyllä, mutta kaikkialla on sekä mukavia että epämiellyttäviä ihmisiä!!!! Kiva kuulla, että fiiliksesi Tukholmaa kohtaan kääntyi taas positiiviseksi! Meetup olisi kiva! 🙂
26 tammikuun 2022 - 15:08
JoY sanoo:
Se, mitä kirjoitat, on hyvin mielenkiintoista, ja tietenkin olemme kuulleet outoja asioita. Että ihmiset ovat stressaantuneita ja liikenne on kamalaa, kaikki menee niin nopeasti, että tukholmalaiset ovat ylimielisiä ja itsepäisiä jne. jne. Siitä, että liikenne on nopeaa, voin myös olla jossain määrin samaa mieltä, mutta sitten Tukholmassa asuu paljon enemmän ihmisiä ja autoja myös. En ole koskaan kuullut, että Tukholma olisi rumin kaupunki, päinvastoin.
Kun olin lapsi ja vanhempani ostivat maalaistalon Uppsalan ulkopuolelta ja rakensivat pienen talon. Maanviljelijät kutsuivat meitä Stockholmareniksi tai 08:aniksi, sillä he olivat myös myyneet meille maata, ja saimme ostaa heiltä sekä kananmunia että maitoa ja leikkiä yhdessä heidän lastensa kanssa. Se oli oikeastaan niin, ettemme oikeastaan kuuluneet sinne, ja sen sijaan, että olisimme käyttäneet nimeämme, siitä tuli Stockholmaren tai 08:an.
On hassu juttu, mistä olet kotoisin. ja elää. Jos matkustamme ympäri Ruotsia ja sanomme olevamme Tukholmasta, voin joskus kokea, että ihmiset katsovat sinua eri tavalla ja melkein vähän surullisesti, kuten: köyhä, sinun täytyy asua siellä. Jos sanomme ihmisille, että Jakob on kotoisin Sveitsistä ja on asettunut tänne, se on heti erilaista. Joskus sanon, että asumme aivan kaupungin ulkopuolella ja että keskustaan pääsee bussilla noin 15 minuutissa. Silloin ei tule suoria kommentteja tai kysymyksiä.
Kun olemme ulkomailla, sanomme Tukholma, ja ihmiset tulevat uteliaiksi ja kysyvät.
Mutta siitä huolimatta olen kasvanut Tukholmassa, enkä myöskään kovin kaukana snobistisesta Stureplanista hahaha Ihme, miten ärhäkkä ja epämiellyttävä olen sitten hahaha hahaha
Hyvää viikkoa
26 tammikuun 2022 - 11:36
Helena sanoo:
Tiedän, että ihmiset katsovat sinua surullisesti, kun sanot olevasi Tukholmasta! Tuntuu aina yhtä oudolta ... Ymmärrän, että Sveitsi herättää kiinnostusta! Eikä sinun tietenkään tarvitse olla äksy, koska olet kotoisin Stureplanista !!!!. 🙂
26 tammikuun 2022 - 15:11
Vain brittiläinen sanoo:
Göteborgilaiset eivät koskaan muutu. "Toisen kaupungin kompleksi" on nähtävissä myös esimerkiksi Italiassa. Synnyin Tukholmassa ja minulla oli mökki Sörmlandissa, ja minulla oli ongelmia muuttaa Göteborgiin kymmenenvuotiaana, vaikka muutin Smålandista. Ei sillä, että minua vastaan olisi hyökätty henkilökohtaisesti, mutta kaikkialla missä kävin, kuulin paskapuhetta Tukholmasta ja "paras junamatka on se, joka on pois Tukholmasta". Samaan aikaan monilla ei tuntunut olevan mitään tietoa muusta Ruotsin maantieteestä kuin ympäröivästä rannikosta ja Sälenistä, jossa käytiin hiihtämässä. Rakastan Tukholmaa, Göteborgia ja Malmöä, mutta täysin eri tavoin ja eri syistä. Vanhoilla tukholmalaisilla on uskomaton huumorintaju, joka ei aina näy, göteborgilaiset tuovat niin paljon energiaa kaikkeen tekemiseen, ja Malmössä on todella ainutlaatuinen tunnelma, jota on vaikea selittää. Olen onnellinen siitä, että olen asunut kaikissa kolmessa.
Kaikista niistä löytyy negatiivisia piirteitä. Tukholmassa en ymmärrä metron stressiä. Kööpenhamina on yhtä suuri ilman stressiä ja ruikutusta (vaikka siellä toki haukutaan toisiaan pyöräteillä).
26 tammikuun 2022 - 12:22
Helena sanoo:
Kiitos pohdinnoistanne! Kaikissa kaupungeissa on sekä myönteisiä että kielteisiä puolia. Me pidämme sekä Tukholmasta että Göteborgista kovasti, eri tavoin, vaikka Göteborgissa olemme käyneet paljon vähemmän. Malmö kiinnostaa meitä ja toivomme, että pääsemme kokemaan sen jollakin viikonloppureissulla tai vastaavalla, tai ehkä matkailuautolla, mutta emme ehtineet viime kerralla Skånessa (koska oletamme, että Malmön kaltainen suurkaupunki vaatii hieman enemmän aikaa).
26 tammikuun 2022 - 15:15
Carina sanoo:
Vau, tunnistan sen, mitä kuvailet tässä. Olen itse kotoisin Gävlestä ja mieheni on kotoisin Ale kunnasta aivan Gbg:n pohjoispuolella, Asuimme Gbg:ssä monta vuotta ja taivas mitä halveksuntaa siellä on Tukholmaa ja sen asukkaita kohtaan. Kukaan heistä ei osaa sanoa tarkalleen, MIKSI se on niin häiriintynyt, mutta he tietävät, miten huonosti se on, vaikka eivät koskaan astu sinne jalallaan. Meitä melkein nauretaan, kun kerromme heille, että me molemmat rakastamme kaunista pääkaupunkiamme ja kaikkea, mitä sillä on tarjota. Viime kesänä vierailimme mieheni sukulaisten luona, jotka ovat onnistuneet välttämään Sthlmissä käymistä, vaikka ovat jo yli 70-vuotiaita. Kuvittele, mitä he jäävät näkemättä ennakkoluulojensa vuoksi. Asua Ruotsin maaseudulla ja kieltäytyä näkemästä pääkaupunkiamme, minulle täysin käsittämätöntä. Minusta tuntuu, että se on pahinta Gbg:ssä ja sen ympäristössä, ehkä vähän "isoveljen kompleksia". Eivät asu Sthlmissä mutta ovat niin kiitollisia että meillä on läheisyys niin että voimme käydä siellä niin usein kuin mieli tekee..... ja usein tekee 🙂.
26 tammikuun 2022 - 12:26
Helena sanoo:
Vau! Kiitos kommentistasi! Tuntuu vähän surulliselta, että sen pitäisi olla näin. Göteborgilaisista mekin tykkäämme ... Göteborgia haluaisimme myös nähdä enemmän, jos nyt sinne uskaltaudumme 😉.
26 tammikuun 2022 - 15:22
Annika Espanjassa sanoo:
Hieno viesti! Puhu ääneen, kun saat epämiellyttäviä kommentteja!
26 tammikuun 2022 - 12:36
Helena sanoo:
🙂
26 tammikuun 2022 - 15:22
bmlarstravellingblog sanoo:
Hyvä ja harkittu viesti ja monia huomionarvoisia kommentteja! En usko, että olemme koskaan ajatelleet tuolla tavalla, vaan pikemminkin niin, että pahoja munia ja mukavia ihmisiä on joka paikassa.
Sitten voimme varmaan olla Marian kanssa samaa mieltä siitä, että asiat voivat todellakin mennä pieleen, kun Tukholmassa tehdään päätöksiä, jotka koskevat koko maata, myös suuria harvaan asuttuja alueita. Silloin voimme ymmärtää ristiriitoja, joita syntyy....
Luojan kiitos olemme erilaisia ja haluamme asua eri paikoissa, olisi sääli, jos kaikki valettaisiin samaan muottiin....
26 tammikuun 2022 - 13:46
Maria /emjis sanoo:
Kyllä, kuinka ahdasta Skaraborgissa ja Falbygdenissä muuten olisi!!!! 😉
26 tammikuun 2022 - 14:35
Helena sanoo:
BM ja Lars, kyllä, nämä ovat mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä kommentteja! Sooo mielenkiintoista lukea! Olen täysin samaa mieltä siitä, että kaikissa paikoissa on sekä mukavia että epämiellyttäviä ihmisiä. Sitten on selvästi asioita, jotka voisivat olla paremmin, kun kyse on politiikasta ja päätöksistä, niin ei se Tukholma-keskeisyys kun ei pitäisi olla.
26 tammikuun 2022 - 15:26
OJ sanoo:
Mielenkiintoista. Olen sekä samaa että eri mieltä. Tietenkin kaikkialla on pahoja munia, ja niin on myös mukavia ihmisiä. Ymmärrän kuitenkin, mistä tämä kaikki johtuu.
Kasvoin harvaan asutulla alueella Lapissa. Olen muuttanut paljon Norrlannissa, asunut Tukholmassa kolme vuotta, Skånessa ja asunut myös ulkomailla Euroopan suurissa kaupungeissa. Paikka, jossa olen tuntenut oloni vähiten kotoisaksi, jossa minua on vähiten nähty, kuultu, kunnioitettu, vakavasti otettu ja ymmärretty, on ollut Tukholma. Ei tietenkään aina ja kaikkien toimesta, mutta ylivoimaisesti useimmiten... Se on kiusaamisen tunne, joka tulee kaikesta: katseista, joita saat, tavasta, jolla sinua puhutellaan, katseista, joita et saa silloin, kun sinun odotetaan saavan, lauseista, ääntämyksestä, kysymyksistä, kiinnostuksen puutteesta, tietämättömyydestä, haluttomuudesta oppia, tavasta, jolla vastaat jne. En ole koskaan tuntenut oloani niin tyhjäksi ja väärinymmärretyksi kuin kolmen Tukholmassa vietetyn vuoden aikana. Kaikki tämä näkyy myös mediassa ja poliittisissa päätöksissä.
Luulen, että se perustuu normiin, kaupunkien normiin, jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua. Tukholma on normi, ja kaikkea sen ulkopuolella olevaa pidetään poikkeavana.
Kotimaan aktivistit kuvaavat kaiken niin hyvin:
"Normit ohjaavat yhteiskuntaa, ja kaupunkinormit koskevat sitä, miten paikkoja ja siten myös niissä asuvia ja työskenteleviä ihmisiä arvostetaan eri tavoin. Kaupunkinormi on jatkuvasti läsnä koko yhteiskuntakoneistossa, kansalliselta tasolta ylipaikalliselle tasolle, politiikassa, tiedotusvälineissä ja ihmisten välillä.
Kaupunkinormissa on kyse valtarakenteista, joissa kaupungilla on tulkintaoikeus, se toimii lähtökohtana ja sitä pidetään toivottavana. Tämän seurauksena kaikki "kaupungin ulkopuolella" oleva nähdään perifeerisenä, poikkeavana ja vähemmän arvokkaana. Kaupunkinormi leimaa maaseutualueet autioituneiksi, hyvinvoinnista riippuvaisiksi, takapajuisiksi ja tuhlaaviksi. Samaan aikaan kaupunkia luonnehditaan innovatiiviseksi, osallistavaksi, monimuotoiseksi ja investointeja houkuttelevaksi paikaksi. Tämän on muututtava kaupunkien normiksi:
* luo epätodellisen kuvan yhteiskunnasta
* vaikuttaa kielteisesti ihmisten minäkuvaan ja itsetuntoon.
* estää (yleensä julkisia) investointeja siellä, missä niitä eniten tarvitaan.
* tukevat kaupungin kestämätöntä elämäntapaa ja rakentamista."
Tämä näkyy ulkonäössä, puheessa ja käyttäytymisessä, joita näemme får👆🏼.
Asialla ei siis ole mitään tekemistä Stureplansin väen pienen klikin kanssa, vaan se on sitä suurempi asia.
Pyydän anteeksi, jos tämä muuttui jälleen kielteiseksi Tukholmaa kohtaan, mutta haluaisin selittää toiselta puolelta, mistä se on saattanut saada alkunsa. On surullista lukea erilaisista tilaisuuksista ja ihmisistä, joita olet kohdannut matkoillasi maassa. Olette varmasti mukavia, siltä kuulostaa:)
Mutta aivan kuten te olette kohdanneet ennakkoluuloja, koska satutte olemaan Tukholmasta kotoisin, me pohjoisen asukkaat olemme joutuneet kokemaan täsmälleen saman asian päivästä toiseen vuosikymmenien ajan. Voin varmaan luetella noin sata esimerkkiä ihan mielessäni.
Annan teille muutaman esimerkin:
Asuimme mieheni kanssa Tukholmassa, ilman lapsia ja kaikkia isyyteen kuuluvia piirteitä. Eräänä sateisena marraskuisena iltana olimme ulkona ystävien kanssa, menossa pubista toiseen samanhenkisten tukholmalaisten kanssa. Olimme avoimia ja juttelimme iloisesti, jolloin yksi heistä kysyi minulta, mistä olin kotoisin. -Lapin kylästä, vastasin.
Hän perääntyy ja vastaa nopeasti: - Voi paska! Eikö siellä olekin aivan sairaan pimeää? Hän katsoo minua inhottavasti ja näyttää epäilevältä. - Ei, vastaan, miksi olisi, siellä on nyt lunta. Mutta täällä on todella pimeää, sanon. Hän katsoo minua vielä oudommin ja alkaa sen sijaan puhua omalle kaverilleen.
Tai toimisto, jossa työskentelin Tukholmassa. Toimistossa työskentelevä 57-vuotias kaunopuheinen ja hienostunut nainen oli saanut esitteitä Kiirunasta, koska siellä oli tarkoitus järjestää suuri konferenssi. Nainen oli hyvä työssään ja mukava nainen. Kahvin äärellä hän ottaa esitteet esiin, kääntää katseensa minuun ja kysyy: - Te, jotka olette Norrlannista kotoisin, millaista Kiirunassa on? Tunnettehan te siellä ihmisiä?
En aluksi ymmärrä kysymystä ja sanon: - Ei, olin kerran Kiirunassa, kun olin 12-vuotias, muuten en tiedä Kiirunasta sen enempää kuin sinäkään. Kiirunasta on yhtä pitkä matka minun kylääni kuin täältä Göteborgiin.
Hän pyöritteli silmiään eikä sanonut minulle mitään muuta.
Tai kun tulin töihin Tukholmaan ja huomautin kaikkien puiden kauniista syysväreistä. Kollega vastasi ivallisesti: -Ha, kenellä on aikaa katsella puita! Minulla on liian kiire katsella uusia nahkasaappaita, ha ha, ja nauraa pilkallisesti minulle ja pohjoismaalaiselle, joka välittää mieluummin luonnosta kuin uusista saappaista.
Tai kaikki ne kerrat, kun hymyilit ja yritit avata keskustelun metrossa. Murhaavat katseet takaisin.
Tai jos uhmasit oikeanpuoleista liikennesääntöä liukuportaissa. Katseet, huokaukset, jalkojen polkeminen - Siirry sivuun, senkin pirun maalaisjuntti!
Tai kaikki ne lukemattomat kerrat, jolloin sinulta on kysytty - Mutta MIKSI haluat asua Norrlannissa? Täällä Tukholmassa on kaikkea!
Mitä kaikkea? Vastaan...
Tai - Tukholmassa on kaikki mitä tarvitset!
No... minä en todellakaan vastaa siihen, miten voitte tietää, mitä tarvitsen?
Tai -Et voi muuttaa takaisin Norrlantiin, haluat antaa lapsillesi tulevaisuuden, eikö niin?
Kyllä, juuri sitä me haluamme, sanoin.
Tai miten 80-luvulta lähtien säätiedotus on esitetty televisiossa alhaalta ylöspäin. Aloitetaan aina Etelä-Ruotsista ja pyyhkäistään nopeasti "pohjoisosan" yli. Miksi? Kaikkialla muualla aloitetaan ylhäältä ja mennään alaspäin.....
Tai miten esimerkiksi puutarhalehdet ukkosivat artikkeleita helmikuussa - Nyt on aika haravoida nurmikko! No, miksi sitten, lunta on vielä noin 3 kuukautta jäljellä... Kerran lähetin sähköpostia ja kysyin, miksi pohjoisessa ei koskaan aloiteta. Sain vastauksen, että me pohjoisessa voisimme sitten katsoa vanhempia artikkeleita, kun ne tulevat meille ajankohtaisiksi.
Hm... entäpä mitä taas pidetään normina?
Tai ne miljardit ja taas miljardit dollarit, jotka on kaadettu Norrlannin sisämaahan, koska Tukholma tarvitsee nopeita junia ja uusia teitä.
Tai miten kylässäni ei vieläkään ole laajakaistaa 7 vuoden taistelun jälkeen... Tukholmassa korjaaminen kestää 1,5 päivää.....
Puhutte siitä, että ette voi puolustautua, voitte vain vastaanottaa, vai pitäisikö teidän protestoida?
Kyllä, kysykää keneltä tahansa norjalaiselta, kuinka paljon paskaa olemme joutuneet "ottamaan vastaan" historian aikana! Kysykää keneltä tahansa saamelaiselta. Kysykää keneltä tahansa maalaiselta. Olemme protestoineet ja protestoineet, mutta väistämättä...
Kaikki suurkaupungin puolesta.
Harmi, mutta nyt sait selityksen toisen puolen 🧡.
26 tammikuun 2022 - 15:37
Helena sanoo:
JO, kiitos paljon pitkästä ja hyvin kirjoitetusta kommentistasi! Olemme iloisia, koska pidämme siitä, että kaikkien täällä kirjoittavien ja kommentoivien kesken vallitsee niin mukava ilmapiiri. Silloinkin kun joku on eri mieltä tai haluaa selittää eri näkökulmasta, se tehdään hyvin ja rakentavalta tuntuvalla tunteella!
Erittäin surullista kuulla, että et ole kokenut hyvää hoitoa Tukholmassa! Kuten kuvailet, on varmasti monia selityksiä sille, miksi resistenssi on syntynyt! Surullista! Me pohdimme sitä, miten voimme saavuttaa parempaa suvaitsevaisuutta ja hyväksyntää toisillemme ihmisinä. Puhumme joskus maahanmuuttajien kohtelusta, mutta kuvittele, että näin voimakkaita ristiriitoja ja tunteita on vain oman maamme sisällä!!!! Kai meidän eri puolilta maata tulevien ihmisten pitäisi voida matkustaa ja vierailla toistensa luona ilman, että heihin suhtaudutaan holhoavasti riippumatta siitä, tuleeko maaseudulta vai suurkaupungista?
26 tammikuun 2022 - 16:26
Birgitta sanoo:
Olen tukholmalainen diasporassa! Muutin 9-vuotiaana Tukholmasta kaikista paikoista Göteborgiin😱 . Kiusattiin väkivaltaisesti koulussa murteeni takia 9-vuotiaiden toimesta, jotka olivat varmaan oppineet vihaamaan tukholmalaisia vanhemmiltaan... Olen asunut Göteborgissa 66 vuotta enkä ole koskaan nauttinut siitä. Göteborgilaisilla on huono itseluottamus ja se ilmenee siten, että heillä on aina jotain halventavaa sanottavaa muista kaupungeista. Tukholma on fantastisen kaunis kaupunki, jossa on mukavia ja nopeasti ajattelevia asukkaita. Kun tulen Sthlmiin, siellä on valoisaa ja ystävällistä ja siellä on oikeat vuodenajat, ei niin kuin Göteborgissa, jossa vain sataa... Suurin osa tukholmalaisista tulee myös muualta Ruotsista. Joten venyttele itseäsi ja nauti elämästä yhdessä maailman kauneimmista pääkaupungeista!
26 tammikuun 2022 - 15:52
OJ sanoo:
On niin mielenkiintoista, miten suhteellista kaikki on. Tukholmassa viettämieni vuosien aikana en kokenut mitään todellisia vuodenaikoja... vain sadetta ja lunta, aivan kuten Skånessa viettämieni vuosien aikana, mutta sumua oli hieman enemmän....
26 tammikuun 2022 - 16:17
Helena sanoo:
Birgitta, kyllä, on totta, että monet Tukholmassa asuvat ihmiset ovat alun perin kotoisin jostain muualta! Suurkaupunki on sekoitus erilaisia taustoja omaavia ihmisiä, ja sen huomaa helposti, jos kysyy.
26 tammikuun 2022 - 16:28
Ditte sanoo:
Erittäin mielenkiintoinen viesti ja hienoa, että sinä / te otatte tämän. Olen asunut täällä kaupungissa 21 vuotta, Solnassa 10 vuotta ja Upplands Väsbyssä 32 vuotta, joten lasken itseni luultavasti "tukholmalaiseksi". )Mutta tähän mennessä en ole törmännyt tähän ajatukseen, etten pitäisi tukholmalaisista. Matkustan paljon työssäni oppaana/matkanjohtajana maan sisällä ja myös jonkin verran yksityisesti ja olen tavannut paljon ihmisiä, jotka eivät ole Tukholmasta. Mutta kukaan ei ole tuonut esille, että tukholmalaiset olisivat jääräpäisiä. Ajattelen uudestaan: Ei, en ole kuullut sellaista.
Mutta täällä kaupungissa, kuten muuallakin maassa, on myös niitä, jotka ovat vähemmän mukavia. Ehdottomasti! Liikun kaupungissa joka päivä, busseissa ja metroissa, ja mielestäni ilmapiiri on yleisesti ottaen hyvä.
Monet täällä ja muualla maassa asuvat ihmiset, jotka eivät tunne Malmöä tai Göteborgia kovin hyvin, voivat tuntea olonsa epävarmaksi jo pelkästään näiden nimien mainitsemisesta. Ennakkoluuloja liikkuu niin paljon.
Sitten ajattelen kaikkia turisteja, sekä ruotsalaisia että Euroopasta ja kaikkialta maailmasta tulleita, jotka tulevat tänne mielellään ja palaavat takaisin. Ja siihen on tietysti syynsä. Tukholma on kaikin tavoin fantastinen kaupunki.
26 tammikuun 2022 - 16:14
Helena sanoo:
Hyvä, että et joutunut käsittelemään sitä, että ihmiset eivät pidä Stockhomeristä!!!! Mutta tietysti ennakkoluuloja on, joka suuntaan.
27 Tammikuun 2022 - 7:55
BP sanoo:
Hyvin kirjoitettu Helena! On selvää, että viestisi koskettaa. Et ole pitkään aikaan saanut näin paljon kommentteja;-)
Tukholman ja Göteborgin välillä on tiettyä "kilpailua". Minulla on ollut useita kollegoita, jotka ovat työskennelleet Göteborgin toimistoissa, eikä heillä ole ollut kovin hyvää sanottavaa meistä. Olimme räkäisiä, avuttomia ja ylimielisiä. Aivan kuten sinulle, minullekin on sanottu, että "et ole tavallinen nobody, vaan oikeasti autat".
Luulen, että useimmat ihmiset, joilla on tällaisia ennakkokäsityksiä meistä tukholmalaisista, ovat katsoneet pääkaupunkia televisiosta ja nähneet lähinnä Stureplanin, Bratit ja Spy Barin sekä maahanmuuttajien asuttamat lähiöt. Koska maahanmuuttajat ovat vielä huonompia kuin tukholmalaiset ...
Vaikka et pitäisikään tukholmalaisista, sinun pitäisi silti pystyä erottamaan ihmiset ja itse kaupunki toisistaan. Tukholma on nimittäin yksi maailman kauneimmista kaupungeista sekä kesällä että talvella.
Loistavasti kirjoitettu!!!
26 tammikuun 2022 - 20:19
Helena sanoo:
Kiva, että pidit postauksesta! Ja kyllä, oli selvää, että tapasimme jotain sellaista, josta monilla ihmisillä on mielipiteitä ja ajatuksia, olivatpa he sitten samaa mieltä tai eri mieltä ja kokemuksia!
27 Tammikuun 2022 - 7:57
Monica sanoo:
Erittäin hyvä viesti ja preciiiis joten siinä se on. Olen Tukholman asukas äitini puolelta viidessä sukupolvessa, mutta olen asunut täällä "vain" 41 vuotta.
Ja minun mielipiteeni on, että tukholmalaiset, oikeat, haha, ovat mukavimpia ihmisiä, avuliaita, yhtäkkiä he ryntäävät Östermalmilta ja auttavat, kun me todella etsimme jotain. Kyllä, he olivat oikeita tukholmalaisia.
Ja me ostimme autoja aidoilta etelävaltiolaisilta, mikä mukava mies, ja aitoja etelävaltiolaisia tuskin on enää olemassa, kuten hän itse sanoi. Niin avulias kaikin tavoin, koska vanha auto olisi ehdottomasti romutettu erikoispaikassa kaukana automerkin mukaan, se oli ollut osallisena naisen kännykkäkeskustelussa, joka ajoi suoraan siihen. Ei tainnut olla Tukholmasta kotoisin ...
Joten luulen, että kaikki tuo puhe on, kun he tapaavat uusia tulokkaita, eivät sano mistä;-) mutta he yrittävät puhua Stockholmskaa viikon kuluttua, työskentelevät kahvilassa ja ovat mielettömän ärsyttäviä.
Kyllä, lasken teidät muutenkin Tukholmalaisiksi, ja ne mukavat:-), Pietari on asunut lähellä ja te molemmat melko pitkään, vaikka se ei ole niitä sukupolvia, viisi olen oppinut.
Parhaat ystävämme ovat todellisia tukholmalaisia, jotka ovat niin mukavia ja avuliaita ja kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta. Eivätkä he koskaan nalkuta muille siitä, mistä he ovat kotoisin, emmekä mekään, vaan hengailet sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat käyttäytyä.
Kun olin Göteborgissa, korvani melkein loksahtavat irti kaikista vertailuista, nalkutuksesta, jos olemme kahvilassa, museossa, kivassa puistossa, he haluavat tietää, onko se yhtä hyvä kuin Tukholmassa, koska he ovat numero kaksi, josta eräs tietty prinssi nalkuttaa myös. Aluksi en ymmärtänyt, mitä he tarkoittavat, oli niin kiinnostunut löytämään, mutta kun ostin hauska kauppa niin mukava villapaita, kysymys oli vielä, onko mahdollista käyttää sitä, ei ollut Tukholma. Ja ihan tosissaan. Alkoi ajatella, että heidän päässään oli jotain vikaa.
Olin kuitenkin pohjoismaisessa syöpädiagnostiikan konferenssissa Boråsissa, ja isännät järjestivät sen erittäin ammattimaisesti. Valitettavasti jouduimme kiertämään Göteborgin kautta kotiin katkenneiden yhteyksien vuoksi.
Toisaalta, meillä ei ole melkein mitään todellista Tukholmalaiset naapureina ja auttaa mitä ärsyttävää ja outoa, voisi mainita pari maisemia, mutta pidättäytyä.
Olemme myös itse uskomattoman mukavia ja huolehtivia, hyväkäytöksisiä ja kohteliaita.
Epäilen, että olet saanut tarpeeksesi ja ajattelet, että oli hyvä, että kirjoitit. Minäkään en sano mitään, mutta ehkä pitäisi, koska joku kirjoitti tänne, että hän on sanonut.
Olen sekä yllättynyt että vaivautunut, kun kysyn maaseudulla, kuka osti tyhjillään olevan loma-asunnon, ja 85-vuotias huutaa: "Se on joku hemmetin tukholmalainen", osoittautuu pariskunta, jonka luona hän käy sairauksissaan ammatissaan, luultavasti vähintään kerran viikossa.
Ihmiset ovat hulluja, ja meidät hyväksytään täysin, koska minulla on siteet alueeseen ja olen myös auttanut ihmisiä siellä, joten he jakavat kaiken kanssani. Mutta on outoa, miten ruotsalaiset ovat ruotsalaisia vastaan. Ei ihme, että maahanmuuttajat pitävät yhtä.
27 Tammikuun 2022 - 21:58
Helena sanoo:
Totta kai siellä on paljon mukavia tukholmalaisia!!!! Peter on syntynyt Tukholman keskustassa, ja ehkä useat sukupolvet ovat myös täältä kotoisin, mutta itse olen ehdottomasti maahanmuuttaja. Mutta mielestäni suurkaupunkiin (jos Tukholma voidaan sellaiseksi laskea ;)) kuuluu, että siellä on sekaisin ihmisiä, joilla on erilaisia taustoja. Olen kaikin puolin ylpeä siitä, että olen Skånesta, mutta asun Tukholmassa ja haluan pystyä sanomaan sen ilman, että ilmapiiri muuttuu oudoksi. Kiitos kommentistasi!!!
31. toukokuuta 2022 - 17:55
Eva sanoo:
Olen syntynyt ja kasvanut Sthlmissä. Muutin vuonna 2002 mieheni kotikaupunkiin Eskilstunaan. Ensimmäiset vuodet vastasin Tukholmaan, kun minulta kysyttiin, mistä olen kotoisin. Ajan myötä päätin vastata Hällby (paikka, johon muutimme Sthlmistä). Ihmisten äänensävyjen välillä oli kilometrejä.
Olen nyt asunut E-tunassa 20 vuotta. Harvoin kukaan kysyy minulta, mistä olen kotoisin, mutta kun kysytään ja sanon Tukholma, saan vastaukseksi "ah...olen kuullut siitä", mutta iloisempaan ja kevyempään sävyyn. Joko ihmisistä on tullut mukavampia tai sitten Tukholman aksenttini on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Vau, miten hullua tämä olikaan. Rakastan Eskilstunaa enkä ikävöi Tukholmaa.... paitsi silloin, kun kierrän yhden sillan yli ja tajuan, että kaipaan valoa, ääntä ja sykettä. Tukholma on paras. Haluaisin sanoa, että ne jotka eivät ole samaa mieltä, eivät tiedä mistä puhuvat. 😉
29 tammikuun 2022 - 19:04
Helena sanoo:
Mutta eikö olekin outoa, että äänessä pitäisi olla erilainen sävy!!!? Kiva kuitenkin kuulla, että se on parantunut! Kiitos kommentistasi!
31. toukokuuta 2022 - 17:56
Isabelle sanoo:
Luulen, että Tukholman ja Ruotsin muiden osien välillä on kulttuurieroja. Kuten Lontoon ja Skotlannin tai Pariisin ja Bretagnen välillä. Vauhti Tukholmassa on paljon nopeampi kuin Skånessa, Kalmarissa tai Örebrossa. Tukholmalaiset ovat hieman vähemmän ujoja, ehkä hieman koulutetumpia, koska Tukholma on yliopistokaupunki. He ovat tottuneet liikkumaan anonyymisti suurkaupungissa, jossa ei voi tuntea kaikkia, mutta heillä on tapana tervehtiä ja jutella. Hieman suorapuheisempia ja vähemmän konflikteja pelkääviä. Et tiedä mitään golfista (kuten Skånessa) tai metsästä (kuten Västergötlannissa) tai puutarhanhoidosta kuten Kalmarissa, koska tukholmalaiset eivät asu taloissa vaan asunnoissa eikä heillä siksi ole lemmikkejä. Syövät usein ravintoloissa sen sijaan, että korjailisivat autoa, koska he eivät välttämättä edes omista autoa. Saattavat käyttää siivousapua pienessä asunnossa eivätkä ole kovin käytännöllisiä, mutta heillä voi olla asiantuntemusta ja laaja työkokemus. Ja jos sinulla ei ole taloa remontoitavana, saatat sen sijaan matkustaa Italiaan ja Alpeille. Ennakkoluuloja on luultavasti siksi, että siinä on totuuden jyvänen, että arki on erilaista maan eri osissa. Pukuja kahluukenkien sijaan. Manikyyri kotitekoisten pullien sijaan. Työskentelin useissa eri paikoissa Ruotsissa ja huomasin ehdottomasti ennakkoluulot, kun työskentelin Tukholman ulkopuolella. Huomasin sen eniten työskennellessäni Skånessa, mutta nautin silti siitä enkä ottanut sitä liian vakavasti. Minulla itselläni on Skånesta kotoisin olevia ihmisiä kohtaan ennakkoluuloja, jotka ovat osittain totta ja osittain perusteettomia.
31. toukokuuta 2022 - 13:44
Helena sanoo:
Niin totta, ja hyvin kuvattu! Kulttuurieroja on varmasti olemassa, ja olosuhteet ovat, kuten sanoit, erilaiset. Mutta siitä huolimatta meidän pitäisi mielestäni pystyä kunnioittamaan toisiamme. Ja tietysti monet ihmiset kunnioittavatkin! Mutta se on sitä, että kun joku sanoo jotain negatiivista, se vaatii paljon hyvitystä 😉.
31. toukokuuta 2022 - 17:59