Voiko köyhyyttä ja kurjuutta kuvata hyvin? Tämä on kysymys, jonka joskus kysymme itseltämme. Loppujen lopuksi ihmisten kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen voi olla jo itsessään haasteellista. Jos köyhyys ja kurjuus halutaan erottaa toisistaan, herää muutamia lisäkysymyksiä.
Ihmisten valokuvaaminen - ja kuvien julkaiseminen
Aluksi, jo ennen kuin ajattelemme köyhyyttä ja kurjuutta, voimme syventyä siihen, että kuvaamme muita ihmisiä ja sitten julkaisemme kuvat. Tämä kysymys saattaa oikeastaan tarvita oman postauksensa. Lyhyesti voidaan sanoa, että on suhtauduttava sekä lakeihin ja sääntöihin että etiikkaan.
Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan valokuvia, joissa henkilöt voidaan tunnistaa, pidetään henkilötietoina, mikä tarkoittaa, että sinun on noudatettava tiettyjä sääntöjä. Jos sinulla on kuitenkin julkaisulupa, joka meillä FREEDOMtravelilla on, on mahdollista julkaista tiettyjä tietoja, joita GDPR ei muuten sallisi. Sitten on tietysti vielä se, että jokaisessa uudessa maassa, jossa vierailet, voi olla erilaisia lakeja ja määräyksiä...
Olemme yleensä melko varovaisia sekä oikeudellisista että eettisistä syistä. Otamme ja julkaisemme epäröimättä kuvia väkijoukoista, kaukana olevista ihmisistä ja ihmisistä takaapäin. Jos otamme kuvia ihmisistä läheltä, pyydämme yleensä luvan niiden julkaisemiseen.
Voiko köyhyyttä ja kurjuutta kuvata hyvin?
Seuraava kysymys, tämänpäiväisen pohdinnan pääkysymys, on, voiko köyhyyttä ja kurjuutta kuvata hyvin? Esimerkiksi kuvaamalla köyhissä oloissa eläviä ihmisiä tai kuvaamalla köyhien ihmisten koteja. Tähän liittyy mielestämme joitakin hankalia lisänäkökohtia.
Kun pyydät lupaa kuvata ihmisiä, se johtuu usein siitä, että haluat näyttää jotain myönteistä. Saatat haluta kertoa heille mukavasta tapaamisesta ryhmän kanssa, esitellä heidän kauniita vaatteitaan tai ottaa kuvan heistä heidän viihtyisän kahvilansa edessä. Jos sinulla oli siis mukava kohtaaminen köyhien ihmisten ryhmän kanssa, heidän valokuvaamisensa saattaa tuntua luonnolliselta ja positiiviselta. Mutta heidän valokuvaamisensa vain koska he ovat köyhiä, se voi tuntua oudolta ja ehkä jopa epäkunnioittavalta.
Samaan aikaan voi olla järkevää näyttää ja kertoa tarinaa köyhyydessä elävistä ja päivittäisten haasteiden edessä olevista ihmisistä jossakin maassa. Jos vain kertoo meille maan ylellisistä ja kauniista asioista, niin siitä tulee vääristynyt kuva. Mutta miten köyhyyttä ja kurjuutta voi kuvata hyvällä ja kunnioittavalla tavalla?
Meidän mielestämme on joskus luonnollista ottaa kuvia ympäristöstä, olipa se sitten hieno tai spartalainen asunto. Toisinaan se on meille vaikeaa. Täällä Etelä-Afrikassa, jossa kehotetaan olemaan menemättä asuinalueille yksin, mutta ne näkee aina moottoritieltä, se on erityisen hankalaa.
Mitä mieltä olet köyhyyden ja kurjuuden kuvaamisesta?
Mitä mieltä olet ihmisten kuvaamisesta matkoilla - ja köyhyyden ja kurjuuden kuvaamisesta? Haluamme kuulla ajatuksesi!
Anna Nilsson Spets sanoo:
Hankala kysymys. Matkustan yleensä hyvin köyhissä maissa, joissa on erittäin huonoja asuntoja, likaisia ja sairaita lapsia, toivottomia vanhempia jne. Kysyn 99-prosenttisesti, onko se ok, koska haluan kuvieni kautta näyttää, että maailma on erilainen niin monille ihmisille. Tämä viesti on tärkeä. Mutta sitten on vielä eettinen näkökulma, pitäisikö antaa muiden muhia toisten onnettomuudessa. Vaikeaa.
28. toukokuuta 2024 - 6:29
Helena sanoo:
Mielestäni onnistut usein ottamaan erittäin hyviä ja kunnioittavia kuvia ihmisistä, joista monet elävät yksinkertaisissa oloissa. Usein osana tarinaa, jossa se tulee luonnostaan. Mutta kyllä, hyvä joskus miettiä!
28. toukokuuta 2024 - 16:34
Annar Aas sanoo:
Pidän perusteluistasi, mutta vain rikkaiden valkoisten kuvaaminen Etelä-Afrikassa tuntuu silti väärältä. Suurin osa on värillisiä, ja monet elävät kurjuudessa. Tiedämme tämän median ja kirjallisuuden kautta... Ne, jotka välittävät maailmasta, tietävät missä köyhyys on, sitä ei tarvitse kuvata matkablogeissa. Kiitoksia kertomuksistanne.
28. toukokuuta 2024 - 9:38
Helena sanoo:
Kyllä, täällä Etelä-Afrikassa se on ollut erityisen silmiinpistävää. Filippiineillä tapasimme myös paljon ihmisiä, jotka elävät yksinkertaista elämää, mutta siellä kuvaaminen tuntui luonnollisemmalta, koska liikuimme usein näillä alueilla, juttelimme näiden ihmisten kanssa jne. Täällä Etelä-Afrikassa se on niin eriytynyt, ja rikollisuuden takia köyhillä alueilla ei juuri liikuta. Mutta niitä näkee, ja kuten sanoit, suurin osa väestöstä on värillisiä, ja monet heistä elävät hyvin, hyvin yksinkertaisissa oloissa. Meistä tuntuu tarpeelliselta puhua muustakin Etelä-Afrikan näkökulmasta kuin matkailullisista asioista, ja suunnittelemmekin lauantaiksi erilaista postausta. Ei ehkä niin paljon kuvaavia kuvia, mutta yritämme kertoa tarinaa eri tavalla.
28. toukokuuta 2024 - 16:39
Anna Nilsson Spets sanoo:
Olet oikeassa, mutta kaikki eivät hyväksy köyhyyttä. Mielestäni on tärkeää näyttää kolikon toinen puoli, se, joka on vain kivenheiton päässä hotelleista ja lomakeskuksista.
29. toukokuuta 2024 - 6:08
JoY sanoo:
Se on hankala kysymys, on tavallaan väärin ottaa kuvia vain rikkauksista, kun köyhyyttä on niin paljon. Kuva, jonka näytät niin sanotusta hökkelikylästä, sellainen kuva riittää ja kertoo niin paljon. Melkein muotokuvien ottaminen on hankalaa ja sitten luvan kysyminen. Miten kysyt tuon kysymyksen ja selität, mihin kuvaa käytetään, kielellä, jota et puhu (täällä puhutaan englantia) ja ymmärtääkö henkilö sosiaalisen median ulottuvuuden? Jotain mietittävää, jos ajattelee asiaa enemmän kuin vain painamalla kameran laukaisinta. Jatkakaa hyvää työtä matkallanne.
28. toukokuuta 2024 - 13:35
Helena sanoo:
Kyllä, kuva voi sanoa paljon! Kuva hökkelikylästä (jonka lainasimme kuvapankista) näyttää suurin piirtein siltä, miltä hökkelikylässä täällä näyttää, ja luulen, että se on otettu jopa Etelä-Afrikassa. Tuo on myös hyvä huomio, että on selitettävä, mihin kuvaa käytetään. Voi olla aika vaikeaa selittää jotain "nopeasti ja helposti".
28. toukokuuta 2024 - 16:41
Eva sanoo:
Minusta ei tunnu lainkaan mukavalta kuvata köyhiä ja/tai haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä, ellei ensin saada jonkinlaista kontaktia ja sitten kysytä lupaa. Tämä pätee muuten ihmisiin yleensä.
(Olen kirjoittanut ajatuksiani postaukseen: Valokuvaamalla ihmisiä, linkki alla).
28. toukokuuta 2024 - 18:22
Helena sanoo:
Hyviä pohdintoja postauksessasi Eva! (Pääset postaukseen, kun klikkaat "EVA"!) Samaa mieltä siitä, että usein tuntuu luonnolliselta, kun ihmiset pukeutuvat, näyttelevät jotain roolia tai vastaavaa, silloin henkilö saattaa olla jo henkisesti valmistautunut valokuvien ottamiseen. Silloin voi kysyä, mutta silloin siitä tulee usein tuplasti, eli haluan kysyä sekä saanko ottaa kuvia että saanko julkaista kuvan blogissani, mitä ei aina ole helppo selittää vähän nopeasti. Voin myös ajatella, että maksu on ihan ok. Kyseessä on transaktio ja molemmat osapuolet ovat todennäköisesti tyytyväisiä transaktioon.
29. toukokuuta 2024 - 6:40
Yossu sanoo:
Tämä kysymys tuli kuin itsestään. Minulla on kuvia Andien vaellukseltani, joissa näkyy ihmisiä, ja olen yrittänyt ymmärtää niitä. Ja se on todella vaikeaa.
Kun kirjoitan jostakin kokemuksesta ja minulla on kuva, jossa jonkun kasvot näkyvät selvästi, kysyn yleensä itseltäni, onko kuva todella tarpeen vai pystynkö kuvaamaan kokemuksen muutenkin hyvin.
Vielä vaikeampaa se on köyhyyden tapauksessa, kun kuvassa oleva henkilö ei symbolisoi myönteistä kokemusta.
28. toukokuuta 2024 - 19:09
Helena sanoo:
Kyllä, nämä kysymykset nousevat esiin myös kuvatessani ihmisiä yleensä ... Haluan, että ihmiset ovat kuvassa, jotta se näyttää luonnolliselta, mutta yritän usein odottaa kuvan ottamista, kunnes kukaan ei ole "suoraan fokuksessa".
29. toukokuuta 2024 - 6:42
BP sanoo:
En usko, että haluat kuvata kurjuutta ja köyhyyttä. Haluan kuvata todellisuutta, oli se sitten rikas tai köyhä. Mutta jos kehotetaan olemaan vierailematta köyhillä alueilla, on paljon vaikeampaa kuvata todellisuutta. Anna Nilsson Spets on paikallisten ihmisten kuvaamisen asiantuntija. Ja vaikka hän joutuu maksamaan siitä, että ihmiset tulevat mukaan, hän tekee sen.
Minulla on kokemusta vain Gambiasta ja Marokosta, ja siellä he auttoivat enemmän kuin mielellään. Joskus he saivat kolikon tai lahjan.
En pelkää ottaa "mammarazzi"-kuvia täällä ja ulkomailla. Tietenkin vain julkisilla paikoilla.
28. toukokuuta 2024 - 20:32
Helena sanoo:
Täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että Anna ottaa upeita kuvia paikallisista ihmisistä!!!!. Olemme myös maksaneet ihmisille joskus, esimerkiksi Vietnamissa. Ja Filippiineillä tuntui aika helpolta ottaa luonnollisia kuvia ihmisistä, joita tapasimme eri yhteyksissä. Täällä se on mielestämme hankalampaa, mutta lauantaina julkaisemme erilaisen postauksen, jossa kerromme maasta eri tavalla.
29. toukokuuta 2024 - 6:49
Anna Nilsson Spets sanoo:
Kiitos ! Kyllä, olen kerran maksanut valokuvista, Etiopiassa, kun paikalliset heimot pukeutuivat turisteja varten. Muuten ... kysyn, jos saan ei muotokuvasta, hyväksyn. Täytyy myöntää, että hiippailen joskus nurkan takana ja käytän zoomia.
02 maaliskuun 2024 - 6:58
Lotta sanoo:
Fantastisen hyvin kirjoitettu!
28. toukokuuta 2024 - 22:01
Helena sanoo:
Kiitos paljon! Kiva, että arvostit sitä!
02 maaliskuun 2024 - 6:36
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Kyllä, se on todella hankalaa! Yleensä vältän ottamasta kuvia ihmisistä, joissa kasvot näkyvät. Ja tilanteissa, joissa kuvan ottaminen voi tuntua holhoavalta, en ota kuvaa. Ainakin se on perusajatus.
Halauksia Lena
01 maaliskuun 2024 - 10:31
Helena sanoo:
Toki se voi olla hieman hankalaa! Hyvä, että on perusidea, josta aloittaa!
02 maaliskuun 2024 - 6:37