Här kan du läsa mer om husbilen FREEDOM och hur vi har byggt om den på olika sätt. Vi gjorde en stor ”makeover” under de första åren. Husbilen har sedan slitits under många härliga husbilsäventyr, och 2019 påbörjade vi en ny renovering.
Innehållsförteckning
Husbilen FREEDOM
Vi köpte vår husbil begagnad år 2008 och valde en alkovbil eftersom Peters söner ofta följde med oss på resorna. Vi byggde om mycket under de första åren, och längre ner kan du se alla ombyggnationer vi gjorde. Efter ett gäng år och många spännande husbilsäventyr bestämde vi oss 2019 för att börja ta hand om och renovera vår husbil på nytt, ett projekt vi kallar FREEDOM 2.0.
År 2019 tog vi beslutet att satsa på och börja renovera vår husbil på nytt. Vid det här laget var husbilen väldigt sliten, både invändigt och utvändigt, och mycket hade slutat fungera. Här kan du läsa om projektet FREEDOM 2.0:
- FREEDOM 2.0 – dags för återuppståndelse
- Ladda husbilens batterier, städa och fixa belysning
- Besiktning och stor service av husbil
- Nya däck – och fortfarande problem med kopplingen
- Ny koppling till husbilen – och nya bord och stolar
- Vinterförvaring av husbil – och lagade dynor
- Ny inredning i husbilens garage – och plats för elcyklar
- Att byta luckor och fönster på husbil
- Problem med gasolen i husbilen (ingen husbilstur ännu)
- Ny framruta på husbilen – och annat fix
- Dekaltext på husbilen – samt oljud och en liten olycka
Utvändig design
Före: När vi köpte husbilen på Blocket 2008 var den ett år gammal – det är en Adria Coral 660 SP.
Efter: Med hjälp av firman BrandFactory lät vi foliera husbilen i svart och silver så att vi fick en husbil med helt ny design. Vi har också skaffat spoiler på husbilstaket och ny större taklucka.
Utvändig belysning
Före: Den första bilden visar husbilen FREEDOM när vi köpte den. Från början fanns inte så mycket belysning …
Efter: När husbilen blev klar lyste den desto mer! Vi monterade nya lampor på husbilen, inklusive ledslingor fram och bak samt underlights (!).
Inredning: klädsel
Före: Den första bilden visar den ursprungliga klädseln, som var ljust blå med ränder.
Efter: Vi bytte till en ny klädsel i husbilen, som går i brunt. Vi la också i en ny matta och sydde nya draperier, som matchade den nya klädseln.
Inredning: belysning
Före: Originalinredningen i husbilen FREEDOM inkluderade bland annat en blå randig klädsel.
Efter: Vi satte upp stripes i silver på skåpen och monterade in LED-lampor på flera ställen inuti husbilen.
Förvaring
Efter: I köket har vi satt upp nya hyllor och gjort plats för en kaffemaskin.
Efter: Garaget har vi delat in i två delar. På den ena sidan har vi byggt en klädkammare och på andra sidan garage där vi förvarar verktyg, vattenslangar, bensindunkar och utemöbler.
Ljud och teknik
Efter: Vi har installerat två ljudsystem i husbilen – ett när vi kör och ett när vi står stilla.
Efter: Vi har också monterat in en inverter så att passagerare kan spela TV-spel i husbilen medan vi kör, samt ett fäste på garaget så man också kan sitta utanför husbilen och spela eller se på film.
Övriga tillbehör och köregenskaper
Efter: Förutom allt som byggts om har vi skaffat en del olika tillbehör, bland annat grill, fläktar och vintertäcke.
Efter: Husbilen FREEDOM har också utrustats med trimchip och GPS.
Jan Sjöberg säger:
Hej.
Det är en trevlig och mycket praktisk husbil ni har snittsat till. Min tanke är att göra något liknande. Tyvärr har jag en gammal sjuk mor som behöver vårt stöd emellanåt. Vid tillfälle skapade jag sidan janomona.blogspot för att skrivas på när vi kommer till skott så att säga. Tills dessa får jag bara läsa om resor med husbil. Ni kommer nu att hamna på min/vår husbilssida Jan o Mona.
Må gott och lev väl.
/Janne
21 juni 2015 — 11:02
Bo Lexén säger:
Jag har en fundering på vikten efter alla dessa påmonteringar vad har ni för utgångs läge. 3500kg eller mer
Hälsningar. Bo.
30 oktober 2015 — 0:01
admin säger:
Jan Sjöberg, tack för din kommentar! Jag kikar in på bloggen då och då 🙂
Bo Lexén, vikten är ju ofta ett dilemma på husbilar. Vår husbil har maxvikt 3500 kg så det går inte att lasta hur mycket som helst. Det mesta som vi monterat fast är sådant som inte väger så mycket (ledslingor, ledlampor, larm, nya gardiner, byte av klädsel osv). De fasta påbyggnader som väger lite är i så fall högtalarna, solpanelen samt hyllorna i bagaget. Andra tunga saker (elverk och TV-spel t.ex.) kör vi inte alltid omkring med, utan bara när det behövs. Sedan har vi ju valt bort sånt som många andra har, t.ex. parabolantenn, AC och cyklar…
31 oktober 2015 — 11:06
Anton Boij säger:
Ett gissel det där med lastvikt och totalvikt.
Har haft en 660 precis som er, och efter vi bara lastat det nödvändigaste så låg den på 3500.
Vi låg på konstant 200-300 i övervikt, eftersom lastvikten bara var runt 250 kg så var det tyvärr indraget körkort och åtal via åklagare i Sverige.
Nu har vi inte det problemet längre, men tyvärr en annat när vi åker i länder typ österrike som tar hutlöst betalt för alla över 3500.
Lycka till!
22 juli 2016 — 16:23
Daniel Majak säger:
Hej o tack för en bra blogg!!!
Har en väldigt (svår för oss) fråga till er!
Vilken skulle den absolut perfekta husbilen vara att bo i året om (oberoende av körkort)?
Även då med lastvikt, utrymme, stadskörning mm att ta hänsyn till?
En extra fråga gällande Alkoven i er bil.
Sover man längs med bilen eller på tvären i dessa?
Vänligen Daniel
02 augusti 2016 — 13:46
admin säger:
Anton Boij, många av husbilarna på 3500 kg har ju verkligen för låg lastvikt! Indraget körkort och åtal låter inte kul!
Daniel Majak, det finns massor av olika husbilsmodeller och vilken som är perfekt är nog olika beroende på vem man frågar 😉 Jag mejlar dig lite funderingar kring vad man kan tänka på. När det gäller sängarna i vår husbil (både de där bak och de i alkoven) så är de på tvären.
02 augusti 2016 — 17:25
Leif strandberg säger:
Hej…läste om eran husbil och alla fel och vattenläckor mm..tråkigt och jobbigt men fn 7 månader på verkstad..låter ju otroligt..vad är detta för service ??
Jag har nu haft husbil i 10 år kört 14.000 mil aldrig ett fel, köpte den ny Dethleffs 6844..Med Renault motor som är chipsad till 165 hk från 1 liter till. 0.80 i diesel förbrukningen per mil. Och ett bra tryck i motorn.
Jag har oxå uppdatera den från 3.500 till 3.900 kostade mej 18.000:-
Intyg från Tyskland att det gick att uppdatera ..nya starkare fjädring ink arb. Ombesiktning. Nu kör jag viktlagligt..trotts att bilen är välutrustad.
De flesta husbilar på 3.500 kg kör med övervikt..de kan bli väldigt dyrt.
Och nere i europa är dom väldigt kinkiga ..inte så kul om man måste lasta av prylar och kanske frugan.
Ha en trevlig sommar Leif.
30 maj 2017 — 23:55
Leif strandberg säger:
Hej…Solna stan får man ingen boendeparkering om HB väger över 3500 kg..surt hur gör jag nu när jag inte längre har min privata parkering kvar ??
Jag har tidigare boendeparkering då bilen vägde 3500 kg..Det är samma bil men med en vikt på 3900 kg. Surt nej från Solna stad.
Finner jag ingen annan parkering ( tipps imotages för en parkering i närheten av HuvustaTorg)
I annat fall måste jag åter besiktiga om bilen till 3500 kg för att få boendeparkering i Solna..Alternativet är att flytta, för att lösa parkeringarna.
04 december 2017 — 0:26
Rune Andersson säger:
Vi håller på att införskaffa oss en husbil, max 3500 kg för vi planera åka i Europa-Frankrike älskar vi att vara,
Behöver man extra AC i bilen
Kan man ha cykel baktill utanför
03 februari 2020 — 19:21
Helena säger:
Härligt! Man kan ha cykel baktill, utanför, om man monterar sådana cykelställ. Tänk på att vissa länder kräver varningsskyltar utanpå. Extra AC eller inte är en prioriteringsfråga. Om ni reser på sommaren kan det bli väldigt varmt ibland, och då är det förstås skönt med AC. AC är dock ganska dyrt, tar en del plats, och fungerar bara när man har tillgång till el. Vi har monterat in vanliga fläktar istället.
03 februari 2020 — 20:41