Wiele witryn, takich jak cyfrowe gazety, musi zarabiać na produkowanych treściach. Paywall czy reklamy - co lubisz bardziej/gorzej?
Spis treści
Jak gazeta powinna finansować swoją działalność?
Łatwo sobie wyobrazić, jak to było w dawnych czasach. Kioskarz stał na ulicy i krzyczał, że najnowsze wiadomości są w sprzedaży. Dawałeś sprzedawcy monetę i dostawałeś gazetę.
Z czasem oferta gazet i tygodników poszerzyła się, ale ludzie nadal płacili za fizyczny egzemplarz w sklepie.
Potem pojawił się internet. Nagle stało się bezpłatnie do czytania - oczywiście poza płaceniem za komputer, prąd i internet, ale to nie przynosiło korzyści gazecie. Jak więc gazety miałyby zarabiać pieniądze? Oczywiście na reklamach! A potem: paywall.
Plusy i minusy paywalla
Paywall oznacza, że użytkownik widzi tylko niewielką część strony za darmo, a następnie musi zapłacić, aby zobaczyć i przeczytać resztę, na przykład w formie miesięcznej subskrypcji. Czasami trzeba zapłacić za prawie wszystko na stronie, a innym razem istnieje "sekcja premium" dla płacących czytelników. Można też przeczytać określoną liczbę artykułów, zanim wszystko zostanie zablokowane...
W pewnym sensie paywall może być rozsądny. Płacisz za coś, co chcesz przeczytać, a w najlepszym przypadku oznacza to, że możesz czytać swoją ulubioną gazetę bez natrętnych reklam. Z drugiej strony, coraz częściej reklamy pojawiają się również za paywallem, w tak zwanych "hybrydowych modelach biznesowych".
Wyzwaniem dla czytelników jest to, że mogą chcieć czytać wiele różnych gazet i stron internetowych, a sumowanie wszystkich różnych kosztów subskrypcji staje się kosztowne. Wyzwaniem dla gazety (i reklamodawców) jest to, że czytelnictwo spada, ponieważ oczywiście nie wszyscy są gotowi płacić.
Zalety i wady reklam
Jeśli zamiast tego witryna wyświetla reklamy (bez paywalla), może to oznaczać, że jest ich więcej, co może być postrzegane jako przeszkadzające dla czytelników, zwłaszcza jeśli reklamy są "migające" lub nieistotne.
Z drugiej strony, zaletą strony z samymi reklamami jest to, że czytelnik nie musi nic płacić za czytanie. Zaletą dla właściciela witryny (i reklamodawców) jest to, że czytelnictwo będzie wyższe, ponieważ ci, którzy nie chcą płacić, nie zostaną odstraszeni.
Jak myślimy?
Rozumiemy ideę paywalla i uważamy, że może on być uzasadniony w przypadku niektórych witryn, zwłaszcza dużych i niszowych witryn/newsów, które mają bardzo lojalnych czytelników. Uważamy jednak, że większość ludzi jest gotowa płacić abonament tylko w ograniczonej liczbie witryn, więc jeśli bardzo duża liczba witryn zostanie zablokowana, uważamy, że ludzie będą czytać w mniejszej liczbie miejsc.
Z naszej strony nie płacimy obecnie za żadną stronę. Czytamy więc dalej wiele w różnych miejscach, a jeśli natrafimy na paywalla, zwykle wyszukujemy informacje dalej i znajdujemy je gdzie indziej. To powiedziawszy, możemy oczywiście zmienić zdanie w przyszłości, w zależności od rozwoju sytuacji.
Jeśli chodzi o nasz własny magazyn, będziemy (przynajmniej w dającej się przewidzieć przyszłości) nadal tworzyć otwarte treści, które są bezpłatne dla wszystkich czytelników i finansowane z reklam. Dzieje się tak częściowo dlatego, że chcemy, aby nasza strona była otwarta dla wszystkich, a częściowo dlatego, że uważamy, że jest to najrozsądniejszy sposób finansowania witryny.
Jak myślisz?
Jak myślisz? Czy przeszkadzają ci reklamy? Czy subskrybujesz strony z paywallem?
Anna Nilsson Spets mówi:
Tak więc czytam szwedzkie gazety online, zazwyczaj dobre raporty są za paywallami i naprawdę irytujące, gdy nie można ich przeczytać. Jeszcze bardziej irytujące jest to, że linki na stronie również prowadzą do paywalli.
Nie, nie płacę, rób jak robisz, googluj dalej.
24 kwietnia 2024 r. - 6:18
Helen mówi:
Tak, kwestia linków do artykułów, których nie można przeczytać, jest dość smutna... zgadzam się!
27 kwietnia 2024 r. - 5:16
BP mówi:
Teraz wiem, czym są paywalle. Natknąłem się na nie tylko w DN, SvD i różnych gazetach. Bardzo niepokojące. Mam jednak subskrypcję Aftonbladet z ich usługą plus.
Równie irytujące są reklamy na stronach internetowych, zwłaszcza mobilnych, z którymi niestety też zacząłeś. Reklamy są wtedy w środku przewijanego tekstu i trzeba je przewijać x razy.
Twoja strona musi zarabiać dwie pensje, więc rozumiem, że musisz przyjmować reklamy, aby "przetrwać", ale jest to niepokojące.
24 kwietnia 2024 r. - 17:58
Helen mówi:
Z pewnością rozumiemy, że reklamy są czasami postrzegane jako rozpraszające. Staramy się unikać reklam, które migają, ale mamy reklamy, które "dzielą" tę samą przestrzeń i dlatego się przesuwają, więc domyślam się, że to właśnie masz na myśli! I tak, potrzebujemy ich, aby płacić nasze rachunki... Dokładamy wszelkich starań, aby mieć jak najbardziej odpowiednie reklamy, unikając tych, które wyskakują lub przewijają się w górę iw dół itp.
27 kwietnia 2024 r. - 5:20
Anonimowy mówi:
Nigdy nie zapłaciłbym za przeczytanie artykułu, wezmę reklamy ☺️
25 kwietnia 2024 r. - 11:50
Helen mówi:
Dziękuję za twój punkt widzenia! Rozumujemy podobnie, przynajmniej na razie...
27 kwietnia 2024 r. - 5:25
Ditte mówi:
Ciekawe przemyślenia, nad którymi też się zastanawiałem. Nie chcę płacić za czytanie, a tak jak piszesz, treści i tak można znaleźć. A słuchanie radia jest idealne. Dużo się tam można dowiedzieć.
Jeśli chodzi o blogi, dużo myślałem o reklamach i o tym, że blogerzy mogą otrzymywać reklamy bez kontroli. Naprawdę martwię się, gdy widzę reklamy randek, w których młode dziewczyny oferują się starszym mężczyznom i to na niektórych blogach, które uważają się za "duże". Domyślam się, że to darmowa platforma, ale moim zdaniem zarabianie na takich rzeczach jest naprawdę niesmaczne. Jeśli masz partnerstwo reklamowe, powinno to być zaznaczone, ale to jest to, co czasami dostajesz w zamian.
Zgadzam się z BP, że irytujące są reklamy, które odcinają posty i nie są tak interesujące do czytania. Byłoby lepiej z reklamami na końcu.
25 kwietnia 2024 r. - 20:38
Helen mówi:
Dzięki za komentarz Ditte! Zgadzam się, że będzie to bardzo nudne, jeśli nie będziesz mógł samodzielnie kontrolować reklam, a wtedy będą takie reklamy, które nie są tak miłe ... Można tego uniknąć, uzyskując własną domenę, ale wtedy musisz ponieść pewne koszty hostingu itp. Wszystkie reklamy przyjmujemy ręcznie, więc sami kontrolujemy, które reklamy publikujemy. Dziękujemy również za komentarze dotyczące umieszczania reklam! W pełni rozumiem poglądy, podczas gdy jest to kompromis, aby móc płacić rachunki 😉
27 kwietnia 2024 r. - 5:32
Ditte mówi:
W pełni rozumiem tych, którzy muszą żyć z tego, co robią. A fakt, że możesz mieć reklamy, które sam wybierasz, jest dobry. Ale kiedy niektórzy ludzie mają bloga i muszą z niego żyć, a jednocześnie nie mogą wpływać na reklamy, myślę, że na dłuższą metę przegrywasz. Niewielu czytelników chce oglądać reklamy z rozebranymi zdjęciami młodych dziewczyn szukających starszych mężczyzn - może powinieneś zainwestować w płacenie kilku tysięcy rocznie, aby decydować o własnych reklamach.
Wiem, że to nie ma większego znaczenia, ale mówiąc o reklamach.
A u Ciebie nie przeszkadzało mi to bezpośrednio. Na plus treść tego co piszesz i zupełnie adekwatne reklamy. No i trzeba umieć zarabiać na życie. Absolutnie...
27 kwietnia 2024 r. - 14:28